AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #1 Skrevet 28. oktober 2019 Har en ettåring som legger seg rundt klokken 19, og sover i 12 timer, altså til sju dagen etter. Men mellom 23-02 så våkner han 2-10 ganger med gråt, får vann og trøst og legges igjen, og sover så videre. Noen ganger våkner han igjen etter bare 5-10 minutter. Ca 1-2 ganger i uken faller han ikke til ro igjen, og må bysses og sove med meg til slutt. Ca 1 av 10 ganger drikker han vann selv og legger seg til igjen før jeg har rukket å komme inn. Han bruker smokk, men virker ikke alltid å bry seg mye om den, spytter den ofte ut og sover uten. Noen tips? Det er jo ikke noe stort problem for meg, jeg bare venter med å sove til to, men det virker jo så slitsomt for han. Han er sår og lei seg når han våkner, setter seg opp, men virker ikke alltid helt våken. (Det er ikke nattskrekk, har slitt med det med storesøsken, og det hadde jeg kjent igjen). Faller egentlig raskt til ro igjen synes jeg, men hvorfor våkner han slik så mange ganger? Og kun på de tidspunktene? Resten av natta sover han veldig godt, samme tidlig på kvelden. Det er over fire måneder siden han sluttet med pupp på natten, og to måneder siden vi sluttet å amme. Han er nå 14 måneder gammel. Er også litt bekymret da jeg venter en til om fire måneder, og mannen jobber i nordsjøen, så jeg er mye alene. Samsoving fungere ikke, de nettene jeg tar han inn til meg sover han mye mer urolig enn ellers, med oppvåkninger hver halvtime resten av natten. Anonymkode: df99c...713
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #2 Skrevet 28. oktober 2019 Han er nok i en lettere søvnfase på de tidspunktene. Mulig han våkner flere ganger etter det men sovner igjen rask, og fordi du sover og han ikke gråter så registrerer du det ikke. Det er uansett veldig vanlig at de fortsatt våkner en del ganger når de er så små. Hvorfor må du legge deg så sent? Anonymkode: 870e7...e8a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #3 Skrevet 28. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han er nok i en lettere søvnfase på de tidspunktene. Mulig han våkner flere ganger etter det men sovner igjen rask, og fordi du sover og han ikke gråter så registrerer du det ikke. Det er uansett veldig vanlig at de fortsatt våkner en del ganger når de er så små. Hvorfor må du legge deg så sent? Anonymkode: 870e7...e8a Jeg har eldre barn hjemme også, som legger seg frem til halv ti. Og om jeg legger meg da, rekker jeg bare såvidt å sovne før det starter. Men han er så liten enda så jeg sover samtidig med han under hver daghvil (ulønnet perm), så jeg har ikke noen bekymring for mitt søvnbehov før neste kommer De eldre våknet ikke om natten, så derfor jeg er litt bekymret om det er noe "galt". Har prøvd forskjellig temp på rommet, med og uten pysj osv. Merker egentlig ikke forskjell uansett hva jeg gjør. Og igjen, det er jo ikke noe problem for min del, men det virker slitsomt for han. Anonymkode: df99c...713
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #4 Skrevet 28. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er nok i en lettere søvnfase på de tidspunktene. Mulig han våkner flere ganger etter det men sovner igjen rask, og fordi du sover og han ikke gråter så registrerer du det ikke. Det er uansett veldig vanlig at de fortsatt våkner en del ganger når de er så små. Hvorfor må du legge deg så sent? Anonymkode: 870e7...e8a ps. Det jeg skulle få frem er at jeg sliter med å sovne igjen hvis jeg blir vekket rett etter jeg har sovnet. Så jeg er mer uthvilt om jeg venter, enn om jeg legger meg og får forstyrret de første timene med søvn. Anonymkode: df99c...713
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #5 Skrevet 28. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har eldre barn hjemme også, som legger seg frem til halv ti. Og om jeg legger meg da, rekker jeg bare såvidt å sovne før det starter. Men han er så liten enda så jeg sover samtidig med han under hver daghvil (ulønnet perm), så jeg har ikke noen bekymring for mitt søvnbehov før neste kommer De eldre våknet ikke om natten, så derfor jeg er litt bekymret om det er noe "galt". Har prøvd forskjellig temp på rommet, med og uten pysj osv. Merker egentlig ikke forskjell uansett hva jeg gjør. Og igjen, det er jo ikke noe problem for min del, men det virker slitsomt for han. Anonymkode: df99c...713 Det er nok ikke slitsomt for han i den forstand at det må gjøres noe med, det er som sagt svært vanlig og jeg tror faktisk at 1 åring som sover natten igjennom er mer uvanlig. Anonymkode: 870e7...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #6 Skrevet 28. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke slitsomt for han i den forstand at det må gjøres noe med, det er som sagt svært vanlig og jeg tror faktisk at 1 åring som sover natten igjennom er mer uvanlig. Anonymkode: 870e7...e8a Takk for svar! Da prøver jeg å slå meg til ro med at det bare er sånn, og ikke plagsomt for han De eldste har også hatt perioder med urolig søvn, men dette er så jevnt hver eneste natt, så derfor jeg ble litt bekymret. Anonymkode: df99c...713
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #7 Skrevet 28. oktober 2019 Høres ut som min yngste, 15 mnd nå, bare at vi har flere oppvåkninger til tider og hun sliter også med innsoving. Jeg synes det påvirker henne fordi hun ikke får nok sammenhengende søvn og blir veldig trøtt på dagtid når hun skal i barnehagen. Påvirker oss også siden vi alle sover helt elendig som følge av dette. Samsoving måtte vi kutte ut, prøver så langt det går å få henne til å sovne igjen i egen seng uten å ta henne opp. Det ser ut til å fungere litt på hvor fort hun sovner igjen. Anonymkode: 7d625...e03
Tellus Skrevet 28. oktober 2019 #8 Skrevet 28. oktober 2019 Jeg tenkte med en gang på tenner. Mulig det ikke stemmer med situasjonen, men mine har våknet ofte på natten når det er tenner som beveger seg. Kan gå måneder før de kommer gjennom noen ganger og ofte flere tenner rundt samme tid og etter hverandre kan gjøre at det føles som et kontinuerlig søvnproblem. Ofte så er de såpass trøtte når de legger seg at de sover noen timer først. Så våkner de lettere og styrer på en del timer til de igjen blir så trøtte at det blir noen gode timer igjen. Sånn du beskriver oppvåkningene er helt typisk for mine barn når de får tenner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå