Gå til innhold

Tips til lynkjapp middag til 1,5 åring etter barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spesielt pasta skal ikke varmes opp?

Anonymkode: 6c78c...2fa

Man skal i alle fall være forsiktig med både pasta og ris. Å varme det opp dagen etter går stort sett greit, men ville aldri hatt det i kjøleskapet i dagesvis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krisemat her: 

Posepotetmos og pølser, fiskekaker med pasta og remulade, spaghetti og kjøttdeig (kjøttdeig og pastasaus frosset ned ferdig i fryseren, noe med kjøttdeig og noe med kjøttboller), posepotetmos og kjøttboller i posefløtesaus, fiskepinner og pommes frites i ovnen, laks og pasta med fløtesaus (bare ha litt fløte oppi panna der du steker laksen, + en dæsj rømme). Pleier å legge inn potetmiddag hver 2.-3. dag og da koker jeg så mange at jeg bruker de i stedet for potetmos.

Men seriøst, posepotetmos og pasta har reddet mange dager her altså.. 😛 

Anonymkode: 777ab...f2c

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er et ganske godt forbilde for barn. Barn er forhåpentligvis ikke inne her og det diskusjonene. Jeg jobber med barn hver dag og har aldri hørt noe annet. 

Man må være tålmodig og jeg ser ingen grunn til å ikke lære barn tålmodighet fra første stund. Gjør du?

Vi velger å lage middag søndagen av helt andre grunner enn TS. Også da det bare var oss to. Så utålmodighet og barneoppdragelse har ingenting med dette valget å gjøre. 

Er oppegående nok til å se at ting ikke er helt likt i hver eneste hjem. Og at enkelte tips og råd kan fungere på tvers av ulike familier. 

Jeg ser det er en tendens her inne til å kritisere TS. I stedet for å svare på spørsmålet. 

Selv velger jeg å dele tips. Ikke slenge om meg kritikk om en situasjon jeg ikke kjenner fullt ut. 

Anonymkode: cbc64...e39

• Liker 7
Skrevet

Har ikke lest hele tråden. Men har noen tips:

Bruk en søndag i ny og ne og fyll fryseren. Pakk det i porsjonspakker som enten kan varmes i mikroen eller raskt i en kjele. For eksempel lasagne, fiskegrateng, kjøttkaker. Om du har potet og sausmiddag på mandag kan man jo for eksempel koke ekstra poteter og saus til søndagsmiddagen og varme det opp på mandag. Diverse gryteretter er jo raskt å varme i mikro. Frys ned porsjonsvis i glassbeholdere, ta opp på kvelden og varm hele formen i mikro. Havregrøt tar type fem minutter å lage. Mine unger har gått i forskjellige barnehager og har fått forskjellige ting på grøten. En fikk yoghurt og en fikk brunost. Han med brunost vil også ha rosiner på grøten. Kanskje ikke de sunneste tingene men bedre enn sukker iallefall. Ikea har noen fine bokser i glass som jeg har kjøpt for ha til å fryse ned mat porsjonsvis i men ikke fått prøvd enda. Finnes i flere  størrelser, og da jeg kjøpte mine kunne man velge forskjellige lokk, blant annet en variant i plast. https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-365-matoppbevaring-med-lokk-firkant-glass-plast-glass-s39269120/

Anonymkode: 69de5...709

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er et ganske godt forbilde for barn. Barn er forhåpentligvis ikke inne her og det diskusjonene. Jeg jobber med barn hver dag og har aldri hørt noe annet. 

Man må være tålmodig og jeg ser ingen grunn til å ikke lære barn tålmodighet fra første stund. Gjør du?

Det går jo bare an å lære tålmodighet på din måte, så klart. 

Selv er jeg i permisjon med baby, og er så dum at jeg lager mat FØR treåringen hentes. Godt at KG er her for å forklare meg at det ikke er bra for treåringen... :roll:

Ts har en ettåring, og hun har forsøkt din geniale metode i 3 måneder. Det virker ikke som ettåringen har lært noe av det. Det er helt innafor å lage mat på forhånd, eller lage enkel mat, at matlaging skal foregå sammen rett etter barnehagen er heldigvis ikke så veldig essensielt i oppdragelsen av en ettåring. Slutt å være så sneversynt, noen burde ha lært deg litt fleksibilitet. 

Skrevet
55 minutter siden, Albbas skrev:

Selv er jeg i permisjon med baby, og er så dum at jeg lager mat FØR treåringen hentes. Godt at KG er her for å forklare meg at det ikke er bra for treåringen... :roll:

Ts har en ettåring, og hun har forsøkt din geniale metode i 3 måneder. Det virker ikke som ettåringen har lært noe av det. Det er helt innafor å lage mat på forhånd, eller lage enkel mat, at matlaging skal foregå sammen rett etter barnehagen er heldigvis ikke så veldig essensielt i oppdragelsen av en ettåring. Slutt å være så sneversynt, noen burde ha lært deg litt fleksibilitet. 

