Gå til innhold

Blodtrykk og psykisk helse

anonyyy

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt info først:

Jeg har i løpet av den siste måneden vært hos lege/legevakt og målt blodtrykket mitt da det ble avdekket høyt blodtrykk (215/130) i rutinekontroll ifbm helseattest til foryning av førerkort. Jeg følte meg på det tidspunktet ikke unormalt stresset eller engstelig. jeg ble da satt på blodtrykksmedisin og fikk beskjed om å komme tilbake en måned senere.

Jeg slo meg ikke til ro med det og dro tilbake uken etter og fikk sykemelding da det ikke hadde gått ned noe.

På eget initiativ dro jeg til kardiolog som sa at hjertet så fint ut, men at veggene var litt tykke så det er tydelig at jeg har gått med det en stund. her ble det målt til 180/115 etter å ha ligget på en benk i 40 min. Dette var veldig dyrt, så har ikke råd til å fortsette å drive med utredning hos private desverre

Siste besøk hos legen var det oppe på 240/135, så jeg ble sykemeldt en uke til.

Jeg synes oppfølgingen fra fastlegen har vært litt mangelfull/fraværende, så da må jeg søke litt innspill fra andre kanaler. Er det noen prøver eller målinger jeg burde be om? Får ny fastlege ved månedsskiftet

Kan den psykiske helsen være så skjør at det gir et så vedvarende høyt blodtrykk? Jeg tenkter da på angst og mottakelighet for stress.

I jobben kjører jeg bil og lurer på om jeg høyt blodtrykk alene er grunn nok til å ikke få fonyet førerkortet? Da kan det være at jobben ryker 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler du selv at du er plaget av stress eller angst? Jeg har til vanlig ganske lavt blodtrykk, men i perioder med mye stress har det vært altfor høyt.

Anonymkode: 0834c...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst og stress påvirker definitivt blodtrykket, men vanligvis ikke opp på de nivåene du nevner. Jeg har målt 140/90 i en stresset situasjon hos legen, og siden det bare er litt høyt, og jeg måler vanligvis systolisk rundt 100, så ble det bare tilegnet "white coat hypertension".

Har du ikke fått trykket ned med medisiner? Når trykket blir såpass høyt, og det ikke går ned på medisiner så håper jeg de har utredet deg for sekundær hypertension. Feks er det en svulst som produserer stresshormoner og gir svært høyt blodtrykk. Vet du om dette er undersøkt? https://www.lommelegen.no/hormoner/artikkel/feokromocytom-hormonproduserende-svulst/71046664

Anonymkode: 44691...aa6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får stadig høyt blodtrykk når jeg måler hos legen, jeg har angst og den blir verre hos legen sånn at jeg puster veldig overfladisk. Fikk etterhvert beskjed om å gjøre pusteøvelser etter jeg hadde målt blodtrykk og så måle på nytt etter å ha gjort det en stund, da gikk alltid blodtrykket ned. Så det kan være noe der😊 Jeg ble først sendt til en spesialist for å sjekke diverse greier, men de fant ingenting der. 

Anonymkode: 6a025...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart(?) at man ikke har foreslått for deg at du kan gå med blodtrykksmåler i et døgn e.l.;slik at man får et mer helthetlig bilde,enn hva man gjør på enkeltmålinger. Utifra de målingene vil de vil vurdere om du evt. skal ta medisiner..

Psykisk helse kan sikkert spille inn,men det er jo umulig å vite.

https://helserespons.no/web/aros/24-timers_ambulatorisk_blodtrykksmåling/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hvorfor du vil tilskrive dette psykisk helse når du sier at du ikke var engstelig eller stresset når du målte høyt blodtrykk for første gang.

Trykket ditt er ekstremt høyt, og det forundrer meg at du ikke ble innlagt på sykehus med en gang. Oppfølging fra fastlege er som du sier mangelfull og ganske uakseptabel. Ved systolisk blodtrykk over 220, malignt hypertensjon, så er sykehusinnleggelse vanlig prosedyre. Da vil du få en grundig undersøkelse for å avdekke eventuelle sykdommer som kan gi sekundær hypertensjon som Anonymkode: 44691...aa6 nevner. Nyresykdommer kan også gi slike høye trykk.

Anonymkode: ca6ce...b50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Chantielle skrev:

Litt rart(?) at man ikke har foreslått for deg at du kan gå med blodtrykksmåler i et døgn e.l.;slik at man får et mer helthetlig bilde,enn hva man gjør på enkeltmålinger. Utifra de målingene vil de vil vurdere om du evt. skal ta medisiner..

Psykisk helse kan sikkert spille inn,men det er jo umulig å vite.

https://helserespons.no/web/aros/24-timers_ambulatorisk_blodtrykksmåling/

Det sier seg selv at et systolisk trykk på over 200 må ned med en gang, og da gis medisiner umiddelbart.

Men enig at behandlingen ikke har vært tilfredsstillende. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det sier seg selv at et systolisk trykk på over 200 må ned med en gang, og da gis medisiner umiddelbart.

Men enig at behandlingen ikke har vært tilfredsstillende. 

Ok. Får håpe vedkommende hører på deg 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger!

Jeg er litt plaget av stress og angst i det daglige derfor lurte jeg på om blodtrykket kunne forklares av dette, at jeg alltid er såpass i modus at å være kjempestresset er en "normaltilstand" sånn at jeg ikke legger merke til det... Jeg prøver å få tak i psykolg for tiden.

24-timersmåling hørtes fornuftig ut, det må jeg huske å spørre den nye legen om!

Den første medisinen senket tydeligvis ikke trykket, så fikk ny medisin på fredag som var. Kanskje den hjelper, hehe :P

Eneste henvisningen jeg fikk av legen var til en arbeids EKG, men den timen fikk jeg beskjed om å avbestille igjen da jeg ikke kan ta en sånn når trykket fortsatt er så høyt...

Er heldigvis ikke så lenge til november da, da kan jeg dra til den nye legen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd enkle pusteteknikker for å minske stresset (mens du venter på bedre hjelp 🙂)? Håper den nye fastlegen blir en bra en. Lykke til og god bedring!

Anonymkode: 0834c...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, anonyyy skrev:

Takk for mange tilbakemeldinger!

Jeg er litt plaget av stress og angst i det daglige derfor lurte jeg på om blodtrykket kunne forklares av dette, at jeg alltid er såpass i modus at å være kjempestresset er en "normaltilstand" sånn at jeg ikke legger merke til det... Jeg prøver å få tak i psykolg for tiden.

24-timersmåling hørtes fornuftig ut, det må jeg huske å spørre den nye legen om!

Den første medisinen senket tydeligvis ikke trykket, så fikk ny medisin på fredag som var. Kanskje den hjelper, hehe :P

Eneste henvisningen jeg fikk av legen var til en arbeids EKG, men den timen fikk jeg beskjed om å avbestille igjen da jeg ikke kan ta en sånn når trykket fortsatt er så høyt...

Er heldigvis ikke så lenge til november da, da kan jeg dra til den nye legen!

Du må få en grundigere undersøkelse. Når ikke medisinen fungerer så er det ofte tegn på at du har en underliggende tilstand som er skyld i det høye trykket ditt. 

Jeg hadde aldri ventet til november og gått rundt med et hinsides blodtrykk på 240/135. Du kan få hjerneslag med dette trykket.

Dra til legevakten i morgen.

Anonymkode: 44691...aa6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...