Gjest SVK Skrevet 28. oktober 2019 #1 Skrevet 28. oktober 2019 36 uskyldige dømt til ubetinget fengsel for trygdesvindel Minst 48 bedrageridommer er avsagt på feil grunnlag, og Riksadvokaten vil be Gjenopptakelseskommisjonen om frifinnelser. Vågeng opplyser at de så langt har avdekket 2400 vedtak fattet på uriktig grunnlag. Mistanken om at noe var galt ble vekket av Trygderetten høsten 2017, opplyste NAV-direktør Sigrun Vågeng under pressekonferansen. Dette førte til at det sommeren 2018 ble satt i verk en grundigere juridisk vurdering av regelverket, men først 16. oktober 2019 ble riksadvokaten orientert. https://rett24.no/articles/flere-titalls-personer-kan-vaere-uskyldig-domt-for-trygdesvindel Nesten 40 personer har blitt dømt til fengsel på feil grunnlag. Trygderetten mistenkte dette allerede i 2017, men at uskyldige trygdedmottakere satt i fengsel var visst ikke så farligere enn at de brukte 2 år på å si ifra.
Gjest Sitronmelisse Skrevet 28. oktober 2019 #2 Skrevet 28. oktober 2019 Dette er så horribelt. Syke mennesker dømmes for svindel og settes i fengsel, og i mellomtiden hoper regningene seg opp. Riksadvokaten påpeker at han burde vært informert mye tidligere i år. Jeg tenker det er svært beleielig for noen at denne saken ikke ble gjort offentlig kjent før kommune-og fylkestingsvalget. Så kan man jo lure på hvorfor den gjøres kjent først nå..
Leo Skrevet 28. oktober 2019 #3 Skrevet 28. oktober 2019 Her ble det også veldig, veldig stille av en eller annen grunn... Men fra spøk til alvor. Virkelig alvor for dette er jo en skandale og en tragedie for dem som er rammet. Det er også skremmende at dette først kommer opp nå for denne diskrepansen i har blitt påpekt rundt omkring i flere år. 14
Gjest Blondie65 Skrevet 28. oktober 2019 #4 Skrevet 28. oktober 2019 Her er det jo fullstendig systemsvikt. Det skal vel egentlig være sånn at rettsapparatet skal fange opp feilaktig domsgrunnlag? Og hva med advokatene til de påståtte trygdemisbrukerne? Er det bare Nille-versjonen av advokater disse gruppene får tilgjengelig? Dette er slett ikke bra!
Example Skrevet 28. oktober 2019 #5 Skrevet 28. oktober 2019 Det er egentlig utrolig at det går an. Hvor er advokatene her? Det ligger vel i historien her at dette er mange ressurssvake mennesker som får oppnevnt advokater som ikke akkurat er de beste, og/eller er overarbeidet. Skandale er det uansett. Skammelig av Nav, påtalemyndighet og rettsvesenet. 12
Gjest SVK Skrevet 28. oktober 2019 #6 Skrevet 28. oktober 2019 NAV ble varslet om feil tolkning av regelverket allerede i 2017 av Trygderetten og de ble varslet gjentatte ganger. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b565Kv/trygderetten-varslet-om-feil-i-2017-nav-tok-ikke-grep?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Djækklåsst Skrevet 28. oktober 2019 #7 Skrevet 28. oktober 2019 Hva er det egentlig som er saken her? Hva slags folk er det dette har gått ut over? 1
Gamle Smukka Skrevet 28. oktober 2019 #8 Skrevet 28. oktober 2019 4 minutter siden, Djækklåsst skrev: Hva er det egentlig som er saken her? Hva slags folk er det dette har gått ut over? Kan være lurt å lese seg opp litt. 5
solmåneogstjerner Skrevet 28. oktober 2019 #9 Skrevet 28. oktober 2019 2 minutter siden, Djækklåsst skrev: Hva er det egentlig som er saken her? Hva slags folk er det dette har gått ut over? De som har reist ut av landet mens de gikk på sykepenger eller avklaringspenger. Jeg er helt enig i at dette er en skandale. Men: de som er dømt har jo faktisk brutt nav sine regler da. Selv om reglene var feil. Man har fått beskjed om at man ikke kan dra ut av landet, men gjort det likevel. Så viser det seg senere at regelen skulle vært annerledes. Egentlig så synes jeg ikke dette er så dramatisk. 33
Djækklåsst Skrevet 28. oktober 2019 #10 Skrevet 28. oktober 2019 2 minutter siden, Gamle Smukka skrev: Kan være lurt å lese seg opp litt. Hvorfor det, når man kan spørre her og få et raskt svar i stedet? Er jo mye lurere. 3
