Gå til innhold

Lady/baby-comp

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Er det nokon som har erfaringar med lady-/baby-comp som prevensjon eller familieplanlegging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest allium

Jeg har ingen erfaring. Ganske enkelt fordi jeg overhodet ikke ser poenget i å sløse bort atskillige tusen på et apparat som ikke gjør noe annet enn jeg kan klare selv med et vanlig digitalt termometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd lady eller babycomp,men jeg har brukt Persona i noen år. Den måler hormonene i urinen din ved at du tisser på sticks,også gir den deg røde eller grønne dager. Den sier da i fra når du har eggløsning,noe som er veldig greit hvis du prøver å lage barn. Synes den er kjempefin, jeg har fått mye bedre oversikt over syklussene mine etter at jeg begynte med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Jeg vurderte å begynne å bruke Ladycomp som prevensjon nylig, og tok dette opp med legen min. Verken han eller kollegaen hans (som er kvinnelig lege med nesten bare unge, kvinnelige pasienter) hadde noen pasienter som brukte Ladycomp eller Pearly, men de hadde gode erfaringer med Persona og anbefalte den. Og når prisforskjellen i tillegg er så stor, så var ikke valget vanskelig. Jeg har imidlertid ikke fått tatt den i bruk ennå, fordi jeg må ha vært av pillen i to hele sykluser før jeg begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sikker prevensjon
Er det nokon som har erfaringar med lady-/baby-comp som prevensjon eller familieplanlegging?

Hei

Jeg bruker Lady comp som prevensjon,har gjort det i ett år og er kjempefornøyd.Måleren er til å stole på også er den enkel i bruk.

Hilsen

S.N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker LC, men har ikke brukt den i mer enn ca 3 måneder, og har ikke fått EL igjen enda, etter at je sluttet med pillene. Så, hvor godt den fungerer kan jeg ikke stå inne for.

Men kjøper du en LC er det en engangsinvestering. Persona må du jo stadig kjøpe sånne tisse-pinner til, så når jeg beregner å bruke dette de neste tjue åra, minus et par svangerskap, så synes jeg sånnsett det er greit... Denne har jeg, og slipper å kjøpe "deler", og evt tenke på om den "går ut av markedet" i tillegg...

Og, persona har en pearl-index (antallet som blir gravid selv om de bruker den korrekt som prevensjon) som er mye høyere enn LC/BC/pearly, etter det je har lest,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I brosjyrene jeg fikk fra Unipath, som selger Persona (samme som de som selger ClearBlue ) står at antall kvinner som blir gravide med den er det samme som med p-piller ved riktig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
I brosjyrene jeg fikk fra Unipath, som selger Persona (samme som de som selger ClearBlue ) står at antall kvinner som blir gravide med den er det samme som med p-piller ved riktig bruk.

Sikkerheten ved bruk av Persona er 94%, noe som er lavere enn p-pillen som ligger på 98-99% ved korrekt bruk. Ladycomp mener jeg ligger på 96%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerheten for LC er høyere.

LC har ved undersøkelser gitt en pearl index på 0,7 (altså 0,7 kvinner av 100 ble gravide i løpet av et år, til tross for rett bruk.) Til en sammenligning har p-piller/minipiller en Pearl indeks på 0.2 - 0.9, hormonspiral mindre enn 0.5 og kondom 2.0 - 5.0, avhengig av type og merke.

Sikkerheten ved LC er på linje med p-piller. Jeg ahr ikke pearl-index for persona sånn forran meg, men jeg har også lest rundt 94% sikkerhet (edit: Ja, jeg leste det unipath selv skriver, som er 94% sikkerhet), på linje med kondom altså, markant svakere enn piller eller LC

Å si at 94% sikkerhet er lik p-piller, som har rundt 99% sikkerhet er jo ikke helt korrekt da. Mebn Lc har en sikkerhet ca lik pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TT ii

Jaaaa, jeg har erfaring!

Har brukt LC i litt over 2 år, som jeg nå har oppgradert til BC - og er kjempefornøyd!

Ingen bivirkninger, og veldig kjekt med målinger hver morgen.

Ingen baby på oss enda heller, hvilket jo var akkurat det som var meningen med den for vår del... Men det skal bli spennende og se om den snart kan hjelpe oss med å klekke også! :wink::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte det en periode, men nå som jeg IKKE skal bli gravid igjen tør jeg ikke bruke den. Ikke fordi jeg tror jeg kommer til å bli gravid hvis jeg bruker den riktig, men fordi jeg ikke stoler på at jeg kommer til å bruke den helt riktig...

Ser at de som skriver her er veldig positive, så kanskje jeg skal finne den frem igjen, men tør ikke ta ut spiralen før jeg er helt sikker på at jeg husker å bruke den hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Kor mykkje kostar Ladycomp då? Er det vanskeleg å bruke den rett? Eg har ikkje lyst å bruke hormonprevensjon resten av livet, og i alle fall ikkje den siste tida før eg vil prøve å bli gravid, så eg trur LC kunne passa bra for meg... Men er litt "krise" om eg blir gravid nett no då, så det er viktig for meg at den er sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Kor mykkje kostar Ladycomp då? Er det vanskeleg å bruke den rett? Eg har ikkje lyst å bruke hormonprevensjon resten av livet, og i alle fall ikkje den siste tida før eg vil prøve å bli gravid, så eg trur LC kunne passa bra for meg... Men er litt "krise" om eg blir gravid nett no då, så det er viktig for meg at den er sikker...

Hvis det er krise om du blir gravid nå, så vil jeg nok anbefale LC framfor Persona pga høyere sikkerhet. LC er imidlertid skrekkelig dyr - koster 4.625, men på den andre siden så er jo dette en engangskostnad. Den koster ingenting i bruk. Pearly er en liten maskin tilsvarende LC, men den kan ikke oppdateres til BabyComp når den tid kommer. Til gjengjeld er den noe rimeligere (3.425) og sikkerheten skal være like god da den bruker samme grunnprogram som LC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulempen med pearly er at du må bytte batteri etter 2+ år, og ved brukt "resten av det fruktbare liv" kan det bli noen ganger (og da må den sendes inn for bytte) mens LC og BC er oppladbar...

Det er slett ikke vanskelig å bruke den rett, du bare putter målesensoren under tunga med en gang du våkner, hver morgen, og bruker kondom eller lignende dersom du vil ha sex en dag den lyste rødt. Lyser den grønt er det fritt frem. Problemet er dersom du (slik som meg) gjerne ikke har helt stabile sovemønster da. Jeg har fått mye bedre søvn i det siste, men i begynnelsen var jeg plaga med at jeg våkna mange ganger hver natt, og det kan forstyrre temperaturen. Nå skjer det bare en gang innimellom, ikke så ofte, og det hele fungerre utmerket for meg.

Det er jo ca samme sikkerhet som p-piller, men på en måte føler jeg det mer risky enn pillene likevel. Men, siden det ikke er krise for oss, så føler jeg at den er mer enn sikker nok. (Men, vi får jo nesten bare røde dager da, pga uteblivende EL, men det er en annen sak..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...