AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #1 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg har tatt en bachelor i godt voksen alder og er nyutdannet. Jeg får ikke jobb grunnet et lengre hull i cv for 5 år siden pga sykdom (har tatt kurs og utdanning siden da og har vært frisk siden. Det handler om sykdom, ikke rus og ikke kriminalitet, men flere år med sykdom.). Jeg kommer ikke inn på etterutd. fordi det krever at jeg har jobbet 1-2 år med relevant arbeid. Vurderte en periode master, men kjenner at jeg har mer lyst på videreutd og dessuten blir det fryktelig vanskelig økonomisk med kun lån/stipend å leve på (har egen leilighet). Jeg søker på jobber tilknyttet utdanning (finnes svært mange av dem i hele fylket) og ufaglærte, men får ikke napp. Har et rimelig dårlig nettverk (grunnet tidligere nevnte sykdomsperiode og flytting) så jeg får heller ikke jobb på den måten. Jobber frivillig, men that`s it. Null penger på konto. Drittlei. Vil så gjerne jobbe, trenger ikke være relevant til arbeid bare jeg får penger inn. Hvordan ville du løst floka? Anonymkode: 13c2b...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #2 Skrevet 27. oktober 2019 Hva er du utdannet da, noe spesifikt med mye ledig eller en mer diffus bachelor? Siden du nevner videreutdanning etter 1-2 år mistenker jeg at det er noe helserelatert? I så fall kan det jo lønne seg å kontakte ulike arbeidsplasser og melde seg til ekstravakter. Når du får vist frem hva du kan og at du "er dugnades" så blir det lettere å få fast jobb også. Det er svært dyrt og mye arbeid for arbeidsgiver å ansette noen med høyt fravær, så har de mange søkere er det nok derfor andre prioriteres. Så kan du få viste deg frem er det absolutt et godt tips. Har du vært i praksis underveis i utdanningen og fått gode tilbakemeldinger kan du også kontakte gamle praksisteder og spørre etter jobb. Anonymkode: 04156...2a6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #3 Skrevet 28. oktober 2019 Vikarbyrå? Anonymkode: 787c4...08c 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #4 Skrevet 28. oktober 2019 Sok paa alt av jobber som finnes! Og kontakt vikarbyraa. Ta hvaenn du kan faa. Vis initiativ! Det sies at det er enklere aa faa jobb hvis man har jobb, noe som jeg har funnet ut stemmer . Anonymkode: 73b11...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #5 Skrevet 28. oktober 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sok paa alt av jobber som finnes! Og kontakt vikarbyraa. Ta hvaenn du kan faa. Vis initiativ! Det sies at det er enklere aa faa jobb hvis man har jobb, noe som jeg har funnet ut stemmer . Anonymkode: 73b11...1c8 Jeg har gjort det, får ikke napp Anonymkode: 13c2b...b9c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #6 Skrevet 28. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er du utdannet da, noe spesifikt med mye ledig eller en mer diffus bachelor? Siden du nevner videreutdanning etter 1-2 år mistenker jeg at det er noe helserelatert? I så fall kan det jo lønne seg å kontakte ulike arbeidsplasser og melde seg til ekstravakter. Når du får vist frem hva du kan og at du "er dugnades" så blir det lettere å få fast jobb også. Det er svært dyrt og mye arbeid for arbeidsgiver å ansette noen med høyt fravær, så har de mange søkere er det nok derfor andre prioriteres. Så kan du få viste deg frem er det absolutt et godt tips. Har du vært i praksis underveis i utdanningen og fått gode tilbakemeldinger kan du også kontakte gamle praksisteder og spørre etter jobb. Anonymkode: 04156...2a6 spesifikk, profesjonsutdannelse. har referanse fra praksis som er svært bra, gode karakterer, men kommer ikke videre. Vanskelig å få ekstravakter dessverre. Anonymkode: 13c2b...b9c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #7 Skrevet 28. oktober 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: spesifikk, profesjonsutdannelse. har referanse fra praksis som er svært bra, gode karakterer, men kommer ikke videre. Vanskelig å få ekstravakter dessverre. Anonymkode: 13c2b...b9c Er du sykepleier? Kan jeg spørre om alderen din/ ca. alder? Anonymkode: 688c6...836
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #8 Skrevet 28. oktober 2019 Har du bil? Nav + Bemanningsbyrå (ta kontakt med alle du har i området ditt, ikke bare ett byrå). Bare si at du er villig til å jobbe med det meste og veldig motivert. Anonymkode: bd851...8de
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #9 Skrevet 28. oktober 2019 Er du flyttbar? Kan hende det er bedre andre steder om du er villig til og har mulighet til å flytte. Anonymkode: 439ee...17d 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #10 Skrevet 28. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du sykepleier? Kan jeg spørre om alderen din/ ca. alder? Anonymkode: 688c6...836 Nei, ikke sykepleier men helse/sosialfaglig utd. Alder 45. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du bil? Nav + Bemanningsbyrå (ta kontakt med alle du har i området ditt, ikke bare ett byrå). Bare si at du er villig til å jobbe med det meste og veldig motivert. Anonymkode: bd851...8de Har bil. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du flyttbar? Kan hende det er bedre andre steder om du er villig til og har mulighet til å flytte. Anonymkode: 439ee...17d Nei, er ikke det. Har søkt for morro skyld i andre kommuner og får ikke napp 😕 Anonymkode: 13c2b...b9c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #11 Skrevet 28. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke sykepleier men helse/sosialfaglig utd. Alder 45. Har bil. Nei, er ikke det. Har søkt for morro skyld i andre kommuner og får ikke napp 😕 Anonymkode: 13c2b...b9c Kan du få noe hjelp av NAV til å få en fot innafor et sted? Noen som vet? Anonymkode: 688c6...836
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #12 Skrevet 28. oktober 2019 Synes dette høres rart ut. Alle sykehjem/omsorgsboliger jeg vet om tar imot folk med en slik utdannelse til ekstravakter, det trengs jo alltid! Om det så bare er en helgevakt, en ettermiddag her og der, det er jo en start! Samme med lærervikar, du må jo bare kaste deg uti det! Er selv sykepleier og skiftet ofte jobb, null problem å få ekstravakter, de ble kastet etter meg! Og jeg vet om folk uten utdannelse, godt voksne, som har fått mange ekstravakter på min arbeidsplass, så dette skjønner jeg ikke noe av rett og slett! Anonymkode: e9ece...d59 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #13 Skrevet 28. oktober 2019 Hva skriver du i søknaden? Kommer du til intervju? Det kan høres ut som du legger for stor vekt på at du har vært borte fra arbeidslivet en periode. Skriver du dette i søknadene? Og at det er pga sykdom? Det bør du i tilfelle slutte med. Skriv om alt du kan som er relevant, ta gjerne med ting fra tidligere karriere om du klarer å linke det til ditt nye yrke. Det virker veldig rart at du ikke får jobb når det er mye ledig og du er en person med arbeidserfaring (om enn fra annet yrke) og i tillegg har gode tilbakemeldinger på praksis osv. Er det noe du ikke forteller her? Anonymkode: 85213...af6 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #14 Skrevet 28. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva skriver du i søknaden? Kommer du til intervju? Det kan høres ut som du legger for stor vekt på at du har vært borte fra arbeidslivet en periode. Skriver du dette i søknadene? Og at det er pga sykdom? Det bør du i tilfelle slutte med. Skriv om alt du kan som er relevant, ta gjerne med ting fra tidligere karriere om du klarer å linke det til ditt nye yrke. Det virker veldig rart at du ikke får jobb når det er mye ledig og du er en person med arbeidserfaring (om enn fra annet yrke) og i tillegg har gode tilbakemeldinger på praksis osv. Er det noe du ikke forteller her? Anonymkode: 85213...af6 1 intervju på ca 6 måneder. Jeg tenkte som deg at jeg la for stor vekt på sykdomsperioden (den var som nevnt lang, over flere år). Har fått hjelp til å endre dette. Når jeg kontakter arbeidsgivere for å høre grunner til at jeg ikke fikk jobben slik at jeg kan forbedre meg er det min sykdomsperiode de drar frem 😕. Det er skikkelig dritt. Jeg har ikke barn så jeg kan ikke bruke det som en unnskyldning heller. Jeg liker å være ærlig, jeg skriver det slik det var men jeg utbroderer selvsagt ingenting. Jeg poengterer også at jeg ble fullt friskmeldt og har vært frisk i 5 år. Jeg fatter det ikke altså. Jeg vurderer å oppsøke et bilvaskingsfirma denne uken, bare for å høre om jeg kan begynne jobbe der. Jeg vil så gjerne klare meg selv men om 14 dager må jeg på sosialen om jeg ikke finner noe og det skremmer seriøst vettet av meg. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes dette høres rart ut. Alle sykehjem/omsorgsboliger jeg vet om tar imot folk med en slik utdannelse til ekstravakter, det trengs jo alltid! Om det så bare er en helgevakt, en ettermiddag her og der, det er jo en start! Samme med lærervikar, du må jo bare kaste deg uti det! Er selv sykepleier og skiftet ofte jobb, null problem å få ekstravakter, de ble kastet etter meg! Og jeg vet om folk uten utdannelse, godt voksne, som har fått mange ekstravakter på min arbeidsplass, så dette skjønner jeg ikke noe av rett og slett! Anonymkode: e9ece...d59 Det som er enda rarere er at jeg har en fagutdannelse fra ungdomsårene. Tok en yrkesfaglig utdannelse på vgs som gjør meg kvalifisert til å jobbe på sykehjem og den slags, men jeg får nei. Begynner å lure på om noe er seriøst feil med meg, haha. Har vært i praksisperiode i løpet av studietiden og fått gode skussmål. Uff så tragisk det er. Jeg må bare stå på, nytter ikke grave seg ned. Anonymkode: 13c2b...b9c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #15 Skrevet 28. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 intervju på ca 6 måneder. Jeg tenkte som deg at jeg la for stor vekt på sykdomsperioden (den var som nevnt lang, over flere år). Har fått hjelp til å endre dette. Når jeg kontakter arbeidsgivere for å høre grunner til at jeg ikke fikk jobben slik at jeg kan forbedre meg er det min sykdomsperiode de drar frem 😕. Det er skikkelig dritt. Jeg har ikke barn så jeg kan ikke bruke det som en unnskyldning heller. Jeg liker å være ærlig, jeg skriver det slik det var men jeg utbroderer selvsagt ingenting. Jeg poengterer også at jeg ble fullt friskmeldt og har vært frisk i 5 år. Jeg fatter det ikke altså. Jeg vurderer å oppsøke et bilvaskingsfirma denne uken, bare for å høre om jeg kan begynne jobbe der. Jeg vil så gjerne klare meg selv men om 14 dager må jeg på sosialen om jeg ikke finner noe og det skremmer seriøst vettet av meg. Det som er enda rarere er at jeg har en fagutdannelse fra ungdomsårene. Tok en yrkesfaglig utdannelse på vgs som gjør meg kvalifisert til å jobbe på sykehjem og den slags, men jeg får nei. Begynner å lure på om noe er seriøst feil med meg, haha. Har vært i praksisperiode i løpet av studietiden og fått gode skussmål. Uff så tragisk det er. Jeg må bare stå på, nytter ikke grave seg ned. Anonymkode: 13c2b...b9c Dette handler ikke om å "være ærlig," men om å få seg jobb. Å i det hele tatt nevne sykdom i søknaden er å ekskludere seg selv fra søknadsbunken. Det hjelper ikke å skrive at du er friskmeldt. Alt arbeidsgiver ser er syk, som betyr ustabil arbeidskraft og utgifter. Så det første du gjør er å slutte med det. Husk at de har flere å velge mellom. Da velger man ikke det som ser dårligst ut. Anonymkode: 85213...af6 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #16 Skrevet 28. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette handler ikke om å "være ærlig," men om å få seg jobb. Å i det hele tatt nevne sykdom i søknaden er å ekskludere seg selv fra søknadsbunken. Det hjelper ikke å skrive at du er friskmeldt. Alt arbeidsgiver ser er syk, som betyr ustabil arbeidskraft og utgifter. Så det første du gjør er å slutte med det. Husk at de har flere å velge mellom. Da velger man ikke det som ser dårligst ut. Anonymkode: 85213...af6 Men jeg må forklare fraværet /hullet i min CV. Jeg har flere år med sykdom, hvordan skriver jeg det på andre måter enn å være ærlig? Anonymkode: 13c2b...b9c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #17 Skrevet 28. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg må forklare fraværet /hullet i min CV. Jeg har flere år med sykdom, hvordan skriver jeg det på andre måter enn å være ærlig? Anonymkode: 13c2b...b9c Det venter du med til dyner på intervju. En søknad skal selge deg inn. Intervjuet skal overbevise dem om at du er best egnet. Klarer du å presentere deg godt i søknaden vil de se på deg med positive øyne når du kommer til intervju. En arbeidsgiver er først og fremst interessert i å vite hva du kan bidra med, derfor må du ikke snakke deg selv ned. Sykdommen har gitt deg verdifull livserfaring, kanskje noe du kan bruke i den stillingen du søker. Det å komme tilbake og bli en stabil arbeidstaker er godt gjort etter 5 års sykdom. Hvordan gikk det til? Hva var viktig? Her må du selv velge hvilket fokus du skal ha på sykdomsperioden. Viser du at du tror på deg selv er det lettere for at arbeidsgiver tror på deg også. Bruk 1 minutt på å si noe om sykdomsperioden og resterende tid på å selge deg selv inn. Det er ikke din sykehistorie de er interesserte i. Anonymkode: 85213...af6 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #18 Skrevet 28. oktober 2019 Ikke nevn sykdomsperioden overhodet i søknaden. I CV-en skriver du kun "2000–2005 Sykdom (100 % friskmeldt siden 2005)" e.l. Da vil arbeidsgiver tenke kreft eller noe annet du kan bli frisk av. Er det lenge siden du ble frisk? Har du bedt venner/familie se gjennom søknadene dine? Det høres veldig rart at at du ikke får tilkallingsjobber en gang. Anonymkode: f4b3e...b34 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #19 Skrevet 28. oktober 2019 Du må jo ikke skrive i søknaden at du har vært syk?! Ikke i CV en heller. Har selv stort hull grunnet rusmisbruk, fått jobb raskt og har fremhevet egenerfaringen som positiv ift jobb i helse sektoren. Siste året har jeg kommet inn på 3 intervju og fikk tilbud på 2. På tross av 6 år med "hull" i CV. Be noen lese søknad/CV, jeg mistenker at du ikke selger deg selv godt nok og ekskluderer deg selv før du i det hele tatt blir vurdert til intervju... Lykke til!! Anonymkode: 8e62d...6aa 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #20 Skrevet 28. oktober 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det venter du med til dyner på intervju. En søknad skal selge deg inn. Intervjuet skal overbevise dem om at du er best egnet. Klarer du å presentere deg godt i søknaden vil de se på deg med positive øyne når du kommer til intervju. En arbeidsgiver er først og fremst interessert i å vite hva du kan bidra med, derfor må du ikke snakke deg selv ned. Sykdommen har gitt deg verdifull livserfaring, kanskje noe du kan bruke i den stillingen du søker. Det å komme tilbake og bli en stabil arbeidstaker er godt gjort etter 5 års sykdom. Hvordan gikk det til? Hva var viktig? Her må du selv velge hvilket fokus du skal ha på sykdomsperioden. Viser du at du tror på deg selv er det lettere for at arbeidsgiver tror på deg også. Bruk 1 minutt på å si noe om sykdomsperioden og resterende tid på å selge deg selv inn. Det er ikke din sykehistorie de er interesserte i. Anonymkode: 85213...af6 Du misforstår, sikkert jeg som har vært uklar. Det er 5 år siden jeg var syk. Hadde jeg kun vært syk i 5 år hadde jeg ikke ansett det som noe problem . Anonymkode: 13c2b...b9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå