Gå til innhold

Kjøpe bolig sammen med forelder- yey or ney?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% alene med barnet mitt og vi bor i en liten leilighet. Min eneste gjenlevende forelder er 70 år, frisk og rask, og den andre er nylig død. Vi har begge nesten en million i gjeld på våre separate leiligheter. Men har begge tilstrekkelig med egenkapital til at vi sammen kan kjøpe oss en enebolig/ rekkehus/ tomannsbolig til litt over 5 millioner og dermed bli gjeldfri begge to. 

Tenker veldig mye på hvordan jeg kan gi barnet mitt best mulige oppvekstforhold, bostedsmessig og materielt. Jeg er 40 og har vel gitt opp å møte en mann på nytt. Å stelle forelderen min på sine eldre dager er jeg ikke så entusiastisk med tanken på, men det er kanskje noe hjemmetjenesten hjelper til med....

Men enn så lenge er forelderen min er en relativt sprek og veldig engasjert besteforelder og vi bruker mye tid sammen ellers. Jeg tenker at så lenge boligen har to separate innganger, og hver sin leilighet, bare i samme hus, så vil det gå greit.

Jeg tenker jeg at jeg kunne betale min forelder månedlig en andel av dennes del av kjøpesummen for boligen, slik at jeg gradvis ble eier av større del av huset.  Samtidig fikk forelderen spedd på pensjonen og mer å rutte med. Win - Win? Usikker hvordan dette gjøres mtp tinglysning, om man da må tinglyse eierbrøk jo mer jeg kjøper meg inn i forelderens del av boligen.

Men jeg har søsken som når den tid kommer også har rett til arv av forelderen. Tenker jeg forhåpentligvis får lån av banken til å kjøpe søskenene ut da.  

Vil gjerne høre om andre har erfaringer med dette, eller synspunkter.

Anonymkode: e9bb1...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette ville jeg planlagt med forelder, og så vist plan til søsken. Også en plan for hva skjer ved dødsfall.

Anonymkode: 0118b...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en god idé. Men dere må snakke om regler for hvordan dere skal ordne alt, både vedlikehold, kostnader, privatliv. Ikke bare slik det er nå men også i fremtiden. 

Snakk med søsken også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe hus med utleiedel som pensjonisten kan bo i? Dere kan seksjoner huset slik at dere eier hver sin del. Dersom du ikke har råd til å kjøpe den største delen alene kan du få et privat lån som du betaler ned med et fast beløp. 

Når det blir tid før arv vil du måtte betale ut søsken deres del av det resterende lånet. Forhåpentlig har du nok til å betale ned lånet med din del fra leiligheten når den blir solgt. I beste fall kan du kjøpe hele huset dersom du setter opp førsterett på leiligheten til markedspris. Da er du sikret din del av huset samtidig som søsken får arv. 

Med hver sin leilighet blir det også lettere å sette grenser for privatlivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...