Gå til innhold

Forselig av dugnad osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en splittet familie dessverre, og jeg har barnet en dag i uken og annenhver helg. Hvordan er det da vanlig å fordele dugnader og andre gjøremål som «følger» barnet. Er det vanlig at en går på de dugnadene som er de dagene en har barnet? Siden det er annenhver helg, så havner ofte disse dugnadene ofte på mine helger. Syns det er litt synd å måtte bruke så mye av tiden jeg har ilag med barnet på dugnad. Jeg venter også barn med ny partner og det vil jo også her bli oppfølging og dugnader. Barna kommer ikke til å tilhøre samme kommune/skole/fritidsaktivitet så er lite som kan gjøres som to fluer i en smekk. Sliter litt med å finne ut hva som blir rettferdig og rett fordelig uansett hvordan jeg vrir på det. Er jeg på dugnad når jeg ikke har barnet, vil jeg være vekke fra familien og ødelegge en del helger der vi kunne reist på fks hyttetur osv i lag. Føler at da blir det så mange flere helger som blir splittet og delt. Hvordan gjør dere det for at det skal bli mest rettferdig dor alle? Det må være rettferdig for eksen, for ny partner som ikke må stå aleine for mye eller få for mange splitta helger, for barnet som burde få litt kvalitetstid (men har jo godt av å være med på dugnader) og for de nye barna som kommer. Noen som har gode løsninger som funker for de?

Anonymkode: cd6a2...251

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når man har barnet så deltar man på det som det innebærer. 

Den andre kan selvsagt også bli med hvis den vil. 

Og så har vi noen situasjoner hvor den andre nekter når det egentlig er hans tur. Da må du velge om du skal gjøre det eller bare si at det ikke går og nå er barnet hos den andre. 

Om du er samværsforelder så slipper du unna en del av det daglige. Skulle bare mangle at du ikke tok ansvar en gang i blant. 

Er det riktig at mor (gjetter?) tar alt av det daglige, du skal ha helger, og da skal det bare nytes? Samvær og ansvar for barn innebærer mye mer enn å bare være sammen med dem. Det innebærer blant annet å delta på dugnader, turer og kjøring på aktiviteter. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Skrevet

Handler ikke om at jeg ikke vil ta ansvar. Prøver å finne en god balanse og at det ikke skal gå ut over noen. Prøver her å bare gjøre alle til lags. og forhøre meg litt om hvordan andre gjør det og hvilke erfaringer de har gjort seg. Trenger innspill på gode løsninger som er rettferdige og som skal gå minst mulig ut over enkeltpersoner.  

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om at jeg ikke vil ta ansvar. Prøver å finne en god balanse og at det ikke skal gå ut over noen. Prøver her å bare gjøre alle til lags. og forhøre meg litt om hvordan andre gjør det og hvilke erfaringer de har gjort seg. Trenger innspill på gode løsninger som er rettferdige og som skal gå minst mulig ut over enkeltpersoner.  

Ja. Det svarte jeg deg på. I utgangspunktet så er det den som har barnet den dagen som utfører dugnader osv. 

Ofte er den personen ikke til å stole på. Gjerne fordi den mener at det er ikke hans ansvar. 

Skrevet

Ja, det er jo litt dumt viss en ikke kan stole på at den andre parten tar sin del om det er slik en er blitt enige om å gjøre det. 

Skrevet

Ja, det er vanlig at en går på de dugnadene som er de dagene en har barnet. Det er også vanlig at man må gå på dugnader de dagene man ikke har barnet, i de tilfellene dugnaden krever TO personer. Loppemarkedet til korps for eksempel, da er gjerne begge foreldre satt opp på vakt. Er barnet så lite at dere trenger barnevakt, er det vanlig å snakke om hvem som går, da passer det kanskje best at den som ikke har barnet tar dugnaden, så bytter dere neste gang. Nå har jo du ny partner, så da er dere fortsatt to hjemme (med tanke på nytt barn, barnevakt osv).

Jeg skjønner ikke hva du mener blir så urettferdig, er barnet med på noe som har dugnad akkurat annenhver helg? Dugnad er vel aldri "rettferdig", og det "går ut over enkeltpersoner" (=noen må gjøre dem) uansett? Spørsmålet ditt er litt rart. 

Og så ofte er det vel ikke? 

Anonymkode: 07217...2d1

• Liker 3
Skrevet

Du må følge opp de dagene du har barnet, enten det er dugnad, kamper eller kjøre til trening. Barnet du får med ny partner vil jo ikke kreve dugnadsoppfølging ifht fritidsaktiviteter på mange år, da er kanskje det verste dungadskjøret for barnet du har over. Mor følger jo opp med skole, lekser, fritidsaktiviteter og alt annet i det daglige, det er ikke sånna t du bare skal ha barnet for lek og morro. Hele innlegget ditt lyser egentlig av at ny partner syns du er for mye vekke med barnet du har.

Anonymkode: 401d0...c71

• Liker 3
Skrevet

Hvor ofte er det dugnad, og er det ikke bare snakk om noen timer pr gang? Det er vel rimelig at du stiller opp når det er dugnad, men prøv å få en avtale med mor om dere kan bli enige om hva dere bør prioritere.  Samvær eller dugnad. . Det burde være mulig å få en oversikt over planlagte dugnader i en tidsperiode fremover. Dugnad er ofte sosiale og hyggelige sammenkomster der en blir kjent med andre foreldre.  Kan være en liten innvestering for deg som ikke har 50 % samvær. 

Anonymkode: 5fe6e...3cd

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det dugnad annenhver helg? Er det kjøring på håndballkamper eller noe i den duren som du klager over? Hvor mange timer er det snakk om annenhver helg? 

Jeg vet ikke hvor nøytral svaret mitt vil være. Jeg har barn med en far som ikke gidder å gjøre noe som helst. Dugnad? Nei. Foreldremøter? Nei. Avslutninger? Nei. Jeg blir så forbanna. Det er en del av å ha barn. At noen skal fullstendig melde seg ut av barnet sitt liv fordi at det ikke passer med samværsdagene er så iskaldt! Kjenner det koker innvendig av å lese hva du skriver! :rasende:

Anonymkode: db926...37d

• Liker 2
Skrevet

Det at du har et barn vil gå ut over enkeltpersoner, dvs den nye dama di. Du må bruke tid med og på barnet i samværstiden selvsagt, men også utenom. Det er ikke noe du kan fordele bort. Du er far (fra før) 100% av tiden din, uansett. Det blir "urettferdig" for henne. Ikke-skilte familier har det likt, det blir mange helger vi heller skulle vært på hyttetur eller hadde foretrukket at minst én voksen ikke hadde "gjøremål som følger med barna". Men slik er det. Yngre søsken må henge med på fotballcup. Eldre søsken blir ikke kjørt hit og dit fordi foreldre er opptatt med barnehageting. Alt må ukentlig og nesten daglig avtales oss foreldre imellom når det gjelder hvem handler, hvem lager middag (hvem spiser middag?), hvem følger opp lekser og følger på trening og hvem legger minstemann og hvem går på det møtet? Hva med sameiedugnaden, og har vi en helg ledig snart? Ingen VIL ha kioskvakt, men den som ikke gjør det må gjøre noe annet. I ditt tilfelle må samordningen foregå i to familier. Det er et pes. Og det blir ikke rettferdig. Det bare er slik.  

Anonymkode: 07217...2d1

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser at i barnehagen vår er det den som ikke har barnet som dukker opp på slikt. Den som har barnet er jo hjemme med ungen 

Anonymkode: 242cb...b9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...