Gå til innhold

Sparing/nedbetaling av studielån

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 27 år og leier bolig mens jeg sparer til å kjøpe egen.

Har 380.000 i studielån og ca 500.000 i EK (ca halvparten på BSU og halvparten vanlig sparekonto).

Forsøker å spare ca 8000 i måneden,  da er nedbetaling på studielånet inkludert (ca 1300 i avdrag).

Men jeg er usikker på hvordan det egentlig er lurest å fordele sparingen på sparekonto vs nedbetaling av studielån? Jeg leser jo overalt at studielånet ikke burde betales ned fortere pga. alle fordelene, men samtidig er renten på studielånet høyere enn hva jeg får på sparekonto. Har tenkt på å spare i fond, men har inntrykk av at det ikke er det lureste på kort sikt (håper å kunne kjøpe bolig innen 2-4 år).

Noen som kan hjelpe meg med å bli litt klokere? :)

Anonymkode: 9285e...50b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis målet er å kjøpe bolig i løpet av 2-4 år bør du holde deg unna fond og du bør heller ikke betale ekstra på studielånet. Du trenger så mye som mulig i egenkapital og bankene ser «lettere» på studielån enn f.eks. forbrukslån.

Sett pengene dine på høyrentekonto frem til du skal kjøpe. 

Anonymkode: 20e7b...dbb

• Liker 3
Skrevet

Glem ekstra nedbetaling på studielånet utover de vanlige avdragene, og spar alt du kan til EK. "Alle" har studielån, og bankene er mye mer opptatt av hva du kan stille med selv i oppspart egenkapital. Dersom perspektivet ditt kun er 2-4 år, bør du som tidligere nevnt i tråden droppe fond, og satse på en god sparekonto. 

• Liker 2
Skrevet

Trenger da ikke å ha sparepengene på en vanlig sparekonto med 0,8-1,1% rente... https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/  Her finner du Forbrukerrådets oversikt over de beste sparerentene. 2,4% er vel akkurat på nivå med studielånsrenta, så her vil du ikke tape noe. Risikofri sparing

Ellers har man BSU2.0 hos DNB, og Sparebank1 og OBOS har også slike "liksom"-BSU-ordninger med full BSU-rente. 

Skrevet

Takk for svar!

Følger rådene deres og nedbetaler minst mulig på studielånet, og finner heller en bedre sparekonto :) 

Anonymkode: 9285e...50b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...