Gamle Smukka Skrevet 29. oktober 2019 #61 Skrevet 29. oktober 2019 14 minutter siden, Isambard skrev: Jeg tror du har en god sjanse til å få pengene tilbake. Du SKAL få pengene tilbake hvis din sak er en av disse som det skrives om. Etter at NAV og advokater har vurdert om du faktisk oppfylte vilkårene da du var ute av landet. Er man forhindret fra å oppfylle vilkårene, har man ikke rett på støtte, selv etter denne oppvasken. Blir et sant helvete å bevise for begge parter. Jeg tror ikke NAV villig vekk godtar at alle disse 1000-vis av sakene går i brukerens favør.
Leo Skrevet 29. oktober 2019 #62 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, Grandidosa83 skrev: Det har ganske mye å si for omfanget av skandalen etter min mening. Det er stor forskjell på å bli dømt for å kjøre i 70 i en merket 80 sone kontra det å bli dømt for å kjøre i 70 i en merket 60 sone. Men nå er altså ikke dette så enkelt som du åpenbart tror. 5
kahaki Skrevet 29. oktober 2019 #63 Skrevet 29. oktober 2019 5 minutter siden, Gamle Smukka skrev: Etter at NAV og advokater har vurdert om du faktisk oppfylte vilkårene da du var ute av landet. Er man forhindret fra å oppfylle vilkårene, har man ikke rett på støtte, selv etter denne oppvasken. Blir et sant helvete å bevise for begge parter. Jeg tror ikke NAV villig vekk godtar at alle disse 1000-vis av sakene går i brukerens favør. Det virker som at de legger seg ganske flat. Min sak er nærmest identisk med «Signe» / Dagbladet og den siste tiden har det fremkommet mange av de samme historiene. 4
Grandidosa83 Skrevet 29. oktober 2019 #64 Skrevet 29. oktober 2019 5 minutter siden, Leo skrev: Problemet er bare at det i mange tilfeller ikke er så enkelt. Som bl.a. @kahakibeskriver i denne tråden så har mange vært klar over denne problemstillingen lenge, også hos NAV, og derfor har for eksempel enkelte fått muntlig godkjenning fra sin lokale saksbehandler til å reise. I ettertid har de derimot på forskjellige måter blitt straffet for å ha gjort nettopp det uten å kunne bevise at de faktisk har fått en slik godkjenning. Selv bor jeg i en grensekommune og vet at slike muntlige tillatelser til å reise til EU/EØS-land under for eksempel sykmelding har vært gitt i stort omfang av praktiske årsaker for alle parter. Hvis det hadde vært så enkelt som du fremstiller det her så ville jo aldri disse sakene ha gått så langt i rettssystemet som enkelte av dem faktisk har gjort. Nå er det umulig å forholde seg til alle anekdoter rundt slik som dette, da selv korrekt anvendte regler kan bli feil opplyst av saksbehandlere og andre som uttaler seg om noe som de ikke har forutsetning for. Typisk ser jeg i min jobb mange som "skråsikkert" uttaler seg om byggeregler, skatteregler og annet som de åpenbart ikke har forstått. Her anbefaler jeg alle de jeg har kontakt med til 1) få uttalelser skriftlig og 2) sjekk med instans som faktisk avgjør. Sånn tror jeg, dessverre, det alltid vil være så lenge spesielt muntlig kommunikasjon blir brukt. Jeg antar man har hatt et felles regelverk som alle i NAV som utgangspunkt skulle følge. Dette regelverket har basert seg på en feil lovanvendelse. Ergo har det vært et likt regelverk for alle, dog nå åpenbart i strid med overordnet lovverk. Grunnen til at jeg mener skandalen er mindre enn hvis det hadde forekommet vilkårlig rettsforfølgelse på bakgrunn av et diffust lovverk er at man her kunne lest regelverket på nav.no og i vedtaksbrev eller lignende. 2
Grandidosa83 Skrevet 29. oktober 2019 #65 Skrevet 29. oktober 2019 4 minutter siden, Leo skrev: Men nå er altså ikke dette så enkelt som du åpenbart tror. Jeg mener man blander kortene her. Den store saken i avisene er at man har hatt en sentralt regelverk hos NAV som ikke er i henhold til EØS regler. Å blande inn saksbehandingsfeil, lokale "friheter", saksbehandlere som ikke kan regelverket osv er ikke direkte relatert til dette. Dog enn problematisk i seg selv. 2
