Gå til innhold

Var det kulere å være ung(0-25 år) på 80 og 90-tallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du?

Anonymkode: 7998e...2c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, vi slapp unna tidstyver som facebook, dataspill. kvinneguiden og mobiltelefoner.  :)

Endret av I Grosny
  • Liker 10
Skrevet

Jeg var ung på 80-tallet. Vi var de kuleste ever! Jeg er evig glad for at jeg ikke er ung i dag. 

• Liker 4
Skrevet

Vi slapp iallfall å forholde oss til sosiale medier! 

Anonymkode: 01865...7bb

• Liker 10
Skrevet

Oh yes! Ingenting ble dokumentert på mobiler og det som skjedde på en fest kunne man benekte. 😄

• Liker 16
Skrevet

Kanskje. Det var i hvert fall betydelig mindre fokus på kropp og utseende på 80-tallet da jeg var tenåring enn det er nå. "Alle" badet og solte seg f.eks. toppløse og med bare en liten bikinitruse uansett hvordan de så ut. Og på 90-tallet, da jeg var i 20-årene var det helt i orden å surre rundt en stund før man fant ut hva man skulle bli "når man ble stor". Vi måtte imidlertid forsørge oss selv da. Verken foreldre eller NAV stilte opp med penger og bosted. Men det var jo litt morsomt det også. Bodde gjorde vi billig i slitne leiligheter og hus. Det var rett og slett ikke "så nøye" som det er nå så vi fikk tid og anledning til å prøve oss ut i voksenlivet.

Og så slapp vi selvfølgelig at alt vi gjorde ble dokumentert for evig og alltid. Vi hadde ikke en gang mobiltelefon.  

• Liker 17
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Anonymkode: 7998e...2c1

Hva mener du da?

Anonymkode: fce6c...1e3

Skrevet

Det var mye bedre. Ikke noe press om at vi måtte komme oss på treningssenter. Jeg hadde vært med på 3 selfies før jeg kom i begynnelsen av 20-årene. Og jeg har greid meg veldig bra selv om jeg ikke har noe mer enn vgs.

Anonymkode: fce6c...1e3

• Liker 1
Gjest Familytree
Skrevet (endret)

Jaaaa, Jeg ville se gode filmutgivelser på 70 og 80! 😊

Gå på konserter på ABBA, Bee Gees, Queen, alle!!

Endret av Familytree
Skrevet

Nja, vet ikke om det var kulere, men jeg ville ihvertfall aldri ha vært barn eller ungdom i dag. Takk og lov for at jeg fikk oppleve en barndomstid på slutten av 80-tallet og 90-tallet, tidlig 2000..

Jeg har aldri merket noe til noe press av noe slag, og har gitt totalt blanke i det.

Men det var så klart press også på 80 og 90 tallet, men tvilsomt at det var like mye som i dag, og når man kom hjem fra skole fikk man iallefall en pause fra det og kunne koble av. Nå er man eksponert for det 24/7 med sosiale medier. Man får aldri fred. Så jeg vil tro det er veldig tøft for mange unge i dag å bli utsatt for dette overalt.

• Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg var tenåring på 90-tallet og er glad for at mobiltelefoner og sosiale medier ikke var like lett tilgjengelig og tilrettelagt for deling da :)

Husker at det ble tatt bilder på fest og jeg har noen av dem, men heldigvis slapp jeg å få det kringkastet i sosiale medier. Kleint nok å vise det til venner. 

Ellers er jeg ikke så sikker på at det var så fantastisk. Det virker som mange skal fremstille tiden før sosiale medier som så fantastisk og så uskyldige vi var osv. Ja, overdriver litt nå, men det var da kjipe ting da også. Det var lite åpenhet rundt psykisk helse og nå mener vel noen at det er positivt, men blant unge mennesker så synes jeg det er positivt med åpenhet siden mange sliter med diverse. 

At det ikke var press er forresten bare tull for det var det. Det var press om å begynne å drikke og også å røyke til en viss grad, det var press om å ha de riktige klærne og det var press om å ha sex. Press har nok alltid eksistert, men nå blir det jo veldig mye mer synlig og tilgjengelig enn tidligere. 

Jeg synes kanskje folk rosemaler fortiden litt vel mye. Sosiale medier er for eksempel ikke bare negativt. Det er jo positive ting med det som vi ikke hadde. 

