Gå til innhold

Gjeldfri eiendom men liten inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg eier en gjeldfri bolirg på en større tomt- forholdsvis godt vedlikeholdt selv om ting stadig må gjøres. Jeg Har veldig liten inntekt. Jeg vet lite om vedlikehold og må ofte sette bort arbeid til håndverkere. Hvordan ville dere lagt en plan på å ta vare på eiendommen og tror dere det vil by på problemer når jeg har så liten inntekt? Jeg trenger tips til hva jeg evt kan lære meg å gjøre selv og slippeå engasjere håndverkere. Jeg er som sagt gjeldfri men det koster mye å engasjere håndverkere. Hva er viktigst på en eiendom-hvor begynner jeg?

Anonymkode: 94a67...02c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan eiendommen/huset ditt ser ut og hvordan det er. Tak, vinduer og yttervegger er kanskje det viktigste? Det er vanskelig å komme med generelle råd når man ikke helt vet noe mer.

Dersom du er skikkelig usikker, hva med å ta kontakt med feks takstmann for å få en gjennomgang og anbefaling av han?

Du bør absolutt sette av en fast sum til fremtidig vedlikehold på huset, det kommer til å komme kostnader der fremme når man eier hus!

• Liker 1
Skrevet

Du må egentlig bare begynne i det små med å gjøre ting. Det går ganske kjapt å lære seg snekring og slikt. 

Husk at det er noen ting du må sette bort til andre, rør og elektrisk f eks. 

Men å f eks skifte kledning klarer du helt fint selv. Se YouTube videoer og instrukser på hjemmesidene til byggevareforretningene. Spør i butikken. Ta gjerne inn en snekker som kan gjøre det vanskelige og forklare deg resten. 

Invester i godt verktøy. 

Jeg tok selv over et hus som var i dårlig stand da jeg var 18 og knapt hadde tatt i en hammer før. Da hadde jeg heller ikke youtube... 

Det går bra om du er villig til å stå på, samtidig som du forstår hvilke ting du ikke bør gjøre. 

Og så er det jo så gøy å få til ting, og lære mye nytt! 

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å kontakte en takstmann for verdivurdering. Der kan du få mye info - gratis. 

Kjenner du noen som er «handy» spør om hjelp 🙂 

Selv har jeg lært med veldig mye på f.eks YouTube og oppussingsprogram. Mye er enklere enn det ser ut som!

Skrevet

Aller først må du sette opp et budsjett. Eiendomsskatt, forsikringer og kommunale avgifter utgjør ganske mye, så du bør vite at du har råd til å sitte i en enebolig over tid. 

I tillegg kommer det som du nevner uforutsette kostnader her og der når man eier. Så du må ha en buffer. Du kan også refinansiere for å ta opp lån om det skjer større ting. Men må da vite at du kan betjene lånet over tid. 

Min erfaring er at kostnader kommer når de kommer. Selv om man selvfølgelig kan planlegge enkelte ting, så vil det skje mye uforutsett. I mine 15 år som huseier har jeg opplevd: sikring som kortsluttet og krevde en del jobb (9 500), nøkkel som knakk i låsen (3 500), vannlekasje vaskerom (4 000, forsikringen tok mesteparten), rørfornying pålagt av kommune (125 000), vann i kjeller (250 000). Så kommer selvfølgelig skifte av vinduer nå og da, nytt tak, bytte av bord, og mye annet som man i større grad kan forutse i god tid. 

Vask av hus utvendig, skifte råtne bord og karmer med en gang, beise huset før det er helt nødvendig, fjerne løv fra takrenner, ha vannsensor på vaskerom og kjøkken, er blant tiltakene som kan spare deg for titusener. 

Anonymkode: 78624...3cd

Skrevet

Du finner alt du vil gjøre på youtube. Fra legging av parkett, til veggpanel, til skifte av vindu, til maling og grunning osv osv. Du kan også bestille deg "Byggmakkerboka".

Anonymkode: 51c01...9df

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med dere over, men det er ikke vits i å begynne å "vedlikeholde" på noe som ikke trengs å vedlikeholdes. Oppussing fordi man ønsker en forandring er noe annet. Anbefaler derfor takstmann slik at TS kan finne ut hva man fakstisk trenger å gjøre.

Årlig, fast vedlikehold, se forslag her:
https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/vedlikehold/ikke-glem-vedlikeholdet/
https://boligmentoren.no/husk-a-vedlikeholde-boligen-litt-hvert-ar/

• Liker 1
Skrevet

Når du sier hus på et relativt stor tomt, tenker jeg umiddelbart, er det mulig å skille av tomt, selge, og ha nok "buffer" for fremtidige vedlikeholds og oppussingskostnader? 

Anonymkode: cb4eb...ccf

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier hus på et relativt stor tomt, tenker jeg umiddelbart, er det mulig å skille av tomt, selge, og ha nok "buffer" for fremtidige vedlikeholds og oppussingskostnader? 

Anonymkode: cb4eb...ccf

Jeg "glemte" at jeg har en buffer på ca 100 000 men det kan jo oppstå andre uforutsette ting og er ikke spesifikt avsatt til vedlikeholdet,. Ja det er mulighet for å skille ut tomt men vil helst unngå det

Anonymkode: 94a67...02c

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 timer siden, Irja skrev:

Anbefaler deg å kontakte en takstmann for verdivurdering. Der kan du få mye info - gratis. 

Kan du sende meg navnet til en takstmann som jobber gratis? 

Har brukt takstmann mange ganger det siste året, måtte betale hver gang jeg.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...