Gå til innhold

36 uskyldige dømt til ubetinget fengsel for trygdesvindel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av dem som er rammet. Min saksbehandler fortalte at det ikke var et problem å være hos min familie i EØS i min AAP-periode. Jeg fikk medisinsk hjelp og familiens støtte, samtidig som jeg holdt kontakt med NAV. 
Da jeg kom tilbake fikk jeg beskjed om at jeg hadde brutt reglene og at de hadde sett av bankutskrifter at jeg befant meg i utlandet (Saksbehandler og NAV visste dette) 

Jeg fikk beskjed om å betale tilbake cirka 100.000 og at jeg ellers ville bli dømt under bedrageriforsøk og mulig fengslet hvis ikke jeg betalte tilbake.

Så er spørsmålet, vil jeg noen gang se disse pengene det tok meg over 1 år å betale tilbake igjen?

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Gjest Trykksjakta
Skrevet
Akkurat nå, kahaki skrev:

Så er spørsmålet, vil jeg noen gang se disse pengene det tok meg over 1 år å betale tilbake igjen?

Du skal selvsagt ha de pengene tilbake + renter + erstatning. Du må for all del ta kontakt med advokat eller noen andre som kan hjelpe deg. Riksadvokat Busch har allerede uttalt at samtlige som er uskyldig dømt i denne saken skal frifinnes, få tilbake sine penger og få erstatning.

Skrevet

Studier viser at uføretrygdede er den gruppen i samfunnet som er MINST forbundet med svindel og økonomisk bedrag. Dette er studier som er lagt ut på forskning.no.

Mens den gruppen som er høyest forbundet med økonomisk kriminalitet er advokat yrket. Litt ironisk er det ikke, at de som er mest utdannet innen lovverket er de samme som utnytter det samme lovverket? Advokat forening har tilogmed gått ut og sagt at det er standard praksis at advokater overfakturerer klienter. De fakturerer en klient for 10 timers arbeid når de i virkeligheten bare har jobbet 1 time. 

Og det tenker de er greit.

Allikevel er det uføretrygdede, den svakeste gruppen i samfunnet som blir stigmatisert og forfulgt i samfunnet. Nei vet du hva dette ligner virkelig ikke grisen. 

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, kahaki skrev:

Jeg er en av dem som er rammet. Min saksbehandler fortalte at det ikke var et problem å være hos min familie i EØS i min AAP-periode. Jeg fikk medisinsk hjelp og familiens støtte, samtidig som jeg holdt kontakt med NAV. 
Da jeg kom tilbake fikk jeg beskjed om at jeg hadde brutt reglene og at de hadde sett av bankutskrifter at jeg befant meg i utlandet (Saksbehandler og NAV visste dette) 

Jeg fikk beskjed om å betale tilbake cirka 100.000 og at jeg ellers ville bli dømt under bedrageriforsøk og mulig fengslet hvis ikke jeg betalte tilbake.

Men om de har sagt at det var greit så skal selvsagt ikke dette gå utover deg! Slike tilfeller er jo helt hårreisende. 

Du må selvsagt gjøre det du kan for å få det tilbake. Det tar nok dessverre litt tid. 

Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Men om de har sagt at det var greit så skal selvsagt ikke dette gå utover deg! Slike tilfeller er jo helt hårreisende. 

Du må selvsagt gjøre det du kan for å få det tilbake. Det tar nok dessverre litt tid. 

Det gikk utover meg, saksbehandler lot meg lett brenne for å beholde sin egen posisjon. Som nevnt visste NAV lokalt hvor jeg befant meg, jeg skjulte meg ikke. 

• Liker 17
Gjest Villfisker
Skrevet
1 time siden, Barberblad skrev:

Vil de som har blitt feilaktig dømt få erstatning? Tvilsomt. 

Vil de som har blitt krevd for penger få de dem tilbake (med renter)? Tvilsomt

Vil hoder rulle? Tvilsomt 

Vil nav få midler til å få fortgang på p behandle alle sakene? Tvilsomt 

Vil saksbehandlingstidene til samtlige andre øke? Sannsynligvis 

🙄

I tvister med det offentlige, sitter man som regel som taper, selv om man har rett. Det er vanvittig urettferdig. Trist, men sant.

Alle dette gjelder, burde selvfølgelig gå erstatning. Uskyldig dømt, er grusomt. Særlig hvis man er syk i tillegg.

Skrevet
Akkurat nå, kahaki skrev:

Det gikk utover meg, saksbehandler lot meg lett brenne for å beholde sin egen posisjon. Som nevnt visste NAV lokalt hvor jeg befant meg, jeg skjulte meg ikke. 

Og da skulle du ha vunnet fram med din sak, uavhengig av det som skjedde i dag.

Men dessverre er der mye grums i navsystemet.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Og da skulle du ha vunnet fram med din sak, uavhengig av det som skjedde i dag.

Men dessverre er der mye grums i navsystemet.

Den gang da var jeg alt for syk til å bekjempe den urett som skjedde. I dag er saken en annen. Eneste jeg trøster meg med er at det finnes noen form for rettferdighet i systemet.

Jeg trodde folk som klaget på NAV alltid overdrev, men etter å ha vært en del av det selv pga sykdom, forstår jeg ganske mye mer.

• Liker 16
Gjest Villfisker
Skrevet

Det sies at den som kjemper med feieren, blir selv svart. Veldig sant. Nav systemet har noen gode ansatte også. Men systemet er et troll.

Skrevet
55 minutter siden, kahaki said:

Det eneste rimelige er at du får tilbake pengene dine. Selv skjønner jeg ingenting av NAVs regler, men har laget en egen tråd om temaet her:  

Skrevet
25 minutter siden, SVK skrev:

Det eneste rimelige er at du får tilbake pengene dine. Selv skjønner jeg ingenting av NAVs regler, men har laget en egen tråd om temaet her:  

Det er synd det praktiseres så ulikt. Stigma ved å være en trygdesvindler hjelper ikke.

Det står i nyhetene omkring at de som er omfattet av feilen vil bli kontaktet, den som lever få se. Anslagsvis ligger forsinkelsesrentene i min sak per dags dato på omtrent 50.000. Blir uansett interessant å følge med, det er ekstraordinært å få føle at man har hatt rett all den tid!

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, kahaki said:

Det er synd det praktiseres så ulikt. Stigma ved å være en trygdesvindler hjelper ikke.

Det står i nyhetene omkring at de som er omfattet av feilen vil bli kontaktet, den som lever få se. Anslagsvis ligger forsinkelsesrentene i min sak per dags dato på omtrent 50.000. Blir uansett interessant å følge med, det er ekstraordinært å få føle at man har hatt rett all den tid!

Helt enig! Samme med det du sa om at når man er syk så orker man ofte ikke å ta opp kampen selv om man vet man har rett. 

Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, kahaki skrev:

Den gang da var jeg alt for syk til å bekjempe den urett som skjedde. I dag er saken en annen. Eneste jeg trøster meg med er at det finnes noen form for rettferdighet i systemet.

Jeg trodde folk som klaget på NAV alltid overdrev, men etter å ha vært en del av det selv pga sykdom, forstår jeg ganske mye mer.

Her setter du fingeren på et viktig problem. Setter du dette i sammenheng med en del ganske drøye domfellelser (Fritz Moen, Liland saken, Røseth saken) der den påstått skyldige enten på grunn av mental kapasitet, fysisk utviklings hemming eller svært ung alder ikke var i stand til å forsvare seg selv skikkelig så ser man en tendens: er du ikke resurssterk så må du ta til takke med massiv svikt fra det offentlige. Det samme kan vi vel si om Tolga saken - grov svikt fra det offentlige overfor den svake mann, og en vanvittig uvilje mot å rydde opp når det offentlige Norge har blitt tatt med skinkene i friluft. Det samme gjelder forøvrig drapssakene jeg nevnte først - helt vanvittig at det skal være nødvendig at en privat detektiv (Sandberg) legger hele sjelen sin i å få belyst sakene mens det offentlige Norge som har dømt feil person er så redde for å tape ansitkt at man ikke en gang vil se på sakene.

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Her setter du fingeren på et viktig problem. Setter du dette i sammenheng med en del ganske drøye domfellelser (Fritz Moen, Liland saken, Røseth saken) der den påstått skyldige enten på grunn av mental kapasitet, fysisk utviklings hemming eller svært ung alder ikke var i stand til å forsvare seg selv skikkelig så ser man en tendens: er du ikke resurssterk så må du ta til takke med massiv svikt fra det offentlige. Det samme kan vi vel si om Tolga saken - grov svikt fra det offentlige overfor den svake mann, og en vanvittig uvilje mot å rydde opp når det offentlige Norge har blitt tatt med skinkene i friluft. Det samme gjelder forøvrig drapssakene jeg nevnte først - helt vanvittig at det skal være nødvendig at en privat detektiv (Sandberg) legger hele sjelen sin i å få belyst sakene mens det offentlige Norge som har dømt feil person er så redde for å tape ansitkt at man ikke en gang vil se på sakene.

Saken har også medført tap av liv. 
Jeg har klart meg bra.

Andre har sittet i fengsel i 8 måneder.

• Liker 6
Skrevet

Dette er åpenbart en skandale. Staten har gjort feil. MEN feilen er at NAV har håndhevet en lov som er utformet slik majoriteten i Norge vil at rettstilstanden skal være. Loven er «opphevet» av et EU-regeulativ. Jeg vil tippe de fleste som er rammet er utenlandske statsborgere som har flyttet tilbake til hjemlandet mens de har mottatt trygdeytelse. De berørte skal selvsagt få erstatning og sine rettmessige ytelser, men jeg tror de fleste mener trygdeytelser skal mottas i Norge. Dersom man flytter til lavkostland, bør ytelsene reduseres.

• Liker 11
Gjest theTitanic
Skrevet

Vent nå litt...   Loven skal tolkes rett og være lik for alle. Loven har blitt tolket feil av nav, MEN la oss ikke glemme det faktum at siden nav tolket reglene feil så ble aap/sykepengemottagere opplyst skriftlig og muntlig at de ikke kunne reise utenlands for da kan de bli straffet. De fikk en regel og konsekvens, men de valgte å bryte den. DE trodde jo dette ikke var lov. ALLE har trodd dette ikke var lov. Regelen har vært innom aviser og nyheter. Det ble laget masse oppstyr rundt viktigheten av å overholde regelen. 

Disse har ikke blitt uskyldig dømt ettersom de vet at de gjorde noe galt. At det senere ble funnet ut at regelen er feil er jo bare flaks for dem. 

Det er sikkert en viktig og innflytelsesrik person som laget oppstyr over å måtte forholde seg til denne regelen, og fikk en korrupt person til å endre reglene. 

Skrevet
3 timer siden, Barberblad skrev:

Vil de som har blitt feilaktig dømt få erstatning? Tvilsomt. 

Vil de som har blitt krevd for penger få de dem tilbake (med renter)? Tvilsomt

Vil hoder rulle? Tvilsomt 

Vil nav få midler til å få fortgang på p behandle alle sakene? Tvilsomt 

Vil saksbehandlingstidene til samtlige andre øke? Sannsynligvis 

🙄

Selvfølgelig får de som er feilaktig dømt erstatning. Det er standardiserte regler for det. det samme gjelder tilbakebetaling. Det Jan godt hende en av de øverste lederne må gå(politisk eller nav), men det er ikke sikkert.

Skrevet
2 minutter siden, theTitanic skrev:

Vent nå litt...   Loven skal tolkes rett og være lik for alle. Loven har blitt tolket feil av nav, MEN la oss ikke glemme det faktum at siden nav tolket reglene feil så ble aap/sykepengemottagere opplyst skriftlig og muntlig at de ikke kunne reise utenlands for da kan de bli straffet. De fikk en regel og konsekvens, men de valgte å bryte den. DE trodde jo dette ikke var lov. ALLE har trodd dette ikke var lov. Regelen har vært innom aviser og nyheter. Det ble laget masse oppstyr rundt viktigheten av å overholde regelen. 

Disse har ikke blitt uskyldig dømt ettersom de vet at de gjorde noe galt. At det senere ble funnet ut at regelen er feil er jo bare flaks for dem. 

Det er sikkert en viktig og innflytelsesrik person som laget oppstyr over å måtte forholde seg til denne regelen, og fikk en korrupt person til å endre reglene. 

EU-regulativet har gjaldt fra 2012. Men de er riktignok ikke uskyldig dømt, de er feilaktig dømt.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Husholdning1 skrev:

EU-regulativet har gjaldt fra 2012. Men de er riktignok ikke uskyldig dømt, de er feilaktig dømt.

Sannhet med modifikasjon, min lokale NAV saksbehandler tolket regelverket slik det skulle. NAV sentralt tolket det etter den måten de i dag sier er feil.

• Liker 15
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
22 minutter siden, kahaki skrev:

Sannhet med modifikasjon, min lokale NAV saksbehandler tolket regelverket slik det skulle. NAV sentralt tolket det etter den måten de i dag sier er feil.

Du må ta tak i dette,send brev til Nav forvaltning og krev pengene tilbake. Jeg måtte betale tilbake 80.000 til NAV feilaktig, fikk pengene tilbake da NAV hadde drevet med dokumentforfalskning. Dette er vel 9 år siden. 

Endret av lillesnøfnugg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...