Gå til innhold

Utrent til best mulig form på 1 år? Hvordan gå frem? Treningsprogram?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaring med det å gå fra å være helt utrent til best mulig form på 1 år? Hvor stor forbedring er det mulig å få, og hvordan går man frem på best mulig måte?

Akkurat nå er jeg sjeldent i mer aktivitet enn kanskje 30 min gåing pr dag. Har stillesittende jobb og har vel ikke trent siden gymtimene på vgs. Jeg tenker at det kanskje kunne være litt gøy, motiverende og interessant å se i hvor god form jeg kunne klare å bli på 1 år.
Ønsker helst trene hjemme uten utstyr, jogge ute, begynne å gå turer og kanskje bli med på en aktivitet som dans eller lagsport?
Tenker jeg kanskje helst burde ha et slags treningsprogram? Hvordan setter man sammen dette?
Og gjerne teste hva jeg klarer? Hvordan gjør man dette på best mulig måte?
Ellers burde jeg vel endre kostholdet dersom jeg blir mer aktiv? 

Akkurat nå har jeg egentlig ikke helt oversikt over formen sånn i målbar form, men ser vel omtrent slik ut:
Pushups: Vanlig: 0 Knær: 1/2
Situps: 2-3, men ikke veldig bra gjennomført
Planken: 15 sek
Jogging: Aner ikke
Gåing: Blir andpusten av å gå i trapper
Bruker kanskje 10 min på å gå 1,5 km til jobb på flat vei
Tenker å teste meg selv ordentlig på nytt før jeg begynner å trene selvfølgelig.

Tror nok kanskje jeg også kan risikere å bli lei eller kanskje gi opp dersom jeg føler at det blir en plikt og jeg ikke oppnår like bra resultater som jeg hadde tenkt? Ønsker gjerne tips i forhold til dette også. 

Anonymkode: 05f94...b74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker helst trene hjemme uten utstyr, jogge ute, begynne å gå turer og kanskje bli med på en aktivitet som dans eller lagsport?
Anonymkode: 05f94...b74

Du har jo svaret selv 🙂 Er bare så sette i gang.

Dette programmet er supert for å klare å jogge sammenhengende: https://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Ellers så er det bare å forbedre de basic øvelsene du nevner; armhevinger, planke og situps. Gjør de annenhver dag og øk etter hvert. 

Kanskje det er nok med dette i starten, og så kan du melde deg på en lagsport når du har fått opp kondis og styrke noe.

Det virker som om du er litt overveldet og problematiserer dette for mye. Ikke ta på deg for mye, men begynn allerede nå med joggeprogrammet. Motivasjonen får du underveis når formen stiger. 

Anonymkode: 8e62b...f7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes hauger av gratis økter på YouTube også danser, men er jo litt morsommere å melde seg på et kurs med andre. Ha som mål å prøve en økt 2-3 ganger i uka og jogging 1 gang?? Og gå tur. 

Du kan jo bestemme hvor mye du vil trene selv. Er mange muligheter. Bare begyn og bygg mestringsfølelse så går det fort av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par tig som er viktige å huske på.

Du er omtrent så utrent som en kan bli nå, da er det fort gjort å pådra seg skader hvis man går for hardt ut. Så ikke ta deg helt ut på hverken styrke- eller utholdenhetstrening, og vent til du kjenner deg fullt restituert før du tar neste økt. I begynnelsen vil mye dreie seg om å venne muskulaturen til å bli belastet, så framgangen blir nok ikke så stor de første gangene.

Ellers er det viktig å trene systematisk. All bevegelse er bedre enn ingen bevegelse, men skal du få merkbar framgang må du trene med et visst system. Det trenger ikke være veldig komplisert, men du må trene utholdenhet 2-3 ganger i uka for å jevn framgang, samme med styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker innstillinga di! Vi er omtrent like utrente. Jeg har nettopp begynt med løping og litt styrketrening, ettersom jeg ble lei av å være en ubrukelig pudding 😂👌🏻

Har ikke noen lure tips, men lykke til!

PS. Gleder meg sjukt til jeg greier å ta en hel push-up! 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å lese dette er som å lese om meg for ett år siden! Greide ikke en eneste push up på kne engang, men nå tar jeg 10*3 vanlige! 

Anbefaler deg virkelig å snakke med en pt. Det forandret livet mitt! Verdt hver eneste krone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok uansett lurt å vente med lagidrett og/eller dans til du er i litt bedre form, ellers vil du være den i gjengen som ikke orker noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...