Gå til innhold

Positive ting med å bo med svigerfamilie og positive ved å bo for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk! 

Anonymkode: d3d4a...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ingen positive ting ved å BO med svigerfamilie. Det er greit å ha besteforeldre i ok avstand, men ingen fordeler ved å bo med dem.

Anonymkode: 54cbb...73b

• Liker 11
Skrevet

Er det du som har startet to tråder tidligere i dag om kjæresten som kanskje skal kjøpe hus sammen med sin mor?

Anonymkode: 8bb09...f94

• Liker 3
Skrevet

Ingen fordeler. I nærheten når man får barn.

Anonymkode: 139cc...dec

• Liker 2
Skrevet

Ingen fordeler med å bo sammen. Mange fordeler med å bo i nærheten, men ikke så nærme at dere ser hva den andre holder på med. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: ab7dd...171

• Liker 4
Skrevet

Jeg vokste opp i generasjonsbolig på bondegård, og for min del var det bare fryd med det. Men det er sikkert annerledes som voksen. 

Anonymkode: 3af34...3c6

Skrevet

Bor annenhver uke sammen med svigerforeldrene mine og det er veldig hyggelig! Vi blir alle sammen gode på å ta hensyn og respektere hverandre,  hjelpe hverandre og barnen og besteforeldre får et helt unikt forhold. 

Dette funker veldig fint for oss men om det er for at det er kun annenhver uke eller ikke det kan jeg ikke svare på. 

Anonymkode: 17af6...b30

Skrevet

Jeg "bor" med svigers på ferie, men det er snakk om 3 uker hvor vi er på besøk. Kunne nok bodd der en periode i livet som et overgangssted til vi fikk oss noe eget, men ikke som en permanent løsning, uansett hvor hyggelige og fine mennesker de er. Handle jo om å ville skape sitt eget hjem, kunne forandre på ting som man vil, ta seg en dusj når man vil, og være alene når man ønsker det. Kunne ikke klart å bodd med mine egne heller liksom. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp med besteforeldre (min fars foreldre) i samme hus og en mor som kom dårlig overens med sine svigerforeldre. Jeg er veldig glad i min farmor for all del. Men etter å ha blitt voksen forstår jeg godt at hennes oppførsel i huset gikk min mor på nervene. Min mor var aldri bra nok i hennes øyne.

Jeg ville aldri bodd sånn selv og heller ikke hatt svigerfamilie i nærheten. Dette med mulighet for barnepass veier på ingen måte opp for alle ulempene slik jeg ser det. 

Anonymkode: a2478...040

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker alfa og omega om man skal bo slik er klare regler og forventninger, og at dere som voksne skal behandles som voksne. 

Endret av FrkSvår
Skrevet

Det er jo en fordel dersom de kan hjelpe deg med noe, avlaste, gjøre tjenester

Anonymkode: 3d293...880

Skrevet

Hvorfor mener dere det er så negativt?

Anonymkode: d3d4a...379

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det spørs jo hvor tett dere skal bo.  Skal dere dele kjøkken, stuer, gang, bad og lagringsplass?  Eller har svigermor sin egen leilighet i huset? 
Mye er også avhengig av hvor aktiv og sosial svigermor er.  Er hun f.eks. i full jobb enda, har venner og et eget sosialt liv, går i marka, reiser på ferier? 
Hva vet du om svigermors holdning til å bo sammen?  Tror det er umåtelig viktig å avklare hverandres forventninger på forhånd. 

Altfor mange unge tror at vi over 60 år står klare for å være barnepassere og hushjelper.  De fleste av oss eldre har gledet oss til å ha mindre forpliktelser, og mer hygge og kos sammen med barnebarna, - på egne premisser og når det passer best for oss.   

Endret av Zienna
Skrevet

Kjenner en som har giftet seg og fått barn. De bor sammen med hans foreldre. Det er deres families tradisjon. Sammen har de råd til en mye større og finere bolig enn det de hadde hatt råd til hver for seg. Tror svigerdatteren nok føler seg litt beklemt noen ganger, men barnet får vokse opp med besteforeldre. Jeg hadde også lett valgt hus med hage og svigerforeldre, versus at barnet mitt skulle vokse opp i ei trang leilighet på Oslo Øst.

Anonymkode: 2ccde...716

Skrevet
På 27.10.2019 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp i generasjonsbolig på bondegård, og for min del var det bare fryd med det. Men det er sikkert annerledes som voksen. 

Som BARN er det jo selvsagt fint.. 

Anonymkode: 4ffdc...3bf

• Liker 2
Skrevet

Hadde ALDRI bodd med svigerfamilien! Mine svigerforeldre var helt fantastiske de første årene. Nå blir jeg deppa hver gang svigermor har vært innom... Hu trykker meg alltid ned.... 😔 Vi skal faktisk flytte fra svigers (bor ikke sammen, men i samme by) og til byen min familie bor, for jeg vil heller ha min mamma og mine søsken rundt meg i hverdagen. Og min mann er helt enig. 

Anonymkode: d839d...a48

Skrevet

Jeg kunne godt ha bodd i en generasjonsbolig med svigerforeldre, da ville vi jo hatt hver vår leilighet. I samme leilighet, dele kjøkken og bad, -Nei takk 😄

Anonymkode: 65a4a...7a7

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Som BARN er det jo selvsagt fint.. 

Anonymkode: 4ffdc...3bf

Er ikke noe selvsagt i det nei. Hvis de voksne ikke hadde tålt trynet på hverandre hadde det ikke vært fint for noen.

Skrevet

Jeg hadde ikke taklet å bo i samme hus som noen andre enn barna mine og samboeren. Hadde det vært to adskilte hus hadde jeg jo sett annerledes på det. Men i mitt eget hus vil jeg styre og pusle som jeg vil.  

Anonymkode: 15635...587

Skrevet

Vi bor nå i kjelleren til svigers mens vi bygger hus. Trodde det skulle gå veldig fint da vi hadde satt oss ned å snakket om grenser osv før vi flyttet inn. Men disse grensene blir ikke holdt, og det har oppstått en del unødvendige konflikter. Vi har også fått baby når vi har bodd her, og for min del var det da det skar seg totalt! Det å ikke ha en plass å trekke seg helt vekk fra dem føles klaustrofobisk, svigermor kommer ned til alle døgnets tider for å «se og lukte» på baby, meninger om alt vi gjør, ignorering av det vi sier (feks når baby skal sove og svigermor vil leke....)

men selvfølgelig vil dette variere fra familie til familie, men for vår del er det ikke en god ting. Tenker at det er viktig at alle parter er enige om grenser og regler, og at alle faktisk må forholde seg til dem. Alle bør ha et sted de kan trekke seg helt vekk uforstyrret. Og ikke blande seg borti alt den andre parten driver med. 

Anonymkode: 326e0...c9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...