AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #1 Skrevet 28. oktober 2019 Er det annerledes om man eier vs leier? Vet det sikkert kan variere da. Men skal det mer til å bli kastet ut fra leiligheten man eier om man ikke betaler de månedlige fellesavgiftene, eller er det like regler? Hvor mange måneder snakker vi liksom? Nei, det gjelder ikke meg. Men er nysgjerrig. Anonymkode: d0c8e...0c8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #2 Skrevet 28. oktober 2019 Purring, så inkasso, så tvangssalg. Går noen mnd, men solgt blir det. Nylig hatt en sånn sak i borettslaget, gikk vel et halvt år. Anonymkode: a7517...800 4
Myrmica Skrevet 28. oktober 2019 #4 Skrevet 28. oktober 2019 Jeg vil regne med at man blir kastet ut mye raskere om man leier. Da kan vel huseier si opp avtalen om man ikke betaler, og så er det gjerne 3 måneders oppsigelsestid før man blir kastet ut. Om man eier, tror jeg det kan dra langt ut i tid, med flere inkassovarsler, begjæring om tvangssalg o.l.
papaf Skrevet 28. oktober 2019 #5 Skrevet 28. oktober 2019 29 minutter siden, Myrmica skrev: Jeg vil regne med at man blir kastet ut mye raskere om man leier. Da kan vel huseier si opp avtalen om man ikke betaler, og så er det gjerne 3 måneders oppsigelsestid før man blir kastet ut. Om man eier, tror jeg det kan dra langt ut i tid, med flere inkassovarsler, begjæring om tvangssalg o.l. I praksis kan det faktisk være ganske krevende å kaste ut en leietaker. 8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #6 Skrevet 28. oktober 2019 Vi har leieavtale med utkastelsesklausul, og kan sende begjæring om utkastelse dagen etter leiebeløpet ikke er innbetalt. Så har vel leietaker 14 dager på å betale før jeg kan sende kravet videre til namsmannen. En utkastelse via namsmannen tar ca 3 måneder. Anonymkode: 76324...fbc 4
A-hunter Skrevet 28. oktober 2019 #7 Skrevet 28. oktober 2019 2 timer siden, papaf skrev: I praksis kan det faktisk være ganske krevende å kaste ut en leietaker. Det er helt feil. Gjør man det "etter boka" og gjeldende regler er det på ingen måte krevende. Systemet for dette virker som det skal og overholder de fristene lovverket sier. Problemet er som regel at utleier ikke skjønner reglene og derfor griper an saken helt galt. Da blir det jo krevende...
A-hunter Skrevet 28. oktober 2019 #8 Skrevet 28. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det annerledes om man eier vs leier? Vet det sikkert kan variere da. Men skal det mer til å bli kastet ut fra leiligheten man eier om man ikke betaler de månedlige fellesavgiftene, eller er det like regler? Hvor mange måneder snakker vi liksom? Nei, det gjelder ikke meg. Men er nysgjerrig. Anonymkode: d0c8e...0c8 Det heter felleskostnad, ikke fellesavgift. Nei, reglene er ikke like. Dessuten har sameiet legalpant i boligen og har derfor god sikkerhet for kravet sitt. Sameiet kan derfor "sitte på kravet" betydelig lenger uten å risikere tap til slutt.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #9 Skrevet 28. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det annerledes om man eier vs leier? Vet det sikkert kan variere da. Men skal det mer til å bli kastet ut fra leiligheten man eier om man ikke betaler de månedlige fellesavgiftene, eller er det like regler? Hvor mange måneder snakker vi liksom? Nei, det gjelder ikke meg. Men er nysgjerrig. Anonymkode: d0c8e...0c8 3 måneders ubetalt husleie gir "aksjon" i brl. Da skal prosessen med utkastelse igangsettes. Innen 6 mnd, skal leiligheten normalt være fraflyttetlagt ut for salg og forhåpentligvis være solgt. Men salg kan i disse tider ta lenger tid. Hvis du ikke betaler kommunale avgifter eller bor i selveier varierer det hvor lang tid du får... Anonymkode: ddee4...296
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #10 Skrevet 28. oktober 2019 1 minutt siden, A-hunter skrev: Det heter felleskostnad, ikke fellesavgift. Nei, reglene er ikke like. Dessuten har sameiet legalpant i boligen og har derfor god sikkerhet for kravet sitt. Sameiet kan derfor "sitte på kravet" betydelig lenger uten å risikere tap til slutt. Man har førsteprioritet pant i boligen, men er boligen belånt og pantsatt til over pipa så haster det med å få kastet ut og solgt. Grunnen er enkel de fleste har 1 elelr 2 X Folketrygdens grunnbeløp i sikkerhet, men noen har lavere beløp. Anonymkode: ddee4...296
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #11 Skrevet 28. oktober 2019 Det kommer an på mye, om du leier....og har inkl strøm,så kan jo huseier kutte strømmen,det for som regel folk fort ut. En annen ting er å gå utenom det som er lov, rett å slett true leietakerne, det virker som regel. Jeg for min del har null respekt for folk som ikke gjør opp for seg,så da synes jeg alle midler er lov å bruke for å bli kvitt folk.Om du eier,da kommer det an på hvordan sameiet/borettslaget er organisert, er jo flere varianter av denslags. Anonymkode: fcf35...31b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #12 Skrevet 28. oktober 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har leieavtale med utkastelsesklausul, og kan sende begjæring om utkastelse dagen etter leiebeløpet ikke er innbetalt. Så har vel leietaker 14 dager på å betale før jeg kan sende kravet videre til namsmannen. En utkastelse via namsmannen tar ca 3 måneder. Anonymkode: 76324...fbc Så dere har en kontrakt med dårligere vilkår enn loven? 🤔 Det... Ja. Lykke til! Anonymkode: 1705d...6d6 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #13 Skrevet 28. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så dere har en kontrakt med dårligere vilkår enn loven? 🤔 Det... Ja. Lykke til! Anonymkode: 1705d...6d6 Jeg tror det er du som ikke forstår loven 😆 https://osloadvokatene.no/eiendom/utleiebolig/husk-utkastelsesklausul-i-utleiekontrakten/ Anonymkode: ced6a...e77
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #14 Skrevet 28. oktober 2019 37 minutter siden, A-hunter skrev: Det heter felleskostnad, ikke fellesavgift. Nei, reglene er ikke like. Dessuten har sameiet legalpant i boligen og har derfor god sikkerhet for kravet sitt. Sameiet kan derfor "sitte på kravet" betydelig lenger uten å risikere tap til slutt. Lurer på hvordan de løser dette med en selveier som er nedbetalt. Da skal det vel enda mer til for å bli kastet ut om man ikke betaler felleskostnader. Anonymkode: c28fe...397
A-hunter Skrevet 28. oktober 2019 #15 Skrevet 28. oktober 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har førsteprioritet pant i boligen, men er boligen belånt og pantsatt til over pipa så haster det med å få kastet ut og solgt. Grunnen er enkel de fleste har 1 elelr 2 X Folketrygdens grunnbeløp i sikkerhet, men noen har lavere beløp. Anonymkode: ddee4...296 100 eller 200 000 dekker noen måneder med felleskostnader. Haster er derfor en overdrivelse... Førsteprioritet betyr nettopp dette, dvs at det sannsynligvis er andre kreditorer som svetter mer ved mislighold enn sameiet.
A-hunter Skrevet 28. oktober 2019 #16 Skrevet 28. oktober 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvordan de løser dette med en selveier som er nedbetalt. Da skal det vel enda mer til for å bli kastet ut om man ikke betaler felleskostnader. Anonymkode: c28fe...397 Det spiller jo ingen rolle. Legalpantets fordel er at det trumfer alt, uansett. Sameiene har ikke oversikt over gjeldsgrad på andelene.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #17 Skrevet 28. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så dere har en kontrakt med dårligere vilkår enn loven? 🤔 Det... Ja. Lykke til! Anonymkode: 1705d...6d6 Så du mener standardkontrakten til huseiernes landsforbund bryter med loven... Jaja, deg om det. Anonymkode: 76324...fbc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #18 Skrevet 28. oktober 2019 5 minutter siden, A-hunter skrev: 100 eller 200 000 dekker noen måneder med felleskostnader. Haster er derfor en overdrivelse... Førsteprioritet betyr nettopp dette, dvs at det sannsynligvis er andre kreditorer som svetter mer ved mislighold enn sameiet. Beløpet skal ikke bare dekke utkastelse og skifting av lås, det skal og dekke alle meglers utgifter ved tvangssalg, gebyrer til retten i forbindelse med å avgjøre at boligen skal tvangsselges med mer og i verstefall utgifter med å få ut beboerens eiendeler dersom beboer ikke bryr seg. Alt dette får utgiftene til å galloppere noe du tydelig viser at du mangler kjennskap til. Anonymkode: ddee4...296 1
Gjest Blondie65 Skrevet 28. oktober 2019 #19 Skrevet 28. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvordan de løser dette med en selveier som er nedbetalt. Da skal det vel enda mer til for å bli kastet ut om man ikke betaler felleskostnader. Anonymkode: c28fe...397 Hvorfor det?
Gjest Blondie65 Skrevet 28. oktober 2019 #20 Skrevet 28. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så dere har en kontrakt med dårligere vilkår enn loven? 🤔 Det... Ja. Lykke til! Anonymkode: 1705d...6d6 Hva mener du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå