Gå til innhold

Krystallsyken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som har hatt krystallsyken og kan dele sine erfaringer?

- Hvor lenge har dere hatt denne?

- Har dere gjort noen øvelser som dere fikk anbefalt av helsepersonell på eget hånd?

- Er det noen som har blitt frisk men har fått det på nytt igjen?

Skrevet

Var hos lege første gangen det skjedde. Ganske sikker på hva det var, men tenkte det var greit å få det dokumentert og være sikker på at jeg ikke overså noe alvorlig. Fikk øvelser av legen som jeg skulle gjøre for å bli bedre (Epley, google så finner du videoer). Var helt grusomt første gangen, men gjorde øvelsen og lå ikke flatt i 24 timer etterpå (satt og sov om natten). Etter det var jeg ør et par dager, men så tilbake til normalen. Har hatt ett anfall til, men det var ikke i nærheten av like ikke som første gang. Gjorde øvelsene, så forsvant det. Obs at det må gjøres til rett side alt ettersom hvilken side som er problemet, det hadde ikke jeg funnet ut av uten legehjelp. 

Anonymkode: f6172...5e3

Skrevet

Har hatt det i 20 år. Får relativt milde anfall nå og da, kanskje en gang i året eller noe sånt? Men hadde flere år uten anfall også. Hvis det blir ille nok så gjør jeg øvelser. Det skremmer meg ikke nå som jeg vet hva det er.

Anonymkode: 8e537...8a9

Skrevet

Har hatt kronisk krystallsyken i over 7 år. Hjemmeøvelser fungerer ikke for meg så må til helsepersonell for hjelp. Er kronisk svimmel hele døgnet selv når jeg ikke har anfall. Har hatt kombinert virus på balansenerven og krystallsyken samtidig så det kan være derfor jeg ikke blir bra. At jeg har fått en skade på balansesystemet. Jeg begynte med balansetrening ganske kjapt og trener minst 2 ganger i uka hos fysioterapeut. Sliter med utmattelse pga jeg har mye smerter generelt og blir sliten av og være svimmel hele tiden. Ble feilbehandlet i starten så kan og være derfor jeg ikke blir bra igjen. Kunne fortalt mye mer men vil ikke skremme noen.

De aller fleste blir bra innen kort tid jeg er dessverre ikke en av de. Flere jeg kjenner til  har kun trengt behandling et par ganger så blir de bra igjen. Ca 50% får det tilbake etter stund for så og kanskje aldri få det igjen. Det forskes mye mer på det nå enn da jeg fikk det. 

Anonymkode: 7715e...69c

Skrevet

Hadde det i 3 uker sist. Til jeg fant en lege som hadde en spesiell stol så kan kunne slenge krystallene på plass. Var en nevrolog på Rikshospitalet. Anbefalt!

Anonymkode: 9df9a...d54

Skrevet

Jeg hadde to anfall da jeg var gravid, men har ikke fått det igjen i etterkant. Det var ganske kortvarig, og det gikk over av seg selv, så jeg fikk aldri noen øvelser. Anfallene var kraftige, og jeg ble lagt inn på sykehus fordi de ikke helt visste hva det var til å begynne med. 

Anonymkode: 1f467...8a7

Skrevet

Jeg hadde svimmelhet i noen måneder, og ble kvitt det med Epstein Barr-protokollen til Medical Medium. Det man gjør er at man kutter ut egg, melk, gluten og noen flere matvarer, og legger til mye frukt og grønnsaker samt enkelte urter og tilskudd. Ble også kvitt vondt i et kne og hetebyger.

Anonymkode: 74144...ce2

Skrevet

Tusen takk for alle svar 🙂

Jeg selv har fått krystallsyken for litt over en måned siden. Det var skremmende. Går veldig opp og ned, men håper å bli bedre snart.

Sender gode tanker til alle dere☺️

Skrevet

Jeg får det innimellom. Da gjør jeg epleys øvelser som ligger på nettet. Anbefsles!

Anonymkode: 8f05d...83f

Skrevet

Viktig å være obs på Vestibulær migrene. Dette kan minne sterkt om krystallsyken, men er faktisk en migrene uten hodepine, men med svimmelhet. 

Anonymkode: f33ac...bfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...