Gå til innhold

Når skal man holde seg hjemme fra jobb pga sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg begynte i ny jobb for ca 2 mnd siden. Jeg jobber ikke innen pleie, men jobben min innebærer pasientkontakt med alle slags typer pasienter. Det kan være kreftpasienter med svært dårlig immunforsvar, til friskere pasienter som er inne for operasjon. Jeg har ikke vært forkjøla på i hvert fall 5 år, men nå har jeg fått ordentlig vondt i halsen. Jeg har også litt hodepine og kjenner at det tetter seg litt til i bihulene. Jeg ønsker jo ikke å smitte noen, men jeg vet at arbeidsplassen sliter med bemanning og jeg ønsker ikke å gjøre det vanskeligere for andre.  Dere som er sykepleiere eller lignende, hvor syke er dere før dere holder dere hjemme fra jobb? 

Anonymkode: ac8e0...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder meg hjemme hvis jeg har feber, er slapp og har vondt i halsen, helt klart. Jeg vil ikke smitte pasientene. 

Anonymkode: ce739...68d

• Liker 3
Skrevet

Hør med din nærmeste leder om hva de ønsker.

Du kan forebygge smitte med å ha på maske.

Anonymkode: 65a7d...6b2

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gått på jobb med vondt i halsen og hodepine så lenge jeg ikke hadde feber. God håndhygiene og evt munnbind om du er i nærheten av imunsupprimerte (eller få en annen kollega til å ta de pasienten). Sitter du i skranke e.l. så kan du i alle fall gå på jobb, da er du ikke mer smittsom enn de folk passerer på venterommet, på bussen eller i butikken. 

Anonymkode: 76e08...f44

Skrevet

Det bør vel være retningslinjer for slikt på arbeidsplassen når det er snakk om pasientkontakt. For andre må man vurdere om man orker å jobbe. orker man å jobbe, må en vurdere om det er mer til ulempe for bedriften om man kommer enn om man er hjemme. 

Skrevet

Spør den nærmeste lederen din hva som er praksis for arbeidsplassen :) 

Anonymkode: 8ec9a...e04

• Liker 1
Skrevet

Ikke la tilstanden din gå utover pasientene, hold deg hjemme til du er bedre

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 timer siden, snoren skrev:

Ikke la tilstanden din gå utover pasientene, hold deg hjemme til du er bedre

Take a chill pill. Dette kommer da helt an på hvor hun jobber og hvilke pasientgrupper hun omgås. At man er litt tett i nesa trenger ikke utgjøre en fare for pasienten. 

#staytrygda

Endret av Embryo
Skrevet
38 minutter siden, Embryo said:

Take a chill pill. Dette kommer da helt an på hvor hun jobber og hvilke pasientgrupper hun omgås. At man er litt tett i nesa trenger ikke utgjøre en fare for pasienten. 

#staytrygda

Jeg går rundt på avdelinger og er borti alle mulige pasientgrupper. Tar blodprøver. I dag har jeg fortsatt veldig vondt i halsen, vondt i hodet og er tett i pappen. Skal på nattevakt, så å gi fra seg oppgaver til andre er ikke en selvfølge at går. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre! 

Skrevet

Jeg holder meg hjemme hvis jeg spyr pga sykdom, eller hvis jeg er så klein at jeg ikke klarer å tenke. Det meste annet går jeg på jobb med. 

Anonymkode: dede2...e29

Skrevet

Jeg går stort sett på jobb, med mindre jeg kaster opp. Feber fikser jeg med ibux/paracett. Fikk en gang beskjed av legen om å være flinkere å være hjemme når jeg er syk, om du enten er hjemme en dag, hører om du kan komme litt senere så blir du fortere frisk og slipper den der hanglingen, det var iallefall beskjeden jeg fikk. Legen var veldig på at det var ingen som takker deg for å pine deg gjennom jobb når du helt klart har best av å være hjemme. Jeg er ikke så god på det selv, men ser absolutt hva legen mener.. 

Anonymkode: d33e8...1ed

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går rundt på avdelinger og er borti alle mulige pasientgrupper. Tar blodprøver. I dag har jeg fortsatt veldig vondt i halsen, vondt i hodet og er tett i pappen. Skal på nattevakt, så å gi fra seg oppgaver til andre er ikke en selvfølge at går. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre! 

Dette er et godt eksempel på hvorfor vi må innføre karensdag i Norge, da ville sykefraværet stupt. Å være tett i pappen og ha vondt i halsen betyr ikke at du må være hjemme, du kan fint gå på jobb. Ta på munnbind om du er snørrete og skal inn til noen med lavt immunforsvar, ellers er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 76e08...f44

Skrevet

God håndhygiene og maske, tenker jeg :)

Skrevet

Kommer til å gå. Sov noen timer ekstra og føler meg alt bedre:) Blir maske hos de sykeste, ja. Takk for råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...