Skrevet

Syntes det var litt mer spenning på slutten av nittitallet/begynnelsen av 2000, f. eks. rundt dette med dating og treffe folk, når man ikke uten videre kunne finne en date på Tinder. Man hadde ikke sosiale medier, hvertfall ikke annet enn noen spede forsøk på det her og der, og nettet hadde såvidt begynt sitt virkelige inntog slik at det fortsatt var mye som var manuelt og lite tilgjengelig over nett. Egen mobil hadde jeg heller ikke råd til før 1998/99, og et par år før det var det kun en til utlån i vår familie hvis man trengte det, siden det i årene før det ble allemannseie var ganske dyrt å ha. Kun mulighet for å ringe og sende sms, men ikke mms med bilder. På den var det plass til en liten linje tekst om gangen, så det hadde fungert ganske dårlig med bilder. Ikke at det var mulig å sende bilder uansett. Så den ble stort sett kun brukt til å ringe med. Internett hjemme hadde vi vel heller ikke før i 1995/96, og da var det oppringt internett med modem, så vi kunne ikke være på nett hele tiden som i dag. 

Med få muligheter til å være online og digital, så måtte vi bare bruke fantasien. Høres sikkert veldig gammel ut når jeg skriver dette, men det er jo egentlig ikke mer enn litt over 20 år siden. Men på noen måter er jeg glad for det, for det er veldig mye søppel og irrelevant innhold på sosiale medier og nett i dag, og langt flere muligheter for f. eks. mobbing. Folk ble mobbet den gangen også, men kunne i det minste slippe mer unna i privatlivet, og det var ikke så store muligheter for å dele innhold raskt.

Arbeidsmarkedet var også noe bedre. Det er en overdrivelse at man ikke trengte noen form for utdannelse for 20 år siden, men på den annen side var det litt enklere å f. eks. ta jobb gjennom vikarbyrå. Det var egentlig bare å stille opp på passende vikarbyråkontor, levere en liten CV, og var man normalt oppegående fikk man som regel jobb. I dag krever de fleste vikarbyråer at man skriver god søknad og leverer over nett, og så blir man eventuelt kalt inn til intervju. 

Syntes vel også verden beveget seg i mer positiv retning på slutten av nittitallet også. Men så kom 9/11 og flere andre terroraksjoner, finanskrise og diverse utpå 2000-tallet. Etter det har det igjen blitt ført mer konservativ politikk i mange land, så føles som om vi går tilbake i tid nå. 

Anonymkode: 1ffc4...57e

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Familytree skrev:

Må bare si meg enig her jeg. Jeg har søkt opp så mye fra 70-tallet pga noen gamle ungdomsbøker jeg fant. Det er desidert det koseligste og mest uskyldige jeg har lest. Og 70-tallet virker sååå bra, men også mye "rart" Liker ikke så mye av musikken du nevner, sånn at jeg hører på den. Men den passer til klipp og filmer  🙂 70-tallet virker best! 

Skrevet

Det var det morsomste og herligste tiåret. Hadde ikke vært meg imot å fått oppleve det på nytt.

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, SoWhat? said:

Må bare si meg enig her jeg. Jeg har søkt opp så mye fra 70-tallet pga noen gamle ungdomsbøker jeg fant. Det er desidert det koseligste og mest uskyldige jeg har lest. Og 70-tallet virker sååå bra, men også mye "rart" Liker ikke så mye av musikken du nevner, sånn at jeg hører på den. Men den passer til klipp og filmer  🙂 70-tallet virker best! 

Var da mye fin musikk.

Her er en gammel tråd.

Anonymkode: 8780f...946

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, Familytree skrev:

David Bowie i Gøteborg var fin konsert :)    Det var mye bedre forhold for musikkbransjen den gangen de solgte LP-plater. Det blir ikke så mye penger av streaming, slik det er i dag. Derfor var pop og rock på et mye rikere nivå enn nå.

Skrevet

Ja, syntes det var greit å vokse opp som tenåring på 90tallet, er glad jeg slapp den galskapen som er nå. Men press var det, et helt sinnsykt røykepress på ungdomsskolen, og masse drikking.  Og det var om å gjøre å ha levisbukse, dr martens sko etc.

