Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært slank, helt frem til siste graviditet. Nå er jeg midten av 30-årene, har barn, og veier for mye. I sommer gikk jeg ned 7kg og da sultet jeg meg, spiste mindre enn det som er lov å skrive her. Det fungerte ikke i lengden, begynte å spise normalt igjen og kiloene kom på.

Det jeg gjør nå som tydeligvis ikke fungerer. Regnestykket går ikke opp og kiloene sitter på. Jeg har ikke gått ned noe på 4 uker nå. Jeg logger kalorier i uken og ligger godt under. Jeg spiser sunt i hverdagen, ikke skjulte kalorier som saus/smør/kaffemelk ol. Sier nei til kake/vafler på jobb. Men fredag kveld og lørdag så spiser jeg meg mett til middag (feks taco, men spiser mye) og snop. Da jeg sultet meg så hadde jeg rom for å Skeie ut i helgene og uken gikk i minus. Jeg føler ikke jeg skeier så mye ut nå. Jeg klarer ikke å sulte meg i lengden, det gir meg hodepine og fungerer ikke med jobb og familieliv. Jeg har startet å trene mye nå, fire ganger i uken. Varierer litt med gruppetime med høy puls, jogge på mølle, og styrketrening gruppetime. Jeg er konstant støl så musklene trenes. Men vekten står stille. 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg droppe trening og spise mindre igjen (jeg legger meg tidlig og klarer ikke trene på lite mat)? Må jeg droppe taco og snop i helgene helt? Helgekosen er ikke så mye, føler ikke jeg fråtser, men mulig det er det som må til at jeg må droppe det helt. Det som holder meg gjennom hele uken uten at jeg sprekker er at jeg vet jeg kan kose meg i helgen.

For 5år siden hadde jeg aldri trodd dette skulle være mitt problem. Kiloene sitter fast og etter å ha loggført kalorier i app (jeg veier med vekt og er nøyaktig) så går jeg i minus hver dag, tar jeg hensyn til trening så går jeg enda mer i minus. Jeg er 85kg nå, før siste graviditet var jeg 58kg. Jeg er i kategori overvektig nå og det er ikke sunt. 

Anonymkode: ec076...5a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevde det samme som deg, men ved å følge 5:2-dietten har jeg gått jevnt og trutt ned i vekt. I stedet for å være sulten hver dag, er jeg nå litt sulten to dager i uken, mens jeg spiser meg god og mett de resterende fem dagene. Anbefales på det sterkeste! 

• Liker 5
Skrevet

Hvis du ligger 500 kcal i underskudd fire dager i uken, men spiser 500 ekstra kalorier fredag til søndag, så går du jo omtrent i null... 

Anonymkode: 2dd7c...2dd

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Nixnick skrev:

Opplevde det samme som deg, men ved å følge 5:2-dietten har jeg gått jevnt og trutt ned i vekt. I stedet for å være sulten hver dag, er jeg nå litt sulten to dager i uken, mens jeg spiser meg god og mett de resterende fem dagene. Anbefales på det sterkeste! 

Hvor mye spiser du de 5 dagene? Spiser du maks antall kalorier eller teller du ikke kalorier i det hele tatt? Teorien burde fungere for meg, da kunne en av ikke-faste dagene vært lørdag og jeg kan gjerne faste en dag jeg ikke trener, feks faste fredag og flytte treningen til lørdag (har pleid å trene fredag).... faste fredag og trene+spise lørdag. Må lese meg litt mer opp. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ligger 500 kcal i underskudd fire dager i uken, men spiser 500 ekstra kalorier fredag til søndag, så går du jo omtrent i null... 

Anonymkode: 2dd7c...2dd

Jeg ligger nok enda mer i underskudd i løpet av uken. I mat ca 500kalorier pr dag og så kommer trening i tillegg. Så det du mener er at jeg må kutte fredag og lørdag? Søndag spiser jeg normalt og ikke snop/kosemat. Jeg har ikke logget kalorier nøyaktig fredag+lørdag fordi jeg blir litt for skrudd i hodet av det og det tipper fort over og jeg ender opp med å ikke spise.

Skrevet

Sjekket stoffskiftet? Det hender jo det skjer ting med det under graviditet. Sender deg ellers en klem, hvis du vil ha. Er i litt samme situasjon, ønsker å gå ned etter graviditet, men prøver å ikke bli for opphengt i det.

Anonymkode: a143c...500

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger nok enda mer i underskudd i løpet av uken. I mat ca 500kalorier pr dag og så kommer trening i tillegg. Så det du mener er at jeg må kutte fredag og lørdag? Søndag spiser jeg normalt og ikke snop/kosemat. Jeg har ikke logget kalorier nøyaktig fredag+lørdag fordi jeg blir litt for skrudd i hodet av det og det tipper fort over og jeg ender opp med å ikke spise.

Prøv å logge en helg og se hvor mye kosen utgjør i kalorier. Hvis du ligger 500 kalorier under fem dager i uken, men 1000 kalorier over to dager i helgen, så har du bare et underskudd på 500 kalorier i uken. Da vil det ta deg 14 uker å gå ned en kilo fett.

Anonymkode: f0de6...e52

Skrevet

Jeg spiser etter periodisk faste - det er en livsstil og ikke en diett, men gud så mye lettere å gå ned i vekt av det! Jeg spiser etter 18:6, som betyr at jeg faster i 18 timer hver dag og har et 6-timers spisevindu. Det tar 4-5 dager før kroppen justerer seg til den nye rutinen. Jeg har til og med fått sunnere hår, hud og negler etter at jeg startet, og ingen endringer er gjort i kostholdet overhodet. Det er rett og slett vanskelig å overspise på et såpass lite spisevindu.

• Liker 4
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket stoffskiftet? Det hender jo det skjer ting med det under graviditet. Sender deg ellers en klem, hvis du vil ha. Er i litt samme situasjon, ønsker å gå ned etter graviditet, men prøver å ikke bli for opphengt i det.

Anonymkode: a143c...500

Takk. Jeg tror egentlig ikke det er noe galt med stoffskiftet, for når jeg googler og leser på det så er det eneste symptomet jeg kan krysse av vektøkning. 

Gjest tranedatter
Skrevet

1. Sover du bra? Ingen/lite stress?

2. Frisk ellers, lite forkjøla etc?

3. At du blir støl etter hver trening betyr bare at musklene ikke er vant med treningen. Å bli støl er ikke et mål på hvor bra man trener. 

Jeg tenker om du har trent en stund (de øvelsene, 2-3 ganger hver uke) og fortsatt blir støl, så er du kanskje overtrent? Det er i hvile musklene bygges opp.

Treningspodden episode 140 og 141 gir en god innføring i kosthold, og hvordan regne ut et sunt kosthold. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye spiser du de 5 dagene? Spiser du maks antall kalorier eller teller du ikke kalorier i det hele tatt? Teorien burde fungere for meg, da kunne en av ikke-faste dagene vært lørdag og jeg kan gjerne faste en dag jeg ikke trener, feks faste fredag og flytte treningen til lørdag (har pleid å trene fredag).... faste fredag og trene+spise lørdag. Må lese meg litt mer opp. 

De fem vanlige dagene holder jeg meg rundt 2000 kcal. Noen dager blir det litt mer og noen dager litt mindre. Jeg liker å registrere i myfitnesspal for min egen del, slik at jeg vet sånn ca hvor mye jeg inntar av kalorier. Hvis man overspiser de fem dagene, går selvsagt vinninga opp i spinninga. 😊
Du velger selv hvilke dager du vil faste på.

Jeg opplever at det er lett å faste to dager i uken når jeg kan spise normalt og bli mett de andre dagene. Appetitten min har også regulert seg, så nå blir jeg mett av mindre mat, og har ikke søtsug på samme måte som før.  Anbefaler å lese mer her:https://www.5-2dietenrecept.se/author/trulyfriend/

Skrevet

Trening gjør hvertfall meg mer sulten, hadde droppet det i en vektnedgangsfase. Å gå turer holder. Prøv å logge kalorier i helgen også et par ganger bare for å få oversikt. Jeg tenker også at å både spise seg stappmett på middag med mye kalorier i helgen pluss masse godteri blir altfor mye når man prøver å gå ned i vekt.

Anonymkode: 4f773...7c4

Skrevet

Jeg føler frustrasjonen din! Har vært der selv. 

Etter to tette svangerskap var jeg 25 kg over idealvekten, og bestemte meg endelig for å ta tak. Alle kalkulatorer fortalte meg at jeg ville gå ned i vekt på 1600-1800 kcal per dag siden jeg trener, så jeg la meg der. Sultekur var uaktuelt, jeg måtte ha et kosthold jeg kunne leve med. 

Etter 8 uker hadde jeg bare gått ned i underkant av 1 kg. Var skuffet, umotivert, sint på kroppen som ikke responderte når jeg gjorde alt riktig. Og i ferd med å gi opp. Men da jeg gikk gjennom kostholdet så så jeg enkelte ting som det du også skriver som gjorde at vektnedgangen stagnerte. Du sier du både fredag og lørdag spiser deg mett på taco og lignende og i tillegg spiser snop. Det kan hende at å "spise seg mett" for deg rett og slett innebærer for mye mat. Det er jo sånn vi ble overvektige.

I stedet for å gi opp, slutte og telle kalorier, og risikere enda større vektøkning, så bestemte jeg meg i hvert fall for å fortsette. Tenkte, "jaja, så går jeg ikke ned noe særlig, men med å fortsette å passe på så går jeg i hvert fall ikke opp". Og det som skjedde var at jeg faktisk, sakte men sikkert gikk ned i vekt. En måned ned 0,5 kg en annen måned ned 3 kg. Og nå to år etter er jeg der jeg vil være. Det har bare tatt veldig lang tid 🙂 

Anonymkode: 27b19...25f

• Liker 3
Skrevet

Du sier du teller kalorier, men hva spiser du? Jeg har også opplevd at jeg ikke gikk ned i vekt, til jeg kuttet ut visse matvarer. Jeg kuttet helt ut sukker, usunt fett, pasta, og matvarer som inneholder for mye karbohydrater. Hva man spiser har stor betydning.

Anonymkode: 90cba...090

Skrevet

Går man ikk ne ved å ligge i underskudd kalorimessig, så ligger man ikke i underskudd kalorimessig. Man må logge alt, absolutt alt for å sjekke.

Anonymkode: 25e5f...340

• Liker 1
Skrevet

Når jeg prøver å gå ned i vekt unngår jeg helgekosen.  Helg er jo nesten halve uken og da holder det ikke å være flink noen dager for så å kjøre på med godsaker. Å spise vanlig er nettopp grunnen til at man har blitt overvektig, så man må endre hva som er å spise vanlig.Etter å ha logget taco middagen har den blitt kraftig endret (du vil få sjokk!). Samme med pølse med brød. Og ost (min elskede ost)! At du spiser deg mett sier oss lite om mengde forresten. Kroppen blir vandt til den mengden den får. Jeg kunne spise alt for mye før, så "sultet" jeg meg en stund (ymse grunner) og nå kan jeg ikke spise like mye. 

Sett deg ned på YouTube og se Secret eaters. Det er flere episoder der man får noen aha-opplevelser.

Kanskje du skal spise slik du bruker (helt ærlig) en helg også ser du hvor mye det utgjør i loggen. Det sies man må ligge 7000 kalorier i underskudd for å gå ned et kilo. De lærde strides selvsagt. Jeg synes det er lettere å kutte karbohydrater enn kalorier. Eventuelt så kan du spise halvparten så mye av vanlig mat, og ha en salat (uten noe ekstra) for å fylle opp. Eller spise mer suppe (ikke kremet).

