Gå til innhold

Vegetarisk mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å prøve meg på ett mer vegetarisk kosthold, av forskjellige grunner. Har ikke planer om å avstå 100% fra kjøtt, men ønsker å teste ut hvordan det er å spise mer plantebasert og vegetarisk. 

Eneste problemet er at jeg allerede er vanvittig dårlig på å komme på middager/lunsjer etc., så hvor henter dere som spiser vegetarisk inspirasjon fra? Kom gjerne med tips til nettsider, oppskrifter, mat dere pleier lager etc.

Fortell gjerne om hva dere synest om et sånt kosthold også. Har dere mer/mindre energi? Noe vitaminmangel? Har dere merket noe på fordøyelsen fra når dere spiser/spiste mer kjøtt? Avstår dere fra bare kjøtt eller også melkeprodukter, egg osv? Er nysgjerrig😊

Anonymkode: 69d93...d86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble helt frisk fra irritabel tarm etter jeg la om til vegetarkost for 3 år siden.

Middager: chili sin carne, forskjellige supper, taco med linser istedenfor kjøtt, pizza med linser og masse krydder i tomatsausen og sjampingon og oliven som topping, pasta med tofu og grønnsaker, wok med tofu osv.

Skrevet (endret)

Her i heimen går det i helt vanlig lunsj og middag; taco, lasagne, pasta, supper, gryter, pizza osv. Men i stedet for kjøttdeig så bruker vi vegetarfarse, veggisboller, bønner, linser, nøtter og/eller grønnsaker.

Jeg henter inspirasjon fra mange ulike steder. Her finner du mange gode ideer og retter ☺️

Har spist plantebasert i mange år. Er ikke fulltids-vegetarianer ettersom jeg spiser egg, melk og litt fisk. Spiser også pinnekjøtt en gang i året fordi jeg elsker det.

Jeg føler meg lettere, har bedre fordøyelse og mer overskudd. Er også sjeldent syk. Jeg begynte å spise vegetarisk som en mulig løsning på anoreksi-problematikk, og det har hjulpet meg mer enn noe annet.

Men det er selvsagt et totalbilde her. Jeg er generelt fysisk aktiv, er nøye på søvn, røyker ikke, spiser lite godis osv. Noe som nok påvirker like mye som det å spise mindre animalske produkter ☺️

Å velge vegetarisk mat virker kanskje overveldende og håpløst, men med en gang man lærer hvordan man kan erstatte animalske produkter så blir man fort vant til det.

Endret av Eun
Skrevet

Finnes masse, vegetarsnitzel, vegetarkjøttboller, vegetar kebab kjøtt, vegetar pizza, jeg liker spesielt vegetarburger.  Er vegetariner selv :) 

Anonymkode: d1e71...053

Skrevet

Det er masse vegetarblogger på nettet hvor du kan hente inspirasjon, med erfaring blir man også mer kreativ.

http://veg-veg.no/

veganmisjonen

vegetarbloggen

Anonymkode: 003bc...9a2

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst å prøve meg på ett mer vegetarisk kosthold, av forskjellige grunner. Har ikke planer om å avstå 100% fra kjøtt, men ønsker å teste ut hvordan det er å spise mer plantebasert og vegetarisk. 

Eneste problemet er at jeg allerede er vanvittig dårlig på å komme på middager/lunsjer etc., så hvor henter dere som spiser vegetarisk inspirasjon fra? Kom gjerne med tips til nettsider, oppskrifter, mat dere pleier lager etc.

Fortell gjerne om hva dere synest om et sånt kosthold også. Har dere mer/mindre energi? Noe vitaminmangel? Har dere merket noe på fordøyelsen fra når dere spiser/spiste mer kjøtt? Avstår dere fra bare kjøtt eller også melkeprodukter, egg osv? Er nysgjerrig😊

Anonymkode: 69d93...d86

Jeg er veganer og er superfornøyd med å spise helt plantebasert. Energinivået har blitt bedre(maten er jo ikke like tung og jeg føler blodsukker holder seg jevnere). Ingen vitaminmangler.

Jeg er stor fan av woker,gryter,supper og bowls.

Noen konkrete tips er:

Linsebolognese. Da koker du pasta og erstatter kjøttdeig med linser i tomatsausen

Chili sin carne. Bytt ut kjøtt med bønner

Sjekk ut vegetarbloggen og veganmannen for masse inspirasjon

Anonymkode: 476da...4c2

Skrevet

Jeg dropper noen ganger kjøtt/fisk og en typisk middag for meg da kan være falafel i pitabrød med god salat i og ved siden av. Jeg lager noen ganger vegansmisjonens blomkålpanne og bruker den som fyll i lefser/skjell som taco. Forskjellige indiske vegetarretter er både mettende og smaksrike, det samme med supper.

Jeg kommer nok aldri til å bli vegetarianer på full tid, men jeg prøver i hvertfall et par ganger i uken. Det er sunt for meg, for lommeboka og for miljøet.

Skrevet

Kan minne om mitt kosthold. Jeg avstår ikke fra noe, men har fokus på redusert kjøttforbruk og dyrevelferd. Jeg kjøper mye lam/får om høsten. Og jeg kjøper diverse vilt i jaktsesongen. Av fisk kjøper jeg helst torsk, sei, reker, blåskjell. Jeg er generelt opptatt av rene råvarer, kjøper helst ikke erstatningsprodukter og halvfabrikata. 

(og er ikke perfekt, og bommer sikkert på en del matvarer, men er ikke idealist på noen som helst måte)

Av kjøttfrie retter er jeg glad i indiske gryter (med linser eller søtpotet). Trines spinatlasagne og chili-sin-carne, som alt nevnt. Soppsuppe, maissuppe, fennikkelsuppe..... gjerne med rugbrødkrutonger. Pizzaer i alle varianter. Pad thai uten kylling. Squashnudler med soltørkede tomater og pesto. Pai med fetaost. Dumplings. 

Av retter med redusert kjøttmengde kan jeg nevne de samme suppene som over, men med litt torsk, chorizo eller bacon i. Omelett med litt røkelaks.  Bakt blomkål med bacon. Wok med kun litt kjøtt/fisk. 

Anonymkode: 66880...7e7

Skrevet
On 10/29/2019 at 11:58 AM, AnonymBruker said:

Kan minne om mitt kosthold. Jeg avstår ikke fra noe, men har fokus på redusert kjøttforbruk og dyrevelferd. Jeg kjøper mye lam/får om høsten. Og jeg kjøper diverse vilt i jaktsesongen. Av fisk kjøper jeg helst torsk, sei, reker, blåskjell. Jeg er generelt opptatt av rene råvarer, kjøper helst ikke erstatningsprodukter og halvfabrikata. 

(og er ikke perfekt, og bommer sikkert på en del matvarer, men er ikke idealist på noen som helst måte)

Av kjøttfrie retter er jeg glad i indiske gryter (med linser eller søtpotet). Trines spinatlasagne og chili-sin-carne, som alt nevnt. Soppsuppe, maissuppe, fennikkelsuppe..... gjerne med rugbrødkrutonger. Pizzaer i alle varianter. Pad thai uten kylling. Squashnudler med soltørkede tomater og pesto. Pai med fetaost. Dumplings. 

Av retter med redusert kjøttmengde kan jeg nevne de samme suppene som over, men med litt torsk, chorizo eller bacon i. Omelett med litt røkelaks.  Bakt blomkål med bacon. Wok med kun litt kjøtt/fisk. 

Anonymkode: 66880...7e7

WTF... Her var det mye uvesentlig info...

Anonymkode: 107c7...e2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...