Gå til innhold

36 uskyldige dømt til ubetinget fengsel for trygdesvindel

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
50 minutter siden, Albbas skrev:

Men er det et punkt for utenlandsopphold på meldekortet? Ser at mange sier at det ikke er et slikt punkt, så da har de jo ikke løyet? 

Innlegg nummer #76 fra Nemacotera:

Spørsmål 4 - Ferie/fravær

Hvis du har avtalt med NAV å delta på tiltak, behandling, utdanning eller andre typer aktiviteter, skal du føre på meldekortet de dagene du av andre grunner enn egen sykdom har vært forhindret fra å gjøre en avtalt aktivitet. Dette kan for eksempel være når du tar ferie i periodene du skulle ha vært på tiltak/behandling.

Hvis du kan ta ferie uten at det påvirker aktivitetene du har avtalt med NAV, må du kontakte NAV for å avklare hvordan du skal føre det opp på meldekortet.

Hvis du ønsker å beholde AAP ved utenlandsopphold, må du søke NAV om dette før du reiser. Les mer om AAP og utenlandsopphold/ferie.

Du skal bare føre opp ferie på meldekortet når ferien er til hinder for å gjennomføre aktivitet som er avtalt med NAV. Dette gjelder både når du jobber redusert på grunn av sykdom, eller hvis du jobber i en ordinær deltidsstilling.

Fravær fra avtalt aktivitet vil normalt føre til at utbetalingen blir redusert. Hvis du har sterke velferdsgrunner til fraværet, kan NAV vurdere om du likevel kan få stønad. Eksempler er

• sykdom i nær familie (herunder barns og barnepassers sykdom)
  • lege- eller tannlegebesøk
  • jobbintervju
  • avtalt time i det offentlige hjelpeapparatet

Hvis du mener du har krav på utbetaling, må du ta kontakt med NAV første fraværsdag, slik at vi kan godkjenne fraværet før utbetalingen skjer.

Spørsmål 4 - Ferie/fravær

Hvis du har avtalt med NAV å delta på tiltak, behandling, utdanning eller andre typer aktiviteter, skal du føre på meldekortet de dagene du av andre grunner enn egen sykdom har vært forhindret fra å gjøre en avtalt aktivitet. Dette kan for eksempel være når du tar ferie i periodene du skulle ha vært på tiltak/behandling.

Hvis du kan ta ferie uten at det påvirker aktivitetene du har avtalt med NAV, må du kontakte NAV for å avklare hvordan du skal føre det opp på meldekortet.

Hvis du ønsker å beholde AAP ved utenlandsopphold, må du søke NAV om dette før du reiser. Les mer om AAP og utenlandsopphold/ferie.

Du skal bare føre opp ferie på meldekortet når ferien er til hinder for å gjennomføre aktivitet som er avtalt med NAV. Dette gjelder både når du jobber redusert på grunn av sykdom, eller hvis du jobber i en ordinær deltidsstilling.

Fravær fra avtalt aktivitet vil normalt føre til at utbetalingen blir redusert. Hvis du har sterke velferdsgrunner til fraværet, kan NAV vurdere om du likevel kan få stønad. Eksempler er

• sykdom i nær familie (herunder barns og barnepassers sykdom)
  • jobbintervju

Hvis du mener du har krav på utbetaling, må du ta kontakt med NAV første fraværsdag, slik at vi kan godkjenne fraværet før utbetalingen skjer."

(https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger)

Endret av loveli
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, loveli said:

Innlegg nummer #76 fra Nemacotera:

Spørsmål 4 - Ferie/fravær

Du skal bare føre opp ferie på meldekortet når ferien er til hinder for å gjennomføre aktivitet som er avtalt med NAV. Dette gjelder både når du jobber redusert på grunn av sykdom, eller hvis du jobber i en ordinær deltidsstilling.

• sykdom i nær familie (herunder barns og barnepassers sykdom)
  • jobbintervju

Hvis du mener du har krav på utbetaling, må du ta kontakt med NAV første fraværsdag, slik at vi kan godkjenne fraværet før utbetalingen skjer.

