Gjest Skrevet 29. oktober 2019 #21 Del Skrevet 29. oktober 2019 007_008_007 skrev (På 29.10.2019 den 10.26): Engelsk er et verdensspråk og det er merkelig at mange nordmenn ikke kan engelsk. Ekspander Det der trodde jeg og, helt til jeg var i Praha. Engelsk var fremmedspråk og de fleste som kunne engelsk i butikker var utenlendinger som hadde flyttet dit. Om servitørene prater engelsk eller ikke gjør sjelden meg noe, men jeg håper de forstår og kan svar enkelt på norsk mtp eldre. Nå er riktignok mine foreldre noen år unna pensjonsalder, men de lærte ikke engelsk før på ungdomsskolen, og siden det aldri ble praktisert har det aldri blitt brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #22 Del Skrevet 29. oktober 2019 I Oslo? Ja. Det blir folk mer og mer vandt til. Personlig synes jeg det bare er positivt, så kan nye landsmenn komme i arbeids så fort som mulig. Norskkravet stopper mange i å finne jobb. Verden blir mer og mer multikulturelt, og det er ikke lenger en selvfølge og et krav å få snakke sitt eget språk når man er ute i offentligheten. Det synes jeg bare er gøy, egentlig! Anonymkode: dec78...6c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #23 Del Skrevet 29. oktober 2019 Spiller ingen rolle for min del så lenge man blir fortstått på enten engelsk eller norsk. Verre når de ikke er habile nok i engelsk engang. Men jeg syns likevel at skal de kommunisere med gjester så burde de snakke norsk. Hva med de som ikke kan annet enn norsk her i landet, som plutselig må knote på engelsk og ønsker å bestille, men får ikke gjort seg forklart. Så blir bestillingen feil, dårlig stemning, ventetid, svinn osv. Unødvendig. Anonymkode: c336c...406 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #24 Del Skrevet 29. oktober 2019 SoWhat? skrev (På 29.10.2019 den 10.27): Ja, som jeg skrev så skal gjestene føle seg forstått og velkomne. Så ja, de skal kunne et minimum. Men nå er jeg opptatt av at servitører også skal være dyktige i jobben. At de legger som ære i å være oppmerksomme og dyktige på jobben ellers. Da kan språk dessverre måtte vike litt. Jeg er lei for å si det, men det er ofte noe i sjela til nordmenn som gjør at service er veldig vanskelig. Med unntak selvfølgelig. Men ja, ideelt skal gjester bli forstått. Selvfølgelig Ekspander Vi har kanskje ulike perspektiv på hva som er god og dårlig service? Er du født og oppvokst i Norge, eller har ditt perspektiv en dle påvirkning fra en eller flere kulturer? Isåfall er vel majoriteten der at de synes norske servitører er høflige? Eller at utenlandske servitører ikke er bedre enn nordmenn (iallefall ikke min erfaring). Faktisk heller tvert imot.. Anonymkode: c172e...548 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #25 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg mener det er en del av en internasjonal utvikling. Jeg besøker 5-10 andre land i året. Og har også jobbet perioder i utlandet. Jeg kan da ikke lære meg 20+ språk. Selv ute i jungelen i Asia klarer man seg fint med litt peking og fingerspråk. Jeg blir provosert hver gang vi, i bittelille Norge, forventer at alt og alle skal kunne vårt språk om de skal være her. Samtidig som vi ikke ønsker jobbene selv. Jeg opplever at servitører som ikke snakker norsk gjør en utmerket jobb. De spør ofte om det er greit med engelsk. De involverer andre om det ikke er det. De har et ok ordforråd, så du kan be om salt, regning, eller toalett, på norsk. Så dette handler bare om å gjøre seg vanskelig. Anonymkode: 0bd5a...ce8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 29. oktober 2019 #26 Del Skrevet 29. oktober 2019 AnonymBruker skrev (På 29.10.2019 den 11.09): I Oslo? Ja. Det blir folk mer og mer vandt til. Personlig synes jeg det bare er positivt, så kan nye landsmenn komme i arbeids så fort som mulig. Norskkravet stopper mange i å finne jobb. Anonymkode: dec78...6c0 Ekspander Spørs litt hvor de kommer fra og. Vi har flere som har kommet til oss gjennom arbeidsutprøving og språkopplæring gjennom NAv, hovedsakelig midtøsten og afrikanske land. Nå har vi en dansk sjef og problemet er at de ikke forstår han, og vi kan heller ikke ta det på engelsk for det har de aldri lært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter #27 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg opplever ikke at nordmenn er dårligere når det kommer til service. Her i Bergen er det mange flinke servitører som er norske, men man må ikke være norsk for å kunne norsk. Jeg opprettet ikke denne tråden for å si at man ikke skulle ansette utlendinger, men jeg ville prioritert utlendinger som gadd å lære seg nok norsk til å ta imot en bestilling. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 29. oktober 2019 #28 Del Skrevet 29. oktober 2019 AnonymBruker skrev (På 29.10.2019 den 11.22): Vi har kanskje ulike perspektiv på hva som er god og dårlig service? Er du født og oppvokst i Norge, eller har ditt perspektiv en dle påvirkning fra en eller flere kulturer? Isåfall er vel majoriteten der at de synes norske servitører er høflige? Eller at utenlandske servitører ikke er bedre enn nordmenn (iallefall ikke min erfaring). Faktisk heller tvert imot.. Anonymkode: c172e...548 Ekspander Jeg er ganske ofte ute og spiser i perioder, og uten unntak er de utenlandske restaurantene best på service. Noe jeg også syns er påfallende når jeg leser omtaler av div spisesteder i aviser ol, så er ofte service bare en bisetning. Det går i kvalitet og pris, og selvfølgelig teller det mest, men uansett.... Når det sagt, så er ihvertfall restaurantbransjen steder hvor nordmenn kan yte service. Det betyr i hovedsak å være oppmerksomme og oppfylle enkle ønsker kunder har. Vet ikke om vi har ulikt syn på det? Norske cafeer er det vel knapt service i det hele tatt? Ikke uvennlighet, men heller sånn trøtt "Jeg gjør jobben min, men ikke søren noe utover det". Og den mentaliteten ser jeg ofte både her og der. Jeg tror det i bunn og grunn går på selvtillit og at en ikke føler for å "slave" for noen. Det det i tråder her inne også. Jeg yter service selv, og har derfor både sett og hørt og erfart en god del om dette. Men vi har kanskje likevel ulike erfaringer. Må bare legge til at en som gjest og kunde også bør vise at en setter pris på service. Det er også viktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #29 Del Skrevet 29. oktober 2019 Chiyo skrev (På 29.10.2019 den 11.27): Jeg opplever ikke at nordmenn er dårligere når det kommer til service. Her i Bergen er det mange flinke servitører som er norske, men man må ikke være norsk for å kunne norsk. Jeg opprettet ikke denne tråden for å si at man ikke skulle ansette utlendinger, men jeg ville prioritert utlendinger som gadd å lære seg nok norsk til å ta imot en bestilling. Ekspander Jeg er enig. Har jobbet med polske og indiske folk i restaurantbransjen. Det er så slitsomt. Til slutt betalte jobben for at de polske skulle ta norsk kurs, for det var både dårlig engelsk og de kunne ingen norsk..... Han indiske ble et problem, fordi vi kommuniserer forskjellig. Han fikk en beskjed, han svarer ja.. For det er han opplært til... Men så gjorde han ikke som han fikk beskjed om. Så for min del var det alltid dobbelt så travelt de gangene jeg var på jobb med innvandrerene... Var i Polen. Der kunne den polske servitøren norsk. Fordi han ønsket å få seg jobb i Norge. Det er karen sin, det! Anonymkode: c172e...548 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter #30 Del Skrevet 29. oktober 2019 AnonymBruker skrev (På 29.10.2019 den 11.34): Jeg er enig. Har jobbet med polske og indiske folk i restaurantbransjen. Det er så slitsomt. Til slutt betalte jobben for at de polske skulle ta norsk kurs, for det var både dårlig engelsk og de kunne ingen norsk..... Han indiske ble et problem, fordi vi kommuniserer forskjellig. Han fikk en beskjed, han svarer ja.. For det er han opplært til... Men så gjorde han ikke som han fikk beskjed om. Så for min del var det alltid dobbelt så travelt de gangene jeg var på jobb med innvandrerene... Var i Polen. Der kunne den polske servitøren norsk. Fordi han ønsket å få seg jobb i Norge. Det er karen sin, det! Anonymkode: c172e...548 Ekspander For mange år siden møtte jeg en ung kar fra et eller annet øst-europeisk land på et av Hilton-hotellene i London, hvor han bar på kofferter for gjestene der. Han fortalte at han holdt på å lære seg norsk slik at han kunne komme til Norge å få jobb her. Utrolig hyggelig og hardtarbeidende fyr. Jeg ville ansatt han som servitør selv om han bare kunne litt norsk, fordi jeg vet at han hadde gjort en innsats for å lære det over tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #31 Del Skrevet 29. oktober 2019 OT, det er hakket verre når du kommer på sykehus og legen som skal behandle deg ikke kan norsk. Det har jeg opplevd. Anonymkode: d50e0...1b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #32 Del Skrevet 29. oktober 2019 Dette er noe som skjer over hele linja, altså i de fleste land med immigrasjon og som tar i mot flyktninger, dvs nesten hele verden. Jeg har selv opplevd å ikke få jobb fordi det var for få som snakket engelsk blant de ansatte. Jeg har også opplevd høre at det ikke var bruk for det lokale språket "fordi alle snakker engelsk her". Ville ansatt jeg om jeg hadde café el. restaurant - men ikke som leder eller i resepsjon kanskje, definitivt på kjøkkenet. På en mer ungdommelig cafe/bar hadde det ikke gjort noe som helst om de stod i baren. Og på sommeren i turistsesongen hadde de hatt mye mindre å si enn ellers i året. Anonymkode: 70c8f...0bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #33 Del Skrevet 29. oktober 2019 Phavi skrev (På 29.10.2019 den 11.27): Spørs litt hvor de kommer fra og. Vi har flere som har kommet til oss gjennom arbeidsutprøving og språkopplæring gjennom NAv, hovedsakelig midtøsten og afrikanske land. Nå har vi en dansk sjef og problemet er at de ikke forstår han, og vi kan heller ikke ta det på engelsk for det har de aldri lært. Ekspander Jeg kan norsk, men jeg synes det er veldig vanskelig å forstå dansk. Er det et krav å kunne dansk/svensk hvis man bor i Norge? Anonymkode: 81eea...625 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 29. oktober 2019 #34 Del Skrevet 29. oktober 2019 nei, tror ikke det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #35 Del Skrevet 29. oktober 2019 SoWhat? skrev (På 29.10.2019 den 10.02): Hvor mye skal en måtte prate for å bestille mat på restaurant? Har litt problemer med å se det. Ekspander Ganske mye. Samtalen med kunden er jo en av kelnerens hovedoppgave, og den service/omtanke/vertskap som vises har mye å si for restaurantopplevelsen - mer enn vi tror. Anonymkode: 5a3cb...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 29. oktober 2019 #36 Del Skrevet 29. oktober 2019 Har prøvd å bestille mat av folk som ikke snakker norsk. Får ikke det jeg ber om. Ville med den erfaringen gå fra tvilende til helt sikker på at jeg ikke ville ansatt noen som ikke snakker norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mask Skrevet 29. oktober 2019 #37 Del Skrevet 29. oktober 2019 Chiyo skrev (På 29.10.2019 den 9.52): Hadde du ansatt en som ikke snakket norsk? Jeg har mastergrad i engelsk, og jeg er veldig glad i det språket, men jeg blir litt provosert av at mange bor og jobber her i Norge i flere år uten å lære seg norsk. Min mor kan veldig lite engelsk, det er veldig ubehagelig for henne å ikke kunne bestille mat på en restaurant i Norge på sitt eget språk. I en undersøkelse sier 80% av nordmenn at de foretrekker at en servitør snakker norsk. Mange av oss kan snakke engelsk, men jeg syns det er merkelig at man ikke kan snakke sitt egent språk i Norge. Jeg snakker engelsk flytende, og jeg foretrekker også at en servitør snakker norsk. Jeg hadde aldri forventet at en utlending kunne norsk helt perfekt, men jeg tenker at hvis du har jobbet på kafé i Norge i fem år, så må du kunne ta bestillinger på norsk. https://www.nrk.no/kultur/bare-engelsk-pa-kafe-1.14759554 Ekspander Jeg hadde ansatt en som var norsk statsborger og holdt meg unna EØS arbeidere, norske arbeidere først mener jeg. At de snakker norsk er jo også et krav, hudfarge gir jeg faen i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. oktober 2019 #38 Del Skrevet 30. oktober 2019 (endret) AnonymBruker skrev (På 29.10.2019 den 13.53): Jeg kan norsk, men jeg synes det er veldig vanskelig å forstå dansk. Er det et krav å kunne dansk/svensk hvis man bor i Norge? Anonymkode: 81eea...625 Ekspander Håper ikke det, jeg er norsk og sliter med dansk 😂 Endret 30. oktober 2019 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 30. oktober 2019 #39 Del Skrevet 30. oktober 2019 Aldri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå