Gå til innhold

Noen som jobber som lege, sykepleier eller i ambulanse? Hvordan vite om man takler akutte situasjoner godt nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Noen som jobber som lege, sykepleier eller i ambulanse? Hvordan vet man om man takler akutte situasjoner godt nok til å kunne jobbe i en slik jobb? Hvordan vet man at man klarer å takle alt ansvaret og det at ens egne valg og handlinger kan avgjøre om noen lever eller dør? At man kanskje gjør feil som fører til alvorlige følger for pasienten. 

Jeg ser jo det at man nok får mye opplæring og øver på slike situasjoner i studiet, men jeg tenker at det (i alle fall) for meg er vanskelig å vite helt sikkert før jeg først opplever en reell situasjon. Jeg vurderer å søke meg inn på paramedic eller sykepleie til neste år, så ønsker gjerne andres erfaringer i forhold til dette, da det egentlig er det som gjør meg mest usikker på valg av et slikt yrke.

Anonymkode: 5fcb4...412

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På sykepleien har man (iflg rammeplanen) 45 studiepoeng innenfor naturvitenskapelige/medisinske fag, så det er ikke så mye basis i akuttmedisin. Som lege kan man jo vesentlig mer, men langt fra alt som er like relevant, og det er ofte stor forskjell på teori og virkelighet. Langt i fra alltid at alt er like enkelt og klart som det det er i casene på studiet. Som paramedic bruker man jo mye tid på det mest akutte, så det er kanskje der man blir mest forberedt? 

Sannheten er at man kan aldri vite hvordan man reagerer. De første opplevelsene man har vil også forme en videre (både hva man opplever og hvem man opplever det med). 

Anonymkode: 85f66...6eb

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Noen som jobber som lege, sykepleier eller i ambulanse? Hvordan vet man om man takler akutte situasjoner godt nok til å kunne jobbe i en slik jobb? Hvordan vet man at man klarer å takle alt ansvaret og det at ens egne valg og handlinger kan avgjøre om noen lever eller dør? At man kanskje gjør feil som fører til alvorlige følger for pasienten. 

Jeg ser jo det at man nok får mye opplæring og øver på slike situasjoner i studiet, men jeg tenker at det (i alle fall) for meg er vanskelig å vite helt sikkert før jeg først opplever en reell situasjon. Jeg vurderer å søke meg inn på paramedic eller sykepleie til neste år, så ønsker gjerne andres erfaringer i forhold til dette, da det egentlig er det som gjør meg mest usikker på valg av et slikt yrke.

Anonymkode: 5fcb4...412

Du trenger ikke vite noe som helst, det er blant annet det du skal lære gjennom studiet.

Anonymkode: 2fb87...058

• Liker 1
Skrevet

En grei pekepinn er hvordan stresstoleransen din er generelt. Mister du hodet i enhver uoversiktlig situasjon?

Anonymkode: 698c3...786

• Liker 5
Skrevet

Dette læres. Du simulerer mange, mange timer, du hospiterer og observerer. Opplæring blir gitt etc etc. 

Men om du blir stressa og mister hodet ved f.eks en liten flis i fingeren, ville jeg ikke jobbet innen akuttmedisin

Anonymkode: 9c21d...34f

Skrevet

Du har vel en pekepinn på om du er en person som lett lar seg stresse, eller om du holder hodet kaldt i stressende situasjoner? Hvordan tåler du press sånn generelt i hverdagen? 

Ps: hvis du vet at det er ambulanse du vil, så søk for paramedic og ikke sykepleie. Jeg er sykepleier, og vi hadde omtrent null akuttmedisin på studiet. Min utdannelse ville vært ubrukelig i ambulanse 😛 Vet man blir kurset osv på forhånd, men de som tar paramedic er mye, mye bedre rustet.

Anonymkode: 33cd8...b1f

• Liker 2
Skrevet

Enig med at paramedicstudiet fokuserer mye mer på akuttsituasjoner enn sykepleierstudiet. Jeg er nyutdannet sykepleier og har nesten aldri vært med på en akuttsituasjon (jobber i hjemmesykepleien), hvertfall aldri "bidratt" (opplevd noen få situasjoner som student/hjelpepleier). Du blir jo selvfølgelig litt mer fokusert på hva du skal gjøre når det skjer, men jeg gruer meg veldig til første gang det skjer. Jeg takler ikke stressende situasjoner særlig bra, derfor er det viktig for meg å ofte se for meg akuttsituasjoner og tenke gjennom hva jeg skal gjøre. Det spørs også veldig på hvilken praksis man ender opp i, jeg har bare vært på relativt rolige avdelinger. Får man praksis på akuttmottak eller lignende vil det være mer fokus på det.

Anonymkode: ff5fb...91e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...