Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som jobber som personlig assistent eller lignende type jobb? Tenker jeg kunne trives i en slik jobb, og ønsker gjerne en slik type utdannelse. Men ut i fra det man finner på nettet virker det som dette er mest en slags ekstrajobb i lav stilling som de fleste har ved siden av skole o.l? Og at det ikke kreves utdannelse? Tar jeg feil eller stemmer dette?

Beklager om jeg er uvitende, men ut i fra de stillingsbeskrivelsene jeg har sett er det mest snakk om noen som kan stille opp på kveldstid, følge til aktiviteter o.l 

Ønsker gjerne også vite litt om:
Hvordan jobben oppleves, og positive og negative sider?
Hvilke arbeidstider man normalt har, og om det stemmer at det sjeldent man kan ha dette som fulltidsjobb?

Anonymkode: 36af1...566

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på brukers behov. Noen har kun behov for hjelp noen timer på dagtid, andre behøver døgnkontinuerlig hjelp. Noen har behov for en sykepleier, vernepleier, miljøterapeut, fysioterapeut e.l., men dessverre er nok lønnen ofte for dårlig til at de som er ferdigutdannet velger å bli værende, så ofte er det studenter eller de uten utdanning som velger å ta slike jobber. 

Anonymkode: aa521...100

• Liker 1
Skrevet

Bare hold deg unna BPA. At brukeren er både sjefen din og pasienten din kan fort bli et problem. 

Anonymkode: a73c2...a4a

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare hold deg unna BPA. At brukeren er både sjefen din og pasienten din kan fort bli et problem. 

Anonymkode: a73c2...a4a

Bpa er fantastisk ordning for de som har behov og klarer å være en leder/vet hva de ønsker og har behov for. Det er nok ikke en slik person ts vil jobbe som hvis hun tenker seg utdannelse. Det trenger man ikke. 

Man jobber ofte veldig tett med, den man er assistent til. Kan bli elsk hat forhold. Du er ikke venn, men blir på en måte det likevel, men alt kommer an på brukeren. 

Jeg ville testet ut om du er usikker. Snakk med de som har behov for assistent. Det handler om kjemi også

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tidligere jobbet som BPA for et multifunksjonshemmet barn. Da var jeg sammen med barnet noen timer etter skolen og hjalp til med måltider, medisiner og aktivisering. Hjalp også til med klesvask (barnet sine klær) og div. Ganske ensformig jobb, da det stort sett blir det samme hver dag når man er BPA for barn. Er også sjeldent man får store stillinger, da det gjerne er snakk om noen få timer om dagen. Men så lenge man går overens med familien er det en helt grei «studiejobb».

idag jobber som bpa for en voksen person med behov døgnbemanning. Der jobber vi og bor sammen med bruker i tre dager i strekk og har så en uke fri. Dermed utgjør en 100% stilling 9 jobbdager i mnd. Dette gjør det mulig å jobbe både 100% og studere på fulltid, noe jeg gjør nå. Det er en utrolig fin jobb, og man trenger sjelden utdannelse da man ofte får full opplæring av den aktuelle brukeren. Lønnen er også veldig grei til å være ufaglært, jeg har ca 35.000 brutto i mnd. 

så som du skjønner varierer det veldig, kommer helt an på behovet den bestemte brukeren har. De som har behov for BPA kan behøve hjelp til å handle og vaske huset et par ganger i uken, mens noen kan også være sengeliggende og trenger hjelp til absolutt alt. Er du ute etter full jobb som bpa så er det nok døgnbemanning som er tingen.

Anonymkode: c951d...1e1

Skrevet

Mulig TS tenker personlig assistent som i type sekretær og ikke BPA

Skrevet
7 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Mulig TS tenker personlig assistent som i type sekretær og ikke BPA

Tror ikke sekretærer pleier å følge til aktiviteter osv:) (som ts nevnte i hi)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke sekretærer pleier å følge til aktiviteter osv:) (som ts nevnte i hi)

Det kommer vel litt an på personkjemien...

Anonymkode: b2074...75d

Skrevet

Broren min har jobbet som BPA i +/- 15 år og har trivdes veldig godt. Bruker har behov for bistand døgnet rundt, men er ganske selvhjulpen om ting er tilrettelagt. Muskelsykdom. Kjører bil selv, spiser selv uten problem om maten skjæres opp først, drikker uten problem om han har sugerør. Fast jobb i stort selskap. Det han har størst behov for, er hjelp til å snu seg om natta og dusjing. Må han på do, får han hjelp over på doen med et seil, får en laptop på fanget og blir der til han vil tilbake i stolen sin. Medisiner holder han styr på selv, men trenger litt hjelp til forstøver og C-PAP.

På dagvakter kommer broren min på morgenen (ca. klokka 7). Innimellom kommer han senere hvis brukeren har lyst til å sove lenge, da er brukeren alene en liten stund fra nattevakt drar til dagvakt kommer. Kommer broren min til vanlig tid og bruker har fri, småpusler han med oppvask o.l. til bruker vil stå opp. Bruker våkner for egen maskin med alarm. Vanlig morgenstell gjøres av BPA, men hjemmesykepleien hjelper med dusj (eventuelt BPA som er sykepleier). Gjør i stand frokost. Skal bruker på jobb, er dagvakt med. Han har egentlig ikke behov for det, men synes det føles tryggere i tilfelle noe skulle skje. Mens bruker er på jobb, gjør BPA det den vil i området og kommer om den blir ringt etter. Broren min var med da bruker skulle på seminar, og ble da plassert på en koselig restaurant ved havna og fikk mat og drikke spandert av arbeidsgiver (i følge bror var det den beste arbeidsdagen han noen sinne har hatt). Dagvakt avløses av kveldsvakt når bruker er hjemme fra jobb. Med mindre noe annet er avtalt. Å være med til lege/på sykehuset er også dagvakt sin oppgave.

På kveldsvakter starter han normalt 16, men det hender titt og ofte at han får beskjed om å komme senere fordi bruker trenger alenetid. Gjøre i stand middag, slappe av sammen med film, dra på kino, spille FIFA, bistå om det er noe. Har bruker besøk av kompiser eller familie, pleier bror å trekke seg helt vekk. Da er han på kjøkkenet med døra igjen og styrer med sitt. Han er med dem om bruker inviterer han. Hjelpe i seng hvis bruker vil legge seg før nattevakt kommer. Vakt over 22, men kan bli sendt hjem tidligere pga. alenetid eller besøk som skal være der lenge/han selv skal på besøk til familie. Enkelte kveldsvakter har bror holdt seg hjemme da bruker har vært på besøk hos mor og far/har hatt besøk hele vakta.

Nattevakter starter 22, men igjen får han ofte beskjed om å komme litt senere pga. alenetid (gjerne i helgene). Hvilende nattevakt, han roper om han trenger å snues. Er han i dårlig form har nattevakt på alarm som ringer når han må snues. Det har hendt at bror har holdt seg våken hele vakta fordi bruker har vært forkjølet, da bror ikke klarer å sove fordi han lytter etter skumle surkle-lyder når bruker er pjusk. Skal bruker tidlig opp, hjelper nattevakt til med morgenstell, påkledning og frokost.

Broren min har ikke utdannelse innen helse, han har utdannelse innen filmproduksjon, men har lært seg mye underveis. C-PAP og forstøver nektet han å håndtere uten opplæring, og fikk opplæring av hjemmesykepleien med en gang han begynte. Han er veldig nøye med det å gi bruker privatliv og hjelp til selvhjelp, noe bruker sier han er veldig glad for. Det er grunnen til at broren min alltid har vært favoritten - bruker føler ikke at han blir overkjørt i sitt eget hjem.

Anonymkode: b3fce...602

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...