Skrevet

Jeg er født på 2000-tallet og jeg må si at jeg kunne vært ungdom mellom 70-2000. Kule frisyrer, crazy sminke, kul stil og bra musikk. Men når jeg ser bilder av ungdommer på den tiden så synes jeg alle ser så ufattelig gamle ut:fnise: En 16-åring på 80-tallet ser jo 40 år gammel ut! 

Og klesstilen kan jeg kopiere, musikken kan jeg fremdeles høre på og jeg trives veldig godt med et liv med internett og iphonen min😅

Anonymkode: 8862b...e5b

• Liker 1
Skrevet
På 28.10.2019 den 0.25, TheCatLady skrev:

Jeg var tenåring på 90-tallet og er glad for at mobiltelefoner og sosiale medier ikke var like lett tilgjengelig og tilrettelagt for deling da :)

Husker at det ble tatt bilder på fest og jeg har noen av dem, men heldigvis slapp jeg å få det kringkastet i sosiale medier. Kleint nok å vise det til venner. 

Ellers er jeg ikke så sikker på at det var så fantastisk. Det virker som mange skal fremstille tiden før sosiale medier som så fantastisk og så uskyldige vi var osv. Ja, overdriver litt nå, men det var da kjipe ting da også. Det var lite åpenhet rundt psykisk helse og nå mener vel noen at det er positivt, men blant unge mennesker så synes jeg det er positivt med åpenhet siden mange sliter med diverse. 

At det ikke var press er forresten bare tull for det var det. Det var press om å begynne å drikke og også å røyke til en viss grad, det var press om å ha de riktige klærne og det var press om å ha sex. Press har nok alltid eksistert, men nå blir det jo veldig mye mer synlig og tilgjengelig enn tidligere. 

Jeg synes kanskje folk rosemaler fortiden litt vel mye. Sosiale medier er for eksempel ikke bare negativt. Det er jo positive ting med det som vi ikke hadde. 

Jeg er født i 86, og har aldri kjent på noe press i det hele tatt. Men det er jo individuelt hvor fort man blir påvirket av press. Jeg var immun mot slikt. Jeg sammenligner meg selv med andre mye mer nå, i voksen alder. Det har blitt verre med tiden, og det er fordi samfunnet har utviklet seg til det verre. Kanskje i takt med en voksende sårbarhet hos meg.

Tror definitivt det er mer press nå, spesielt kroppspress. Press om karakterer, ta god utdannelse og få en god jobb tror jeg gjelder som aldri før. Flere og flere faller utenfor.

Drikkekulturen og presset der tror jeg var verre før, da ungdommer i dag drikker mindre enn før. De som røyker i dag er jo helt ute. Fins det ungdommer i dag som røyker?

Sosiale medier forsterker presset veldig. Merker selv hvor kjipt det kan være å se folk leve lykkelige familieliv, når man ikke har det selv. Kan fint sette meg inn i hvordan det er å være ungdom i dag, og være utenfor.

Skrevet
1 time siden, Fornuftig-mann skrev:

Jeg er født i 86, og har aldri kjent på noe press i det hele tatt. Men det er jo individuelt hvor fort man blir påvirket av press. Jeg var immun mot slikt. Jeg sammenligner meg selv med andre mye mer nå, i voksen alder. Det har blitt verre med tiden, og det er fordi samfunnet har utviklet seg til det verre. Kanskje i takt med en voksende sårbarhet hos meg.

Tror definitivt det er mer press nå, spesielt kroppspress. Press om karakterer, ta god utdannelse og få en god jobb tror jeg gjelder som aldri før. Flere og flere faller utenfor.

Drikkekulturen og presset der tror jeg var verre før, da ungdommer i dag drikker mindre enn før. De som røyker i dag er jo helt ute. Fins det ungdommer i dag som røyker?

Sosiale medier forsterker presset veldig. Merker selv hvor kjipt det kan være å se folk leve lykkelige familieliv, når man ikke har det selv. Kan fint sette meg inn i hvordan det er å være ungdom i dag, og være utenfor.

Ja finnes ungdommer som røyker i dag, men er mer press på drikking, snus og prøve hasj i dag. Vanlig røyk er ukult. 

Anonymkode: 7cd91...121

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...