AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #1 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg har en datter på 1 år som går i barnehage, på ettermiddagen har de ett fruktmåltid hvor de serverer frukt og grønnsaker. Tilfeldigvis hentet jeg barnet mitt på det tidspunktet fruktmåltidet ble servert og ser at de serverer eplebåter, gulrotstaver, halve druer og annen hard frukt/grønnsaker til barna, inkludert flere barn som bare er 1 år. Mulig jeg er hysterisk og dere må gjerne arrestere meg dersom jeg er det, men er det virkelig trygt for så små barn å spise dette? Med tanke på at de kan sette biter i halsen. Hva tenker dere? Anonymkode: 33fba...545 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #2 Skrevet 29. oktober 2019 Det gjør de også i vår barnehage, og jeg synes egentlig det er greit at de får trene på mat med litt hardere tyggemotstand. Men nå er mitt barn snart 2 år, og jeg ville nok sagt i fra til bhg om jeg var bekymret for dette med en 1-åring. Det har skjedd flere ganger at barnet mitt har satt gulrot og andre harde typer mat i halsen i bhg. Anonymkode: 2dcec...9f8 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #3 Skrevet 29. oktober 2019 Barnet mitt har akkurat fylt 1 år og har spist halve druer siden i sommer, hun får også hele epler og klarer å spise dem selv. Er barnet ditt veldig sent ute med tenner? (Mitt har akkurat fått sin åttende.) Anonymkode: 8a73f...f7c 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #4 Skrevet 29. oktober 2019 Barnehagen har nok litt mengdetrening her, husk på det Er det spesielle forhold med ditt barn som gjør at hun ikke bør ha hele biter ennå, så sier du fra om det. Anonymkode: e93b2...b8a 23
solmåneogstjerner Skrevet 29. oktober 2019 #5 Skrevet 29. oktober 2019 Barnet bør kunne gnage litt på slikt nå. Uansett så går jeg utfra at de følger med. 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #6 Skrevet 29. oktober 2019 Hadde ikke ofret det en tanke. Nå kom jeg på at siste måltid i barnehagen her er frukt og knekkebrød. Kanskje jeg bør begynne å tilvenne knekkebrød til minstemann før barnehagestart. Anonymkode: fb8bf...a42 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #7 Skrevet 29. oktober 2019 Slapp helt av det går fint, de har godt av å lære seg å bruke tennene, holde i selv osv. Min er snart elleve måneder og spiser eplebåter, og hun har bare to tenner enda Anonymkode: ec758...0a9 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #8 Skrevet 29. oktober 2019 Hvis du ikke stoler på at de kan jobben sin, bør du være hjemme med barnet selv Anonymkode: 2a41e...825 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #9 Skrevet 29. oktober 2019 Tusen takk for svar alle sammen, da skal jeg ta det med ro og ikke tenke mer på det Anonymkode: 33fba...545 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #10 Skrevet 29. oktober 2019 Det er verre med hele druer enn harde eplebiter, om det er noen trøst (Ser de deler druene i to, og det er det viktigste!) Hvis barnet setter en eplebit i halsen, så vil det fortsatt komme til luft, siden den er kantete. Så det skal ikke være fare for kvelning da. Jeg er mer redd pølse feks, som jeg fortsatt deler på langs, enn harde ting Anonymkode: 7303c...d6a 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #11 Skrevet 29. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke stoler på at de kan jobben sin, bør du være hjemme med barnet selv Anonymkode: 2a41e...825 🙄 Anonymkode: 31d8a...3b1 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #12 Skrevet 29. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke stoler på at de kan jobben sin, bør du være hjemme med barnet selv Anonymkode: 2a41e...825 Typisk at noen kommer med sånne kommentarer 🙄 hvorfor ikke bare slenge med en «har du ikke råd til å gå hjemme med barnet til det begynner på skolen så har du ikke råd til å ha barn» kommentar også da? Anonymkode: 60797...de0 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #13 Skrevet 29. oktober 2019 Barn har godt av å spise harde ting. Her har ungene spist på skalker og frukt siden de var 6 måneder. De var godt av tygging, men også å lære seg at for store biter kan man sette i halsen. De lærer seg også hvor mye de kan ha i munnen uten at det vil skape problemer. En ettåring burde ha spist hard frukt for lenge siden. Å så klart følger de voksne med. Men her burde du være mindre hønemor. Anonymkode: 4bd4a...202 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #14 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn har godt av å spise harde ting. Her har ungene spist på skalker og frukt siden de var 6 måneder. De var godt av tygging, men også å lære seg at for store biter kan man sette i halsen. De lærer seg også hvor mye de kan ha i munnen uten at det vil skape problemer. En ettåring burde ha spist hard frukt for lenge siden. Å så klart følger de voksne med. Men her burde du være mindre hønemor. Anonymkode: 4bd4a...202 Tja, nå er jo barn forskjellige. Med min eldste introduserte vi tidlig hard may å gnage på, men dette med harde biter var faktisk et problem en stund, fordi han alltid puttet mye i munnen, enten bet han av en for stor bit eller han tok for mange biter på en gang. Hjemme kunne vi jo følge godt med og gi en og en bit, men i barnehagen er det ikke nødvendigvis slik at det kan sitte en voksen på hvert barn. Ga derfor beskjed om dette og det var de glad for, for de hadde merket det selv at det var noe de måtte følge litt ekstra med på om de spiste hard frukt. Min yngste på 15 mnd brekker seg og kaster opp av harde biter, så der er det også greit å følge med, selv om vi lar henne trene på å tygge. Etter hun spydde flere ganger i bhg, så har de blitt flinkere der og til å gi mindre biter av gangen. Noen barn bruker litt lengre tid enn andre på dette. Anonymkode: 9d938...4e2 1
Måbarefåsiat... Skrevet 29. oktober 2019 #15 Skrevet 29. oktober 2019 Hvor lenge synes du barn skal spise most mat? Har de tenner, er det bare godt for dem å gnage litt.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #16 Skrevet 29. oktober 2019 Ungen min er ti måneder og spiser alt det der hele tiden. Anonymkode: 50c23...ff6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #17 Skrevet 29. oktober 2019 1 time siden, Måbarefåsiat... skrev: Hvor lenge synes du barn skal spise most mat? Har de tenner, er det bare godt for dem å gnage litt. Jeg har bare lest på forskjellige nettsider med kostråd for 1-2 åringer at man skal være forsiktig med biter av harde ting som for eksempel eple, det var derfor jeg lurte på om det var trygt å gi det til så små barn. Men nå har jeg fått tilbakemeldinger her på at det går fint, så da er det ikke noe stress Barnet mitt har spist vanlig mat en god stund, brødskiver, kokte grønnsaker, kjøtt, fisk osv som ikke er most. Bare det med harde, store biter jeg var usikker på. Anonymkode: 33fba...545 3
Gjest Albbas Skrevet 29. oktober 2019 #18 Skrevet 29. oktober 2019 2 hours ago, Måbarefåsiat... said: Hvor lenge synes du barn skal spise most mat? Har de tenner, er det bare godt for dem å gnage litt. De kan gnage før de får tenner også.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #19 Skrevet 29. oktober 2019 Der jeg jobbet (barn fra 10 måneder-3 år) brukte vi å gi store biter med epler så de kan gnage på dem, også fjernet vi dem når de kom så langt at det var en stor bit igjen. Ettåringene satt ofte eplebiter i halsen når de var delt slik at det bare var noen få tygg. Så dette ble praksis på min barnehage. Anonymkode: b6dda...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #20 Skrevet 31. oktober 2019 Er barna bare ett år gamle, så har de kanskje ikke noe særlig til tenner enda. Hvordan får de egentlig tygd opp bitene sine da? Anonymkode: 7e22e...c2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå