Gå til innhold

Foreldre i barnehagen som aldri hilser

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår barnehage er det over 80 barn fordelt på flere mindre avdelinger. Avdelingen der min 2-åring går deler hovedinngang med en annen småbarnsavdeling, og i området like utenfor og innenfor hoveddøren hilser nærmest alle foreldre på hverandre med «God morgen» eller »Ha en fin dag».

Men om man møter foreldre ute, på selve uteplassen som er på vei inn i barnehageområdet når jeg er på vei ut etter å ha levert,har jeg lagt merke til at jeg bare får et dumt blikk tilbake når jeg sier «God morgen»..enkelte ganger mumler noen «Hei» men man ser det er såvidt de gidder. 

Så spørsmålet mitt er: Er det noen sosiale koder i denne barnehageverdenen som jeg ikke helt har lært meg eller er det bare sånn det er? Er det i en slik stor barnehage, der man selvsagt ikke blir kjent med alle foreldre kun vanlig å hilse på de man møter på sin egen avdeling? 

Anonymkode: 51957...cfe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det føles rart selv, å hilse på noen jeg ikke kjenner til eller som ikke har barn på samme avd. 

Anonymkode: 3d30c...195

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er rart men prøver å vende det av meg. Mannen min er motsatt og kan hilse på ukjente på gata her vi bor. Det gjør at han lett kommer i kontakt med nye mennesker og får flere bekjentskap. Ofte mumler folk hei tilbake og noen gir bare blikk, men han bryr seg ikke og sier lystig hei og god dag til alle og enhver. 

Anonymkode: e711b...84c

• Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart men prøver å vende det av meg. Mannen min er motsatt og kan hilse på ukjente på gata her vi bor. Det gjør at han lett kommer i kontakt med nye mennesker og får flere bekjentskap. Ofte mumler folk hei tilbake og noen gir bare blikk, men han bryr seg ikke og sier lystig hei og god dag til alle og enhver. 

Anonymkode: e711b...84c

Jeg er litt som deg, mens min mann er som din mann. Og han er også typen som ikke bryr seg om noen ikke hilser tilbake. Men jeg tar meg faktisk litt nær av om noen ikke sier hei tilbake når jeg hilser.. Blir faktisk litt lei meg. Tanken bak å gjøre det er fordi jeg som du skriver, har sett hvordan min supersosiale mann kommer lett i kontakt med folk. 

ts

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt som deg, mens min mann er som din mann. Og han er også typen som ikke bryr seg om noen ikke hilser tilbake. Men jeg tar meg faktisk litt nær av om noen ikke sier hei tilbake når jeg hilser.. Blir faktisk litt lei meg. Tanken bak å gjøre det er fordi jeg som du skriver, har sett hvordan min supersosiale mann kommer lett i kontakt med folk. 

ts

Jeg blir også «lei meg» hvis andre foreldre ikke hilser tilbake. Det var spesielt en mor for noen år siden som ga blikkontakt, men aldri sa hei tilbake. Da begynte jeg å tro at hun ikke likte meg. Sluttet jo å si hei til henne etter noen få ganger. 

Anonymkode: f582a...ee2

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er viktig å hilse på alle foreldrene i barnehagen når man går inn/ut. Spesielt om man er sammen med barnet sitt. For selv om du kanskje ikke kjenner den personen, så kjenner kanskje barnet ditt til forelderen eller kjenner barnet til den andre forelderen.

Vi er rollemodeller for våre barn, og de plukker opp slikt veldig fort. Og plutselig kan man få spørsmålet "Mamma, liker du ikke mammaen til Morten? Du sier jo aldri hei, men du sier hei til mammaen til Sindre". Mange barn er venner på tvers av avdeling. 

Det handler også om innkludering, også av foreldre. 

Anonymkode: 52f68...b71

• Liker 27
Skrevet

Nå er det ikke gitt at de kjenner deg igjen på et sted de ikke forventer å se deg. Jeg kjenner knapt igjen egen familie dersom jeg treffer dem på "feil" sted.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror at folk flest har skylapper på om morgenen, de har gjerne hatt travel morgen, så de skal levere i barnehagen uten krangling og så skal de rekke jobb. Verden utenfor den lille bobla eksisterer ikke. 

Jeg kjenner knapt igjen foreldre jeg kjenner godt enkelte morgener, jeg er kun fokusert på å få levert i en hyggelig tone og så rekke oppstarten på egen jobb. 

Fortsett med å si god morgen du, så vil du se at folk etterhvert begynner å svare igjen. 😊 

Anonymkode: 6172e...215

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenkte og reagerte akkurat som deg TS. Noen er nok opptatt av leveringen, kanskje ikke det hadde vært så bra morgen der hjemme, noen er sjenerte og jeg kan ramse opp mange andre gode grunner, men man kommer ikke unna med at noen voksne mennesker faktisk velger å ikke hilse på akkurat deg. Og det er disse voksne jeg merket meg det ble vanskelig å forholde meg til. Men så istedenfor å prøve om igjen og om igjen at mamman til feks Kari skulle hilse på meg og snakke med meg etc, så begynte jeg å fokusere mer på de som faktisk sa hei og etterhvert småpratet med. Sluttet helt å anstrenge meg overfor sånne som mamman til Kari. Når noen faktisk ikke har lyst til å ha med meg å gjøre, så er det samtidig faktisk noen som har det, jeg må bare finne de. Gjør det TS, hils mer på de som responderer, få til litt småprat etterhvert, og glem de andre.

Anonymkode: 78320...fcc

• Liker 4
Skrevet

Det er sure idioter over alt dessverre, nytter ikke å henge seg opp i det. Jeg får selv min faste "dose" av folk som i beste fall skuler på meg om jeg er så frekk å hilse på dem, men heldivgis er de fleste hyggelige og hilser tilbake. :)

• Liker 2
Skrevet

Det er dessverre ikke alle som er like høflige. Jeg jobber i barnehage, og det er faktisk ikke alle foreldre som svarer når vi ansatte hilser heller. Vi sier god morgen, osv og de gidder knapt å se på oss. Noen er sikkert sjenerte også, men har man et snev av vanlig folkeskikk så svarer man når noen hilser. 

Anonymkode: e97f1...bb8

• Liker 8
Skrevet

Det er så mange i vår barnehage og til og med på samme avdeling som ikke hilser! Jeg smiler alltid og sier hei, men ofte noen så vidt leer på smilet tilbake. Syns det er dårlig folkeskikk å ikke hilse når noen hilser først 

Anonymkode: 34953...736

• Liker 4
Skrevet

Har aldri holdt på foreldre jeg ikke kjenner ved henting/levering. Ikke vanlig i Norge, tror jeg. Hadde noen sagt hei ville jeg nok sagt hei tilbake, da.

Skrevet

Jeg hilser på alle som hilser til meg uansett hvor jeg treffer de, og hilser på alle jeg kjenner og tror jeg kjenner sånn i tilfelle 😂 Jeg sliter litt med å kjenne igjen folk, og hilser heller en gang for mye enn en gang for lite. Det verste som kan skje er at noen ble flau fordi de tror at de burde vite hvem jeg er. I marka hilser jeg på alle.

I barnehagen, så tenker jeg at kanskje de ikke kjente deg igjen (det er 160 foreldre!), eller så var de gjerne ikke helt våkne enda. Aldri hørt om at en kun er på hils borte med avdelingen men ikke på parkeringsplassen?? Her hilser vi også om vi treffes på Prix. Heldigvis. Ville ikke tatt det personlig ihvertfall. Noen er bare slik.

Anonymkode: b3c5e...5b1

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste synes jeg er å hilse på barna, så alle unger jeg kan navnet på får et «god morgen x» og et smil til foreldrene. Har bevisst lært meg alle på avdelingen og kan de fleste på samme årskull på andre avdelinger.

Mht de voksne hilser jeg på alle jeg vet hvem er og de som ser mottagelig ut for hilsing. Mange trøtte, småstressede voksne som ikke ser opp når de endelig wr ferdig med levering 😅

Anonymkode: e9904...8a8

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ofte så ekstremt syk og dårlig når jeg henter i bhg at jeg tar skylapper på for å klare å hente barnet mitt. Min sykdom er usynlig, og jeg vet mange tror jeg er «perfekt», «strøken» og «supermom», - og også «overlegen» ... men det er så langt fra sannheten. Jeg har dratt en jakke utenpå genseren for å skjule at jeg ikke har på bh engang, og håret er bare dratt bak i en dult.. men noen tror tydeligvis jeg stod timesvis og ordnet håret til det lå perfekt 🙄 Har hørt så mye rart om meg selv fordi folk ikke forstår at jeg er svært syk og såvidt klarer å stå på bena i noen minutter av gangen  

Jeg smiler og nikker til de som sier hei, men jeg har ikke alltid overskudd til å si hei tilbake. Så syk kan man faktisk være. Og likevel se frisk og fresh og overlegen ut. 

Anonymkode: f6471...525

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om man møter foreldre ute, på selve uteplassen som er på vei inn i barnehageområdet når jeg er på vei ut etter å ha levert,har jeg lagt merke til at jeg bare får et dumt blikk tilbake når jeg sier «God morgen»..enkelte ganger mumler noen «Hei» men man ser det er såvidt de gidder. 

Så spørsmålet mitt er: Er det noen sosiale koder i denne barnehageverdenen som jeg ikke helt har lært meg eller er det bare sånn det er? Er det i en slik stor barnehage, der man selvsagt ikke blir kjent med alle foreldre kun vanlig å hilse på de man møter på sin egen avdeling? 

Høres veldig masete ut spør du meg. Hilser du virkelig på alle og sier god morgen? 

Anonymkode: 2b3b0...7b5

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig masete ut spør du meg. Hilser du virkelig på alle og sier god morgen? 

Anonymkode: 2b3b0...7b5

Jeg leverer sent på morgenen, så det er ikke sånn at jeg hilser på 20 stk på vei inn/ut! Det er kanskje snakk om 3-4 stk hver morgen. Du synes det er masete at andre foreldre hilser på deg? Jeg tenker som en annen skrev over her, at for meg handler det om å vise barna våre at det er god folkeskikk. 

ts

• Liker 4
Gjest ByeByeLove
Skrevet

Uff, det er mange særinger der ute. For meg er det en selvfølge å hilse, med klar og tydelig røst. Folk som ikke hilser er det noe galt med. Dere må gå i dere selv.

Skrevet
3 timer siden, Kognosøren skrev:

Uff, det er mange særinger der ute. For meg er det en selvfølge å hilse, med klar og tydelig røst. Folk som ikke hilser er det noe galt med. Dere må gå i dere selv.

😂😂 I barnehagen vår var det ei mor som alltid bare MÅTTE si «HEI!» til alle oss andre foreldre. En dag sa jeg til mannen min at det hei-et var så påtatt og merkelig og overhodet ikke hyggelig, men jeg pleide å si hei tilbake da, siden det virket så viktig for henne. 

Mannen min fortalte da at han kjente denne dama og at hun var helt koko og trodde hun var bedre enn alle andre.🙄

En gang vi kom til foreldresamtale i bhg hadde vi time etter denne dama, da satt verdens skjønneste bhg-ansatte og gråt pga henne. 
Så jeg blåser faktisk i det HEI-et altså. Vær vennlig, snill, mild og grei istedet. 

Anonymkode: f6471...525

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...