Gjest Fjeud Skrevet 28. oktober 2019 #21 Skrevet 28. oktober 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå er det tydeligvis kun karakterer som teller, de driter i at jeg har hatt internships i andre store selskaper + utveksling på gode universiteter og at jeg kan 3 språk flytende. Så det er jo bare tragisk. Akkurat de samme typene er det de vil fylle opp kontoret med. Har gått siving på NTNU så det blir slett ikke vanskelig å få jobb, men jeg prøvde McKinsey av nysgjerrighet. Er ikke skuffet, for jeg visste jo egentlig at det bare er overfladiske, dresskledde karakterjegere som jobber der. Lite med særegenhet og mangfold. Anonymkode: 90d7b...4f8 Hva har det å si at du har vært på utveksling om disse kandidatene har bedre karakterer enn deg? McKinsey ser forresten etter særegenhet og mangfold, og om det kommer i tillegg til karakterene vil det sette deg framfor de som har like gode karakterer.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #22 Skrevet 28. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke AB fe01... over. Du kan vel bare rapportere til mod så fikser de det om det liksom er slik at jeg skriver til meg selv. Kanskje det faktisk er slik at du tar feil og at flere reagerer på hva du skriver. Anonymkode: 90d7b...4f8 Les sakte gjennom egne innlegg i den denne tråden. Tenk gjennom hva slag folk og holdninger seriøse arbeidstakere ser etter. Så har du svaret på ditt første innlegg. Anonymkode: bcc52...070 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #23 Skrevet 28. oktober 2019 1 minutt siden, Fjeud skrev: Hva har det å si at du har vært på utveksling om disse kandidatene har bedre karakterer enn deg? McKinsey ser forresten etter særegenhet og mangfold, og om det kommer i tillegg til karakterene vil det sette deg framfor de som har like gode karakterer. Fordi det er enorm forskjell på "karakterer". I USA får alle toppkarakterer, i andre vesteuropeiske land stryker 50-80 % og det er veldig bra å bare ha bestått. Derfor blir det feil å bare sammenligne karakterer. Hvorfor tror du det er slik at folk som har 2 i snitt fra VGS får A i snitt på f.eks Høyskolen Kristiania? Mens folk som har 6 i snitt fra VGS får C i snitt på NTNU? Hvis en karakter hadde vært en karakter hadde det jo vært enkelt. Dessuten er det stor forskjell på innsats. Hvis man har 16-timers skoledager er det ikke så veldig imponerende å få A. Mer imponerende å få C om du har typ 2 timers arbeidsdager. Haha, du har jo ikke jobbet der selv så hva vet du om dette egentlig? Jeg har møtt mange derfra og alle er samme typen. Sleske typer fra Bærum som bruker alt av tid på studier. Ekstremt fattige sjeler. Anonymkode: 90d7b...4f8 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #24 Skrevet 28. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les sakte gjennom egne innlegg i den denne tråden. Tenk gjennom hva slag folk og holdninger seriøse arbeidstakere ser etter. Så har du svaret på ditt første innlegg. Anonymkode: bcc52...070 Det er vel ikke akkurat slik at jeg skriver slik som dette i søknaden. Og hvorfor har jeg da fått flere tilbud i større selskaper i utlandet? Er jo litt mer interessant enn McKinsey i Oslo. Anonymkode: 90d7b...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #25 Skrevet 28. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahahaha. Wow. Anonymkode: fe018...cf0 For det første, så er ikke problemstillingen veldig reell. De fleste som får jobb/internship i McKinsey eller liknende kommer fra Ind.øk, og der har andelen med utveksling/verv/relevant arbeid vært stabilt høyt de siste 10-20 årene. Sitat Så du tror feks ikke en ufaglært servitør må være en god problemløser? Skjønner ikke helt hva du vil frem til her. En ufaglært servitør kan meget godt være lynende intelligent, men uten noen papirer er det ikke særlig troverdig. Sitat Hahahaha. Wow. Du Tror ikke en som drar på utveksling får bedre kommunikasjons-evner og evner til å bygge opp nye relasjoner enn en som har gnukket rundt i samme gjeng i Norge siden de var født? Hvis man får karakter 6 eller A i muntlige og skriftlige fag, er det neppe problemer med kommunikasjonsevnen. Relasjonsbygging kan være relevant, men de fleste som drar på utveksling pleier å henge sammen med sine landsmenn. Utveksling er for de fleste bare en unnskyldning for å dra utenlands, uten noe mer høyverdige motiver. Anonymkode: 7b59e...a3e 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #26 Skrevet 28. