AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #1 Skrevet 27. oktober 2019 Nå har jeg lest opp og ned på samordna uten å bli noe klokere.. Jeg har vitnemål med bestått fagutd. Ikke studiekompetanse. Tar dette som privatist. Eksamner til våren, vil de bli lastet opp på elektronisk vitnemål som ligger i samordna? Eller må jeg, som jeg har forstått; kontakte gammel vgs å få de til å skrive ut et nytt vitnemål for fag jeg ikke har tatt hos dem?🤨 Og hvordan rekke dette innen 1 juli? Noen her som vet gangen i det? Anonymkode: 0e089...95d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #2 Skrevet 27. oktober 2019 Du får karakterene før 1.juli, deretter må du sende disse til din vgs (de fleste tar det i mot som vedlegg på e-post). De legger inn nytt vitnemål på deg som dukker automatisk opp i samordna. det betyr at du må ta kontakt med din vgs en stund før juni, og avtale hvordan de skal løse dette. Tar du eksamen i Oslo og har gått på vgs i Oslo så har de tilgang til dine privatisteksamener automatisk. det er litt stress, men det løser seg alltids. Anonymkode: bb7d0...8fa
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #3 Skrevet 27. oktober 2019 Takk for svar. Men hva er min videregående? Der jeg tok vk1 og vk2, før læretid kommunalt, eller der jeg startet på alm.påbygg; men droppet ut? 🤭 Må legge til at dette er snart 15 år siden.. har de ennå noe «papirer» liggende på meg? Anonymkode: 0e089...95d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #4 Skrevet 27. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men hva er min videregående? Der jeg tok vk1 og vk2, før læretid kommunalt, eller der jeg startet på alm.påbygg; men droppet ut? 🤭 Må legge til at dette er snart 15 år siden.. har de ennå noe «papirer» liggende på meg? Anonymkode: 0e089...95d Stemmer det, det er den skolen som er «ansvarlig» for deg og de eneste som kan skrive ut vitnemål på deg. hvis skolen er nedlagt så er det fylkeskommunen som må ordne vitnemål for deg. Anonymkode: bb7d0...8fa
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #5 Skrevet 27. oktober 2019 Beklager, leste ikke ordentlig. Jeg er usikker. Ta kontakt med de som har gk og vk1 på deg, altså første skolen. Regner med at du har fagbrev og derfor tar norsk, historie, naturfag og det der for å få studiekompetanse. Da gir det mening at den første skolen er den du tar kontakt med. hvis det er snakk om 23/5 så kan du bare laste opp papiret du får fra eksamenskontoret inn i samordna. Anonymkode: bb7d0...8fa
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #6 Skrevet 27. oktober 2019 Her var det mye rare svar. Jeg gjorde dette nå i vår da jeg skulle inn på høgskolen. Den gamle skolen du gikk på har ikke noe ansvar for karakterer du får nå. Du får heller ikke noe nytt vitnemål, du får kun en karakterutskrift. Når du har tatt alle eksamenene du skal, så må du kontakte den skolen du har tatt privatisteksamen hos, og be om å få en utskrift av alle karakterene. Så må du selv laste opp dette dokumentet og legge til søknaden din hos samordna. Du er helt ansvarlig for at papirene er i orden, så du må gjerne purre på denne utskriften hvis ting tar tid. Anonymkode: ea2f2...0e1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #7 Skrevet 27. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye rare svar. Jeg gjorde dette nå i vår da jeg skulle inn på høgskolen. Den gamle skolen du gikk på har ikke noe ansvar for karakterer du får nå. Du får heller ikke noe nytt vitnemål, du får kun en karakterutskrift. Når du har tatt alle eksamenene du skal, så må du kontakte den skolen du har tatt privatisteksamen hos, og be om å få en utskrift av alle karakterene. Så må du selv laste opp dette dokumentet og legge til søknaden din hos samordna. Du er helt ansvarlig for at papirene er i orden, så du må gjerne purre på denne utskriften hvis ting tar tid. Anonymkode: ea2f2...0e1 Takk! Eksamenene er i regi av fylkeskommunen, og de setter opp lokale; dvs har kun to eksamener tilknyttet en vgs. Så da er det fylkeskommunen, som også er privatistkontoret jeg må kontakte?