Gå til innhold

Hva skjer om sykehuset/politiet ikke får tak i nærmeste pårørende ang. alvorlig syk eller død forelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer om sykehuset/politiet ikke får tak i nærmeste pårørende ang. alvorlig syk eller død forelder?

Jeg står som nærmeste pårørende til begge mine foreldre, og ja, jeg vet at det nok er en unødig bekymring. Men jeg bare lurer på hvordan de løser det om dete skulle skje at min mor eller far skulle bli alvorlig syk/skadet og havne på sykehus? Eventuelt at de skulle dø uventet? 

Vil sykehus/politiet bare prøve å ringe helt til nærmeste pårørende tar telefonen? Eller vil de da velge å heller ringe mitt søsken eller øvrige familie? Jeg har ett yngre søsken i tillegg til at begge mine foreldre har søsken selv. Min søster er veldig dårlig på å ta telefonen og tar i utgangspunktet aldri telefonen dersom det er ukjent nummer. Begge mine foreldre samt oss barna har dessverre lite (dårlig) kontakt med øvrig familie, og så vidt jeg vet har de ikke telefonnummeret mitt (da de ikke ønsker det). 

Anonymkode: fdb9e...e99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har søsken, så har dine foreldre flere nærmeste pårørende. Dersom sykehuset allerede har registrert pårørende i sitt journalsystem, vil de forsøke å kontakte den/de som står som nærmeste pårørende. Folkeregisteret har oversikt over familieforhold og vil tro at politiet kan hente ut informasjon derfra ved behov. 

Anonymkode: 75d1d...e9f

Skrevet

Du og dine søsken vil bli forsøkt kontaktet på tlf flere ganger. Hvis en av dem skulle omkomme i feks en bilulykke så er det også vanlig at politet kommer på døra di, istedenfor å ringe. Men jeg vil tro at du som de fleste andre søker opp ukjente nummer, og ringer tilbake når du ser at sykehuset elle politiet prøver å få tak i deg (samtidig som at du merker vel fort om du ikke får tak i foreldrene dine). Her bekymrer du deg nok veldig unødig.

Anonymkode: e4c67...6c9

• Liker 1
Skrevet

Jeg svarer heller ikke ukjente numre, men sjekker umiddelbart på 1881.no. Hadde det vært politiet eller Ahus, ville jeg ringt tilbake med en gang.

Anonymkode: e70b4...427

Skrevet

Politiet kommer på døra til pårørende ved uventede dødsfall/ulykker hvor noen dør. Blir noen innlagt i sykehus, prøver de mange ganger å ringe pårørende. Er pasienten våken og orientert så spør de vedkommende hvem de skal ringe. Er de ikke våken og orientert henter de pårørende enten fra journalsystemet om personen har vært innlagt før, eller gjennom politiet. Pårørende blir da «rangert» i rekkefølgen: ektefelle, voksne barn, evt foreldre, evt søsken. 

Anonymkode: 0e0e2...088

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...