Gå til innhold

Hva liker du best og minst ved turnus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er både fordeler og ulemper ved turnusjobbing. Jeg har blitt tilbudt jobb som innebærer turnus og vil gjerne høre hva deres erfaringer rundt turnus er. 

Anonymkode: 8e659...5f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs litt hvor det er, selvsagt. Jeg jobber i helsetjenesten:

Fordeler:
- Deilig å sove lenge/ha fri på dagtid i blant
- For det meste rolig på jobb på kveld/natt/helg
- Kveld gir litt mer rom for relasjonsbygging og tilstedeværelse med pasientene
- Bedre forhold med kolleger
- Kveld/natt/helligdagstillegg

Ulemper:
- Å være på jobb når familien er hjemme
- Gå glipp av helligdager med familien
- Lite søvn mellom aften/dagvakt
- Vansker med bhg/skole+barnepass. 

Anonymkode: 14b66...6d7

• Liker 1
Skrevet

Fordelen er at jeg liker å ha fri midt i uka, siden det frigjør tid til å dra på foredrag og lignende på dagtid. Jeg liker også tilleggene for ubekvem arbeidstid. 

Ulempen er at jeg tidvis må jobbe kveld, vanskelig å lage meg rutiner når jeg ikke kan stå opp til samme tid hver dag, jobber helligdager og jobber helg. 

Anonymkode: c4962...020

• Liker 1
Skrevet

Fordel; deilig å ha fri på formiddagen av og til, og innimellom ha en fridag i uka. Praktisk mtp legetime, tannlegetime o.l.

Ulemper; mister mye sosialt, ofte på jobb når noe skjer. Helligdager og ferier ødelegges av at jeg må være hjemme for å jobbe men alle andre reiser på ferie. På lang sikt er jeg blitt syk av å sjonglere døgnet, fått problemer med hodepine, stoffskifte, vekt og søvn som ikke gir seg selv om jeg nå jobber hovedsaklig dag. Kompensasjonen for å jobbe natt er alt for liten ifht risikoen nattarbeid utgjør. 

Anonymkode: 40396...c27

• Liker 1
Skrevet

Fordeler:

Deilig å ikke måtte stå opp tidlig hver eneste dag. Får dagslys om høsten/vinteren de dagene jeg jobber kveld, og tid til å gjøre ærender, trene, gå turer, osv. 
Fint å ha fri i ukedagene av og til. 
Kvelds- og nattevakter er ofte roligere enn dagvaktene. 
Liker tilleggene for ubekvem arbeidstid. Tjener en god del mer nå enn jeg gjorde da jeg kun jobba dag. 

Ulemper:

Ikke noe glad i å jobbe natt. Selve nattevaktene går greit, men sovingen rundt det sliter jeg med. 
Det er vanskelig å få fri når man vil der jeg jobber pga bemanningen. Det passer dårlig når jeg får så mye glede av å gjøre spontane ting i livet. 
Går utover en del sosialt, men det bryr meg ikke så mye om høsten. 

Skrevet

Enig med de andre. Fordelene er å ha fri midt i uka, kunne sove lenge før kveldsvakt og få unnagjort ærend på dagtid uten å måtte ta fri fra jobb. 

Ulempene er mistet familietid, helgejobb når artige ting skjer, jobbe jul, 17. Mai osv. Det er kjipt, særlig etter jeg fikk barn er det veldig kjedelig å jobbe helligdager. Kan også være utfordrende å snu døgnet regelmessig for de som må det.

Anonymkode: 50a99...a3f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet 3-skiftsturnus. 

Fordelene er langfria (hadde 10 dager fri hver 5.uke, og flere helger på fire dager fri). Det blir som en miniferie og gjør at man slipper å gå lei kollegaer og jobb.

Jeg er B-menneske, så kvelds- og nattevakter passer meg ypperlig. I tillegg har jeg et godt sovehjerte, så jeg slet ikke med å få sove etter nattevakter. Det er grunnen til at mange ikke klarer å jobbe turnus. Ujevn døgnrytme spiller inn på helse, søvn, spising og det som skal ut. Man merker det altså på kroppen.

Ulemper er bl.a at man ikke kan melde seg på kurs som går "hver tirsdag kl 18" fordi man mister halve kurset pga jobb. Mange misliker å jobbe helg, men om det er søndag eller tirsdag er ett fett for meg. Jeg har ikke barn, så jeg jobber gjerne jul og 17.mai, da betaling er god (og ekstremt lite å gjøre på jobb). 

En annen ting med turnus er at man jobber med forskjellige folk hver gang. Det kan ha noe å si for arbeidsmiljøet. 

Ellers så satte jeg pris på å kunne gå til frisør, lege, treningssenter osv på dagtid, noe som gjorde at jeg slapp rushet i helger og kvelder når alle andre trenger timer. Det er også lettere å få timer kjapt når man kan komme på dagtid. Jeg er ikke glad i kjas og mas, så dette var en lykke for meg. 

Også positivt å kunne dra på hytta en langhelg på fire dager, i stedet for kaoset ut av byen fredagen og tilsvarende hjem søndagen, når 8-17-folka skal reise. I tillegg kan man bestille ferier utenom skoleferiene pga langfri. Både jeg og kjæresten jobbet turnus, så vi fikk mange fine turer sammen. Det var også positivt å få hjemme alene-dager uten kjæresten, fordi han var på jobb.

Nattevakter gjør at du drar på deg flere timer og bedre lønn. Det var lett å få overtid på natt hos oss, fordi flere av de eldre slet med de vaktene. Derfor fikk jeg også flere gode lønninger i løpet av året. Det at man har langfri gjør også at man kan ta på seg overtid i den perioden og tjene litt ekstra. Kjempefint når man sparer til bolig. Et pluss med turnus er at man ikke rekker å bruke penger på øl hver helg når alle vennene går ut. Man er jo på jobb og tjener penger istedet.

Turnus er supert for introverte B-mennesker (uten barn).

Anonymkode: ef611...a4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...