🤡 Dvs, jeg kan kontakte privatistkontoret og be om utskrift? Dette var vanskelig 😅 Anonymkode: 0e089...95d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #8 Skrevet 27. oktober 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye rare svar. Jeg gjorde dette nå i vår da jeg skulle inn på høgskolen. Den gamle skolen du gikk på har ikke noe ansvar for karakterer du får nå. Du får heller ikke noe nytt vitnemål, du får kun en karakterutskrift. Når du har tatt alle eksamenene du skal, så må du kontakte den skolen du har tatt privatisteksamen hos, og be om å få en utskrift av alle karakterene. Så må du selv laste opp dette dokumentet og legge til søknaden din hos samordna. Du er helt ansvarlig for at papirene er i orden, så du må gjerne purre på denne utskriften hvis ting tar tid. Anonymkode: ea2f2...0e1 dette gjelder så lenge fagkoden er lik eller tilsvarende for reform 94 (regner med at det er denne hun mener). som jeg også skrev så kan du laste opp utskriften i samordna direkte, hvis man søker 23/5. Søker hun med hele vitnemålet kan hun få problemer mtp fordypning og liknende. Det beste er alltid å få alt på vitnemålet ettersom ikke alle saksbehandlere evner å lese. Anonymkode: bb7d0...8fa
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #9 Skrevet 27. oktober 2019 Takk for svar, jeg har endelig funnet ut av det! Eksamenskontoret i fylket skriver ut kompetansebevis og sender per post siste uken i juni (om andre skulle lure, eller google dette i ettertid;)). Anonymkode: 0e089...95d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #10 Skrevet 27. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, jeg har endelig funnet ut av det! Eksamenskontoret i fylket skriver ut kompetansebevis og sender per post siste uken i juni (om andre skulle lure, eller google dette i ettertid;)). Anonymkode: 0e089...95d Hvis det skal være informativt bør du også legge til at dette kompetansebeviset må i mange tilfeller sendes videre til tidligere vgs. Det holder ikke å bare laste opp kompetansebevis i samordna hvis man feks søker med 3-årig vitnemål og bytter fagkoder. Anonymkode: bb7d0...8fa
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #11 Skrevet 27. oktober 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det skal være informativt bør du også legge til at dette kompetansebeviset må i mange tilfeller sendes videre til tidligere vgs. Det holder ikke å bare laste opp kompetansebevis i samordna hvis man feks søker med 3-årig vitnemål og bytter fagkoder. Anonymkode: bb7d0...8fa Hvor har du dette fra? Vitnemålet fra tidligere ligger jo allerede hos samordna. De som sitter med inntak sammenligner fagkodene som er sendt inn, og regner med den beste karakteren. Tidligere VGS har ingenting med forbedrede karakterer å gjøre. Jeg har nettopp gjort dette, og det holdt i massevis å bare laste opp kompetansebeviset sammen med søknaden, selv om fagkodene mine var i hytt og pine. Anonymkode: ea2f2...0e1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #12 Skrevet 28. oktober 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du dette fra? Vitnemålet fra tidligere ligger jo allerede hos samordna. De som sitter med inntak sammenligner fagkodene som er sendt inn, og regner med den beste karakteren. Tidligere VGS har ingenting med forbedrede karakterer å gjøre. Jeg har nettopp gjort dette, og det holdt i massevis å bare laste opp kompetansebeviset sammen med søknaden, selv om fagkodene mine var i hytt og pine. Anonymkode: ea2f2...0e1 https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/nye-fag-og-forbedringer/index.html under «ønsker du å bytte ut fag fra vitnemålet ditt». Mange av saksbehandlerne er flinke og kan se hvilken kombinasjoner du vil ha, mens andre er (dessverre) mer rigide. Det er derfor det alltid er best å få ting på vitnemålet, for da kan de ikke skylde på deg om de regner feil. Det er dessverre en del regnefeil når svært mange skal poengregnes på kort tid. Anonymkode: bb7d0...8fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå