Gå til innhold

Glutenallergi, ikke symptomer fra magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har etter at jeg fikk kyssesyken i voksen alder (35 år) og ble ganske dårlig, utviklet allergi/intoleranse for gluten / hvete.

Men det som gjorde det vanskelig å finne ut av er at det er ikke magen som viser symptomene i størst grad, og alle tester er negative. Men det er ingen tvil. Jeg blir fryktelig slapp, trøtt og hjernen henger rett og slett ikke med. Og ofte får keg en merkelig brenning i huden i ansiktet, men uten at den nødvendigvis er rød. Og dette varer gjerne i dagesvis om jeg har spist hvete/gluten. Små mengder en sjelden gang kan gå bra, men ikke alltid det heller.

Da vi først fant ut av det hadde jeg vært dårlig i magen lenge og mye kvalm, og dette ga seg ganske raskt med glutenfri kost. 

Så, er det flere som har opplevd samme? Å utvikle tilsvarende allergi etter kyssesyken el lign sykdommer? Og som ikke har de typiske symptomene? 

Anonymkode: 0dc2a...eee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes tre typer dokumentert hvete-relatert-reaksjon.

1. Cøliaki. Kjente reaksjoner er alt fra magevondt til influensasymptomer som ikke vil gå vekk. Flere har nesten ingen mage-symptomer.

2. allergi mot hvete (altså ikke gluten, men hvete). Denne kan enten gi utslag på tester (du har da produsert antistoffer (ironisk nok kan en produsere antistoffer og ikke være allergisk)) eller ikke gi utslag (du produserer ikke antistoffer). Allergi er like ofte knyttet til kontakt (innånding etc) som inntak. Utslag kan være alt fra pustebesver via utslett til magevondt.

3. Bare helt normal rævva fordøyelse. Tenk IBS/IBD. Da sliter man typisk med å fordøye hvete som ikke er gjæret med surdeig over tid (24 timer eller mer), men man fordøyer godt gjæret hvete helt fint. Korn er ordentlig tungfordøyelig. Derfor gjæret forfedrene våre den. Kjente symptomer på IBS/IBD er alt fra mage- tarmbesvær via utslett til influensasymptomer som ikke går vekk. Flere rapporterer om hjertebank og stress-symptomer og leamus er veldig vanlig.

Alle reaksjoner som gjelder "hvete" gjelder for øvrig andre kornslag pga kryssallergi og sammenfallende innhold av sukkerarter. Alle former for belastning kan utløse en sykdom (IBS/IBD) eller en allergi. 

Dette er kjente saker som fastlegen din skal kunne på rams.

Anonymkode: 1db3b...4be

Skrevet

Man finner vel fort ut om det er gluten eller hvete man reagerer på om man spiser et glutenfritt produkt som inneholder hvetestivelse, som jo mange produkter gjør. Ellers har jeg ikke mye å bidra med siden jeg har cøliaki og ikke tåler gluten. Det er bare det at man kan ikke skrive "jeg tåler ikke hvete/gluten", for det er ikke det samme!

Anonymkode: 18ff6...cd3

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes tre typer dokumentert hvete-relatert-reaksjon.

1. Cøliaki. Kjente reaksjoner er alt fra magevondt til influensasymptomer som ikke vil gå vekk. Flere har nesten ingen mage-symptomer.

2. allergi mot hvete (altså ikke gluten, men hvete). Denne kan enten gi utslag på tester (du har da produsert antistoffer (ironisk nok kan en produsere antistoffer og ikke være allergisk)) eller ikke gi utslag (du produserer ikke antistoffer). Allergi er like ofte knyttet til kontakt (innånding etc) som inntak. Utslag kan være alt fra pustebesver via utslett til magevondt.

3. Bare helt normal rævva fordøyelse. Tenk IBS/IBD. Da sliter man typisk med å fordøye hvete som ikke er gjæret med surdeig over tid (24 timer eller mer), men man fordøyer godt gjæret hvete helt fint. Korn er ordentlig tungfordøyelig. Derfor gjæret forfedrene våre den. Kjente symptomer på IBS/IBD er alt fra mage- tarmbesvær via utslett til influensasymptomer som ikke går vekk. Flere rapporterer om hjertebank og stress-symptomer og leamus er veldig vanlig.

Alle reaksjoner som gjelder "hvete" gjelder for øvrig andre kornslag pga kryssallergi og sammenfallende innhold av sukkerarter. Alle former for belastning kan utløse en sykdom (IBS/IBD) eller en allergi. 

Dette er kjente saker som fastlegen din skal kunne på rams.

Anonymkode: 1db3b...4be

Man kan ha ikke-cøliakisk glutenintoleranse. 

Anonymkode: 18ff6...cd3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...