Gå til innhold

Oppskrift på fin, enkel lue


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har en oppskrift på en fin lue som kan strikkes med merinoull fra Sandnes eller drops?😊 jeg strikker bare ensfarget så det trenger ikke være noe fint mønster på, men at formen på den er fin🙂 dvs helt vanlig, ikke poselue eller noe sånt😊 

Anonymkode: a53cd...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes feks at formen på denne er fin, men jeg klarer ikke strikke sånt mønster😁

Anonymkode: a53cd...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes feks at formen på denne er fin, men jeg klarer ikke strikke sånt mønster😁

Anonymkode: a53cd...609


Den klarer du, helt sikkert - det er falske fletter, og ser imponerende flott ut, men er egentlig såre enkelt, lover :) 

Youtube er ypperlig for å lære seg nye strikketeknikker, se denne f.eks - https://www.youtube.com/watch?v=gZQcEyVm49g

 

 

 

Anonymkode: 2e6cd...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:


Den klarer du, helt sikkert - det er falske fletter, og ser imponerende flott ut, men er egentlig såre enkelt, lover :) 

Youtube er ypperlig for å lære seg nye strikketeknikker, se denne f.eks - https://www.youtube.com/watch?v=gZQcEyVm49g

 

 

 

Anonymkode: 2e6cd...0a2

Jeg vet ikke hva jeg gjør😁 er så utålmodig og har ikke tålmodighet til å sitte og se og lære meg😆

Anonymkode: a53cd...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:


Den klarer du, helt sikkert - det er falske fletter, og ser imponerende flott ut, men er egentlig såre enkelt, lover :) 

Youtube er ypperlig for å lære seg nye strikketeknikker, se denne f.eks - https://www.youtube.com/watch?v=gZQcEyVm49g

 

 

 

Anonymkode: 2e6cd...0a2

Kanskje jeg skal gjøre et forsøk likevel😱 jeg så litt på forklaringene til diagrammet og det virket ganske rett fram ut ifra det😯 bortsett fra at jeg ikke vet hvordan man strikker to masker i én maske? 🤔

Anonymkode: a53cd...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg skal gjøre et forsøk likevel😱 jeg så litt på forklaringene til diagrammet og det virket ganske rett fram ut ifra det😯 bortsett fra at jeg ikke vet hvordan man strikker to masker i én maske? 🤔

Anonymkode: a53cd...609

Fant visst en video på det under😁

Anonymkode: a53cd...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket denne ensfarget, men den ble jo så liten! Måtte ta opp igjen og strikke den lengre.. Og den ble jo litt tight.. Har det mye å si at jeg ikke strikker mønster? Tenker ifht om det blir løsere når man bytter mye tråder. Og om jeg evt bør gå opp en størrelse hvis jeg skal strikke andre luer(denne var one size). 

Ble så skuffet😞 jeg har ikke strikket så veldig mye etter oppskrift, stort sett votter og noen sokker og et par luer, men nå har jeg begynt igjen litt og har funnet noen oppskrifter jeg tenkte å følge, men da ensfarget. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal våge meg på når jeg ikke vet om det blir bra 😞

Anonymkode: a53cd...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg strikket denne ensfarget, men den ble jo så liten! Måtte ta opp igjen og strikke den lengre.. Og den ble jo litt tight.. Har det mye å si at jeg ikke strikker mønster? Tenker ifht om det blir løsere når man bytter mye tråder. Og om jeg evt bør gå opp en størrelse hvis jeg skal strikke andre luer(denne var one size). 

Ble så skuffet😞 jeg har ikke strikket så veldig mye etter oppskrift, stort sett votter og noen sokker og et par luer, men nå har jeg begynt igjen litt og har funnet noen oppskrifter jeg tenkte å følge, men da ensfarget. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal våge meg på når jeg ikke vet om det blir bra 😞

Anonymkode: a53cd...609

Har du sjekket strikkefastheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Diamant20 skrev:

Har du sjekket strikkefastheten?

Ikke annet enn at jeg målte bredden i ettertid og i forhold til maskeantall skulle det stemme ganske bra🤔

Anonymkode: a53cd...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 0.59, AnonymBruker skrev:


Den klarer du, helt sikkert - det er falske fletter, og ser imponerende flott ut, men er egentlig såre enkelt, lover :) 

Youtube er ypperlig for å lære seg nye strikketeknikker, se denne f.eks - https://www.youtube.com/watch?v=gZQcEyVm49g

 

 

 

Anonymkode: 2e6cd...0a2

Jeg har ikke pinne 4, men jeg har 3,5. Tror du det går å bruke det og nr 3 til vrangbord hvis jeg velger den største størrelsen?🤔 jeg vet ikke hvor mye et halvt nummer utgjør.. 

Anonymkode: a53cd...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke pinne 4, men jeg har 3,5. Tror du det går å bruke det og nr 3 til vrangbord hvis jeg velger den største størrelsen?🤔 jeg vet ikke hvor mye et halvt nummer utgjør.. 

Anonymkode: a53cd...609

Sjekk strikkefastheten før du begynner, så vet du om det kan gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare på jakt etter en helt vanlig, enkel fin lue. Uten brettet kant. Jeg trenger bare en oppskrift å gå etter ifht størrelse og felling. Noen som har noen tips?😇

Anonymkode: a53cd...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tilsvarende form som dette, men uten strukturen, for det klarer jeg ikke😁

_20191031_230333.JPG

Anonymkode: a53cd...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 0.23, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke pinne 4, men jeg har 3,5. Tror du det går å bruke det og nr 3 til vrangbord hvis jeg velger den største størrelsen?🤔 jeg vet ikke hvor mye et halvt nummer utgjør.. 

Anonymkode: a53cd...609


Det kommer an på hvor fast du klarer å strikke vrangbord. Jeg pleier i et knipetak å enten bare bevisst strikke strammere på varngborden, og/eller strikke vridd rette masker - for å stramme opp litt. Kalkulert risiko kaller jeg det :P men ikke noe jeg nødvendigvis anbefaler andre, om en ikke er godt kjent med egen strikkefasthet - for løs vrangbord kan ødelegge for ei ellers bra lue, etter min smak da 

Anonymkode: 2e6cd...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare på jakt etter en helt vanlig, enkel fin lue. Uten brettet kant. Jeg trenger bare en oppskrift å gå etter ifht størrelse og felling. Noen som har noen tips?😇

Anonymkode: a53cd...609

Jeg kan ikke strikke. Men strikket bare rundt og rundt, vanlig vet ikke hva det heter. Målte etterhvert slik at jeg visste at den passet. Felte litt etterhvert. Mot slutten tok jeg en tråd gjennom alle maskene og snurpet. Laget en slik topp, vet ikke hva det heter heller. Men er to papplater klippet i runding og med hull i midten. Snurret rundt og klippet og knyttet. Sydde på luen. 

Har laget tre- fire slike. De er fortsatt i bruk mange år etter. Og tok meg en kveld å lage (med mitt ferdighetsnivå...).

Tykt garn, tykke pinner. Enkelt og fint 😊

(Spørs om jeg er kvalifisert til å svare her, men gjør det likevel) 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:


Det kommer an på hvor fast du klarer å strikke vrangbord. Jeg pleier i et knipetak å enten bare bevisst strikke strammere på varngborden, og/eller strikke vridd rette masker - for å stramme opp litt. Kalkulert risiko kaller jeg det :P men ikke noe jeg nødvendigvis anbefaler andre, om en ikke er godt kjent med egen strikkefasthet - for løs vrangbord kan ødelegge for ei ellers bra lue, etter min smak da 

Anonymkode: 2e6cd...0a2

Jeg mente å gå ned et halv pinnenummer på hele luen siden jeg bare har det😊 altså bruke 3 på vrangborden der det står 3,5 og 3,5 på resten der det står 4😊

Anonymkode: a53cd...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...