Sliter med å gå ned i vekt selv når det drøyer, pga motivasjon svikter og skal være med på alt som er gøy. Mine feller er vin og restaurant besøk, samt kveldsmat. Du må være ærlig med deg selv og se hva som stopper deg. Det er ofte ikke så veldig store justeringer som skal til, dessverre er det motivasjon som gjør det vanskelig.

Anonymkode: 5ed7b...a0c

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du sier du teller kalorier, men hva spiser du? Jeg har også opplevd at jeg ikke gikk ned i vekt, til jeg kuttet ut visse matvarer. Jeg kuttet helt ut sukker, usunt fett, pasta, og matvarer som inneholder for mye karbohydrater. Hva man spiser har stor betydning.

Du går ned i vekt av både helsekost og burger king så lenge du ligger i kaloriunderskudd. Spiller ingen rolle hva du spiser

Anonymkode: 467a3...f43

Skrevet
På 29.10.2019 den 10.53, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vært slank, helt frem til siste graviditet. Nå er jeg midten av 30-årene, har barn, og veier for mye. I sommer gikk jeg ned 7kg og da sultet jeg meg, spiste mindre enn det som er lov å skrive her. Det fungerte ikke i lengden, begynte å spise normalt igjen og kiloene kom på.

Det jeg gjør nå som tydeligvis ikke fungerer. Regnestykket går ikke opp og kiloene sitter på. Jeg har ikke gått ned noe på 4 uker nå. Jeg logger kalorier i uken og ligger godt under. Jeg spiser sunt i hverdagen, ikke skjulte kalorier som saus/smør/kaffemelk ol. Sier nei til kake/vafler på jobb. Men fredag kveld og lørdag så spiser jeg meg mett til middag (feks taco, men spiser mye) og snop. Da jeg sultet meg så hadde jeg rom for å Skeie ut i helgene og uken gikk i minus. Jeg føler ikke jeg skeier så mye ut nå. Jeg klarer ikke å sulte meg i lengden, det gir meg hodepine og fungerer ikke med jobb og familieliv. Jeg har startet å trene mye nå, fire ganger i uken. Varierer litt med gruppetime med høy puls, jogge på mølle, og styrketrening gruppetime. Jeg er konstant støl så musklene trenes. Men vekten står stille. 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg droppe trening og spise mindre igjen (jeg legger meg tidlig og klarer ikke trene på lite mat)? Må jeg droppe taco og snop i helgene helt? Helgekosen er ikke så mye, føler ikke jeg fråtser, men mulig det er det som må til at jeg må droppe det helt. Det som holder meg gjennom hele uken uten at jeg sprekker er at jeg vet jeg kan kose meg i helgen.

For 5år siden hadde jeg aldri trodd dette skulle være mitt problem. Kiloene sitter fast og etter å ha loggført kalorier i app (jeg veier med vekt og er nøyaktig) så går jeg i minus hver dag, tar jeg hensyn til trening så går jeg enda mer i minus. Jeg er 85kg nå, før siste graviditet var jeg 58kg. Jeg er i kategori overvektig nå og det er ikke sunt. 

Du må logge kaloriene i helgene også. Som flere her nevner, så hjelper det ikke å ligge i underskudd i løpet av uka hvis du tar det igjen i helgene. I forhold til vektnedgang så har kosthold mye mer å si enn trening, og økt aktivitet øker også ofte apetitten, slik at det kan være vanskelig å ligge i underskudd. Det betyr ikke at du ikke skal trene, for det er mange helsemessige fordeler med å være i fysisk aktivitet, men i vektnedgangsfasen er det kanskje like greit å ikke trene så hardt og heller ha fullt fokus på kostholdet.

I forhold til å droppe "helgekosen" så trenger du jo ikke det, men hold deg innenfor "kaloribudsjettet" ditt. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Jeg levde på cola og sjokolade et halvt år i en dårlig periode av livet og gikk ned 25 kg... Så lenge kaloriunderskuddet er der, er ikke HVA du spiser det viktigste.

Anonymkode: 974e9...1fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...