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For det første, så er ikke problemstillingen veldig reell. De fleste som får jobb/internship i McKinsey eller liknende kommer fra Ind.øk, og der har andelen med utveksling/verv/relevant arbeid vært stabilt høyt de siste 10-20 årene. Skjønner ikke helt hva du vil frem til her. En ufaglært servitør kan meget godt være lynende intelligent, men uten noen papirer er det ikke særlig troverdig. Hvis man får karakter 6 eller A i muntlige og skriftlige fag, er det neppe problemer med kommunikasjonsevnen. Relasjonsbygging kan være relevant, men de fleste som drar på utveksling pleier å henge sammen med sine landsmenn. Utveksling er for de fleste bare en unnskyldning for å dra utenlands, uten noe mer høyverdige motiver. Anonymkode: 7b59e...a3e Mange som får A i snitt er rare sosialt sett og sliter med å kommunisere ansikt til ansikt. Er ikke muntlige eksamener på NTNU. At du ikke vet det engang diskvalifiserer deg fra å mene noe om dette. De fleste som drar til USA henger med andre ja, men i land i Europa er det ofte få nordmenn. Anonymkode: 90d7b...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #27 Skrevet 28. oktober 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke muntlige eksamener på NTNU. At du ikke vet det engang diskvalifiserer deg fra å mene noe om dette. Anonymkode: 90d7b...4f8 😂 Den måtte jo komme. Muntlige eksamener fins jo. Men nå var det ikke det jeg siktet til, men vgs. Er ganske vanlig å legge ved vgs-karakterer. Anonymkode: 7b59e...a3e
Gjest Fjeud Skrevet 28. oktober 2019 #28 Skrevet 28. oktober 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er enorm forskjell på "karakterer". I USA får alle toppkarakterer, i andre vesteuropeiske land stryker 50-80 % og det er veldig bra å bare ha bestått. Derfor blir det feil å bare sammenligne karakterer. Hvorfor tror du det er slik at folk som har 2 i snitt fra VGS får A i snitt på f.eks Høyskolen Kristiania? Mens folk som har 6 i snitt fra VGS får C i snitt på NTNU? Hvis en karakter hadde vært en karakter hadde det jo vært enkelt. Dessuten er det stor forskjell på innsats. Hvis man har 16-timers skoledager er det ikke så veldig imponerende å få A. Mer imponerende å få C om du har typ 2 timers arbeidsdager. Haha, du har jo ikke jobbet der selv så hva vet du om dette egentlig? Jeg har møtt mange derfra og alle er samme typen. Sleske typer fra Bærum som bruker alt av tid på studier. Ekstremt fattige sjeler. Anonymkode: 90d7b...4f8 Som jeg skriver i det første innlegget mitt sa jeg at karakterene vektes som en kombinasjon av faktisk karakter og hvilken linje du har gått. Det er enormt få fra HK som kommer inn i McKinsey. AB bryr seg ikke om hvor mange timer de la ned, men de vet at de som fikk A la ned det arbeidet som krevdes, i motsetning til deg. Hva vet du om hvor jeg jobber?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #29 Skrevet 28. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjenner andre som har hatt internship der. De har bedre karakterer enn meg. That’s it. Jeg har gått på bedre universiteter og gjort mer utenomfaglig + bedre andre internships. Patetiske karakterjegere er tydeligvis alt de vil ha. Anonymkode: 90d7b...4f8 Det er ikke nødvendigvis sant. Har du sett CV-en og søknaden til dem som fikk internship der? Deltatt på intervjuene deres? Det kan hende de klarte å få fram alle sine beste sider, og framstod som en svært god match med det McKinsey var på jakt etter. Du må jo gå litt i deg selv her. Hvis du virkelig har gått på toppuniversiteter, gjort masse spennende (og relevant?) utenomfaglig, og hatt flotte internships, så er det jo egentlig litt rart at du ikke engang kom på intervju? Er karakterene dine veldig dårlige? Du skrev lengre ned at du kun brukte 45 minutter på søknaden din? Det kan hende svaret ligger der. Jeg pleier å sende svært få, men svært gjennomarbeidede søknader. Bruker vanligvis ca. en arbeidsdag på en søknad, og har fått ca. 90 % av jobbene jeg har søkt på. Du virker veldig såret/fornærmet i denne tråden, selv om du hevder at du egentlig ikke bryr deg. Hvis du klarer å innrømme overfor deg selv at dette har gått inn på deg, så har du også motivasjonen din for å gjøre en bedre jobb når du søker din neste stilling. Anonymkode: aa5ad...f7f 10
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #30 Skrevet 28. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂 Den måtte jo komme. Muntlige eksamener fins jo. Men nå var det ikke det jeg siktet til, men vgs. Er ganske vanlig å legge ved vgs-karakterer. Anonymkode: 7b59e...a3e Ja, men det hjelper ikke å ha 6 i snitt fra vgs for du må også ha A i snitt fra studiet. Man skal henge på fra første stund og gud forby at man har perioder med lite motivasjon/sykdom/andre prioriteringer. Virker som et grusomt selskap å jobbe for. Bare en robot som skal gjøre jobben og absolutt null av din egen personlighet betyr noe. Nei takk for at jeg slapp tenker jeg. Var skeptisk fra starten av men velger nå heller noe helt annet en konsulent. For lange dager og dårlig lønn ift tid brukt. Anonymkode: 90d7b...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #31 Skrevet 28. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Virker som et grusomt selskap å jobbe for. Bare en robot som skal gjøre jobben og absolutt null av din egen personlighet betyr noe. Nei takk for at jeg slapp tenker jeg. Var skeptisk fra starten av men velger nå heller noe helt annet en konsulent. For lange dager og dårlig lønn ift tid brukt. Anonymkode: 90d7b...4f8 Du høres jo ikke supermotivert ut for jobben hos McKinsey, kanskje du lot dette skinne gjennom i søknaden din? "Dere virker som et grusomt selskap å jobbe for, bare roboter uten personlighet jobber hos dere. Jeg vil helst slippe å jobbe for dere. Jeg er allerede skeptisk, og tenker at dere alle sammen jobber for lange dager og har for dårlig lønn". Hvorfor søkte du egentlig? Anonymkode: aa5ad...f7f 10
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #32 Skrevet 28. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du høres jo ikke supermotivert ut for jobben hos McKinsey, kanskje du lot dette skinne gjennom i søknaden din? "Dere virker som et grusomt selskap å jobbe for, bare roboter uten personlighet jobber hos dere. Jeg vil helst slippe å jobbe for dere. Jeg er allerede skeptisk, og tenker at dere alle sammen jobber for lange dager og har for dårlig lønn". Hvorfor søkte du egentlig? Anonymkode: aa5ad...f7f Tenkte jeg kunne få et internship på bare 6 uker utenfor sommeren. Ikke så mange som tilbyr det. Men ja, skrev nok ganske lite spesifikt for McKinsey og ikke så veldig unik søknad ellers heller hehe 😅 Men uansett har jeg ikke bare Aer så hadde vært bortkastet tid å bruke masse tid på å skrive bra søknad uansett. Anonymkode: 90d7b...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #33 Skrevet 28. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendigvis sant. Har du sett CV-en og søknaden til dem som fikk internship der? Deltatt på intervjuene deres? Det kan hende de klarte å få fram alle sine beste sider, og framstod som en svært god match med det McKinsey var på jakt etter. Du må jo gå litt i deg selv her. Hvis du virkelig har gått på toppuniversiteter, gjort masse spennende (og relevant?) utenomfaglig, og hatt flotte internships, så er det jo egentlig litt rart at du ikke engang kom på intervju? Er karakterene dine veldig dårlige? Du skrev lengre ned at du kun brukte 45 minutter på søknaden din? Det kan hende svaret ligger der. Jeg pleier å sende svært få, men svært gjennomarbeidede søknader. Bruker vanligvis ca. en arbeidsdag på en søknad, og har fått ca. 90 % av jobbene jeg har søkt på. Du virker veldig såret/fornærmet i denne tråden, selv om du hevder at du egentlig ikke bryr deg. Hvis du klarer å innrømme overfor deg selv at dette har gått inn på deg, så har du også motivasjonen din for å gjøre en bedre jobb når du søker din neste stilling. Anonymkode: aa5ad...f7f Har rundt C i snitt. Litt over. Men har noen Eer som trekker mye ned. Orker ikke ta dem opp. Men det har virkelig ikke gått inn på meg. Verden er full av muligheter og nå vet jeg at konsulentselskaper kun bryr seg om karakterer. Vil ikke kaste bort livet mitt på slike folk uansett så like greit å få det avklart tidlig. Nå kan jeg sikte meg inn på bransjer med litt mer rom for mangfold og personlighet. Anonymkode: 90d7b...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #34 Skrevet 28. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte jeg kunne få et internship på bare 6 uker utenfor sommeren. Ikke så mange som tilbyr det. Men ja, skrev nok ganske lite spesifikt for McKinsey og ikke så veldig unik søknad ellers heller hehe 😅 Men uansett har jeg ikke bare Aer så hadde vært bortkastet tid å bruke masse tid på å skrive bra søknad uansett. Anonymkode: 90d7b...4f8 Det er ikke sikkert. Jeg vet ikke akkurat hva McKinsey ser etter, men sjeldent karakterer alene er nok. Når du neste gang skal søke på et internship/en jobb du faktisk virkelig vil ha, bør du i alle fall jobbe mer med søknaden/CV-en. Anonymkode: aa5ad...