Gå til innhold

Adventskalendere for voksne, det er litt rart.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser om folk som kjøper både to og tre og fire og fem kalendere til seg selv, og jeg klarer ikke å riste av meg følelsen av at det er skikkelig rart gjort av voksne folk. Det er så meningsløst og typisk forbrukersamfunnet. Hvis man prøver å si at adventskalendere er ment for barn, så får man gjerne kjeft, la oss ha gavene våre og overfloden vår i fred. Men er det bare jeg som reagerer? Hadde jeg kommet hjem til et voksent vennepar uten barn, og sett at de hadde adventskalendere på rekke og rad, så hadde ikke kunnet gjort annet enn å le av dem. 

Hilsen Grinchen, sikkert :ler: 

Anonymkode: 9b215...1e5

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg synes det er litt barnslig og søtt-rart, men kanskje de trenger det for å bygge opp julestemning? 

• Liker 2
Gjest Krampus
Skrevet

Huff ja, gud forby at man skal ha litt barnlig gøy som voksen. 

Skrevet

Jeg er egentlig litt enig med deg, ts, men må innrømme at jeg har litt lyst på kalender selv, likevel :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Ja tenk at man har det litt koselig med en kalender i jula. At noen faktisk får seg til å ha slike små gleder i hverdagen, merkelige folk :sarkasme:

hvorfor er det så viktig for deg å bry deg med en sånn filleting egentlig? Ja du har da fullstendig lov til å ha en mening. Jeg forstår bare ikke hvorfor noen av dere såkalt voksne skal bry nesa deres med absolutt alt som ikke har noe med dere å gjøre i det hele tatt. 

Anonymkode: 2f7f9...666

• Liker 11
Gjest Dævendøtte
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg kommet hjem til et voksent vennepar uten barn, og sett at de hadde adventskalendere på rekke og rad, så hadde ikke kunnet gjort annet enn å le av dem. 

Da hadde du sikkert ledd godt om du hadde sett vår erotiske kalender ;)  Da åpner vi en luke og så puler vi litt. 

Så kan du sitte på sengekanten og le sammen med oss :)

Skrevet

Dere må for all del bare gjøre det, det er ingen grunn til å være sarkastisk. Men det kan ikke kommer som en overraskelse på noen at det kan fremstå som litt merkelig og navlebeskuende?

Jeg husker for noen år siden at det var mye snakk om barn som fikk for store og dyre adventskalendere, med forelder som stresset seg ihjel og tømte lommeboka for å lage en bra nok kalender. Dette ble ansett som en negativ utvikling, både for miljøet og for kulturen og tradisjonen knyttet til jul. Etter at kalendere for voksne tok helt av er det heller stille rundt det, selv om dette er med på å skape tradisjoner og forventninger bant både barn og voksne, som er knyttet enda tettere opp til materialisme, forbruk og status enn tidligere. 

8 minutter siden, Arkana said:

For det første: Jeg er ganske sikker på at du bor i et hus/en leilighet større enn du egentlig trenger, at du har flere plagg, sko og vesker i skapet enn du egentlig trenger, at barna dine (om du har noen) har flere leker enn de trenger, at du har byttet ut møbler, gardiner, glass, pynt eller annet interiør bare fordi du ville ha noe nytt og ikke fordi det var ødelagt, at du har kjøpt ting bare fordi de var fine og ikke fordi du trenger dem osv osv. Du lever definitivt i overflod selv og da blir det veldig spesielt å kritisere akkurat julekalendere i lys av overforbruk.

Og for det andre: At et voksent menneske får glede av å åpne en luke i kalenderen hver dag i desember skal være noe for andre å le av kan jeg ikke med beste vilje kan forstå. Voksne gleder seg også til jul og får julestemning av ulike ting. Det er nok elendighet her i verden om man ikke skal gjøre noe fullstendig uskyldig og koselig til noe kritikkverdig også.

1: Både ja og nei, du traff på litt, men bommet på det meste. Ingen er perfekt, men det er heller ikke poenget. Jeg mener ikke at julekalendre er verstingen knyttet til forbruk og miljø heller, men ærlig talt, hvem trenger mer enn én? Det må være lov å påpeke at noe virker fryktelig unødvendig. 

2: Her snakket jeg faktisk om voksne mennesker som har mer enn én julekalender, og ja, jeg forbeholder meg retten til å le av dem. Hvis det gjør at noen føler seg krenket, så tror jeg nesten jeg kommer til å le enda høyere. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja tenk at man har det litt koselig med en kalender i jula. At noen faktisk får seg til å ha slike små gleder i hverdagen, merkelige folk :sarkasme:

hvorfor er det så viktig for deg å bry deg med en sånn filleting egentlig? Ja du har da fullstendig lov til å ha en mening. Jeg forstår bare ikke hvorfor noen av dere såkalt voksne skal bry nesa deres med absolutt alt som ikke har noe med dere å gjøre i det hele tatt. 

Jeg synes det er et interessant fenomen, verken mer eller mindre. Kan ikke si det provoserer meg akkurat, men jeg merker meg med interesse hvor for folk går i forsvar. Kanskje fordi dere innerst inne ser selv at adventskalender for voksne er ganske komisk.

• Liker 6
Skrevet
Just now, Dævendøtte said:

Da hadde du sikkert ledd godt om du hadde sett vår erotiske kalender ;)  Da åpner vi en luke og så puler vi litt. 

Så kan du sitte på sengekanten og le sammen med oss :)

For en merkelig måte å svare på. Hvilken betydning har det for andre at dere har samleie?  

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er et interessant fenomen, verken mer eller mindre. Kan ikke si det provoserer meg akkurat, men jeg merker meg med interesse hvor for folk går i forsvar. Kanskje fordi dere innerst inne ser selv at adventskalender for voksne er ganske komisk.

Ja jøss der tok du meg gitt 🙄 kan jo ikke ha noe med at folk kanskje finner deg litt rar som føler at du må kritisere en så enkel glede som en julekalender er. Regner med at du gjør mye jeg hadde ledd ganske bra av, men siden det er DIN ting så er det sikkert ikke teit i dine øyne, har du noen sinne prøvd å tenke over det faktum at ikke alle er som deg? At ikke du er fasiten på hva som er greit og ikke hos andre? Dagens selvopptatthet skinner gjennom ;) å regner med at du sitter med det kanonsvaret på lur nå, slik som «se der må du gå i forsvar igjen» 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig, men det er neppe "godtatt" å si her inne. At en voksen kjøper seg en sjokoladekalender eller lignende synes jeg er helt ok, men de fleste som handler kalendere som voksen kjøper kalendere fra 500, og mange godt over 1000 lappen. Jeg synes det er en uting slik som jeg ser på all overflod som en uting. 

Anonymkode: c8532...446

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig, men det er neppe "godtatt" å si her inne. At en voksen kjøper seg en sjokoladekalender eller lignende synes jeg er helt ok, men de fleste som handler kalendere som voksen kjøper kalendere fra 500, og mange godt over 1000 lappen. Jeg synes det er en uting slik som jeg ser på all overflod som en uting. 

Anonymkode: c8532...446

Ja du har sikkert ikke overflod av noe som helst, lever på havregryn og har kun ett par sko 😂

• Liker 2
Skrevet

Vi koser oss med det, så enkelt er det. 

Jeg, som er i overkant interessert i hudpleie/sminke/såper/duftlys, får prøvd ut mange nye produkter. Og med 50+ reisedøgn i året er det en luksus å kunne velge og vrake i travel size. 

Han, som liker øl, får en ny variant hver dag. Og får prøvd ut litt forskjellig. (og jada, han sparer en god del av de til senere). 

Jeg gidder ikke droppe alt som er "barnslig", bare fordi jeg er 30+. Om noe er jeg voksen nok til å stå for det jeg liker, og det som gir meg litt ekstra glede i hverdagen. 

Anonymkode: 891e9...62b

• Liker 11
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en merkelig måte å svare på. Hvilken betydning har det for andre at dere har samleie?  

Ops, ble det for drøyt?

Det var ikke meninga, jeg formulerer meg litt annerledes... jepp, vi er voksne og har en kalender vi åpner en luke i hver dag før julaften. Den kalenderen er litt på kanten og mer kan jeg ikke skrive her.

At noen synes det er teit og barnslig, det får så være. Hva pokker er vitsen med julegaver, juletrær, fråtsing av mat? Det er jo bare overforbruk! 

Skrevet

Jeg kjøper Haribo-kalender, har hatt den hvert år i over 10 år nå😅 Lager også adventskalender til min mann og mine besteforeldre. Tenker det er koselig jeg 😊

Anonymkode: 9397a...6d9

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å glemme at det er alle andre som skal redde klimaet, fordele godene mer rettferdig globalt og generelt sikre fremtiden for kommende generasjoner.

Den enkelte skal fråtse i serieprodusert plastsøppel fra Kina. Også i desember.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja jøss der tok du meg gitt 🙄 kan jo ikke ha noe med at folk kanskje finner deg litt rar som føler at du må kritisere en så enkel glede som en julekalender er. Regner med at du gjør mye jeg hadde ledd ganske bra av, men siden det er DIN ting så er det sikkert ikke teit i dine øyne, har du noen sinne prøvd å tenke over det faktum at ikke alle er som deg? At ikke du er fasiten på hva som er greit og ikke hos andre? Dagens selvopptatthet skinner gjennom ;) å regner med at du sitter med det kanonsvaret på lur nå, slik som «se der må du gå i forsvar igjen» 

Selvsagt tror jeg ikke alle er som meg, eller at jeg bestemmer hva som er greit. Hvis det hadde vært utganspunktet for alle diskusjoner og meningsutvekslinger tror jeg ikke vi hadde kommet spesielt langt. Hvis jeg gjør noe som får deg til å le, så må du bare le av hjertens lyst.

Jeg tåler at vi er forskjellige, men jeg liker også å snakke om hvorfor :) 

• Liker 2
Skrevet

Vi gleder oss veldig til å få vår kalender fra Kondomeriet som vi skal dele sammen :) barnslig eller ei, vi kommer i allefall til å lade godt opp til jula og styrke forholdet samtidig.. 

Anonymkode: 139a0...76e

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte said:

Ops, ble det for drøyt?

Det var ikke meninga, jeg formulerer meg litt annerledes... jepp, vi er voksne og har en kalender vi åpner en luke i hver dag før julaften. Den kalenderen er litt på kanten og mer kan jeg ikke skrive her.

At noen synes det er teit og barnslig, det får så være. Hva pokker er vitsen med julegaver, juletrær, fråtsing av mat? Det er jo bare overforbruk! 

Drøyt nei, jeg bare lurer på hensikten med å skrive det, da det ikke virket spesielt relevant. Tråden handler heller ikke om hvorvidt du har kalender eller ikke. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du er nok inne på noe der. Det provoserer ikke meg heller, men jeg får litt Peter Pan-vibrasjoner av det. Det virker som de tviholder på barndommen, og jeg tar meg i å lure på hvor mange av dem som faktisk får kalender av mammaen sin fortsatt... 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...