Djækklåsst Skrevet 28. oktober 2019 #11 Skrevet 28. oktober 2019 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: De som har reist ut av landet mens de gikk på sykepenger eller avklaringspenger. Jeg er helt enig i at dette er en skandale. Men: de som er dømt har jo faktisk brutt nav sine regler da. Selv om reglene var feil. Man har fått beskjed om at man ikke kan dra ut av landet, men gjort det likevel. Så viser det seg senere at regelen skulle vært annerledes. Egentlig så synes jeg ikke dette er så dramatisk. Jeg skjønner. Ikke så stor skandale altså. Men er vel nok av politikere som prøver å utnytte dette. 5
Gjest Barberblad Skrevet 28. oktober 2019 #12 Skrevet 28. oktober 2019 Vil de som har blitt feilaktig dømt få erstatning? Tvilsomt. Vil de som har blitt krevd for penger få de dem tilbake (med renter)? Tvilsomt Vil hoder rulle? Tvilsomt Vil nav få midler til å få fortgang på p behandle alle sakene? Tvilsomt Vil saksbehandlingstidene til samtlige andre øke? Sannsynligvis 🙄
Husholdning1 Skrevet 28. oktober 2019 #13 Skrevet 28. oktober 2019 Tragisk. Bryter man ikke lovene skal man heller ikke dømmes. 3
Leo Skrevet 28. oktober 2019 #14 Skrevet 28. oktober 2019 52 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: De som har reist ut av landet mens de gikk på sykepenger eller avklaringspenger. Jeg er helt enig i at dette er en skandale. Men: de som er dømt har jo faktisk brutt nav sine regler da. Selv om reglene var feil. Man har fått beskjed om at man ikke kan dra ut av landet, men gjort det likevel. Så viser det seg senere at regelen skulle vært annerledes. Egentlig så synes jeg ikke dette er så dramatisk. Selvfølgelig er det dramatisk når flere titalls mennesker som enten var/er syke selv eller har/har hatt syke barn blir dømt til ubetinget fengsel for forbrytelser de ikke har begått! Som det bør fremgå av saken har ikke regelverket og praksisen rundt det akkurat vært strømlinjeformet så her er det nok mange som både har fått feil informasjon og/eller ikke har greid å sette seg inn i reglene på egen hånd og derfor endt opp med å få problemer i form av bl.a. stans og avkortning i utbetalinger. 26
solmåneogstjerner Skrevet 28. oktober 2019 #15 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, Leo skrev: Selvfølgelig er det dramatisk når flere titalls mennesker som enten var/er syke selv eller har/har hatt syke barn blir dømt til ubetinget fengsel for forbrytelser de ikke har begått! Som det bør fremgå av saken har ikke regelverket og praksisen rundt det akkurat vært strømlinjeformet så her er det nok mange som både har fått feil informasjon og/eller ikke har greid å sette seg inn i reglene på egen hånd og derfor endt opp med å få problemer i form av bl.a. stans og avkortning i utbetalinger. Ja, altså jeg er forsåvidt enig. Men: når du får sykepenger så får du beskjed om at du ikke skal dra ut av landet. Det viser seg nå å være feil. Men de har jo faktisk gjort noe de fikk beskjed om å ikke gjøre. 23
Gjest Trykksjakta Skrevet 28. oktober 2019 #16 Skrevet 28. oktober 2019 Det er tidenes største trygdeskandale i Norge, og det er staten selv som er synderen. Dette må få alvorlige konsekvenser for de ansvarlige. Først og fremst er det NAV-direktør Sigrun Vågeng som må stilles til ansvar. Hun bør avskjediges umiddelbart og siktes, tiltales og dømmes. Straffen bør absolutt svi, og det må kunne forventes mange års fengsel på henne. Noe annet vil være uhørt. Arbeidsminister Anniken Haugli kan selvsagt ikke fortsette som minister, og bør umiddelbart gå av. Straffeforfølgning mot henne bør også vurderes. Her snakker vi om uskydlig dømte mennesker, og de bør få noen saftige erstatninger, og de som har sonet flere måneder i fengsel bør tilkjennes flere millioner i erstatning. Dessverre blir ikke noe av dette å skje. De ansvarlige blir sittende, fortsetter å heve millionlønninger, og "legger seg flate". De uskydlig dømte får ben offentlig "beklagelse" og noen titusener i erstatning.
Leo Skrevet 28. oktober 2019 #17 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Ja, altså jeg er forsåvidt enig. Men: når du får sykepenger så får du beskjed om at du ikke skal dra ut av landet. Det viser seg nå å være feil. Men de har jo faktisk gjort noe de fikk beskjed om å ikke gjøre. Ikke nødvendigvis og til og med legen min nevnte at jeg burde ta meg en tur til varmere strøk før jeg påpekte at det faktisk ikke uten videre var lov mens jeg var sykmeldt. Jeg er med andre ord ikke overrasket over at mange ikke har vært klar over reglene og jeg vil også tro at det er ganske mange saker som er mer kompliserte enn som så. 19
solmåneogstjerner Skrevet 28. oktober 2019 #18 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, Leo skrev: Ikke nødvendigvis og til og med legen min nevnte at jeg burde ta meg en tur til varmere strøk før jeg påpekte at det faktisk ikke uten videre var lov mens jeg var sykmeldt. Jeg er med andre ord ikke overrasket over at mange ikke har vært klar over reglene og jeg vil også tro at det er ganske mange saker som er mer kompliserte enn som så. Det står i sykemeldingspapirene. Hvis man skal dra utenlands så må man snakke med nav eller avbryte sykemeldingen og ta ut ferie i stedet. Greit nok at ikke alle vet det, men da er det jo fordi man ikke har lest papirene. 17
Leo Skrevet 28. oktober 2019 #19 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Det står i sykemeldingspapirene. Hvis man skal dra utenlands så må man snakke med nav eller avbryte sykemeldingen og ta ut ferie i stedet. Greit nok at ikke alle vet det, men da er det jo fordi man ikke har lest papirene. Men så har det vært untaktsbestemmelser. Man kan også rett og slett ha fått feilinformasjon, som jeg faktisk fikk av min lege, eller man har havnet i en gråsone. Det er i det hele tatt veldig mye innenfor NAV sitt regelverk som slett ikke er svart/hvitt eller enkelt å forstå. Hvilket vi får se beviset på nå. De forstår jo ikke sine egne regler en gang... Uansett er det jo helt vilt når Trygderetten har påpekt feilen i to - 2 - år uten at NAV har tatt hensyn til dette! 17
solmåneogstjerner Skrevet 28. oktober 2019 #20 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, Leo skrev: Men så har det vært untaktsbestemmelser. Man kan også rett og slett ha fått feilinformasjon, som jeg faktisk fikk av min lege, eller man har havnet i en gråsone. Det er i det hele tatt veldig mye innenfor NAV sitt regelverk som slett ikke er svart/hvitt eller enkelt å forstå. Hvilket vi får se beviset på nå. De forstår jo ikke sine egne regler en gang... Uansett er det jo helt vilt når Trygderetten har påpekt feilen i to - 2 - år uten at NAV har tatt hensyn til dette! Ja. Alt dette er jeg helt enig i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå