Gå til innhold

Tips til lynkjapp middag til 1,5 åring etter barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lag mat hver søndag. 

I fryseren har vi: lasagne (både vegetar og med kjøtt), wok, pai, gratenger, gryteretter, fiskekaker, stekt kylling, matmuffins. 

I kjøleskapet har vi: søtpotetmos, dampet brokkoli, dampet laks, kokt egg, agurk- og gulrotstaver, hummus, og en suppe hver uke (purreløk, thai, potet/løk, søtpotet, sopp, gulrot), pastasalt. 

Anonymkode: cbc64...e39

Hvilken oppbevaring har du maten i som er i kjøleskapet? Ordner du mat feks søndagen så du har en uke? Hørtes ut som det var så mye. Tenker så det ikke Blur surt og må kastes.

Anonymkode: 4c0c6...14b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle tips. Må nok gå for restemat og former ja. 

Skal lage en liste med tipsene deres så jeg har å se etter når jeg skal planlegge uken.

Anonymkode: bcba0...7f4

Tror dette er lurest ja. Også bare vente til det går over. Krevende men morsom alder 😊

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken oppbevaring har du maten i som er i kjøleskapet? Ordner du mat feks søndagen så du har en uke? Hørtes ut som det var så mye. Tenker så det ikke Blur surt og må kastes.

Anonymkode: 4c0c6...14b

Glassbeholdere med lokk i ulike størrelser. Dette var bare noen eksempler, og lager jo ikke alt dette for en uke. 

Av det jeg nevnte holder (ca) - egg 4 dager, laks 3 dager, grønnsaker 5 dager, hummus 7 dager, grønnsaksstaver 7 dager (i kaldt vann). 

Mot slutten av uka går det selvfølgelig mer av fryser-rettene. Og jeg lager gjerne frisk salat og annet underveis. 

Har vi mer til overs enn ventet går det i lunsjbokser. 

Skrevet

Tror jeg ville vurdert å gi et brødmåltid med en gang og evt. spist en brødskive selv også, og så hatt middag når det ellers ville vært tid for kveldsmat. Men når det skal gå skikkelig fort hos oss, er det gjerne fiskekaker eller fiskepinner med rå grønnsaker ved siden av. Ofte har vi rester av ris, poteter eller rotgrønnsaker som kan stekes raskt sammen med det.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lag mat hver søndag. 

I fryseren har vi: lasagne (både vegetar og med kjøtt), wok, pai, gratenger, gryteretter, fiskekaker, stekt kylling, matmuffins. 

I kjøleskapet har vi: søtpotetmos, dampet brokkoli, dampet laks, kokt egg, agurk- og gulrotstaver, hummus, og en suppe hver uke (purreløk, thai, potet/løk, søtpotet, sopp, gulrot), pastasalt. 

Kan jeg spørre hvor mye tid du bruker på dette på søndager? Det høres utrolig greit ut resten av uka, men jeg er ikke villig til å bruke mange timer på en søndag heller...

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker tid på å lære barnet mitt å vente jeg da. Så får jeg tåle mas, kjas og skrik litt hver dag. Alt kan ikke skje med en gang, man må lære å vente. 

Noen ganger leker barnet alene, andre ganger er tvn på og i blant hjelper han meg å lage mat. 

Anonymkode: 6c78c...2fa

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke middagen står på bordet innen 10-15 min fra vi går inn døra blir hele kvelden slitsom med sutring og klaging. Selv om jeg gir noe snacks/frukt mens jeg lager middag. Hvis middagen er servert kjapt er resten av kvelden i topp humør.

Noen tips til lynkjappe middager til 1,5 åringen? 

Har innsett at restemiddag nok er det lureste, for da kan jeg bare varme opp i mikroen til henne. Så ting som er gode til restemat også. Litt mye spaghetti bolognese i det siste, for jeg er helt tom for middagsideer for tiden. 

Bloggen som reddet meg.

Skrevet
3 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Kan jeg spørre hvor mye tid du bruker på dette på søndager? Det høres utrolig greit ut resten av uka, men jeg er ikke villig til å bruke mange timer på en søndag heller...

Kommer helt an på. 

Pai og lasagne krever jo litt, ofte baker jeg brød og. Da går det raskt 2-3 timer. (har to ovner) 

Men har jeg bare en liten time koker jeg noen egg, damper kyllingfilet og brokkoli, skjærer gulrot- og agurkstaver, lager en søtpotetmos, lager en ertesuppe, legger fiskekaker over i en boks, lager en fritatta. Altså enkel matprepp, som kan kombineres på mange måter. 

Opplever det er tidsbesparende da ovnen allerede er varm, stavmikseren allerede er i bruk, og så videre. 

Det ligger mye bra på youtube. Bare vær obs på at man fort blir lei av det samme, samt at kvaliteten forringes i kjøleskapet. Da jeg begynte med dette gjorde vi den feilen at vi spiste samme til middag 2-3 ganger i uka, da blir man lei. Derfor jeg foretrekker å gjøre klar råvarene, og så kombinere det på ulike måter. 

Skrevet

Her er skinkeomelett og bananlapper med havregryn veldig populært for tiden. Tar i underkant av 10 min å tilsammen lage røre og steke, ulempen er at de må ligge en stund etterpå for å bli avkjølt.

Anonymkode: b9ed5...937

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke middagen står på bordet innen 10-15 min fra vi går inn døra blir hele kvelden slitsom med sutring og klaging. Selv om jeg gir noe snacks/frukt mens jeg lager middag. Hvis middagen er servert kjapt er resten av kvelden i topp humør.

Noen tips til lynkjappe middager til 1,5 åringen? 

Har innsett at restemiddag nok er det lureste, for da kan jeg bare varme opp i mikroen til henne. Så ting som er gode til restemat også. Litt mye spaghetti bolognese i det siste, for jeg er helt tom for middagsideer for tiden. 

Lag opp middager for hele uka i løpet av helgen. Mat som du bare kan varme opp finnes i massevis. 

Anonymkode: 73576...f0c

• Liker 1
Skrevet

Ulike typer grøt går vel raskt å lage? Eller kan kjøpes ferdig eller lages dagen før. Havregrøt, semulegrøt, risgrøt osv. 

Hva med ferdige pølser, fiskekaker, fiskeboller eller karbonader med potetstappe/kålrabistappe/avokadomos til? Går også an å kjøpe ferdig i poser som varmes opp. 

Ellers er jo fisk rimelig kjapt. Om fisken er fersk/tint i kjøleskap og stekes i terninger. 

Anonymkode: fe094...9ca

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker tid på å lære barnet mitt å vente jeg da. Så får jeg tåle mas, kjas og skrik litt hver dag. Alt kan ikke skje med en gang, man må lære å vente. 

Noen ganger leker barnet alene, andre ganger er tvn på og i blant hjelper han meg å lage mat. 

Det gjør vi også. Jeg forundrer meg stadig  over folk som lar barna styre hele skuta. Hvordan skal det ende til slutt. Er veldig mange som lager problemer for seg selv.

Vi har seks barn, tenk om vi skulle la de bestemme og ta hensyn til hver og en sine periodiske fikse ideer. Det hadde ikke blitt lett, hverken for barna eller oss. Barn må lære å tilpasse seg.

Anonymkode: 8d25a...047

• Liker 2
Skrevet

Skjærer opp gulerot, potet, søtpotet, blomkål, brokkoli etc i biter og legger det i vann kvelden før. Dette trenger kun å koke i 10 min. Steker/koker noe fisk, kjøtt etc også på 10 min. Ferdig!

Anonymkode: f9ef4...b43

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør vi også. Jeg forundrer meg stadig  over folk som lar barna styre hele skuta. Hvordan skal det ende til slutt. Er veldig mange som lager problemer for seg selv.

Vi har seks barn, tenk om vi skulle la de bestemme og ta hensyn til hver og en sine periodiske fikse ideer. Det hadde ikke blitt lett, hverken for barna eller oss. Barn må lære å tilpasse seg.

Anonymkode: 8d25a...047

Tenk å måtte bruke en hel søndag (familiedag) på å lage retter for at barnet SKAL ha servert med en gang. Jeg tror det handler mer om at foreldrene ikke orker å høre på mas, så da gir de etter. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenk å måtte bruke en hel søndag (familiedag) på å lage retter for at barnet SKAL ha servert med en gang. Jeg tror det handler mer om at foreldrene ikke orker å høre på mas, så da gir de etter. 

Det tar 1-3 timer en Søndag. Alle er blide og fornøyde, henger rundt "hjelper" til. Snakker litt, smaker litt. Og du får dem interessert i matlaging og bakst fra en ung alder. 

Da man lager mye mat på en gang sparer man også mye tid totalt sett på en uke. Og oppvask. Og strøm. 

Vi har ikke tilsvarende problem som TS. For oss handler det ene og alene om å unngå hverdagsstresset, og gjøre matlaging til noe positivt. Det er noe vi har gjort fra vi bare var to, og noe vi kommer til å fortsette med.

Fordi litt fellestid på kjøkkenet en søndag er kos, og matlaging er gøy, og lærerikt. Mens matlaging etter/før jobb/skole/aktiviteter/trening er stress, og tid man egentlig ikke har. 

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar 1-3 timer en Søndag. Alle er blide og fornøyde, henger rundt "hjelper" til. Snakker litt, smaker litt. Og du får dem interessert i matlaging og bakst fra en ung alder. 

Da man lager mye mat på en gang sparer man også mye tid totalt sett på en uke. Og oppvask. Og strøm. 

Vi har ikke tilsvarende problem som TS. For oss handler det ene og alene om å unngå hverdagsstresset, og gjøre matlaging til noe positivt. Det er noe vi har gjort fra vi bare var to, og noe vi kommer til å fortsette med.

Fordi litt fellestid på kjøkkenet en søndag er kos, og matlaging er gøy, og lærerikt. Mens matlaging etter/før jobb/skole/aktiviteter/trening er stress, og tid man egentlig ikke har. 

Du får de interessert i matlaging om de er med på ettermiddagene også. I tillegg så lærer de seg at det tar tid og de lærer seg å bli litt mer tålmodige. 

Selv er jeg hjemme 16.30 og barnet skal legge seg til kl 18. Man skal lage middag og roe ned. Lager man mat sammen så roer man seg også ned sammen. I blant blir det større porsjoner slik at man ikke trenger å lage neste dag. Likevel alt i alt, så bruker vi ikke mer strøm på middag hver dag. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får de interessert i matlaging om de er med på ettermiddagene også. I tillegg så lærer de seg at det tar tid og de lærer seg å bli litt mer tålmodige. 

Selv er jeg hjemme 16.30 og barnet skal legge seg til kl 18. Man skal lage middag og roe ned. Lager man mat sammen så roer man seg også ned sammen. I blant blir det større porsjoner slik at man ikke trenger å lage neste dag. Likevel alt i alt, så bruker vi ikke mer strøm på middag hver dag. 

Det viktigste er at alle finner en måte som passer en selv. Flott dere har dette, og at middagslagingen i hverdagen er en positiv ting for dere. 

Det jeg ikke ser vitsen med, i alle fall ikke når du er forbilde for små barn, er å være så nedlatende mot andres måter som det du var i dette innlegget: 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Liker 9
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Vil påpeke at mat som er laget for nærmere en uke siden (jfr. forslag om å lage mat for en uke) kan ha betydelig redusert næringsinnhold, i verste fall gi matforgiftning, litt avhengig av innhold. Når man lager masse mat for flere dager blir man vel også veldig "bundet" til disse måltidene – dukker det opp noe (blir invitert på middag, en eller flere personer er ikke tilstede pga jobb/trening etc) vil det bety mye potensielt matsvinn.

Her er fiskeburger en slager for dager der vi trenger noe raskt. Store fiskekaker som stekes i panna eller varmes i ovnen, legges i burgerbrød eller bare to brødskiver med grønnsaker som f.eks tomat, agurk og salat samt ei osteskive. Tar 10 min.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er at alle finner en måte som passer en selv. Flott dere har dette, og at middagslagingen i hverdagen er en positiv ting for dere. 

Det jeg ikke ser vitsen med, i alle fall ikke når du er forbilde for små barn, er å være så nedlatende mot andres måter som det du var i dette innlegget: 

Jeg er et ganske godt forbilde for barn. Barn er forhåpentligvis ikke inne her og det diskusjonene. Jeg jobber med barn hver dag og har aldri hørt noe annet. 

Man må være tålmodig og jeg ser ingen grunn til å ikke lære barn tålmodighet fra første stund. Gjør du?

Skrevet
1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Vil påpeke at mat som er laget for nærmere en uke siden (jfr. forslag om å lage mat for en uke) kan ha betydelig redusert næringsinnhold, i verste fall gi matforgiftning, litt avhengig av innhold. Når man lager masse mat for flere dager blir man vel også veldig "bundet" til disse måltidene – dukker det opp noe (blir invitert på middag, en eller flere personer er ikke tilstede pga jobb/trening etc) vil det bety mye potensielt matsvinn.

Her er fiskeburger en slager for dager der vi trenger noe raskt. Store fiskekaker som stekes i panna eller varmes i ovnen, legges i burgerbrød eller bare to brødskiver med grønnsaker som f.eks tomat, agurk og salat samt ei osteskive. Tar 10 min.

Spesielt pasta skal ikke varmes opp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...