bananbøy Skrevet 31. oktober 2019 #221 Skrevet 31. oktober 2019 På 28.10.2019 den 20.23, Leo skrev: Selvfølgelig er det dramatisk når flere titalls mennesker som enten var/er syke selv eller har/har hatt syke barn blir dømt til ubetinget fengsel for forbrytelser de ikke har begått! Som det bør fremgå av saken har ikke regelverket og praksisen rundt det akkurat vært strømlinjeformet så her er det nok mange som både har fått feil informasjon og/eller ikke har greid å sette seg inn i reglene på egen hånd og derfor endt opp med å få problemer i form av bl.a. stans og avkortning i utbetalinger. Jo de har jo begått forbrytelsene de er dømt for. Det er bare at et EU regelverk (noen som husker at vi har stemt nei til disse globalistene 2 ganger?) som visstnok overstyrer vårt eget regelverk og sier at det ikke er ulovlig likevel. De som har blitt rammet har likevel med viten og vilje brutt reglene slik de er blitt presentert.
Capt. Obvious Skrevet 31. oktober 2019 #222 Skrevet 31. oktober 2019 3 minutter siden, bananbøy skrev: Jo de har jo begått forbrytelsene de er dømt for. Det er bare at et EU regelverk (noen som husker at vi har stemt nei til disse globalistene 2 ganger?) som visstnok overstyrer vårt eget regelverk og sier at det ikke er ulovlig likevel. De som har blitt rammet har likevel med viten og vilje brutt reglene slik de er blitt presentert. Når det ikke er en gyldig lovhjemmel for noe man gjør, så har man per definisjon ikke begått noen forbrytelse. Dette er helt elementært i en rettsstat, og jeg fatter ikke at dette prinsippet er så vanskelig å skjønne. 7
Lady T Skrevet 31. oktober 2019 #223 Skrevet 31. oktober 2019 (endret) 8 timer siden, Nematocera skrev: Det er DU som sprer feilinformasjon. Hvorfor i svarte kan du ikke bare gå inn å lese hva som står på Nav sine sider om utfylling av meldekort?? Det er postet tidligere i tråden med LINKER. Punkt 4 på meldekortet heter ferie/FRAVÆR. Og har blandt annet følgende ordlyd i seg. "Hvis du ønsker å beholde AAP ved utenlandsopphold, må du søke NAV om dette før du reiser. Les mer om AAP og utenlandsopphold/ferie." https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger Trykker man på lenken slik man får beskjed om der får man mer ettertrykkelig informasjon under "Feriefravær/utenlandsopphold" https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/fravær-på-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap LES DET OG SLUTT Å SPRE FEILINFORMASJON!! Greit, man skal søke om å dra utenlands. Det er vel alle enige om. Det var ikke det jeg kommenterte på. Jeg kommenterte ang meldekortet. Og er man i utlandet SKAL DET IKKE FYLLES UT PÅ MELDEKORTET! (kun dersom det er til hinder for annen aktivitet... Noe det ytterst sjeldent er) Endret 31. oktober 2019 av Lady T 6
Leo Skrevet 31. oktober 2019 #224 Skrevet 31. oktober 2019 1 time siden, Lady T skrev: Greit, man skal søke om å dra utenlands. Det er vel alle enige om. Det var ikke det jeg kommenterte på. Jeg kommenterte ang meldekortet. Og er man i utlandet SKAL DET IKKE FYLLES UT PÅ MELDEKORTET! (kun dersom det er til hinder for annen aktivitet... Noe det ytterst sjeldent er) For hvis det er det vil man uansett få problemer med NAV. Både før, nå og høyst sannsynlig også i fremtiden. 5
Gjest SVK Skrevet 31. oktober 2019 #225 Skrevet 31. oktober 2019 13 hours ago, Blondie65 said: Ja, det er jo klassisk at de som har lite resurser (enten monetære eller i form av helse) skal avspises med et minimumsforsvar. Jeg håper dette får oss til å ta en lang kikk på hvordan det står til med rettstaten for sånn som dette trodde jeg faktisk ikke vi hadde det her landet. 100% enig med deg!
kahaki Skrevet 31. oktober 2019 #226 Skrevet 31. oktober 2019 Problemet er i stor grad at NAV behandler deg som en kriminell, ikke som en som trenger hjelp hvis du oppsøker dem. Holdningen er rett frem at NAV skal forhindre at du får økonomisk hjelp hvis de kan finne noe å «ta» brukeren på. Dernest er hele systemet tuftet på at NAV er til å stole på, hvilket feks tingretten mener de er. Det er nå beviselig feil. 6
AmonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #227 Skrevet 31. oktober 2019 Denne saken viser at britene hadde rett da de stemte for brexit og forklarer hvorfor flere og flere tar til ordet for å skrote EØS-avtalen i Norge, blant annet flere arbeidstakerorganisasjoner. Det er uholdbart at norske lover ikke gjelder i Norge. Det er uholdbart at Høyesterett ikke er siste rettsinstans og det er uholdbart at Norge i realiteten driftes som en delstat. Denne saken viser de enorme demokratiske problemene med EØS-avtalen som aldri ble forelagt folket til beslutning som de gjorde i UK i 2016. Denne saken er selvsagt trist for de det gelder. Men saken er først og fremst begynnelsen på slutten for EØS i Norge. 3
Gjest Trykksjakta Skrevet 1. november 2019 #228 Skrevet 1. november 2019 (endret) 20 timer siden, Druid skrev: Jeg er typisk skeptisk til å kreve at administrasjonsjefer må gå, men jeg kan ikke se NAV direktøren kan komme fra ansvaret for disse dokumentene, og med dette økte presset på ministeren også: spørsmålet om politiske føringer er tilbake på bordet: https://rett24.no/articles/-et-brudd-pa-lojalitetsplikten-i-eos-avtalen Hoder MÅ rulle i denne saken, hvis ikke forsvinner jo den siste respekt som finnes for NAV (om det i det hele tatt er noe igjen). Nå kommer det jo også frem at NAV visste ganske mye ang dette, men fortsatte å melde folk til politiet, vel vitende om at flere kom til lå bli dømt til fengsel. Det er ekstremt provsorende at de ikke stanset praksisk umiddelbart når de fikk tilbakemeldinger om at noe var galt. De bare fortsatte. Det samme gjelder Statsråden. Hun visste om dette for over et år siden, og forsøker å vri seg unna. Hun har løyet offentlig, og forsøker å ro seg unna ved å påstå at hun trodde det kun gjaldt kortidsopphold. Det fremstår som ekstremt pinlig, og hun har selvsagt null troverdighet. Jeg ser nå at folk "legger seg flate" overalt, både stastråd, NAV, tingrettsdommer etc. Det holder selvsagt ikke. Det er ikke i nærheten. Hvis jeg og du bryter loven, holder det ikke å "legge seg flat". Vi blir nådeløst straffet. Dette er nok Norges største rettsskandale gjennom alle tider, der vi snakker om flere titalls justismord hvor folk har sonet fengsel i opp mot 8 måneder, og tusenvis har fått krav om å tilbakebetale store pengesummer, for mange gjelder det flere hundre tusen kroner. Mennesker har fått store problemer i livene sine, og mange har som en direkte konsekvens mistet livskvalitet over mange, mange år. Det er ikke til å tro, og det SKAL få konsekvenser. Selv om det er mange som er involverte, er det faktisk NAV-lederen og statsråden som sitter på ansvaret her, og jeg forventer at de om kort tid fratrer sine stillinger. Her avsløres det også at NAV og departementet aktivt forsøkte å sno seg unna domstolene: https://www.nrk.no/norge/trygdeskandalen_-nav-provde-a-holde-saken-unna-efta-domstolen-1.14764857 Endret 1. november 2019 av Trykksjakta
Example Skrevet 1. november 2019 #229 Skrevet 1. november 2019 Jeg synes det er noe fundamentalt inngripende ved at NAV skal detaljstyre ens liv og hvor en oppholder seg. En ting er at folk må møte opp på et opplegg som de følger, men om de oppholder seg i utlandet utenom dette, bør ikke være noe problem. Det er overformynderi av dimensjoner når NAV føler seg berettiget til å bestemme om du får lov til å besøke din døende mor i Danmark eller ikke. Skandalen blir ikke noe mindre når ansatte i Nav allerede vet at reglene er endret, mens man fremdeles dømmer folk for de. Rettsvesenet har i alt for stor grad basert seg på at NAVs avgjørelser er riktige, og dømt deretter. Vi snakker om noen de mest ressurssvake menneskene i landet vårt, som har svært liten kunnskap om juss. Det er ingen grunn til at de tror de skal ha en sjanse til å slå de i retten. Vi snakker her om en aktør som i mange tilfeller har detaljkunnskap om ditt forbruk og hvor du er. En aktør som kan nekte deg enkelte ytelser dersom de ikke liker hva du bruker penger på og hvor du bruker dem. Om du ikke følte deg liten fra før, gjør du i det i hvertfall etter et møte med denne etaten, om du virkelig har behov for hjelp. Da er det ganske alvorlig dersom retten ikke tar en selvstendig avgjørelse i slike saker. Når vi snakker om at hoder bør rulle, så synes er det to aktører som skiller seg ut. Nav og dommerne som har dømt uskyldige mennesker til fengsel, fordi de selv ikke har satt seg godt nok inn i gjeldende lovverk. Da snakker vi om veldig graverende feil, med enorme konsekvenser for mennesker. 9
Gjest SVK Skrevet 1. november 2019 #230 Skrevet 1. november 2019 (endret) 6 hours ago, Trykksjakta said: Hoder MÅ rulle i denne saken, Nå kommer det aldri til å skje, men selv synes jeg dette burde fått økonomiske og strafferettslige konsekvenser for enkelte i staten. Dette er jo ikke bare folk som ikke har gjort jobben sin. Det virker som om enkelte har ment det er helt greit at uskyldige mennesker sitter i fengsel og får sine liv ødelagt. Synes man slipper billig unna om man kun mister jobben. I tillegg når toppledere i staten mister jobben så blir de jo bare plassert i en annen stilling hvor de får beholde lønnen. Det er virkelig ikke en straff som reflekterer alvoret i hva som har skjedd i denne saken. Endret 1. november 2019 av SVK
Vera Skrevet 1. november 2019 #231 Skrevet 1. november 2019 https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2019/10/30/Nav-mente-det-ville-være-«arbeidskrevende»-å-finne-folk-som-kunne-være-feilaktig-dømt-20286761.ece?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1572459048 Ja..hva skal man si? 6
Leo Skrevet 1. november 2019 #232 Skrevet 1. november 2019 15 minutter siden, Vera skrev: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2019/10/30/Nav-mente-det-ville-være-«arbeidskrevende»-å-finne-folk-som-kunne-være-feilaktig-dømt-20286761.ece?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1572459048 Ja..hva skal man si? Nei, det er nesten ikke til å tro. Jeg har i nesten hele min yrkesaktive karriere jobbet med saker som avgjøres på bakgrunn av et regelverk og hvor utfallet ofte er av stor økonomisk betydning for den det gjelder. Opp gjennom årene har det av og til skjedd både menneskelige og tekniske feil som har påvirket kundene negativt på en eller annen måte, men at noen har sagt at "det er for mange saker" eller "det blir for arbeidskrevende å endre dette" har jeg aldri hørt og jeg tror ikke noen har tenkt det en gang. Det har bare vært å brette opp ermene og få rettet feilene slik at kunden(e) ikke har skullet bli skadelidende selv om det til tider både har vært ubehagelig og arbeidskrevende og tvilen har selvfølgelig alltid kommet "tiltalte" til gode. Poenget mitt er at dette vitner om en ukultur som har fått fotfeste i NAV og som gjennomsyrer hele organisasjonen. Ikke bare når det gjelder saker som er omfattet av det som nå rulles opp, men når det gjelder alle typer fagområder og ytelser. Selv om man selvfølgelig inderlig håper at det ikke er tilfelle kan det nesten virke som om de har en grunnholdning som tilsier at trygde- og stønadsmottakere i utgangspunktet er svindlere, i hvert fall inntil det motsatte er uttrykkelig bevist, og at det ikke er så farlig om de utsettes for feil saksbehandling og det som verre er. Det er rett og slett skremmende! Spesielt med tanke på den tilliten NAV tydeligvis har hatt i samfunnet helt opp til Høyesterett! 7
Gjest SVK Skrevet 1. november 2019 #233 Skrevet 1. november 2019 (endret) 3 hours ago, Example said: Når vi snakker om at hoder bør rulle, så synes er det to aktører som skiller seg ut. Nav og dommerne som har dømt uskyldige mennesker til fengsel, fordi de selv ikke har satt seg godt nok inn i gjeldende lovverk. Da snakker vi om veldig graverende feil, med enorme konsekvenser for mennesker. Ja, domstolene må også granskes. Det er jo helt hårreisende om de kun har stolt på NAV når jobben deres er å sikre at staten holder seg til lovene. Her kan man jo heller ikke se snevert på det og kun se på NAV-sakene. Man må jo finne ut om domstolene har forsømt sine plikter også i andre saker. Endret 1. november 2019 av SVK
vintage Skrevet 1. november 2019 #234 Skrevet 1. november 2019 1 time siden, Vera skrev: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2019/10/30/Nav-mente-det-ville-være-«arbeidskrevende»-å-finne-folk-som-kunne-være-feilaktig-dømt-20286761.ece?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1572459048 Ja..hva skal man si? Hårreisende. Jeg blir mest skremt av hvordan dette forplantet seg i ledd etter ledd - og særlig at domstolene ikke på selvstendig grunnlag sjekket opp dette før de klubba ned en dom på folk. 7
ops2 Skrevet 1. november 2019 #235 Skrevet 1. november 2019 Hva med de som har søkt Nav om å få reise, fått avslag på feil fortolkning av loven, og ikke våget å reise? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e8REgK/ville-besoeke-doeende-soester-fikk-avslag-paa-soeknaden Quote – Jeg kjenner på avmakten og sårbarheten. NAV har bestemt at du ikke får besøke din døende søster. Det er så absurd. Jeg føler at jeg valgte å være lovlydig foran min søster. Det er sårt. Hun sier hun ikke orker å kontakte NAV om saken nå. Det vil uansett ikke gi henne søsteren tilbake. – Det var siste sjansen, for døden er endelig, sier hun. Her har man et menneske som er alenemor og helt avhengig av å få pengene fra Nav. Hun søkte, slik hun skulle, og fikk nei. Hun fikk ikke se søsteren før hun døde. Her er det ingen penger som skal tilbakebetales, men hva er den psykologiske skaden? Ikke alle sår er på utsiden. 9
Pawn Hearts Skrevet 1. november 2019 #236 Skrevet 1. november 2019 Om jeg har forstått dette riktig, har NAV vært både saksøker og etterforsker i disse sakene, og de har lagt sin egen feilaktige fortolkning av EØS-reglementet til grunn. Dette har de fortsatt med også etter at de ble klar over at de tok feil. Det spørs om ikke ledelsen dermed har brutt straffelovens paragraf 225: https://lovdata.no/artikkel/straffelovens_bestemmelse_om_«oppdiktet_straffbar_handling»_/2380 3
Husholdning1 Skrevet 1. november 2019 #237 Skrevet 1. november 2019 Denne saken er nok et eksempel på hvorfor det er fornuftig å distansere seg fra EU og EØS i noen sammenhenger. Norges demokrati bør styre Norge, ikke en konrøderal forsamling. 1
Druid Skrevet 1. november 2019 #238 Skrevet 1. november 2019 1 time siden, ops2 skrev: Hva med de som har søkt Nav om å få reise, fått avslag på feil fortolkning av loven, og ikke våget å reise? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e8REgK/ville-besoeke-doeende-soester-fikk-avslag-paa-soeknaden Her har man et menneske som er alenemor og helt avhengig av å få pengene fra Nav. Hun søkte, slik hun skulle, og fikk nei. Hun fikk ikke se søsteren før hun døde. Her er det ingen penger som skal tilbakebetales, men hva er den psykologiske skaden? Ikke alle sår er på utsiden. Jeg håper en advokat ser på denne problemstillingen, og vurdere sivilt søksmål mot staten med krav om erstatning, bare for å sikre at statens etater en gang for alle skjønner kost aspektet med denne typen behandlinger. Det blir mer og mer klart at NAV har misforstått samfunnsoppdraget sitt. 5
Gjest Sitronmelisse Skrevet 1. november 2019 #239 Skrevet 1. november 2019 4 timer siden, Husholdning1 skrev: Denne saken er nok et eksempel på hvorfor det er fornuftig å distansere seg fra EU og EØS i noen sammenhenger. Norges demokrati bør styre Norge, ikke en konrøderal forsamling. Tvert imot. Denne saken som har fått rulle og gå i tiår uten at riktige grep blir tatt viser jo at hverken NAV eller domstolene i Norge er styringsdyktige. Overformynderi kan faktisk være påkrevd.
Husholdning1 Skrevet 1. november 2019 #240 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, Sitronmelisse skrev: Tvert imot. Denne saken som har fått rulle og gå i tiår uten at riktige grep blir tatt viser jo at hverken NAV eller domstolene i Norge er styringsdyktige. Overformynderi kan faktisk være påkrevd. For domstolenes del er jeg enig. Lovgivningen skulle imidlertid aldri tillatt overformynderiet i første omgang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå