Gå til innhold

For kaldt med vinduet oope om natta, for varmt og tett med vinduet igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips? Ønsker å sove med vinduet oppe om natta nå når det er ca -3 grader ute, men våkner midt på natta av at jeg er så kald i fjeset osv at jeg må lukke vinduet. 

Om jeg ikke åpner vinduet våkner jeg om natta av at jeg er varm og at lufta er tett på soverommet. 

Anonymkode: 65fd8...1dd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På med stilongsen, joggebukse og t-skjorte. Ullsokker. Varmeflaske. To dyner oppå hverandre.

• Liker 3
Skrevet

Vi bruker gardinene som regulator. Vinduet står alltid åpent (eller, jeg lukker til minste åpning det når det bikker for mange minus). Har litt tykke gardiner, og hvor mye de er trukket for justerer luftmengden som kommer inn.

Anonymkode: 7f807...ca5

• Liker 5
Skrevet

På med pysjen. Noen ganger våkner jeg av at jeg fryser på hendene, så jeg har ett par votter liggende ved senga. Sokker har jeg også liggende, i tilfelle jeg fryser på føttene. Jeg greier ikke å sove med lukket vindu uansett,

Anonymkode: c91ee...d54

Skrevet
4 minutter siden, feebee skrev:

På med stilongsen, joggebukse og t-skjorte. Ullsokker. Varmeflaske. To dyner oppå hverandre.

Blir ikke kald på kroppen. Har tidenes thermodyne. Om du leser HI blir jeg så kald i fjeset.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På med pysjen. Noen ganger våkner jeg av at jeg fryser på hendene, så jeg har ett par votter liggende ved senga. Sokker har jeg også liggende, i tilfelle jeg fryser på føttene. Jeg greier ikke å sove med lukket vindu uansett,

Du bruker pysj i fjeset altså? Hjelper ikke meg med pysj på kroppen; blir fortsatt kald i fjeset

• Liker 2
Skrevet

Har oppe ventilene?

Anonymkode: 4c152...30a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker gardinene som regulator. Vinduet står alltid åpent (eller, jeg lukker til minste åpning det når det bikker for mange minus). Har litt tykke gardiner, og hvor mye de er trukket for justerer luftmengden som kommer inn.

Anonymkode: 7f807...ca5

Takk, skal prøves.

Skrevet

Har vindu åpent hele året. 2 dyner og ullsokker ☺ blir det skikkelig kulde setter jeg på varmeovnen. Både luft og litt varmere temperatur. Ikke særlig økonomisk da.

Anonymkode: dcd27...167

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Blir ikke kald på kroppen. Har tidenes thermodyne. Om du leser HI blir jeg så kald i fjeset.

Jeg leste HI, men tusen takk for påminnelsen likevel. 

Hvis man er varm i kroppen blir man vel varm i fjeset også. Det er min erfaring. Eventuelt prøv lue. Og kanskje det å svare litt mindre snerkete hadde hjulpet med å varme deg opp også. Prøv!

• Liker 13
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker pysj i fjeset altså? Hjelper ikke meg med pysj på kroppen; blir fortsatt kald i fjeset

Du sier i fjeset osv, så da regnet jeg vel med at du fryser på kroppen også. Men kjøp deg en finlandshette om du ikke greier å stikke hodet under dyna.

• Liker 8
Skrevet

Kan du ikke regulere hvor åpent vinduet er? 

Anonymkode: b72e9...774

• Liker 1
Skrevet

å sove med Finlandshette skulle løse det problemet.

Anonymkode: e6b93...90f

• Liker 3
Skrevet

Vinterstid sover jeg motsatt vei i senga - altså føtter der jeg vanligvis har hodet, og motsatt. For å unngå direkte trekk i hoderegionen. Vet ikke om det er et problem for deg?

Ellers bruker jeg nattlue og dyna halvveis over hodet nesten, så den dekker meg godt og bare har et lite pustehull :)

Minus tre er egentlig ikke så kaldt, at kulde burde være et problem, selv i fjeset. Så har en mistanke om at det er trekk. 

Anonymkode: 0efb6...003

• Liker 2
Skrevet

Flytt plasseringen av sengen i rommet? Bytt plass med partneren i sengen?

Anonymkode: c818f...53d

• Liker 1
Skrevet

Finlandshette hjelper ikke mot å bli kald på øynene og munnen..

Anbefaler øyebind, munnbind + finlandshette

• Liker 7
Skrevet

Få installert en ventil om du ikke har eller installer en til om den du har ikke er tilstrekkelig.  

Anonymkode: 56b77...f0e

• Liker 3
Skrevet

Før i tiden satt di inn en ventil i veggen for luftsirkulasjon. Det kan jo være noe om du liker mye luft frisk luft og bor i gammel bolig. Da kan mann stille inn åpninga. Baksiden av medaljen er at den klapper når det blåser.

Nå for tiden har nye vinduer den "funksjonen" øverst på vindu, en slags slise man bretter ut for å opprettholde luftbalansen, så har du gamle vinduer, men rett format så kan man bytte.

Det finnes andre alternativer for den som ikke vil forandre på selvet rommet.

*Tykke/tunge gardiner er ett alternativ som hjelper litt.

*legger pute, stoff eller ullpledd foran åpninga til vindu. Selv vurderer jeg i år å sy meg en slags "pølse" av stoff og putefiber.

*Kle på seg, eks nattdrakt, ulsokker osv. 

*Ha ullpledd under lakenet

*Termodyne

*ha ha varmeteppe laget for madrass

Når det er sakt så har jeg funnet ut etter mye om å men at beste metoden for vår del; er å lufte 5 minutter halvtimen før vi legger oss, for å så slå på ovnen på 17 grader og ha oppe slisa i vinduet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker en vifte. Den hvite støyen gjør også at jeg sover bedre. 

Anonymkode: d6190...867

• Liker 2
Skrevet
På 27.10.2019 den 22.41, AnonymBruker skrev:

å sove med Finlandshette skulle løse det problemet.

Anonymkode: e6b93...90f

I tillegg kan man jo bare stå opp og rope "Jeg var her først!" om det kommer en innbruddstyv midt på natta, så blir man kvitt dem og. Jeg ser ingen ulemper ved denne løsningen. Bortsett fra kanskje luesveis.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...