Yasmin19 Skrevet 27. oktober 2019 #1 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg sluttet med p-piller i mai etter å ha brukt Yasmin i mange år. Det var ikke før i slutten av september jeg fikk tilbake mensen, men kun veldig korte og lette blødninger. Typ 3-4 dager der jeg kun trenger truseinnlegg. Veldig ulikt mensen før jeg begynte på p-piller! Dessuten en veldig kort syklus, nå har jeg nettopp begynt på min tredje menstruasjon etter ppille-slutt. Det går kun 2-3 uker mellom hver. Nå har det gått 6 mnd siden slutt og jeg begynner å bli utålmodig på at ting skal normalisere seg. Hvor lang tid skal jeg gi det? Ville dere dratt til legen? Er det noen legemidler som kan sette ting i gang?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #2 Skrevet 27. oktober 2019 Det er vanlig. Det tar normalt et års tid. Ingen legemidler, eller leger, som kan hjelpe. Anonymkode: 37ada...1c7
Yasmin19 Skrevet 27. oktober 2019 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2019 (endret) Ifølge helsebiblioteket har 97% mensen tilbake innen 90 dager etter ppille-slutt, så vil vel ikke si at det tar «normalt et års tid». Endret 28. oktober 2019 av Yasmin19 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #4 Skrevet 29. oktober 2019 På 27.10.2019 den 15.21, Yasmin19 skrev: Jeg sluttet med p-piller i mai etter å ha brukt Yasmin i mange år. Det var ikke før i slutten av september jeg fikk tilbake mensen, men kun veldig korte og lette blødninger. Typ 3-4 dager der jeg kun trenger truseinnlegg. Veldig ulikt mensen før jeg begynte på p-piller! Dessuten en veldig kort syklus, nå har jeg nettopp begynt på min tredje menstruasjon etter ppille-slutt. Det går kun 2-3 uker mellom hver. Nå har det gått 6 mnd siden slutt og jeg begynner å bli utålmodig på at ting skal normalisere seg. Hvor lang tid skal jeg gi det? Ville dere dratt til legen? Er det noen legemidler som kan sette ting i gang? De fleste får regelmessig menstruasjon innen 3 måneder ja, skriver de. For min del tok det mye lenger tid. Først tok det 91 dager, deretter 57, deretter 45, så 38 og siden har den holdt seg noenlunde på 36-40. Men det tok altså 6-7 måneder for min del. Jeg gikk til legen etter 4,5 måneder, tok blodprøve og bli henvist videre til gynekolog. Det tar tid med alle disse legene pga man må vente flere uker her og der - først ene timen deretter andre etc.. Hvis du FØR p piller hadde normal og regelmessig menstruasjon ville jeg sikkert ikke stresset (best guess er at det da stabiliseres snart), mens hvis du før p piller hadde uregelmessig menstruasjon ville jeg nok bare gått til legen. Anonymkode: 72d76...966
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #5 Skrevet 29. oktober 2019 På 27.10.2019 den 15.28, AnonymBruker skrev: Det er vanlig. Det tar normalt et års tid. Ingen legemidler, eller leger, som kan hjelpe. Anonymkode: 37ada...1c7 Det stemmer vel ikke helt. Kroppen kan ha endret seg og det kan være underliggende hormonelle ubalanser som leger kan hjelpe med. Ellers har jeg et tips til Ts som ikke er helt i tråd med hva leger ville anbefalt, men jeg er overbevist om at det har hjulpet min syklus: - Vitex kosttilskudd - en ss linfrø og en ss gresskarkjerner DAGLIG - og generelt passe på å spise nok fett (inkl mat med mettet fett og kolesterol) og nok karbohydrater - så ingen low fat og low carb dietter når man prøver å stabilisere syklus altså! Anonymkode: 72d76...966
Yasmin19 Skrevet 30. oktober 2019 Forfatter #6 Skrevet 30. oktober 2019 Takk for svar! Var hos gyn i dag, pco med start av provera og femar håper det blir noe action snart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå