AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #1 Skrevet 27. oktober 2019 Når folk tar en personlighetstest på DPS er det en grunn til det? Er de da bekymret for at vedkommende har en personlighetsforstyrrelse? Er det vanlig prosedyre? Anonymkode: 1dc1e...0d2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #2 Skrevet 27. oktober 2019 Det er vanlig Anonymkode: a3f5e...b43
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #3 Skrevet 27. oktober 2019 Ved min 1 utredning på DPS tok jeg ikke personlighetstest. Så det er ikke vanlig ved DPS jeg går til i alle fall. Eneste grunnen til at jeg ble utredet for pf, var en ivrig psykiater da jeg var innlagt på akuttpsykatrisk som mente at jeg måtte da ha Borderline personlighetsfortyrrelse, det var han overbevist om. Overraskende nok gjorde han hele utredningen ferdig på 1-2 timer og kunne bekrefte at det "stemte". Senere fikk jeg vite av min faste behandler på DPS at man aldri skal gjøre utredning for personlighetsforstyrrelse ved en akuttinnleggelse, da de for de fleste vil gi såkalt falskt utslag. Så fikk jeg gjort gjennomgått ny screening og fjernet diagnosen, heldigvis. Anonymkode: 28323...a02 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #4 Skrevet 27. oktober 2019 Har ei venninne som har vært innlagt i 2 uker til utredning. For å finne ut hva som er problemet og hvilke behandling hun trenger. Da må hun snakke med 2 psykologer samtidig, og hun måtte ta en personlighetstest med over 500 spm. Får ikke svar på den før om 4 uker Anonymkode: 1dc1e...0d2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #5 Skrevet 27. oktober 2019 Det kommer an på hva du er henvist for. Noen av mine nærmeste går til DPS pga alvorlig angst og for å utredes for ADHD og det er ikke gjort personlighetstest i de tilfellene, i alle fall. Anonymkode: 4480f...c76
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #6 Skrevet 27. oktober 2019 Har seriøst aldri hørt om at det blir tatt personlighetstester på DPS. Når du sier personlighetstest ser i allefall jeg for meg noe sånt som "16 personalities" som var så populær for et par år siden ol. Anonymkode: 753d7...109
Wagner Skrevet 27. oktober 2019 #7 Skrevet 27. oktober 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har seriøst aldri hørt om at det blir tatt personlighetstester på DPS. Når du sier personlighetstest ser i allefall jeg for meg noe sånt som "16 personalities" som var så populær for et par år siden ol. Anonymkode: 753d7...109 Når man er innlagt hos DPS så vil man under både inntak og uttak bli gitt standardiserte psykometriske tester, dette er også vanlig praksis hos DPS sin polikliniske tjeneste om man er til utredning. Disse psykometriske testene er viktige og gode verktøy som måler fungeringsnivå , symptomtrykk og de kan også et innblikk i pasientens sykdomsbilde i forhold til psykoser eller avdekke potensielle personlighetsforstyrrelser. Nå skal det sies at det ikke er primært disse testene som er avgjørende når det kommer til behandlers vurderinger om veien videre og hva slags hjelp pasienten trenger, men de kan fungere som et supplement til de kliniske intervjuene som man også blir gitt ved inntak. For realiteten er slik at mange pasienter ikke innehaver en stor innsikt i eget sykdomsbilde og i mange tilfeller ikke evner å uttrykke seg på adekvat måte, det er ofte svar som "vet ikke", "aner ikke", "skjønner ikke". Da er det fint med disse psykometriske testene så man får litt mer kunnskap å spille på/kjøtt på beinet. En annen fin ting med disse testene er at man kan måle fremgang eller eventuelt tilbakegang. Man får det på svart og hvitt om behandlingen har fungert. Om du er innlagt til kognitiv angst behandling vil nivåene av angst være målt før behandling, og også målt etter behandling. Om jeg ikke husker helt feil så var det BAI, Liebowitz og SCL-90-R som måler angst nivåer. La oss si du har et BAI nivå på 32 poeng ved innkomst (noe som indikerer alvorlig angstsymptomer) men ved utskrivelse måler 21 poeng (som indikerer moderate angstsymptomer) så vet man nå at behandlingen har redusert angsten betraktelig. Eller eventuelt at man scorer like høyt ved inntak og uttak, da har behandlingen ikke fungert. Dette er uhyre viktige verktøy for behandlere.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #8 Skrevet 27. oktober 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hva du er henvist for. Noen av mine nærmeste går til DPS pga alvorlig angst og for å utredes for ADHD og det er ikke gjort personlighetstest i de tilfellene, i alle fall. Anonymkode: 4480f...c76 Ja det tenker jeg også.. Anonymkode: 1dc1e...0d2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #9 Skrevet 27. oktober 2019 Det er nok MMPI test det er snakk om her. Den kartlegger personlighet og psykopatologi. Anonymkode: 0e233...a7f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå