Gå til innhold

Hvilket yrke kunne passet meg? Praktisk jobb med mennesker, gjerne fysisk og ute i natur?

Anbefalte innlegg

Hvilket yrke kunne passet meg? Ønsker gjerne en praktisk jobb der man kan jobbe med mennesker, gjerne også der man får brukt seg fysisk og være ute i naturen? (De 2 siste er mer ett ønske). Er også åpen for det meste, det eneste jeg ikke ser for meg jeg kunne trives med er en kontorjobb. Vet ikke helt om det finnes en slik jobb som jeg ser for meg, eller hvor realistisk det er å bli ansatt i en slik type jobb.

Har vurdert sykepleier, vernepleier og sosionom, men tenker de aller fleste og vanligste jobbene innen disse yrkene ikke helt hadde passet meg? Ser ikke for meg at jeg hadde trives med å jobbe på et sykehus, i en omsorgsbolig eller i NAV eller barnevernet. 

Har prøvd å lage en liste over type jobber jeg tenker jeg kunne trives i, men det er jo ganske snevert og kanskje ikke helt realistisk. Tenker óg det blir feil å utdanne seg til f.eks Barnehagelærer ettersom jeg ikke kunne tenke meg å jobbe i en typisk barnehage med mange barn der man er mest inne osv.

Friluftsbarnehage der man er mye ute i friluft og på turer
Lærer på folkehøyskole innen friluftsliv
Jobbe med hesteassistert terapi/rideterapi 
Veilede personer i med rusproblemer, i fengsel o.l som trener hunder til å bli omplassert
(tror ikke det finnes tilsvarende i Norge, men vet det finnes i andre land)
Være BPA assistent, gjerne for noen som var interessert i turer, svømming o.l 

Finnes det en jobb jeg kanskje ikke har tenkt over og som kunne passet meg? Eller må jeg kanskje heller bare innse at man ikke nødvendigvis trenger å trives kjempegodt og brenne for jobben, så lenge man får lønn og har greie kollegaer? 

Anonymkode: d02e2...ccf

Fortsetter under...

Jobb i fengselsvesenet? De mer åpne fengslene har en del friluftsaktiviteter, og det er ikke det aller tyngste klientellet du finner der.

Anonymkode: b2b6d...24f

Annonse

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men husk på at jobbinteresser og fritidsinteresser er to forskjellige ting. 

Jeg trodde også jeg ville ha en utendørsjobb da jeg var yngre, og jeg ønsket å jobbe med dyr. Har prøvd begge deler, samt gjort en annen hobby til yrke, og det har vært særdeles lite vellykket. Aldri mer! Nå jobber jeg innendørs og med mest mulig papirarbeid.

• Liker 1
36 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men husk på at jobbinteresser og fritidsinteresser er to forskjellige ting. 

Jeg trodde også jeg ville ha en utendørsjobb da jeg var yngre, og jeg ønsket å jobbe med dyr. Har prøvd begge deler, samt gjort en annen hobby til yrke, og det har vært særdeles lite vellykket. Aldri mer! Nå jobber jeg innendørs og med mest mulig papirarbeid.

Hva gjør du nå da? Hva er sikker vei?

Anonymkode: 99b91...fb2

Gjest ByeByeLove

Det er ekstremt viktig å brenne for jobben sin. Man bruker 1/3 av døgnet på den, og halvparten av den våkne tida.

Husk at du skal være utendørs i alt slags drittvær. Det blir fort gammelt. Er du innendørs nå?

1 time siden, Knirke skrev:

Har fulgt med på deg, synes du er så flink som tok rev i seilene og tok ny utdannelse til slutt! Følte du var litt som meg, vinglepetra, studert her og der, jobbet her og der. Hva var som gjorde at du klarte finne ut hva du ville jobbe med til slutt, og hvordan klarte du ta valget? Støttet omgivelsen deg?

Anonymkode: 8cf08...3ae

• Liker 1

Jeg jobber som vernepleier på en skole for elever med nedsatt funksjonsevne. Her er det veldig opp til hver enkelt pedagog hvordan undervisningsopplegget er. Det er ganske fleksibelt og mange har mye undervisning ute. Har også faste turdager hver uke. Jobben er fysisk da de fleste elevene ikke sitter mye i ro så det er viktig med fysisk aktivitet i løpet av skoledagen. Som vernepleier har jeg særlig ansvar for elever atferdsproblematikk og tiltak rundt dette samt undervisning (en-til-en) og miljøarbeid

Endret av fresia
  • Liker 1
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør du nå da? Hva er sikker vei?

Jobber på sjøen. Noe sånt som en sikker vei tror jeg ikke finnes😉

7 hours ago, AnonymBruker said:

Har fulgt med på deg, synes du er så flink som tok rev i seilene og tok ny utdannelse til slutt! Følte du var litt som meg, vinglepetra, studert her og der, jobbet her og der. Hva var som gjorde at du klarte finne ut hva du ville jobbe med til slutt, og hvordan klarte du ta valget? Støttet omgivelsen deg?

Anonymkode: 8cf08...3ae

Takk:smilyblomst:. Når eg ser tilbake så har de fleste valgene mine vært særdeles lite gjennomtenkte... Jeg har bare "kjørt på". Så da tråkker man feil, og feil igjen... Så jeg har på en måte brukt eliminasjonsmetoden. Venner og familie har for lengst sluttet å prøve å følge med på karriereplanene mine. Hadde det ikke vært for Lånekassen hadde jeg sikkert begynt på enda et studium:Knegg:

Annonse

Landmåler! Du er masse ute og måler til eiendommer, garantert jobb og god lønn :) Ellers kan også landskapsarkitekt og arealplanlegger være noe, men du er bare litt ute på befaring ellers er det mest kontor. 

Anonymkode: a2b05...297

• Liker 1
1 time siden, Knirke skrev:

Jobber på sjøen. Noe sånt som en sikker vei tror jeg ikke finnes😉

Takk:smilyblomst:. Når eg ser tilbake så har de fleste valgene mine vært særdeles lite gjennomtenkte... Jeg har bare "kjørt på". Så da tråkker man feil, og feil igjen... Så jeg har på en måte brukt eliminasjonsmetoden. Venner og familie har for lengst sluttet å prøve å følge med på karriereplanene mine. Hadde det ikke vært for Lånekassen hadde jeg sikkert begynt på enda et studium:Knegg:

Papirjobb på sjøen? 

Annonse

Fetteren min utdannet seg til arktisk naturguide (bachelor i arktisk friluftsliv og naturguiding) og jobber nå som lærer på folkehøgskole. Han har også vært lærer på sommerskole for barn. For han er det perfekt å kombinere fritidsinteresser og jobb, men for andre passer det veldig dårlig. :) 

Anonymkode: d2d9d...154

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...