Gå til innhold

Hvordan få barn til å yte sitt beste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på snart 10 år. Hun spiller håndball. I følge henne selv er det veldig gøy. Hun blir stadig litt og litt bedre, men både på trening og kamp er innsatsen litt halvhjertet. Hun gjør det trenerne ber om, men fremstår som litt "daff" sammenlignet med hva jeg vet hun kan. Hun driver også med friidrett. Her er det samme greiene. I sommer løp hun og jeg noen runder på bane sammen. Det var helt utrolig hvor fort hun kan løpe! Men på trening og i konkurranse generelt er det ikke noe 100 % innsats. Det virker som om hun ikke gidder å være god. De hadde også nylig aktivitetsdag på skolen. Hun hadde med et kort hjem hvor det var notert tider og lengder på ulike øvelser. Jeg ble ganske satt ut av å se hvor dårlig det var ut fra at dette er ting hun egentlig kan, og har holdt på med på friidretten i et par år.  

Noen tips for hva jeg som mamma kan gjøre for å øke motivasjonen hennes til å gjøre en innsats? Det er ikke viktig for meg at hun skal bli så innmari god, men tror hun får det så mye morsommere hvis hun gir litt mer, og prøver ordentlig. Hun er så gjennomført "slapp", samtidig som hun egentlig er veldig atletisk fra naturens side. Til info drar hun på trening, kamper og konkurranser uten at jeg må mase noe, og sier det er gøy.  Jeg prøver å oppmuntre henne til innsats, og sier aldri til henne at noe var dårlig, skuffende e.l. 

Anonymkode: 7f4b4...570

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun synes det er gøy, hvorfor er ikke det godt nok? Har du ambisjoner om at hun skal bli toppidrettsutøver? 

Anonymkode: 7f9a2...5e9

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun synes det er gøy, hvorfor er ikke det godt nok? Har du ambisjoner om at hun skal bli toppidrettsutøver? 

Anonymkode: 7f9a2...5e9

Hvis du leser hele innlegget før du svarer: "Det er ikke viktig for meg at hun skal bli så innmari god, men tror hun får det så mye morsommere hvis hun gir litt mer, og prøver ordentlig"

Det er helt fint at hun har det gøy nå, det setter jeg stor pris på, men når hun ikke gidder å ta seg litt ut eller gi litt innsats, er jeg redd hun om 2-3 år er en del av statistikken på barn som dropper ut av all trening fordi "det ikke er gøy".

Anonymkode: 7f4b4...570

Skrevet

Jeg er trener for en gjeng 9-åringer. Jeg tror barn må erfare gleden ved å ta seg litt ut. For noen faller det bare helt naturlig, mens andre må lære det. Er enig i at barna ofte viser mer glede over idretten når de gjør en skikkelig innsats, men innsatsen må på en måte komme innenfra. Veldig stor forskjell i den alderen der. Jeg vil anbefale deg å annerkjenne de gangene hun gjør litt ekstra innsats, og rose innsats mer enn prestasjon. Når hun liker treningene så er jo det et veldig godt utgangspunkt! Det kommer nok til å gå seg til:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...