Lykkelia Skrevet 29. oktober 2019 #66 Skrevet 29. oktober 2019 Disse «ofrene» har i høy grad handlet mot NAVs regelverk, så jeg synes ikke veldig synd i dem. At NAV ikke har underordnet seg EØS-direktiver er bra, da jeg mener deres tolkning er mye bedre enn tolkningen EØS har. Ja til å få Norge ut av EØS!!! Jeg ønsker på ingen måte at sykemeldte polakker eller italienere skal få reise til hjemlandet sitt og bo der mens de håver inn penger fra NAV. 7
Gamle Smukka Skrevet 29. oktober 2019 #67 Skrevet 29. oktober 2019 12 minutter siden, kahaki skrev: Det virker som at de legger seg ganske flat. Min sak er nærmest identisk med «Signe» / Dagbladet og den siste tiden har det fremkommet mange av de samme historiene. Pr nå, ja når saken er fersk og uoversiktlig. Du kan stole på at NAV ikke lar dette gå så lett som det høres ut nå. Kriteriet "Dersom oppholdet gjør at du ikke kan gjennomføre aktivitetene, mister du retten til AAP" vil bli etterprøvd til beinet av NAV når sakene settes i gang. Husk at dette er staten, og jeg viser til deres "velvilje" i lignende saker som nordsjødykkerne og krigsveteranene. 3
Gab Skrevet 29. oktober 2019 #68 Skrevet 29. oktober 2019 Akkurat nå, Lykkelia skrev: Disse «ofrene» har i høy grad handlet mot NAVs regelverk, så jeg synes ikke veldig synd i dem. At NAV ikke har underordnet seg EØS-direktiver er bra, da jeg mener deres tolkning er mye bedre enn tolkningen EØS har. Ja til å få Norge ut av EØS!!! Jeg ønsker på ingen måte at sykemeldte polakker eller italienere skal få reise til hjemlandet sitt og bo der mens de håver inn penger fra NAV. Hvorfor er det viktig for deg å beholde sykemeldte polakker og italienere her? 5
Gamle Smukka Skrevet 29. oktober 2019 #69 Skrevet 29. oktober 2019 11 timer siden, Barberblad skrev: Det gjenstår å se. Det står at dere skal kontakte nav. Husk at det også vil medføre en ny skatteregning for det året/årene de pengene gjaldt for. Samme måte som det skal ha blitt en omregning pga tilbakebetalingskravet. Meld deg inn i Nav-spørsmål og/eller aap-aksjonen på faccebook for å holde deg oppdatert på saken. Det kommer til å bli telefonstorm på nav i morgen, og saksbehandlingen kommer også til å ta en evighet. Det er snakk om flere tusen saker som må gjennomgås i et system som allerede er presset til maks når det kommer saksbehandling. Det gjenstår å se. Har mine tvil. Og tror du dem da får 'strafferente' som nav selv krever i slike tilfeller? Den er på 10% Det er mange som har opplevd store konskevenser pga måten nav har håndert dette på Jepp, og her ligger det en stor hund begravet. 1000-vis av folk som har fått stanset pengene sine vil nå ta kontakt. NAV vil på sikt gå gjennom alle disse sakene med lupe og mikroskop. Dermed vil det uunngåelig også skje at folk faktisk får høyere straff enn det de hadde i utgangspunktet, da det er rimelig sikkert at mange ikke har oppfylt kriteriene som gjelder for å beholde pengene. Ved å melde fra, blottlegger man saken sin for alle de skarpskodde advokatene NAV kommer til å ha i denne saken. Dette er svært viktig for NAV, da det her gjelder å redde ansikt så godt de kan.At folk i sin grådighet her kommer til å gå på limpinnen er hevet over all tvil. 2
Isambard Skrevet 29. oktober 2019 #70 Skrevet 29. oktober 2019 19 minutter siden, Lykkelia skrev: Disse «ofrene» har i høy grad handlet mot NAVs regelverk, så jeg synes ikke veldig synd i dem. At NAV ikke har underordnet seg EØS-direktiver er bra, da jeg mener deres tolkning er mye bedre enn tolkningen EØS har. Ja til å få Norge ut av EØS!!! Jeg ønsker på ingen måte at sykemeldte polakker eller italienere skal få reise til hjemlandet sitt og bo der mens de håver inn penger fra NAV. Man skal ha ganske spiss kunnskap om juss for å fortså loven, men når eksperter fra alle kanter, inkludert NAV selv sier at NAV har gjort feil, så skjønner jeg ikke at det er noe å diskutere. Folk i Norge er jammen utrolig autoritetstro. De er mer enige med NAV enn NAV selv.. 12
