Gå til innhold

Tips til lynkjapp middag til 1,5 åring etter barnehagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis ikke middagen står på bordet innen 10-15 min fra vi går inn døra blir hele kvelden slitsom med sutring og klaging. Selv om jeg gir noe snacks/frukt mens jeg lager middag. Hvis middagen er servert kjapt er resten av kvelden i topp humør.

Noen tips til lynkjappe middager til 1,5 åringen? 

Har innsett at restemiddag nok er det lureste, for da kan jeg bare varme opp i mikroen til henne. Så ting som er gode til restemat også. Litt mye spaghetti bolognese i det siste, for jeg er helt tom for middagsideer for tiden. 

Anonymkode: bcba0...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke middagen står på bordet innen 10-15 min fra vi går inn døra blir hele kvelden slitsom med sutring og klaging. Selv om jeg gir noe snacks/frukt mens jeg lager middag. Hvis middagen er servert kjapt er resten av kvelden i topp humør.

Har innsett at restemiddag nok er det lureste, for da kan jeg bare varme opp i mikroen til henne. Så ting som er gode til restemat også. Litt mye spaghetti bolognese i det siste, for jeg er helt tom for middagsideer for tiden. 

Lag middagen ferdig kvelden før som du da bare varmer dagen etter. Eksempel: supper, fiskekaker med råkost, fisk i form som du varmer i ovnen dagen etter o.l. Men, synes det er litt rart at h*n ikke responderer på snacks/frukt. Særlig hvis dette får opp blodsukkeret. 

Anonymkode: 6bee3...548

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middager som du fryser ned i posjonspakninger, tiner i kjøleskapet kvelden før og slenger i ovnen til den er varm. Det kan du gjøre med det aller meste av matretter. 

Fiskegrateng 

Lasagne

Brokkoligrateng

Ulike pastaretter

Shepherds pai

Skinkegrateng

Endret av altflyter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag mat hver søndag. 

I fryseren har vi: lasagne (både vegetar og med kjøtt), wok, pai, gratenger, gryteretter, fiskekaker, stekt kylling, matmuffins. 

I kjøleskapet har vi: søtpotetmos, dampet brokkoli, dampet laks, kokt egg, agurk- og gulrotstaver, hummus, og en suppe hver uke (purreløk, thai, potet/løk, søtpotet, sopp, gulrot), pastasalt. 

Anonymkode: cbc64...e39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker er raskt, dersom røra er ferdig på forhånd. 
Ellers er jo de fleste gryter og supper grei å varme dagen etter. 
Fiskekaker, kjøttkaker, fiskepinner, osv.

Nå kan vel det aller meste varmes dagen derpå, om det er laget på kvelden

Anonymkode: 62680...0b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips!! Noterer! 

Keep ‘em coming!

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag middagen ferdig kvelden før som du da bare varmer dagen etter. Eksempel: supper, fiskekaker med råkost, fisk i form som du varmer i ovnen dagen etter o.l. Men, synes det er litt rart at h*n ikke responderer på snacks/frukt. Særlig hvis dette får opp blodsukkeret. 

Anonymkode: 6bee3...548

Ja jeg vet, hun er ikke fornøyd med annet enn middag etter bhg. Hun spiser det hun får av frukt, yoghurt, smoothie, brødskive, bær, lompe osv, men er sutrete resten av kvelden. Når vi har middagen på bordet kjapt sitter hun lenge å koser seg og er fornøyd resten av kvelden. Er vel bare sær og må ha varmmat etter barnehagen da :ler: 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lager også alle hverdags middager på søndager for å ha mat kjapt ferdig på hverdager. Grønnsaker, poteter og ris halvkoker vi for å ikke gjøre det for kjipt. Har ferdig kuttet frukt og fruktruller som barna tror er godteri. 

Anonymkode: bbdfd...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere snur om på måltidene? Gi henne brødskive e.l. når dere kommer hjem fra barnehagen og så kan du lage middag i ro og mak og det blir kveldsmaten hennes og middagen deres. :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen 1,5-åringer lider noen nød av å ikke få middag 10-15 minutter etter at dere har kommet inn dørene hjemme. Hun sutrer? Forklar at det tar tid å lage middag, og at med en gang dere kommer hjem, så er det frukt/yoghurt/etc som blir servert. Ikke slipp alt dere har i hendene for å lye ungen hver gang hun sutrer. Hun tester grensene deres, og det er deres jobb å vise henne at det tar tid å lage mat, og at ikke folk hopper hver gang hun knipser.

Hun får mat. Det er ikke synd på henne. Dere orker ikke sutring, så dere gir henne viljen hennes. Da vet hun hvordan hun får viljen sin neste gang. Jeg beskriver ikke en bortskjemt person. Jeg beskriver et barn som tester grenser. Barn SKAL teste grenser! Det er slik de lærer! Manglende grenser hos foreldrene fører dessverre til bortskjemte barn.

Anonymkode: c0764...fd3

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Arkana skrev:

Hva om dere snur om på måltidene? Gi henne brødskive e.l. når dere kommer hjem fra barnehagen og så kan du lage middag i ro og mak og det blir kveldsmaten hennes og middagen deres. :) 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen 1,5-åringer lider noen nød av å ikke få middag 10-15 minutter etter at dere har kommet inn dørene hjemme. Hun sutrer? Forklar at det tar tid å lage middag, og at med en gang dere kommer hjem, så er det frukt/yoghurt/etc som blir servert. Ikke slipp alt dere har i hendene for å lye ungen hver gang hun sutrer. Hun tester grensene deres, og det er deres jobb å vise henne at det tar tid å lage mat, og at ikke folk hopper hver gang hun knipser.

Hun får mat. Det er ikke synd på henne. Dere orker ikke sutring, så dere gir henne viljen hennes. Da vet hun hvordan hun får viljen sin neste gang. Jeg beskriver ikke en bortskjemt person. Jeg beskriver et barn som tester grenser. Barn SKAL teste grenser! Det er slik de lærer! Manglende grenser hos foreldrene fører dessverre til bortskjemte barn.

Det er jo det vi har gjort frem til for 1,5 uke siden. Hele kvelden har vært et helvete og jeg får ikke laget middag i ro og mak. Det finnes ikke ro i det hele tatt. Og jeg blir dødssliten av det. Når middagen da er klar småspiser hun fordi hun har spist før middag. Og hun vil ikke leke, lese, roe ned eller noenting før hun blir lagt for natta.

Men etter vi begynte med middag med en gang er det totalt ny kveld for oss. En morsom kveld hvor vi kan leke, lese, snakke, øve på ord osv. Jeg tror rett og slett hun er sliten og sulten og trenger skikkelig mat. Ikke at hun tester grenser. Hun har vel ikke testet grenser i 3 mnd hvor vi ikke har «gitt etter»? 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, ungen har da bare lyst på middag. Av ALLE kampene å ta er vel ikke det å ha lyst på middagsmat en?!

og Ts har da aldri sagt at det er synd på ungen, hun spør etter enkle middagsretter.

Anonymkode: b904d...d67

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det vi har gjort frem til for 1,5 uke siden. Hele kvelden har vært et helvete og jeg får ikke laget middag i ro og mak. Det finnes ikke ro i det hele tatt. Og jeg blir dødssliten av det. Når middagen da er klar småspiser hun fordi hun har spist før middag. Og hun vil ikke leke, lese, roe ned eller noenting før hun blir lagt for natta.

Men etter vi begynte med middag med en gang er det totalt ny kveld for oss. En morsom kveld hvor vi kan leke, lese, snakke, øve på ord osv. Jeg tror rett og slett hun er sliten og sulten og trenger skikkelig mat. Ikke at hun tester grenser. Hun har vel ikke testet grenser i 3 mnd hvor vi ikke har «gitt etter»? 

Nei, 3 måneder var jo litt lenge. Da har hun god tålmodighet i så fall 😊 Men kan ikke far lage middag? Eller ta seg av jenten så du får laget middag? Rester var nå en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blir hun hentet til fast tid i bhg? Spør om de kan gi hun en banan en time før hun hentes? Hvis dere henter 15:30 så ha en banan i sekken hennes som de ansatte kan gi hun feks 14:30 eller 15:00 ?

Anonymkode: 0c016...e20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt laget middag dagen før. Og sannsynligvis tydd til mye former i denne perioden. Lasagne, kyllingfilet i form, pastaformer, laks i form, diverse ulike gryter med alt i ett, laget hvit saus dagen før og puttet fiskeboller oppi dagen etter.... Fiskekaker tar kort tid å varme, grønnsaker kan kuttes kvelden før.... Brun saus kan lages dagen før, og varmes med kjøttkaker i (eller fiskekaker). Makaroni og kjøttboller med grønnsaker til.

Hun legger seg vel ganske tidlig, jeg ville prioritert at en la henne mens en laget middagen til dagen etter. Da har dere hele kvelden igjen, samt slipper middagslaging dagen etter, etter jobb! Vinn-vinn!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skreller og kutter poteten i terninger kvelden før går det kjemperaskt å koke den. Hvis du koker frosne grønnsaker ved siden av poteten er det bare å steke fiskekaker/karbonader/pølser/kjøttboller/laks/fiskepinner osv ved siden av. Det tar nok 15 min ca å få det klart.

Anonymkode: 6c7e7...e08

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, 3 måneder var jo litt lenge. Da har hun god tålmodighet i så fall 😊 Men kan ikke far lage middag? Eller ta seg av jenten så du får laget middag? Rester var nå en god idé.

Pappan kommer hjem fra jobb kl 19, så han har morgenrushet, jeg har ettermiddagsrushet. De dagene han kommer tidligere hjem er det mye lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Må nok gå for restemat og former ja. 

Skal lage en liste med tipsene deres så jeg har å se etter når jeg skal planlegge uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den perioden ble det mye kjapp middag laga dagen før og varmet oop. Fiskekaker med revet gulrot, lapskaus (pose med grønnsaker og pølse), pasta, kylling steikt i ovn med litt rotgrønnsaker, steikt kylling med enkel salat og brød, fisk i form, pizza laget på grove polarbrød, tomatsuppe med egg og pasta. 

Havregrøt og stekt egg på skive er slagere dersom vi ikke har rukket å være i forkant. Problemet hos oss var ikke når middagen kom på bordet, men at barnet i den alderen hadde så stort nærhetsbehov på ettermiddagen at matlaging ble vanskelig. 

Anonymkode: bc2b9...a85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...