Spørsmål 4 - Ferie/fravær

Du skal bare føre opp ferie på meldekortet når ferien er til hinder for å gjennomføre aktivitet som er avtalt med NAV. Dette gjelder både når du jobber redusert på grunn av sykdom, eller hvis du jobber i en ordinær deltidsstilling.

• sykdom i nær familie (herunder barns og barnepassers sykdom)
  • jobbintervju

Hvis du mener du har krav på utbetaling, må du ta kontakt med NAV første fraværsdag, slik at vi kan godkjenne fraværet før utbetalingen skjer."

(https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger)

Men det står ikke på meldekort at man skal krysse av for utenlandsopphold? Da er det ikke en aktiv løgn som du påstår det er. Hvis aktivitetsplan er hvile, og man har ektefelle i Danmark faller det ikke alle naturlig inn å kalle det å være hjemme med mannen for ferie. 

De har ikke satt seg godt nok inn i det feilaktige regelverket nei, men det har jo ikke NAV heller. Skal man forvente mer av syke mennesker enn av juristene hos NAV? Det blir urettferdig av deg å påstå at de lyver. 

Skrevet
1 minutt siden, Albbas skrev:

Men det står ikke på meldekort at man skal krysse av for utenlandsopphold? Da er det ikke en aktiv løgn som du påstår det er. Hvis aktivitetsplan er hvile, og man har ektefelle i Danmark faller det ikke alle naturlig inn å kalle det å være hjemme med mannen for ferie. 

De har ikke satt seg godt nok inn i det feilaktige regelverket nei, men det har jo ikke NAV heller. Skal man forvente mer av syke mennesker enn av juristene hos NAV? Det blir urettferdig av deg å påstå at de lyver. 

Jeg sier ikke at alle lyver, jeg sier at jeg tror noen har gjort det.

Skrevet
Just now, loveli said:

9 hours ago, loveli said:

...

Dette betyr at de har løyet for å beholde AAP-pengene i perioder der de i følge NAVs klare regler hadde mistet ytelsen. Dersom de hadde først opp at de var i utlandet på meldekortet ville de fått trekk i utbetalingene de dagene de riktig fyllte ut meldekortet om at de oppholdt seg utenfor Norge. Men det ville de selvfølgelig ikke, så de førte opp at de var i Norge da de ikke var det.

At folk forsvarer slike svindlere som stjeler fra velferdssystemet vårt, det skjønner jeg ikke. 

1 minutt siden, loveli said:

Jo du påstår at de har løyet på meldekortet, men de har jo ikke det, fordi utenlandsopphold ikke er et direkte spørsmål der. Du sier de har ført opp at de var i Norge, men har de det da? Du må jo ha belegg for det du hevder før du kaller folk løgnere, svindlere og tyver. 

Skrevet (endret)
4 timer siden, Albbas skrev:

Jo du påstår at de har løyet på meldekortet, men de har jo ikke det, fordi utenlandsopphold ikke er et direkte spørsmål der. Du sier de har ført opp at de var i Norge, men har de det da? Du må jo ha belegg for det du hevder før du kaller folk løgnere, svindlere og tyver. 

Fører man opp at man er i utlandet uten at det ligger en godkjent søknad i saken fikk jeg beskjed om at man ble automatisk trukket i utbetalingene. Derfor vil jeg jo tro at enkelte av disse folka har ført opp feil i meldekortet bevisst. Folka har fått tilbakebetalingskrav, det hadde de jo ikke fått dersom de ikke fikk utbetalinger?

ps: gjelder ikke alle i skandalesaken, men enkelte.

Endret av loveli
Skrevet
2 timer siden, loveli skrev:

Fører man opp at man er i utlandet uten at det ligger en godkjent søknad i saken fikk jeg beskjed om at man ble automatisk trukket i utbetalingene. Derfor vil jeg jo tro at enkelte av disse folka har ført opp feil i meldekortet bevisst. Folka har fått tilbakebetalingskrav, det hadde de jo ikke fått dersom de ikke fikk utbetalinger?

Det finnes ikke noe punkt på meldekortet der du oppgir hvor du oppholder deg, ergo kan ikke noen ha løyet om dette på meldekortet.

NAV foretar stikkprøver, og kan da finne ut om personen har befunnet seg i Norge på gitte tidspunkt. Når NAV så ikke har funnet en skriftlig godkjenning av utenlandsoppholdet, har de opprettet sak.

• Liker 6
Skrevet
On 10/28/2019 at 6:27 PM, Blondie65 said:

Her er det jo fullstendig systemsvikt. Det skal vel egentlig være sånn at rettsapparatet skal fange opp feilaktig domsgrunnlag? Og hva med advokatene til de påståtte trygdemisbrukerne? Er det bare Nille-versjonen av advokater disse gruppene får tilgjengelig?

Dette er slett ikke bra!

En advokat som representerte en av de dømte trygdemottakerne og som tenkte over EØS-avtalen skrev dette:

– Jeg har selv, fra tidligere, lang erfaring fra NAV. Jeg har blant annet vært fagleder. Og det er nærmest barnelærdom at når det er snakk om trygdeytelser, så må man kontrollere dette etter de grunnleggende prinsippene om fri bevegeligheter. Om dette ikke har vært anført av andre, så tyder jo det på at dette er noe mange ikke kan. Jeg mente at det kunne anføres, men opplevde at det nærmest ble avfeid som vås. Men så må man også ha i bakhodet at det som offentlig betalt forsvarer er litt begrenset hvor dypt man kan gå inn i slik ting. Man får i liten grad betalt av staten til forberedelser. Dette representerer en fare for rettssikkerheten, som forsvarer har man ikke tid til å grave seg inn i EØS-materien. Men jeg syntes ikke de retningslinjene som var gitt av NAV hang på greip, så jeg prøvde meg, forteller Bendiksen.

https://rett24.no/articles/fembarnsmor-fikk-fengsel--tingretten-avfeide-eos-anforselen

Gjest Blondie65
Skrevet
6 timer siden, SVK skrev:

En advokat som representerte en av de dømte trygdemottakerne og som tenkte over EØS-avtalen skrev dette:

– Jeg har selv, fra tidligere, lang erfaring fra NAV. Jeg har blant annet vært fagleder. Og det er nærmest barnelærdom at når det er snakk om trygdeytelser, så må man kontrollere dette etter de grunnleggende prinsippene om fri bevegeligheter. Om dette ikke har vært anført av andre, så tyder jo det på at dette er noe mange ikke kan. Jeg mente at det kunne anføres, men opplevde at det nærmest ble avfeid som vås. Men så må man også ha i bakhodet at det som offentlig betalt forsvarer er litt begrenset hvor dypt man kan gå inn i slik ting. Man får i liten grad betalt av staten til forberedelser. Dette representerer en fare for rettssikkerheten, som forsvarer har man ikke tid til å grave seg inn i EØS-materien. Men jeg syntes ikke de retningslinjene som var gitt av NAV hang på greip, så jeg prøvde meg, forteller Bendiksen.

https://rett24.no/articles/fembarnsmor-fikk-fengsel--tingretten-avfeide-eos-anforselen

Ja, det er jo klassisk at de som har lite resurser (enten monetære eller i form av helse) skal avspises med et minimumsforsvar.

Jeg håper dette får oss til å ta en lang kikk på hvordan det står til med rettstaten for sånn som dette trodde jeg faktisk ikke vi hadde det her landet.

Skrevet
35 minutter siden, Blondie65 skrev:

Ja, det er jo klassisk at de som har lite resurser (enten monetære eller i form av helse) skal avspises med et minimumsforsvar.

Jeg håper dette får oss til å ta en lang kikk på hvordan det står til med rettstaten for sånn som dette trodde jeg faktisk ikke vi hadde det her landet.

Vedkommende advokat som har uttalt seg i sitatet kan ikke påstås å ha ført et «minimumsforsvar». Hun fremstår tvert i mot som faglig kompetent.