Gjest SVK Skrevet 29. oktober 2019 #71 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) La oss det står på valgkortet ditt: "Den som stemmer på MDG vil bli fengslet". Du ringer Valgdirektoratet og en saksbehandler sier at den regelen umulig kan være gylig, den vil jo stride mot det både landets lover og Grunnloven. Så stemmer du MDG i god tro, men blir likevel fengslet for det "stod jo på lappen at du ville bli fengslet. Kanskje leste du heller ikke på valgkortet fordi du var for syk til å lese, men du hadde spurt om du kunne stemme på hva du ville og fått det bekreftet av de i valglokalet. Det er jo ikke slik det er greit at du havner i fengsel siden "det stod jo på lappen at du ville bli fengslet om du stemte MDG". Det strider jo mot både lovene og Grunnloven. I en rettsstat så kan man ikke stå fritt til å fengsle noen kun fordi noen har skrevet noe på en lapp eller nettside. Endret 29. oktober 2019 av SVK
Isambard Skrevet 29. oktober 2019 #72 Skrevet 29. oktober 2019 7 minutter siden, Gamle Smukka skrev: Jepp, og her ligger det en stor hund begravet. 1000-vis av folk som har fått stanset pengene sine vil nå ta kontakt. NAV vil på sikt gå gjennom alle disse sakene med lupe og mikroskop. Dermed vil det uunngåelig også skje at folk faktisk får høyere straff enn det de hadde i utgangspunktet, da det er rimelig sikkert at mange ikke har oppfylt kriteriene som gjelder for å beholde pengene. Ved å melde fra, blottlegger man saken sin for alle de skarpskodde advokatene NAV kommer til å ha i denne saken. Dette er svært viktig for NAV, da det her gjelder å redde ansikt så godt de kan.At folk i sin grådighet her kommer til å gå på limpinnen er hevet over all tvil. Dette begynner å høres mer ut som din ønskedrøm enn noe annet, men ja, det er sikkert noen av sakene hvor det viser seg at NAV hadde rett allikevel. Du må ha lagt merke til hvor enige og bastante alle eksperter er, eller? Tror du at dette vil gå over og at NAV får rett til slutt? Det tror ikke jeg, 5
Gamle Smukka Skrevet 29. oktober 2019 #73 Skrevet 29. oktober 2019 Akkurat nå, Isambard skrev: Dette begynner å høres mer ut som din ønskedrøm enn noe annet, men ja, det er sikkert noen av sakene hvor det viser seg at NAV hadde rett allikevel. Du må ha lagt merke til hvor enige og bastante alle eksperter er, eller? Tror du at dette vil gå over og at NAV får rett til slutt? Det tror ikke jeg, Dette er ikke min ønskedrøm. Jeg bare sier at jeg tror neppe at alle disse sakene kommer til å gå i brukerens favør. Vi får vente og se. 3
Lykkelia Skrevet 29. oktober 2019 #74 Skrevet 29. oktober 2019 20 minutter siden, Gab skrev: Hvorfor er det viktig for deg å beholde sykemeldte polakker og italienere her? Det er helt greit for meg om de reiser hjem, men ikke at de reiser hjem for så å fortsette å leve på norske trygdeytelser i årevis. 2
kahaki Skrevet 29. oktober 2019 #75 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 2 minutter siden, Lykkelia skrev: Det er helt greit for meg om de reiser hjem, men ikke at de reiser hjem for så å fortsette å leve på norske trygdeytelser i årevis. Sykepenger får du i ett år, AAP i 3 år. Det vil si maks 4 år, kanskje 5 hvis du får innvilget videre. Har du skattet til Norge har du all rett på trygdeytelser den dagen du blir syk spør du meg. Endret 29. oktober 2019 av kahaki 13
Alivamale Skrevet 29. oktober 2019 #76 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 8 minutter siden, Lykkelia skrev: Det er helt greit for meg om de reiser hjem, men ikke at de reiser hjem for så å fortsette å leve på norske trygdeytelser i årevis. Hvorfor plager det deg at mennesker som har opparbeidet seg rett til trygdeytelser i Norge kan beholde rettighetene sine? Mener du dette også skal gjelde opparbeidet pensjon eller eventuell uføretrygd? Endret 29. oktober 2019 av Alivamale 6
Lykkelia Skrevet 29. oktober 2019 #77 Skrevet 29. oktober 2019 11 minutter siden, Isambard skrev: Man skal ha ganske spiss kunnskap om juss for å fortså loven, men når eksperter fra alle kanter, inkludert NAV selv sier at NAV har gjort feil, så skjønner jeg ikke at det er noe å diskutere. Folk i Norge er jammen utrolig autoritetstro. De er mer enige med NAV enn NAV selv.. Dette handler ikke om at mannen i gata ikke har forstått. Informasjonen fra NAV har vært veldig tydelig på at man må søke NAV om lov til å dra til utlandet mens man beholder sykepenger og arbeidsavklaringspenger. Dermed har «ofrene» handlet i strid med betingelsene NAV setter for å få penger. At NAV ikke hadde lov til å sette disse betingelsene kunne ikke de vite. For meg er dette omtrent på linje med å svindle til seg trygd mens man egentlig jobber. Man har faktisk bevisst handlet mot det som tydelig er informert om fra NAV. De er bare heldige som i ettertid opplever at EØS har satt til side det norske regelverket. 7
Eveliina Skrevet 29. oktober 2019 #78 Skrevet 29. oktober 2019 Nå er det jo heller ikke slik at EØS-regler er en ny problemstilling for NAV. Dette har vært oppe til debatt i en årrekke når det gjelder f.eks barnetrygd, og det har vært tydelige uttalelser fra flere hold at EØS-direktivet går foran og NAV måtte endre praksis. Av en eller annen grunn har likevel NAV forvaltning og/eller NAV kontroll valgt å kjøre sak mot en lang rekke personer på grunnlag av opphold i EØS-land. Samtidig ser det ut til at mange på grasrota, i lokalkontorene har skjønt at gir EØS-regler konsekvenser på et område, så må det være tilsvarende på andre - og gitt råd utfra det. At heller ikke en eneste jurist hos politiet/påtalemyndighet eller en eneste dommer har hatt hodet med seg og tenkt - "hei, dette må vi sjekke", er dypt rystende. En har stolt på NAV's saksbehandling blindt, og ikke gjort selvstendige vurderinger av rettsgrunnlaget. Til tross for at EØS-regler vs trygderett har vært et tema i offentlig debatt i en årrekke på andre felt. Dette virker til dels politisk styrt. NAV kontroll tar signaler fra departement hvor innsats skal legges - og virker i dette tilfellet også å ha tatt politisk føring, dessverre. 7
Druid Skrevet 29. oktober 2019 #79 Skrevet 29. oktober 2019 1 time siden, Grandidosa83 skrev: ... Likevel: Dersom det står 60 km/t på veiskiltene, selv om gjeldende forskrift tilsier at det skal stå 80 km/t ,er det likevel tydelig hva som forventes skal følges. De som valgte å kjøre over 60 km/t kunne jo bare holdt fartsgrensen som framkom. Dette er skremmende. Skiltet står på en lovhjemmel; det er lovhjemmelen som bestemmer om skiltet er gyldig. Hvis skiltet er feil, er det ansvaret på den som har satt det opp, ikke den som ignorerer skiltet. Så første krav til politiet er å dobbeltsjekke at skiltet er lovlig. (Dette er det mange saker på i Norge) Folk mangler kjennskap til grunnleggende samfunnsfag! 10
kahaki Skrevet 29. oktober 2019 #80 Skrevet 29. oktober 2019 3 minutter siden, Lykkelia skrev: Dette handler ikke om at mannen i gata ikke har forstått. Informasjonen fra NAV har vært veldig tydelig på at man må søke NAV om lov til å dra til utlandet mens man beholder sykepenger og arbeidsavklaringspenger. Dermed har «ofrene» handlet i strid med betingelsene NAV setter for å få penger. At NAV ikke hadde lov til å sette disse betingelsene kunne ikke de vite. For meg er dette omtrent på linje med å svindle til seg trygd mens man egentlig jobber. Man har faktisk bevisst handlet mot det som tydelig er informert om fra NAV. De er bare heldige som i ettertid opplever at EØS har satt til side det norske regelverket. Du har åpenbart ikke fått med deg flere av sakene som er oppe. Vi har flere tilfeller der NAV lokalt sier det er greit, og NAV Kontroll hevder du er en bedrager. 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå