Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ordinær ul være på samme sted sted som fødeplass?Lurer også på dersom man vurderer å søke om ks, er dette noe som blir ytret allerede i søknaden om fødeplass (hvordan er dette dersom man søker fødeplass selv og ikke gjennom lege/jordmor?, eller blir dette først tatt opp på ordinær ul?

Hilsen 12 uker på vei og førstegangs. :gravid::rodmer:

(Edit: har legetime neste uke) 

Anonymkode: b6580...1c7

Skrevet

Ordinær ul på ahus er på gynekologisk poliklinikk, en annen avdeling enn fødeavdelingen. Dette vil nok variere fra sykehus til sykehus. 

Anonymkode: 0d677...786

• Liker 1
Skrevet

På KK Haukland så var OUL på gynekologisk poliklinikk, fødeavdelingen var en annen avdeling. To forskjellige etasjer :) 

Anonymkode: 85d44...1ed

• Liker 1
Skrevet

Søkte aldri om fødeplass. Fikk oul på sykehus som lå litt lengre bort enn et annet som er nærmere. Når fødsel starta dro jeg bare til sykehuset nærmest der jeg var. 

Anonymkode: ce354...955

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du søke om ks? 

Anonymkode: 51086...800

Skrevet

I to av mine graviditeter hadde jeg Oul på annet sykehus enn der jeg skulle føde.

Fødeplass har jeg aldri søkt og ks har aldri vært aktuelt, så prosessen rundt det vet jeg lite om.

Anonymkode: 522e0...d7c

• Liker 1
Skrevet

Jordmor i kommunen spurte meg på første kontroll hvilke sykehus jeg ønsket OUL på. Jeg bor dog ikke et sted hvor man trenger å søke fødeplass :) 

Anonymkode: 68dcf...2bc

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rolle spiller det? 

Anonymkode: 06f02...9ba

• Liker 1
Skrevet

Du kan be legen din sende søknad om fødeplass og du kalles inn til OUL på samme sykehus. Ultralyd er på gynekologisk eller svangerskapspoliklinikk som er tilknyttet fødeavdelingen. Dette er min erfaring om hvordan det virker, fra da jeg jobbet med dette og mine egne svangerskap/fødsler. Kanskje det er ulik praksis fra sted til sted, men tror dette er ganske vanlig måte å gjøre det på. Om det blir ks eller ikke tas oftest opp senere. Du kan henvises til en forløsningssamtale hvor du kan ta opp grunner til ks og så blir det vurdert om det er nødvendig eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor er OUL hos en privatpraktiserende gynekolog og ikke på sykehuset. Så dette kan variere fra sted til sted.

Det skader ikke å ta opp ønsket om ks med lege/jordmor tidlig. Be om informasjon om fremgangsmåten. Her er det vanlig praksis å søke om og komme inn til fødepoliklinikken for en vurdering mot slutten, etter uke 30. Men kanskje passer det deg bedre å ta det tidligere.

Anonymkode: b7c82...469

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullstendig irrelevant, men siden du spør kan skal jeg fortelle at jeg har en nevrologisk (nei, ikke arvelig) sykdom som gjør meg bevegelseshemmet.

Skrevet

Tusen takk for mange informative svar. :blomst:

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullstendig irrelevant, men siden du spør kan skal jeg fortelle at jeg har en nevrologisk (nei, ikke arvelig) sykdom som gjør meg bevegelseshemmet.

Beklager at jeg spurte, da. Jeg lurte fordi jeg er gravid og ks kanskje blir aktuelt. Lurte på om vi var i noenlunde samme situasjon.

Skrevet

På Ahus gjennomføres OUL på gynekologisk poliklinikk i 1. etasje. Fødeavdelingen er i samme bygg, men i 4. etasje. Men dette vil variere fra kommune til kommune, så du må nesten høre med fastlegen din (ev. jordmor).

Fastlegen min søkte om fødeplass for meg på første svangerskapskontroll i uke 12. Dersom du vet at du skal ha keisersnitt, er det naturlig at fastlegen nevner det allerede da.

Anonymkode: 4b5fa...535

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...