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #35 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har rundt C i snitt. Litt over. Men har noen Eer som trekker mye ned. Orker ikke ta dem opp. Men det har virkelig ikke gått inn på meg. Verden er full av muligheter og nå vet jeg at konsulentselskaper kun bryr seg om karakterer. Vil ikke kaste bort livet mitt på slike folk uansett så like greit å få det avklart tidlig. Nå kan jeg sikte meg inn på bransjer med litt mer rom for mangfold og personlighet. Anonymkode: 90d7b...4f8 C i snitt og noen E-er kan nok påvirke mulighetene dine, ja. Konsulentselskapene er jo som de er. Men da vet du det, du er nå på utkikk eller noe annet. Anonymkode: aa5ad...f7f 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #36 Skrevet 28. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: C i snitt og noen E-er kan nok påvirke mulighetene dine, ja. Konsulentselskapene er jo som de er. Men da vet du det, du er nå på utkikk eller noe annet. Anonymkode: aa5ad...f7f Det ironiske er jo at jeg har fått internships i andre selskaper som faktisk lager noe og ikke bare preiker og lager powerpoints. De ga blaffen i karakterer og jeg fikk en svært bra attest fra alle 3 stedene. På mitt tredjespråk unntatt ett hvor jeg snakket engelsk. Men det spiller ingen rolle for McKinsey for der skal du ha toppkarakterer i tillegg til fulltidsjobb/internship som pågikk i flere måneder (samtidig med studiene). Anonymkode: 90d7b...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #37 Skrevet 28. oktober 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ironiske er jo at jeg har fått internships i andre selskaper som faktisk lager noe og ikke bare preiker og lager powerpoints. De ga blaffen i karakterer og jeg fikk en svært bra attest fra alle 3 stedene. På mitt tredjespråk unntatt ett hvor jeg snakket engelsk. Men det spiller ingen rolle for McKinsey for der skal du ha toppkarakterer i tillegg til fulltidsjobb/internship som pågikk i flere måneder (samtidig med studiene). Anonymkode: 90d7b...4f8 Men da er du rett og slett ikke en slik kandidat som McKinsey ønsker seg. Du har ikke rett profil. Ikke ønsker du å jobbe der, heller. Jeg anbefaler deg å bare la dette gå. Ikke bruk mer tid på å tenke på dette. Anonymkode: aa5ad...f7f 11
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #38 Skrevet 28. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da er du rett og slett ikke en slik kandidat som McKinsey ønsker seg. Du har ikke rett profil. Ikke ønsker du å jobbe der, heller. Jeg anbefaler deg å bare la dette gå. Ikke bruk mer tid på å tenke på dette. Anonymkode: aa5ad...f7f Men det er kun pga karakterer. Er litt overrasket over at folk kan være så harde. Vi lever i en kald og kynisk verden. Anonymkode: 90d7b...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #39 Skrevet 28. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk. Er enig. Ville mye heller valgt noen med arbeidserfaring og attpåtil fra store selskap i utlandet. Men nei, de vil bare ha noen som har sittet for å få gode karakterer hele studietiden. Ikke nok å ha nesten 6 i snitt fra VGS, man skal i tillegg "bevise" at man er "bra nok" gjennom hele studietiden også. Meningsløst. Jeg valgte å prioritere annerledes. Det stod at de hadde vurdert søknaden min "globalt" så tydeligvis var jeg ikke bra nok for et eneste McKinsey-kontor i hele verden. For et pisseselskap. Anonymkode: 90d7b...4f8 Dropp bitterheten, den får deg ingen steder. Du fikk ikke internship. Get over it. De fleste søkerne får ikke det. Du er neppe så unik og fantastisk som du selv tror. Anonymkode: e471b...953 14
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #40 Skrevet 28. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dropp bitterheten, den får deg ingen steder. Du fikk ikke internship. Get over it. De fleste søkerne får ikke det. Du er neppe så unik og fantastisk som du selv tror. Anonymkode: e471b...953 Sier ikke at jeg er fantastisk. Har tross alt bare C i snitt. Men jeg er unik og har en langt mer spennende bakgrunn enn de jeg vet om som faktisk fikk jobb der. Men ja, jeg har allerede kommet over det, det er bare det at jeg av og til sjokkeres over kaldheten som finnes hos folk. Anonymkode: 90d7b...4f8 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå