AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #1 Skrevet 28. oktober 2019 Må man høre med optiker før man bestiller linser på nett? Har tatt synstest for noen måneder siden, og begynner å bli lei av å bruke briller hele tiden. Har lyst å bestille linser. Kommer til å bruke briller mesteparten av tiden, men en gang i blant vil jeg bruke linser, som på trening. Ser også at det anbefales myke linser når man ikke skal bruke linser ofte. Hvordan vet jeg om linsene jeg bestiller er myke? Tenke å bestille Focus Dailies fra Alcon. Har bittelitt skjeve hornhinner (+0,25), har det mye å si? Anonymkode: 44985...8bd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #2 Skrevet 28. oktober 2019 Du må til optiker for å få vite styrke på linsene dine. Anonymkode: 429c9...345
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #3 Skrevet 28. oktober 2019 Linse og brillestyrke er ikke det samme. Du bør bestille undersøkelse for linser og finne riktig linsetype sammen med optiker. Deretter kan du kjøpe på nettet. Jeg er på linsekontroll en gang i året for å sjekke styrke og undersøke øyene. . Anonymkode: 15782...574
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #4 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må til optiker for å få vite styrke på linsene dine. Anonymkode: 429c9...345 Har jo tatt synstest hos optiker. Så da vet jeg vel styrken jeg skal ha? TS Anonymkode: 44985...8bd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #5 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har jo tatt synstest hos optiker. Så da vet jeg vel styrken jeg skal ha? TS Anonymkode: 44985...8bd For linser? Anonymkode: 429c9...345
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #6 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Linse og brillestyrke er ikke det samme. Du bør bestille undersøkelse for linser og finne riktig linsetype sammen med optiker. Deretter kan du kjøpe på nettet. Jeg er på linsekontroll en gang i året for å sjekke styrke og undersøke øyene. . Anonymkode: 15782...574 Seriøst... Så kjipt. Kan jeg stole på denne tro? https://coopervision.no/practitioner/verktoy-og-kalkulatorer/kalkulator-for-konvertering-av-brillestyrke 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For linser? Anonymkode: 429c9...345 Nei, har nå akkurat skjønt at brillestyrke og linsestyrke ikke er det samme. 😕 TS Anonymkode: 44985...8bd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #7 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Seriøst... Så kjipt. Kan jeg stole på denne tro? https://coopervision.no/practitioner/verktoy-og-kalkulatorer/kalkulator-for-konvertering-av-brillestyrke Nei, har nå akkurat skjønt at brillestyrke og linsestyrke ikke er det samme. 😕 TS Anonymkode: 44985...8bd Ta en tur til optiker og be om en synskontroll da da ønsker å bruke linser. Så får du vite hvilke styrke du trenger og kan så bestille på nett. Lykke til! Anonymkode: 429c9...345
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #8 Skrevet 28. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta en tur til optiker og be om en synskontroll da da ønsker å bruke linser. Så får du vite hvilke styrke du trenger og kan så bestille på nett. Lykke til! Anonymkode: 429c9...345 Er det som er problemet, har temmelig lite lyst å gå til optikeren som er her jeg bor. Må kjøre 2,5 time en vei for å komme til en annen optiker, så totalt 5 timer. "For mildere grader av nærsynthet eller langsynthet vil styrken som regel være den samme. Men for høyere styrker enn +/-4.00 benytter optikeren en konverteringsformel som gir en annen styrke for kontaktlinser enn for briller." Jeg har kun -2,5 på ene øyet og -1,5 på det andre. Men jeg må altså uansett til optiker?... TS Anonymkode: 44985...8bd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #9 Skrevet 28. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det som er problemet, har temmelig lite lyst å gå til optikeren som er her jeg bor. Må kjøre 2,5 time en vei for å komme til en annen optiker, så totalt 5 timer. "For mildere grader av nærsynthet eller langsynthet vil styrken som regel være den samme. Men for høyere styrker enn +/-4.00 benytter optikeren en konverteringsformel som gir en annen styrke for kontaktlinser enn for briller." Jeg har kun -2,5 på ene øyet og -1,5 på det andre. Men jeg må altså uansett til optiker?... TS Anonymkode: 44985...8bd Jeg ville tatt det med en optiker, men du må jo ikke. Det er dine øyne og ditt syn. Anonymkode: 429c9...345
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #10 Skrevet 28. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tatt det med en optiker, men du må jo ikke. Det er dine øyne og ditt syn. Anonymkode: 429c9...345 Ble veldig overrasket for har ikke fra noen før nå at brillestyrke og linsestyrke ikke er det samme. Moren min har brukt linser i mange år og har over -6 i brillestyrke, og hun visste det heller ikke. Samme med venninna mi som har samme (brille)styrke som meg og bruker linser. Det er jo egentlig ganske rart at det er noe så få vet... Jeg (og mamma og venninna mi) lærte noe nytt i hvert fall, så kan jo ikke annet enn å takke Kvinneguiden. TS Anonymkode: 44985...8bd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #11 Skrevet 28. oktober 2019 Har akkurat vært hos optiker for å få nye briller . En undersøkelse med linser og en uten for brillene sin del . Linsene har svakerestyrke enn brillene. Og så har den en annen faktor og det er om du har skeive hornhinner. Derfor må du ha en undersøkelse som gir en status på hva du trenger av justeringer og styrke. Anonymkode: 6b575...76a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #12 Skrevet 28. oktober 2019 1) Kan du bruke linser? Hvis ikke, opplæring hos optiker. 2) Kan du styrke og kurve på linser? Da kan du bestille, hvis ikke optiker Anonymkode: a0589...c44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå