AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #1 Skrevet 29. oktober 2019 Vi har en ring i familien som jeg nå har fått ansvar for å få en takstmann til å se på, slik at vi kan få den forsikret. Den er visstnok et arvestykke som min oldemor fikk av en venninne, som var gift med sønnen til en berømt dansk kunstner. Denne kunstneren var altså den som ga ringen til svigerdatteren sin i gave, som deretter ga den til min oldemor. Ringen har så høy verdi at gullsmeden i nærmeste by ikke våget å oppbevare den for oldemor, har det blitt sagt. Jeg for min del er skeptisk til hele greia, og tror vel egentlig at oldemor serverte et par gode røverhistorier. Men jeg vil gjerne høre deres ikke-kvalifiserte meninger også. Familien min er nemlig helt overbevist om at dette er ekte vare, med stein og det hele, til tross for at den er full av riper. Vet ikke om jeg har så lyst til å gå til gullsmeden og forhøre meg om en gammel ring som sannsynligvis bare har affeksjonsverdi, det høres litt pinlig ut Men som dere ser av bildet, så ser det jo bare ut som en helt ordinær gammel ring? Anonymkode: 4fda1...4d8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #2 Skrevet 29. oktober 2019 Spennende Står det noen stempler i den da? Anonymkode: fa6ec...70c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #3 Skrevet 29. oktober 2019 Just now, AnonymBruker said: Spennende Står det noen stempler i den da? Anonymkode: fa6ec...70c Ja, men det er så smått, og jeg vet ikke hva det betyr. Anonymkode: 4fda1...4d8 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #4 Skrevet 29. oktober 2019 Skal du ha fasiten på dette, må du oppsøke gullsmed. Jeg tror ikke den er ekte. Hadde dette vært en ekte stein, så ville den ha vært mye mer "ivaretatt". Da i form av mindre riper og slitasje. Jeg synes også at metallet er ganske "slitt" og falmende, og tenker det er mer typisk billig-metall. Men for all del, det kan jo være at denne ringen virkelig har fått kjørt seg igjennom årene. Det vet ikke jeg. Og hvis denne ringen hadde vært så verdifull som det blir sagt, så er det rart at denne ringen ikke har blitt mer tatt vare på. Anonymkode: 074f3...1c4 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #5 Skrevet 29. oktober 2019 Den ser jo ikke ut som den er av det eksklusive slaget, men det vet man vel ikke før man nettopp har takstert den som du sier. Hadde vært gøy om den faktisk var verd en del da 🤗 Anonymkode: aedf6...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #6 Skrevet 29. oktober 2019 Just now, AnonymBruker said: Skal du ha fasiten på dette, må du oppsøke gullsmed. Jeg tror ikke den er ekte. Hadde dette vært en ekte stein, så ville den ha vært mye mer "ivaretatt". Da i form av mindre riper og slitasje. Jeg synes også at metallet er ganske "slitt" og falmende, og tenker det er mer typisk billig-metall. Men for all del, det kan jo være at denne ringen virkelig har fått kjørt seg igjennom årene. Det vet ikke jeg. Og hvis denne ringen hadde vært så verdifull som det blir sagt, så er det rart at denne ringen ikke har blitt mer tatt vare på. Anonymkode: 074f3...1c4 Ja, jeg vet det, jeg spurte som nevnt etter ikke-kvalifiserte meninger, ikke fasiten At den ikke har blitt tatt vare på er ikke så rart, det er slik slekten min er. Men jeg tviler på at en ekte stein hadde fått så mange riper. Det er flere i virkeligheten enn det jeg fikk frem på bildet. Anonymkode: 4fda1...4d8 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #7 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Den ser jo ikke ut som den er av det eksklusive slaget, men det vet man vel ikke før man nettopp har takstert den som du sier. Hadde vært gøy om den faktisk var verd en del da 🤗 Anonymkode: aedf6...c9d Veldig gøy, men veldig tvilsomt er jeg redd. Ser for meg oldemor med det lure smilet sitt, og synes egentlig det er enda morsommere om hun bare fant på hele greia 😂 Anonymkode: 4fda1...4d8 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #8 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet det, jeg spurte som nevnt etter ikke-kvalifiserte meninger, ikke fasiten At den ikke har blitt tatt vare på er ikke så rart, det er slik slekten min er. Men jeg tviler på at en ekte stein hadde fått så mange riper. Det er flere i virkeligheten enn det jeg fikk frem på bildet. Anonymkode: 4fda1...4d8 Vet du hvilken stein som er antatt å være på ringen? Jo, men hvis ringen er så "verdifull at gullsmeden ikke ønsker å oppbevare den", så er det rart at den blir brukt i fjøsen liksom 😜 Det er jo ikke sikkert at din bestemor skrøner. Hun kan jo også ha blitt "lurt" selv. Anonymkode: 074f3...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #9 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vet du hvilken stein som er antatt å være på ringen? Jo, men hvis ringen er så "verdifull at gullsmeden ikke ønsker å oppbevare den", så er det rart at den blir brukt i fjøsen liksom 😜 Det er jo ikke sikkert at din bestemor skrøner. Hun kan jo også ha blitt "lurt" selv. Anonymkode: 074f3...1c4 Hvis hun påstår at gullsmeden ikke tør å oppbevare en helt ordinær ring, så skrøner hun nok iallefall Moren min ble overrasket over at stenen ikke ble grønn når vi hadde flombelysning på den, så jeg vet ikke om hun mener det er en smaragd, men det er jo fullstendig usannsynlig, og bare en av flere ting som gjør at jeg tror alt bare er oppspinn. Den er jo kullsvart. Anonymkode: 4fda1...4d8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #10 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun påstår at gullsmeden ikke tør å oppbevare en helt ordinær ring, så skrøner hun nok iallefall Moren min ble overrasket over at stenen ikke ble grønn når vi hadde flombelysning på den, så jeg vet ikke om hun mener det er en smaragd, men det er jo fullstendig usannsynlig, og bare en av flere ting som gjør at jeg tror alt bare er oppspinn. Den er jo kullsvart. Anonymkode: 4fda1...4d8 Er ringen lett eller tung? Anonymkode: 074f3...1c4
pautina Skrevet 29. oktober 2019 #11 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Ser ut som sort opal kanskje? de krakelerer også lett da det vel er en type kvarts? dette kan jeg ikke, så aner ikke om de kan være dyre og... Endret 29. oktober 2019 av pautina 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #12 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er ringen lett eller tung? Anonymkode: 074f3...1c4 Litt tung, men vanskelig å vite, jeg har ikke sammenligningsgrunnlag her og nå, men kan forsåvidt veie den senere i dag. Anonymkode: 4fda1...4d8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #13 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, pautina said: Ser ut som sort opal kanskje? de krakelerer også lett da det vel er en type kvarts? dette kan jeg ikke, så aner ikke om de kan være dyre og... Opal har jeg ikke tenkt på, skal søke litt på det, takk Anonymkode: 4fda1...4d8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #14 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg tenkte svart Obsidian eller Turmalin. Opal, Obsidian eller Turmalin, potato potato. Samme ulla. En billig og tromlet kvarts eller glass. En smaragd ville ikke vært så stygg, selv om ringen hadde fått juling. Anonymkode: 074f3...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #15 Skrevet 29. oktober 2019 Få den taksert, jeg er kjempespent nå 😀 Anonymkode: 9df54...a87 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #16 Skrevet 29. oktober 2019 Er ringen designet/laget av denne berømte kunsteren? I så fall vil neppe en vanlig gullsmed ha særlig kjennskap til verdien, utenom verdien ut fra hva ringen er laget av. Et auksjonshus (gjerne dansk) vil dermed bedre kunne gi svar på hva ringen er verdt. Anonymkode: 7be15...d7e 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #17 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er ringen designet/laget av denne berømte kunsteren? I så fall vil neppe en vanlig gullsmed ha særlig kjennskap til verdien, utenom verdien ut fra hva ringen er laget av. Et auksjonshus (gjerne dansk) vil dermed bedre kunne gi svar på hva ringen er verdt. Anonymkode: 7be15...d7e Han var maler, så det tviler jeg på, men skal ha det i bakhodet! Anonymkode: 4fda1...4d8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #18 Skrevet 29. oktober 2019 Har en venn som driver med antikviteter, og han fant en gang en ring på et loppemarked i Bærum en plass. Han kjøpte den for 200,- fordi steinen ikke var ekte, og selger mente det var «juggel». Vennen min så et stempel og noen bokstaver inne i ringen, og tok den med til en ekspert. Viste seg at det var riktig at steinen ikke var ekte, men ringen var designet og laget av en kjent italiensk kunstner. Han solgte den for ca. 15000,-. Så man vet aldri! Anonymkode: 28998...e35 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #19 Skrevet 29. oktober 2019 Just now, AnonymBruker said: Har en venn som driver med antikviteter, og han fant en gang en ring på et loppemarked i Bærum en plass. Han kjøpte den for 200,- fordi steinen ikke var ekte, og selger mente det var «juggel». Vennen min så et stempel og noen bokstaver inne i ringen, og tok den med til en ekspert. Viste seg at det var riktig at steinen ikke var ekte, men ringen var designet og laget av en kjent italiensk kunstner. Han solgte den for ca. 15000,-. Så man vet aldri! Anonymkode: 28998...e35 Oi, så spennende! Det er jo et stempel i denne også, jeg ser bare ikke hva det er. Skal prøve å ta et bilde av det når jeg ikke sitter på bussen, det rister så mye her. Anonymkode: 4fda1...4d8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #20 Skrevet 29. oktober 2019 Slik ser stemplet ut: Anonymkode: 4fda1...4d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå