Gå til innhold

Inspirert: dugnad i bhg/skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som synes det er moro med dugnad, og stiller ikke som ved at bhg kaller inn til det 2 ganger i året. Men, så har jeg snakket med andre om det, og noen sier at de konsekvent ikke stiller opp. 

Begrunnelse er at de borog skatter til den kommunen bhg/skole er i.  At vedkommende skal stå å male, beskjære trær eller lignende gratis for en kommune som de skatter til, betaler avgifter til og i tillegg betaler for barnehageplassen er helt uaktuelt. Vedkommende mener at det er viktig å gi et signal til kommunen at de må stå for vedlikeholdet selv, og at gjennom dugnad så blir det ikke synlig for kommunen hvilket  vedlikeholdsbehov de har, fordi foreldre dekker over det med gratis arbeidskraft. 

Jeg kan dels være enig i argumentasjonen, men jeg tenker at kommunene aldri vil finne penger til typiske dugnadsoppgaver. Derfor er det våre barn det går utover. Jeg synes det er hyggelig å kunne bidra til at mine barn får et fint og vedlikeholdt område. + jeg synes det er en fin sosial greie mellom oss foreldre. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: f932a...46c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg heier på dugnad! Og skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal være som små drittunger ang det. Det gagner barna våre og hverdagen deres i barnehagen, hvor dem er MANGE timer hver eneste dag. Å sitte og vente på at kommunen skal ta tak, bruke penger og ressurser på småting, vel, håper de holder pusten mens de venter. Jo flere foreldre som stiller, jo mer får man gjort på kortere tid - et par timer ila et helt år har du tid til. 

Anonymkode: 3d0e1...52c

• Liker 6
Skrevet

Jeg syntes det gikk langt over stokk og stein med dugnad i vår barnehage. Vårdugnad med rydding og maling og beskjæring av trær, høstdugnad der vi vasket ned hele barnehagen innvendig, snømåkingsdugnad hver uke om vinteren (en uke per barn du har i bhg, måking av snø på p-plass og inn til alle innganger, strøing av alle glatte områder hver dag før åpningstid den uken). Hvor blir det av vaktmester som kan ordne med akkurat dette?

I tillegg kom det eposter hver gang noe var ødelagt, der de ba om hjelp til reparasjon, eller til henting av grus/bortkjøring av materiale osv.

Anonymkode: 857ad...1a3

• Liker 6
Skrevet

Styrer av BHG og ansatte der kan selv ta seg av dugnad. 

Anonymkode: 7af2d...675

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg heier på dugnad! Og skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal være som små drittunger ang det. Det gagner barna våre og hverdagen deres i barnehagen, hvor dem er MANGE timer hver eneste dag. Å sitte og vente på at kommunen skal ta tak, bruke penger og ressurser på småting, vel, håper de holder pusten mens de venter. Jo flere foreldre som stiller, jo mer får man gjort på kortere tid - et par timer ila et helt år har du tid til. 

Anonymkode: 3d0e1...52c

Så det er bedre at kommunepolitikerne bruker store penger på kulturhus, som til alle tider senere vil koste store penger å drifte? Da har de et byggverk å peke på og si: se, det fikk jeg til.

Anonymkode: b1559...ef8

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er et veldig vanskelig spørsmål, sånn sett. For de som argumenterer mot dugnad med tanke på at kommune skal dekke selv, har jo helt rett. Når en skriver over her at de vasker ned, måkker snø, maler osv, så blir det for meg helt vilt. Spesielt om dette er en kommunal barnehage. Dette er helt klart eksempler på ting som kommunen burde dekke. Er det privat barnehage, ville jeg sett regnskapet for barnehagen.

Men å være med på en dugnad hvor man forskjønner uteområdet, gruser fotballbanen, maler opp markeringer i asfalt osv, gjør meg ikke noe.

Jeg vil strekke meg langt for å gjøre ting bedre for barnet mitt, men samtidig skal ikke kommunen få hvile og spare penger på vaktmesteroppgaver, fordi det finnes foreldre som mer enn gjerne tar på seg disse oppgavene på dugnad.

• Liker 2
Skrevet

Sånne holdninger er så egoistiske! Joda, vi betaler. Men i alle barnehager er det dugnader. Det er en del av livet bare. Jeg stiller gladelig opp. Ikke fordi det er så himla moro å vaske ned barnehagen eller male et gjerde, men fordi det kommer ungene til gode. Det er ungene som nyter godt av det. I vår barnehage, går de pengene de sparer på å leie inn noen ved at foreldrene deltar i dugnad, rett tilbake til ungene. 