Skrevet
17 timer siden, loveli skrev:

Slutt å spre feilinformasjon!!😫 For n’te gang: DET ER IKKE ER PUNKT PÅ MELDEKORTET OM UTENLANDSOPPHOLD. Og ang ferie står det spesifisert at kun skal krysses ja for dersom det er til hinder for annen aktivitet gjennom NAV. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
14 timer siden, Alivamale skrev:

Det finnes ikke noe punkt på meldekortet der du oppgir hvor du oppholder deg, ergo kan ikke noen ha løyet om dette på meldekortet.

NAV foretar stikkprøver, og kan da finne ut om personen har befunnet seg i Norge på gitte tidspunkt. Når NAV så ikke har funnet en skriftlig godkjenning av utenlandsoppholdet, har de opprettet sak.

Vi fikk beskjed av en tidligere NAV-ansatt (på et kurs i regi av et rehab.senter) at NAV ikke tar stikkprøver, - de sjekker deg kun opp dersom noen tipser NAV om deg. Det gjelder ikke bare utenlandsturer, men også dersom noen mistenker at man svindler NAV mtp sykdom, mottar stønader man mener er uriktige osv. 

Endret av Lady T
  • Liker 1
Gjest Nematocera
Skrevet
6 minutter siden, Lady T skrev:

Slutt å spre feilinformasjon!!😫 For n’te gang: DET ER IKKE ER PUNKT PÅ MELDEKORTET OM UTENLANDSOPPHOLD. Og ang ferie står det spesifisert at kun skal krysses ja for dersom det er til hinder for annen aktivitet gjennom NAV. 

Det er DU som sprer feilinformasjon. Hvorfor i svarte kan du ikke bare gå inn å lese hva som står på Nav sine sider om utfylling av meldekort?? Det er postet tidligere i tråden med LINKER.  Punkt 4 på meldekortet heter ferie/FRAVÆR. Og har blandt annet følgende ordlyd i seg.

"Hvis du ønsker å beholde AAP ved utenlandsopphold, må du søke NAV om dette før du reiser. Les mer om AAP og utenlandsopphold/ferie."

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger

Trykker man på lenken slik man får beskjed om der får man mer ettertrykkelig informasjon under 

"Feriefravær/utenlandsopphold"

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/fravær-på-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap

LES DET OG SLUTT Å SPRE FEILINFORMASJON!!

Skrevet
9 minutter siden, Lady T skrev:

Vi fikk beskjed av en tidligere NAV-ansatt (på et kurs i regi av et rehab.senter) at NAV ikke tar stikkprøver, - de sjekker deg kun opp dersom noen tipser NAV om deg. Det gjelder ikke bare utenlandsturer, men også dersom noen mistenker at man svindler NAV mtp sykdom, mottar stønader man mener er uriktige osv. 

OK, da lærte jeg noe nytt.

Jeg lurer på hvor mye tid NAV må bruke på å sjekke ut slike tips. Det finnes åpenbart mange mennesker som er ualminnelig mistenksomme overfor mennesker som ikke er (for dem) synlig syke, eller som oppfører seg på en måte som for dem ikke er forenlig med sykdom.

• Liker 1
Skrevet (endret)
29 minutter siden, Nematocera skrev:

Det er DU som sprer feilinformasjon. Hvorfor i svarte kan du ikke bare gå inn å lese hva som står på Nav sine sider om utfylling av meldekort?? Det er postet tidligere i tråden med LINKER.  Punkt 4 på meldekortet heter ferie/FRAVÆR. Og har blandt annet følgende ordlyd i seg.

"Hvis du ønsker å beholde AAP ved utenlandsopphold, må du søke NAV om dette før du reiser. Les mer om AAP og utenlandsopphold/ferie."

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger

Trykker man på lenken slik man får beskjed om der får man mer ettertrykkelig informasjon under 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/fravær-på-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap

Det står likevel ikke noe punkt i selve meldekortet der man skal oppgi hvor man har oppholdt seg.

Vi vet ingen ting om enkelte faktisk har fått muntlig tillatelse til å foreta disse reisene.

NAV-kontorene (og saksbehandlere) har tydeligvis ikke hatt en enhetlig praksis rundt dette, uansett hva som eksisterer av skriftlige vedtekter. Jeg har en venn som da han var sykemeldt pga armbrudd, fikk (muntlig) beskjed av NAV at han ikke trengte å søke for å reise en langhelg til København. En annen fikk klar beskjed om å søke skriftlig, selv for en helgetur.

Endret av Alivamale
  • Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, Nematocera said:

Men dette står ikke på selve meldekortet. 

Skrevet
44 minutter siden, Lady T skrev:

Det står også tydelig i vilkårene man skriver under på at man godtar og har forstått at det skal søkes dersom man skal oppholde seg i utlandet.

Men riktig at det ikke står på selve meldekortet, beklager!

Skrevet (endret)
8 minutter siden, loveli skrev:

Det står også tydelig i vilkårene man skriver under på at man godtar og har forstått at det skal søkes dersom man skal oppholde seg i utlandet.

Men riktig at det ikke står på selve meldekortet, beklager!

Som nevnt, NAV har åpenbart praktisert dette helt ulikt, og gjort muntlige avtaler uavhengig hva som står i vilkårene. Det er for meg ikke uforståelig at man velger å tro på hva ens egen saksbehandler sier. At avtalen så ikke er «journalført» er et stort problem for brukeren.

For noen år siden var jeg delvis sykemeldt, men skulle på utenlandsreiser i forbindelse med jobben. Det var ingen hos NAV som kunne gi et klart svar på om jeg måtte søke om dette, eller om det faktisk var greit å la være siden det var i jobbsammenheng.

Endret av Alivamale
  • Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Alivamale skrev:

Som nevnt, NAV har åpenbart praktisert dette helt ulikt, og gjort muntlige avtaler uavhengig hva som står i vilkårene. Det er for meg ikke uforståelig at man velger å tro på hva ens egen saksbehandler sier.

For noen år siden var jeg delvis sykemeldt, men skulle på utenlandsreiser i forbindelse med jobben. Det var ingen hos NAV som kunne gi et klart svar på om jeg måtte søke om dette, eller om det faktisk var greit å la være siden det var i jobbsammenheng.

Det er noe annet. Jeg har selv fått muntlig beskjed over telefon en gang jeg måtte dra før min skriftlige søknad var ferdigbehandlet. 

Men det jeg snakker om er at det har kommet frem flere saker der folk ikke har prøvd å finne ut om de kan dra eller ikke, de har bare dratt. 

Skrevet
On 10/28/2019 at 10:39 PM, theTitanic said:

Vent nå litt...   Loven skal tolkes rett og være lik for alle. Loven har blitt tolket feil av nav, MEN la oss ikke glemme det faktum at siden nav tolket reglene feil så ble aap/sykepengemottagere opplyst skriftlig og muntlig at de ikke kunne reise utenlands for da kan de bli straffet. De fikk en regel og konsekvens, men de valgte å bryte den. DE trodde jo dette ikke var lov. ALLE har trodd dette ikke var lov. Regelen har vært innom aviser og nyheter. Det ble laget masse oppstyr rundt viktigheten av å overholde regelen. 

Disse har ikke blitt uskyldig dømt ettersom de vet at de gjorde noe galt. At det senere ble funnet ut at regelen er feil er jo bare flaks for dem. 

Det er sikkert en viktig og innflytelsesrik person som laget oppstyr over å måtte forholde seg til denne regelen, og fikk en korrupt person til å endre reglene. 

Hvis man snakker med ulike NAV konsulenter får man ofte ulike svar. Jeg var innom NAV en veldig kort periode, og spurte om jeg kunne dra på jobbintervju i andre land i denne perioden. Noen på NAV sa ja, andre sa Nei, og noen lirte av seg regelverk man har vanskelig for å forstå. Jeg turte rett og slett ikke å dra. Det var da snakk om 3 dagers intervju på et stort utenlandsk sykehus. Jeg måtte bare legge den «beste jobben» på hylla fordi jeg ble så usikker på NAV at jeg ikke turte å foreta meg noe som helst. Så jeg måtte heller «vente» til en stilling jeg kvalifiserte til ble ledig i Norge. Hadde de latt meg dra og vært tydelige på at det var greit, hadde de spart seg 4 mndr med utbetalinger.......

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...