Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en student som jobber atmed studiene, jobber annenhver helg og har en kollega som jeg jobber sammen med alle helgene mine, som kan være ganske spydig og blir fort irritert, men hun skjuler irritasjonen sin bak falske smil og pakker inn fornærmelsene, noe som gjorde at det tok litt tid før jeg oppdaget dette. Dersom det er noe hun ikke er fornøyd med, får hun et skarpt blikk og skjærer nærmest en grimase. Hun smiler, ler og fremstår som en glad person, men det er overfladisk og falskt. Hun er flink til å påpeke andres feil og baksnakke andre (skal ikke si at jeg ikke har baksnakket, kan snakke om kolleger som er late og ufine), men hun her kommenterer personlighetstrekkene til folk og kaller andre, som ikke er som henne, for "rare og merkelige folk." Hun har begynt å suge energien ut av meg og blir lei meg av oppførselen hennes, hun har kommet med en fornærmelse mot meg i helgen, godt pakket inn selvsagt, og jeg merker at jeg begynner å bli mektig lei. Er det mulig å gjøre noe her eller er det best å bare si opp stillingen min?

Anonymkode: 94846...7cb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten ta det opp med vedkommende ellers varsle din leder om hvordan din kollega er mot deg.  

Skrevet
7 minutter siden, solietta skrev:

Enten ta det opp med vedkommende ellers varsle din leder om hvordan din kollega er mot deg.  

Det er vanskelig å ta det opp med sjefen da kollegaen min er flink til å pakke inn fornæmelsene, sånn at det egentlig ikke høres ut som en fornærmelse for andre. Hun er veldig utspekulert når hun kommer med disse godt skjulte fornærmelsene. Det som irriterer meg virkelig, er når hun stempler andre som ikke er som henne (folk som er litt sjenerte, forsiktige, etc.) som "rare folk." Forstår ikke at voksne folk kan være så korttenkte og lite reflekterte. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en student som jobber atmed studiene, jobber annenhver helg og har en kollega som jeg jobber sammen med alle helgene mine, som kan være ganske spydig og blir fort irritert, men hun skjuler irritasjonen sin bak falske smil og pakker inn fornærmelsene, noe som gjorde at det tok litt tid før jeg oppdaget dette. Dersom det er noe hun ikke er fornøyd med, får hun et skarpt blikk og skjærer nærmest en grimase. Hun smiler, ler og fremstår som en glad person, men det er overfladisk og falskt. Hun er flink til å påpeke andres feil og baksnakke andre (skal ikke si at jeg ikke har baksnakket, kan snakke om kolleger som er late og ufine), men hun her kommenterer personlighetstrekkene til folk og kaller andre, som ikke er som henne, for "rare og merkelige folk." Hun har begynt å suge energien ut av meg og blir lei meg av oppførselen hennes, hun har kommet med en fornærmelse mot meg i helgen, godt pakket inn selvsagt, og jeg merker at jeg begynner å bli mektig lei. Er det mulig å gjøre noe her eller er det best å bare si opp stillingen min?

Tenker du seriøst å si opp stillingen for dette kommer du aldri til å klare å holde på en jobb noensinne. Grow the fuck up. Face dama, ta en dialog med henne om hun plager deg. Mye av det jeg leser her er DINE tolkninger på hvordan hun er, tolkninger er ikke fakta. Kanskje hun tolker deg på en annen måte en slik du selv opplever du er? Kanskje hun har grunner til å oppføre slik hun gjør. 

Anonymkode: 467b8...a60

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville først hørt om det var mulig å bytte arbeidshelg, og få en annen turnus. Skjønner godt at det et kjipt å jobbe sammen med noen du opplever som slitsom. 

Anonymkode: 526aa...03a

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du seriøst å si opp stillingen for dette kommer du aldri til å klare å holde på en jobb noensinne. Grow the fuck up. Face dama, ta en dialog med henne om hun plager deg. Mye av det jeg leser her er DINE tolkninger på hvordan hun er, tolkninger er ikke fakta. Kanskje hun tolker deg på en annen måte en slik du selv opplever du er? Kanskje hun har grunner til å oppføre slik hun gjør. 

Jeg jobber annenhver helg sammen med henne, så ja, når det er noen som er så dårlig på å si ting rett ut, blir lett irritert, skjærer grimaser og oppfører seg slik, så er det kjedelig å bruke 20 timer sammen med henne annenhver helg. Er det verdt det, lurer jeg på. Det er også dessverre litt dårlig miljø der, mye baksnakking og drama. Jeg har hatt denn jobben i 3 1/2 år, så det er ikke slik at jeg begynte igår. 

Som jeg skrev, denne oppførselen hennes går ikke bare utover meg. Dessuten, hun har ingen grunner til å baksnakke andre på den måten, navngi folk som hun ikke liker, kalle folk for "rare" når de ikke er som henne og bli irritert på alle som ikke jobber som hun gjør. Hun baksnakker mye og klager på de andre kollegene hennes og skjærer grimaser bak deres rygg, så nei, hun har INGEN grunn til å oppføre seg slik. Jeg forventer faktisk mer fra voksne mennesker. 

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grow the fuck up. Face dama, ta en dialog med henne om hun plager deg. 

Tror du forresten det er så enkelt for en som er student som jobber i helgestilling å bare ta opp med henne at hun plager meg, en dame som jobbet der i fulltidsstilling i 10 år, som har flere venner der og som oppfører seg dårlig overfor mange? Det er ikke så enkelt.

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du forresten det er så enkelt for en som er student som jobber i helgestilling å bare ta opp med henne at hun plager meg, en dame som jobbet der i fulltidsstilling i 10 år, som har flere venner der og som oppfører seg dårlig overfor mange? Det er ikke så enkelt.

Ingen sa at det ville være enkelt. Men du kommer antakeligvis til å treffe på mennesker som henne gjennom hele ditt lange arbeidsliv, så du kan like gjerne brette opp ermene, ta motet til deg, og begynne å stå opp for deg selv med en gang. Hvis ikke kommer du til å få en CV med veldig mange jobber ...

Anonymkode: e6586...7ae

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen sa at det ville være enkelt. Men du kommer antakeligvis til å treffe på mennesker som henne gjennom hele ditt lange arbeidsliv, så du kan like gjerne brette opp ermene, ta motet til deg, og begynne å stå opp for deg selv med en gang. Hvis ikke kommer du til å få en CV med veldig mange jobber ...

Alltid morsomt hvordan offeret må skifte jobb, mens psykoen består i sin nåværende stilling. Det burde si det meste om det useriøse arbeidslivet man har nå for tiden og ikke minst hvor mye bekjentskaper og nettverk teller - for nettverk teller mer enn kvalifikasjoner, korrekt / normal oppførsel og moral / etikk på jobben, for den slags skyld.

Anonymkode: 0de58...b1d

• Liker 5
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom noen slår deg ned er det bare du som tolker det slik, det skjedde egentlig ikke

Selvsagt tolker ikke ts feil

Anonymkode: aed2c...db3

• Liker 3
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg kan lese her så er det bare en generell karakteristikk av kvinner. Tror du bare må lære deg å leve med at slik er 90 % av alle kvinner, unge som gamle. 

Anonymkode: 90383...5b8

Skrevet

Ja sånne folk suger ut energien. Ville prøvd å få personen til å fokusere på løsninger istedet for problemer. Evt ta opp med sjefen at hun påvirker til et dårlig arbeidsmiljø. Det er faktisk viktig at en har et godt miljø på jobben, så dette burde hun skjerpe seg på. 

Anonymkode: 29beb...33c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde speilet henne. Pakk inn gode, saftige fornærmelser tilbake til henne. Hun er nok ikke vant til å bli avslørt. Du kan godt finne en spesifikk ting ved henne som du ser andre gjør, og kalle det rart og merkelig for å se an reaksjonen. Det er godt mulig at hun ikke skjønner hvordan hun blir oppfattet av andre.

Anonymkode: 3696a...68f

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alltid morsomt hvordan offeret må skifte jobb, mens psykoen består i sin nåværende stilling. Det burde si det meste om det useriøse arbeidslivet man har nå for tiden og ikke minst hvor mye bekjentskaper og nettverk teller - for nettverk teller mer enn kvalifikasjoner, korrekt / normal oppførsel og moral / etikk på jobben, for den slags skyld.

Anonymkode: 0de58...b1d

Jeg sier jo det stikk motsatte: At hun må brette opp ermene og gi en tydelig tilbakemelding til denne kollegaen. Ta tyren ved hornene. Stå opp for seg selv. Min erfaring er at de fleste damer som hun beskriver jenker seg når de møter sin overkvinne/overmann.

• Liker 1
Skrevet

Velkommen til arbeidslivet!        

Anonymkode: 4b30e...da0

Skrevet

Neste gang hun er ufin kan du svare med noe a la "hvorfor sier du slikt til meg?" Eller "det må være slitsomt å hele tiden gå rundt med så mye aggresjon i seg" eller "har jeg gjort deg noe siden du er slik mot meg hele tiden?"

Da viser du at du har gjennomskuet henne og at du ikke lar seg pille på. Sannsynligvis vil hun ha nok selvinnsikt til å føle på litt berettiget skam også, og kanskje klare å tenke seg litt om fremover

• Liker 3
Skrevet

Klart du ikke skal si opp stillingen din! 

Neste gang hun kommer med en (innbakt) fornærmelse skal du konfrontere henne.  Si klart og tydelig, mens du ser henne inn i øynene:  "Det er ikke greit at du snakker slik til meg!"   

Bare dette, ikke mer.  Så ser du hva som skjer. 

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hvordan går det med denne saken, TS? 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...