Takk :) (dere andre som også har støttet) 

ettåringen er sliten og sulten etter barnehagen, ikke beste forhold for å lære noe som helst. 

Anonymkode: bcba0...7f4

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) (dere andre som også har støttet) 

ettåringen er sliten og sulten etter barnehagen, ikke beste forhold for å lære noe som helst. 

Og så går det veldig fint an å jobbe seg opp til at lengre tid tåles. Akkurat nå er det best for familien at barnet blir fôret så snart som mulig, men etter hvert som barnet modnes og får bedre tålmodighet og forståelse, kan tiden drøyes og rutiner endres.

De aller fleste typer gryter kan fint fryses og varmes på nytt. Toro er mer enn innafor (supper/gryter) og fiskepinner med makaroni er kjapt å lage. Lavterskel for å skape variasjon. Og når du har mulighet til å lage fra grunnen av (helg?) så kan f.eks stek fint fryses og så lunkes på. Potet i terninger koker kjapt (posemos er også lov) og frosne grønnsaker er også kjapt.

Ok, så nå er tidsrammen 10-15 minutter. Om et halvår er den kanskje 20-25. Og plutselig så har du en tidsramme som tillater potetkoking til hverdags. Det går seg til.

Anonymkode: 7c9c7...9ac

• Liker 3
Skrevet
På 28.10.2019 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Takk for alle tips!! Noterer! 

Keep ‘em coming!

Ja jeg vet, hun er ikke fornøyd med annet enn middag etter bhg. Hun spiser det hun får av frukt, yoghurt, smoothie, brødskive, bær, lompe osv, men er sutrete resten av kvelden. Når vi har middagen på bordet kjapt sitter hun lenge å koser seg og er fornøyd resten av kvelden. Er vel bare sær og må ha varmmat etter barnehagen da :ler: 

Men hvordan foregår de måltidene etter barnehagen når du har snudd om på rekkefølgen? Sitter dere samlet rundt bordet og spiser alle sammen. Eller får hun noe mens du er i nærheten. Kan være den stunden og roen som gjerne er rundt middag som er det hun trenger, ikke varmmaten i seg selv

Anonymkode: b1596...162

• Liker 1
Skrevet

Her går det i mye kjapt innimellom. Flere plater står på samtidig. Koker opp kaldt vann fra springen i vannkoker og det er helt krise. 

Barna elsker mat stekt i panna med ekte smør, løk og hvitløk. Enten pølser, karbonader, kjøttboller, kyllingznitsel, tomatsuppe med kjøttboller, nudler, pasta, potetmos, frossenblanding med grønnsaker, eller rå skrellet gulerot, cherrytomater, miniagurker. 

Mye å velge i. Kjøper ofte morsom pasta med mønster, eller lager mønster med kakeformer av middagspølseskiver som stekes i smør. Da gleder barna seg ekstra mye bare ved synet. 

Ofte er det laget saus fra glass/pose ved siden av, for far, jeg og ene barnet vil ha saus, mens andre barnet vil ikke ha saus på noe. 

Anonymkode: 07c0e...9f5

• Liker 1
Skrevet

Laks og pasta. Kok pasta, stek laks i ovnen. Skjær opp agurk og tomater. Vipps!

i nøden: Pølse med brød

Tomatsuppe: Hakk løk og stek lett. Ha i en boks hermetiske tomater, litt tomatpuré g buljong (utblandet). Ha i litt creme fraiche mot slutten. Bruk stavmikser for å jevne suppa. Kok makaroni til. Tar ikke mange minuttene.

Anonymkode: 26fdf...50b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tomatsuppe: Hakk løk og stek lett. Ha i en boks hermetiske tomater, litt tomatpuré g buljong (utblandet). Ha i litt creme fraiche mot slutten. Bruk stavmikser for å jevne suppa. Kok makaroni til. Tar ikke mange minuttene.

Anonymkode: 26fdf...50b

Eller som hos meg; klipp opp posen med tomatsuppe, hell oppi kjelen, putt oppi elektrisk visp, sett på platen å nyt litt mindre oppvask etterpå 😂🤪

Anonymkode: 07c0e...9f5

• Liker 2
Skrevet
På 28.10.2019 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Takk for alle tips!! Noterer! 

Keep ‘em coming!

Ja jeg vet, hun er ikke fornøyd med annet enn middag etter bhg. Hun spiser det hun får av frukt, yoghurt, smoothie, brødskive, bær, lompe osv, men er sutrete resten av kvelden. Når vi har middagen på bordet kjapt sitter hun lenge å koser seg og er fornøyd resten av kvelden. Er vel bare sær og må ha varmmat etter barnehagen da :ler: 

Herregud en liten drama Queen 😂 her må alle tre apekattene henge i gardinene vente på middag til den er ferdig. Om det er krise får de en yoghurt eller noe. 

Når spiser de i bhg da? Her spiser de kl 15 så når jeg henter kl 16.30 er de ikke utsultet. 

Anonymkode: 173b6...56e

Skrevet

Et barn på 1,5 år kan ikke lære seg å vente! Barnet vil lære dette med alderen så om kanskje 1 år er det greit å begynne å trene på det. Min er nå snart 3 år og det går greit å lage middager på 20-30 minutter når vi kommer hjem, han kan hjelpe til. Jeg har alltid brukt tiden på å være sammen med barna etter barnehagen når de er små heller enn å bruke tiden på matlaging og "å skulle lære dem å vente". Ett barn på 1,5 år som er sulten, sliten og trett klarer uansett ikke å bli med på matlagingen og trenger samvær med foreldrene. 

Begge barna er helt adekvate i det og vente nå, og har selvsagt ikke fått uvaner ved at jeg tilbragte tid med dem når de var slitne og trøtte på ettermiddagen som ettåringer. 

Grunnen til at ta sitt barn vil ha middag på bordet kjappt handler nok lite om maten og mer om at barnet blir fornøyd med å få mammas oppmerksomhet og dekket sitt behov for samvær på ettermiddagen heller enn å kjenne seg avvist av en mamma som krever at hun skal vente etter at de allerede har vært fra hverandre litt for lenge i barnehagen. Når barnets behov for nærhet minsker vil Ts ha mer tid til matlaging mens barnet leker eller deltar i matlagingen

Anonymkode: bc2b9...a85

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud en liten drama Queen 😂 her må alle tre apekattene henge i gardinene vente på middag til den er ferdig. Om det er krise får de en yoghurt eller noe. 

Når spiser de i bhg da? Her spiser de kl 15 så når jeg henter kl 16.30 er de ikke utsultet. 

Anonymkode: 173b6...56e

De spiser kl 14. Så når vi kommer hjem 16.30 kan hun visst ikke vente. Hun pleier ikke spise så mye til det måltidet heller, men spiser mye kl 11. 

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn på 1,5 år kan ikke lære seg å vente! Barnet vil lære dette med alderen så om kanskje 1 år er det greit å begynne å trene på det. Min er nå snart 3 år og det går greit å lage middager på 20-30 minutter når vi kommer hjem, han kan hjelpe til. Jeg har alltid brukt tiden på å være sammen med barna etter barnehagen når de er små heller enn å bruke tiden på matlaging og "å skulle lære dem å vente". Ett barn på 1,5 år som er sulten, sliten og trett klarer uansett ikke å bli med på matlagingen og trenger samvær med foreldrene. 

Begge barna er helt adekvate i det og vente nå, og har selvsagt ikke fått uvaner ved at jeg tilbragte tid med dem når de var slitne og trøtte på ettermiddagen som ettåringer. 

Grunnen til at ta sitt barn vil ha middag på bordet kjappt handler nok lite om maten og mer om at barnet blir fornøyd med å få mammas oppmerksomhet og dekket sitt behov for samvær på ettermiddagen heller enn å kjenne seg avvist av en mamma som krever at hun skal vente etter at de allerede har vært fra hverandre litt for lenge i barnehagen. Når barnets behov for nærhet minsker vil Ts ha mer tid til matlaging mens barnet leker eller deltar i matlagingen

Anonymkode: bc2b9...a85

De snart 2 ukene vi har praktisert middag kjapt har hun vært en helt annen unge. Så rolig, harmonisk, glad og leken. Henter bøker for å sitte på fanget å lese, viser meg alle dyra sine osv. I stedenfor å grine hele kvelden. 

Jeg regner med tiden til maten må være klar utvides etterhvert som hun blir eldre. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi velger å lage middag søndagen av helt andre grunner enn TS. Også da det bare var oss to. Så utålmodighet og barneoppdragelse har ingenting med dette valget å gjøre. 

Er oppegående nok til å se at ting ikke er helt likt i hver eneste hjem. Og at enkelte tips og råd kan fungere på tvers av ulike familier. 

Jeg ser det er en tendens her inne til å kritisere TS. I stedet for å svare på spørsmålet. 

Selv velger jeg å dele tips. Ikke slenge om meg kritikk om en situasjon jeg ikke kjenner fullt ut. 

Anonymkode: cbc64...e39

Når du bruker argumentene du gjør mot at din måte er bedre pga .... Så får du jo svare skikkelig for at min måte er så dårlig da. Den var jo ikke så dårlig likevel da. 

Skrevet
20 timer siden, Albbas skrev:

Min er 1 år og 7 måneder, så jeg vet jo hva det handler om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...