Gå til innhold

Hvor ofte kontakt med foreldre når en selv har barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ofte på dårlig samvittighet overfor foreldrene mine. De er begge pensjonister og de er friske, oppegående og har egne interesser og venner utenom barn og barnebarn. Likevel vet jeg at min mor ønsker mer kontakt enn vi har i dag. Hun er flink å invitere oss, men jeg føler at det blir mas.

Hverdagen min er travel. Jeg er alene med tre barn i skolealder ca 70% av tiden, jobber 100% og er i tillegg introvert og har et behov for alene-tid.

Moren min inviterer ofte på søndagsmiddag, noe jeg vet hun gjør for å hjelpe meg slik at jeg slipper å lage middag hver dag og fordi hun vil treffe oss, men samtidig synes jeg det blir mas. Middagen er alltid kl 14:00, med dessert etterpå og en forventning om at vi stopper til kaffe og kaker i 17-tida i tillegg. Da blir kl fort 19 før vi kjører hjem. Vi har ca 30 min kjøring, så et besøk blir da i praksis fra 13:30-19:30, altså nesten hele søndagen. 

Yngstebarnet storkoser seg hos mormor, men de eldste blir drittlei og har helst ikke lyst å gå på besøk i det hele tatt. Spesielt siden de vet at hele dagen går med til dette. Noen ganger takker jeg nei til middag og vi blir hjemme både pga mitt behov for alene-tid, men også pga de eldste barna. Jeg prøver også av og til å avtale at vi bare skal spise middag/dessert, stoppe et par timer og så kjøre hjem før kaffi. Mora mi sier da at det er OK, men når dagen er der, begynner hun uansett å diske opp med kaker og kaffi og blir fornærmet om vi går som avtalt...

Min mor kommer vanligvis på besøk til oss en gang i uken utenom, så de ukene vi er hos dem på søndag, treffes vi to ganger på en uke. Min far er selv introvert og vanligvis bare med til oss på bursdager o.l.

Har vi for lite kontakt med foreldrene mine/barnas besteforeldre?

Anonymkode: 616be...e58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøver å møte familie på begge sider 2-3 ganger i mnd. Familie er utrolig viktig. 

Anonymkode: 1f363...84d

Skrevet

Jeg ville tatt den søndagsmiddagen 4 av 5 ganger. Den dagen besteforeldrene forlengst er lagt i graven, så vil man sette pris på at en selv og barn/barnebarn fikk oppleve tid sammen - selv om de eldre barna kanskje ikke setter så pris på det her og nå. 

Anonymkode: 22e82...fb0

Skrevet

Tenker du kan bli litt hard her, og si at dere er nødt til å dra etter middag og dessert. Drøye 2 timer er mer enn nok, for alle involvert. Jeg ville ha tenkt at du skal være hjemme til 17-18 senest. Da har kjernefamilien søndagskveld hjemme. 

Her er vi på besøk hos mine foreldre annenhver søndag ca, samt foreldrene mine kommer her på kaffe en halvannen time den uka vi ikke skal der. Vi snakker ellers i uka på messenger, snap og telefon. Mannens familie ser vi 1-2 ganger i uka pga vi bor på gård.

Når vi besøker foreldrene mine så er det oftest middag kl 17-18, og så kjører vi hjem sånn vi er hjemme senest 21. Vi har også en halvtime hver vei.

Anonymkode: 28157...d3e

Skrevet

Kjenner meg SÅ godt igjen! Her blir ungene nesten lei seg når vi blir invitert på søndagsmiddag, fordi de vet at hele ettermiddag og kveld må tilbringes hos enten svigers eller mine foreldre. Og jeg er enig, søndagskvelden liker jeg å ha til å forberede ny uke og rett og slett bare slappe av. Vi har løst det på den måten at vi har spurt om vi heller kan komme på frokost/lunsj, også inviterer vi gjerne på fredagstaco her ca annenhver uke. Jeg stikker også innom de alene ca en gang i uken på en kjapp kaffe når jeg har litt tid ledig, det samme gjør min mann til sine foreldre. Vi er selv ansvarlig for våre liv, de kan ikke forvente at vi skal underholde dem fordi de kjeder seg,noe jeg absolutt ikke kommer til å forvente av mine barn heller,når den tid kommer.

Anonymkode: 3c537...e95

Skrevet

Vi bor 30 minutt unna det ene settet med besteforeldre, og 7 timer unna de andre. Vi ser de som bor nærmest ca. 2 ganger i måneden i noen timer (2-5 timer), og de andre ser vi en helg hver 3. Måned. I tillegg kommer jul, påske, sommerferie som fordeles likt mellom familiene. 

Anonymkode: 5df59...917

Skrevet

Jeg er mormor, og den som inviterer til middag av og til. 

Jeg ser at datter og svigersønn har det travelt, og det har vi også. Likevel inviterer vi til middag av og til fordi det liksom er koselig, og fordi vi da avlaster datter og svigersønn litt så de slipper å lage middag den dagen.

Jeg ser at de gjerne kunne laget middag selv, men om de stikker innom oss på en middag når de er på vei hjem fra jobb, skole og barnehage, så slipper de det den dagen. Men de føler sikkert på at de bør være her lenger enn middagen varer, og at de helst ville vært hjemme og slappet av. 

De har bråkete og ustyrlige barn, så vi gruer oss alltid litt til sånne middager. Men vi ber dem, og vi lager alltid gode middager og dessert. 

Anonymkode: 3e313...ec3

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. 

Vi har skilte foreldre begge to, altså fire hjem å besøke. Så det er middager hver uke. Litt masete, men vil jo se alle en gang i måneden hvertfall. 

Nå har vi kjøpt hus, og har endelig plass til å ha middagsbesøk. Kommer til å invitere mer, så slipper vi å bruke så mye tid på kjøring. 

Kanskje dere kan invitere henne mer til dere? Så kan de eldste trekke seg tilbake etter et par timer. Og du bruker ikke «hele» søndagen på besøket.

Skrevet

Min mor (og far) inviterer oss alltid på søndagsmiddag. Så vi er der stort sett hver søndag. Men, har bare 5 min reisevei da, og er der i max 2,5 time. Om det ikke passer så godt på søndag hender det jeg spør om vi kan komme på lørdag i stedet. Er godt å få ferdig middag😉

Anonymkode: 56409...8a4

Skrevet

Her må du snakke med din mor. Enten kommer dere på besøk, men blir et par timer, eller så kommer dere ikke på besøk i det hele tatt. Hun får bare bli fornærmet. At ungene kjeder seg bryr jeg meg ikke så mye med, unger har godt av å kjede seg, men det blir slitsomt å komme hjem rett før sengetid hver søndag.

Vi blir invitert på søndagsmiddag hos min far to ganger i måneden. Blir invitert fra 12, og middagen står på bordet 16. Vi kommer rundt 14 og blir til 18. 

Anonymkode: 83bf6...747

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her må du snakke med din mor. Enten kommer dere på besøk, men blir et par timer, eller så kommer dere ikke på besøk i det hele tatt. Hun får bare bli fornærmet. At ungene kjeder seg bryr jeg meg ikke så mye med, unger har godt av å kjede seg, men det blir slitsomt å komme hjem rett før sengetid hver søndag.

Vi blir invitert på søndagsmiddag hos min far to ganger i måneden. Blir invitert fra 12, og middagen står på bordet 16. Vi kommer rundt 14 og blir til 18. 

Vi har 40 minutter kjøring hver vei, så det tar «hele dagen» her også. 

Skrevet

Vi er på søndagsmiddag kanskje to ganger i måneden i snitt. Jeg synes det er kjempedeilig, men har foreløpig bare ett barn i barnehagealder. Mulig jeg synes det blir mer masete etter hvert. Vi er gjerne borte hele dagen. Bestefaren elsker å leke ute med barnet og barnet storkoser seg, får kvalitetstid med familien og får brukt kroppen, mens jeg og mannen får slappet av litt. Og så deilig å få maten servert! 

Anonymkode: a606d...9b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...