Anonymkode: 46ead...c24

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det gikk langt over stokk og stein med dugnad i vår barnehage. Vårdugnad med rydding og maling og beskjæring av trær, høstdugnad der vi vasket ned hele barnehagen innvendig, snømåkingsdugnad hver uke om vinteren (en uke per barn du har i bhg, måking av snø på p-plass og inn til alle innganger, strøing av alle glatte områder hver dag før åpningstid den uken). Hvor blir det av vaktmester som kan ordne med akkurat dette?

I tillegg kom det eposter hver gang noe var ødelagt, der de ba om hjelp til reparasjon, eller til henting av grus/bortkjøring av materiale osv.

Denne type dugnadsomfang synes jeg er drøyt. Særlig måking av snø og strøing? Herregud hvordan skal man rekke dette om man er i jobb? Kanskje må man måke hjemme før man kommer til barnehagen også. 

Anonymkode: 8af1e...db9

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne holdninger er så egoistiske! Joda, vi betaler. Men i alle barnehager er det dugnader. Det er en del av livet bare. Jeg stiller gladelig opp. Ikke fordi det er så himla moro å vaske ned barnehagen eller male et gjerde, men fordi det kommer ungene til gode. Det er ungene som nyter godt av det. I vår barnehage, går de pengene de sparer på å leie inn noen ved at foreldrene deltar i dugnad, rett tilbake til ungene. 

Det er ikke dugnader i alle barnehager, mer vanlig i private enn kommunale. Aldri vært en dugnad i vår barnehage (kommunal). 

Anonymkode: 8af1e...db9

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj, ja dette gikk virkelig over stokk og stein. Dette hadde jeg ikke tolerert, til tross for at jeg liker dugnader. Var dette kommunalt eller privat? TS

Anonymkode: f932a...46c

Skrevet

Ikke hvert en dugnad i vår barnehage og har hatt barn der til sammen 10 år. Hvis en barnehage må ha dugnader så bruker de ikke midlene sine på riktig måte. De får et budsjett og der skal det være nok penger. Er det til noe ekstra så kan de søke kommunen om det. Jeg syns dugnad er misbruk av gratis arbeidskraft for å spare penger. Ikke opplevd det på skolen heller.  

Anonymkode: c1a46...f14

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg.

De aller fleste barnehager har helt kurante mengder dugnad. I den private barnehagen våre gikk var det dugnad én dag i året. Den sørget dessuten barnehagen for at alltid foregikk samme kveld som det var generalforsamling (som krever oppmøte av flertallet for å godkjennes så dette burde de fleste foreldre stille på uansett), slik at selv om det da ble en litt ekstra lang kveld så var alt gjort på den kvelden og foreldre slapp å stille opp to ganger. Det er ikke sånn at barnehager flest liker å slite ut foreldre med rare og tunge oppgaver.

Skrevet

Jeg er enig. Jeg mener bestemt at det kommunen eier har de også ansvar for å vedlikeholde. Jeg liker ikke at vi foreldre blir "leid inn" for å gjøre gratisjobb for kommunen. Alikevel stiller jeg opp på dugnad for barnas skyld. Men, jeg syns det blir helt feil.

Anonymkode: 616d0...e75

• Liker 2
Skrevet

Vi stiller på alle dugnader; på skolen, i barnehagen, i korpset, i nabolaget. Det er hyggelig og sosialt, det kommer alle til gode, og barnet lærer noe om at alle må bidra. 

• Liker 2
Skrevet

Dugnad er jo også ment som en sosial greie for foreldrene. Veien til inkludering er også at foreldrene møter hverandre og danner bånd seg imellom, noe som kommer barna til gode.

vi skal ikke være så redde for å gjøre ting vi ikke får en økonomisk gevinst av. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg heier på frivillighet, dvs dugnadsarbeid. Uten det er det mye som ikke hadde " gått rundt" . Tenk på de som trener barna dine i turn eller fotball, det er dugnad det og. 

Mange kommuner sliter med økonomien og ofte MÅ det dugnadsarbeid til for å få ting gjort. Det finns rett og slett ikke penger til å få gjort det som betalt arbeid! Og det er vel bedre at bhg ikke forfaller og eks deler av lekeplassen blir stengt av fordi kvaliteten er for dårlig? 

Anonymkode: 1cf6a...237

• Liker 1
Skrevet

Jeg stiller villig på dugnad på barnehagen. Det står i vedtektene hvor mange timer dugnad de krever hvert år. Ergo har vi valgt dugnad når vi valgte barnehagen.

MEN jeg fikk seriøst sjokk når barna begynte på skolen, og samtlige foreldre skulle i sving, i en eller annen aktivitet. Det blir for meg helt feil! Her kan vi ikke velge, vi blir bare satt opp dersom vi ikke er på foreldremøtet når oppgavene tildeles. Norge har skoleplikt, og da bør det ikke ligge et dugnadskrav knyttet til denne plikten.

Fint at foreldre stiller opp, men tvang er aldri OK. Vi er forskjellige, og for noen kan disse dugnadene ta hele livsgnisten fra de. Og argumentet om at det er så fint for barna, alle vil jo det beste for barna - og så klappes dugnaden frem i barnas ånd. Underforstått at de som ikke ønsker dugnad, vil ikke det beste for barna - fy skam, de burde skjemmes! Det hele er en ukultur!

Selv har vi stilt opp alle dugnader, og jeg har alltid følt meg beriket av å delta på dugnadene. MEN alle er ikke meg, derfor velger jeg å ta parti med de som ikke ønsker dugnad, fordi jeg brenner for at voksne folk skal få ta sine egne valg.

Anonymkode: 5855d...701

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg heier på frivillighet, dvs dugnadsarbeid. Uten det er det mye som ikke hadde " gått rundt" . Tenk på de som trener barna dine i turn eller fotball, det er dugnad det og. 

Mange kommuner sliter med økonomien og ofte MÅ det dugnadsarbeid til for å få ting gjort. Det finns rett og slett ikke penger til å få gjort det som betalt arbeid! Og det er vel bedre at bhg ikke forfaller og eks deler av lekeplassen blir stengt av fordi kvaliteten er for dårlig? 

Anonymkode: 1cf6a...237

Det som blir veldig provoserende er når vi ser at kommunen bruker masse penger på andre mindre viktige ting, som koster masse penger. Men, vedlikehold av skoler og bhg blir ikke prioritert, så da må vi gjøre jobben for dem. Gratis. 

Anonymkode: 616d0...e75

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns i utgangspunktet det er fint og hyggelig med dugnader. Og tenker på at det er til barnas beste. Samtidig var jeg skikkelig irritert på høstdugnaden i barnehagen vår. Mest fordi det var en slags "frivillig tvang" i det. Styreren snakket ganske nedsettende om de som ikke stilte, selv om oppmøtet ble relativt godt og alt ble gjort. Det var mye fokus på for dårlig oppmøte tidligere, og lite fokus på å oppmuntre folk til å stille denne gangen, og å spre god "dugnadsånd". 

Det var ikke lov å ha med barna, dermed hadde det vært svært vanskelig for oss å stille om mannen min jobbet den helgen. Det må jo gjelde flere, vil jeg tro. Jeg var høygravid, så det hadde heller ikke vært mye hjelp i meg om vi hadde klart å finne barnevakt. Mannen min skulle dessuten egentlig vært på et arrangement han hadde gledet seg til, men valgte å prioritere dugnaden. Det var ganske mye og tung jobb. 

Så sånn egentlig tenker jeg dugnad er topp. Men jeg syns det er viktig at det er frivillig. Og at det er forståelse hvis det ikke går. 

Anonymkode: fef79...f05

Skrevet

Har 3 barn og vært på mye dugnad oppigjennom -har ingen problemer med å stille til dugnad for frivillige organisasjoner, men dugnad for kommunale virksomheter (skole, barnehage) har irritert meg grenseløst. Her vært med å sette opp lavvoer, ballbinge, malt lekeapparater, beskjære og raket osv. . Tror det er lettere for skole/barnehage å spørre FAU om å arrangere dugnad isteden for å belyse behovet for sånt «forefallende» oppover i systemet. Så er det jo ingen i FAU som stiller spørsmålstegn ved det og skulle man gjør det får man bare til svar fra rektor og styrer i barnehage at det er sånt har man ikke har penger i kassa til. Så stiller man opp da fordi mann tenker det går utover barna om det ikke blir gjort. 

Anonymkode: 6d96b...eec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...