Gå til innhold

Dere som har eller har hatt en 13-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å finne ut av følgende: 

Hva skal man forvente at en 13-åring bidrar med hjemme, OG hva skal de få for det? 

(Du kan slutte å lese her, og likevel gi et fullverdig svar hvis du vil.) 

Et annet alternativ jeg har tenkt på, er at jeg overfører en fast sum pr mnd, og at hun kjøper alt selv. For hennes vedkommende blir det da klær (ikke yttertøy og sko), sminke, bursdagsgaver til venninner, skolekantina når hun velger å bruke den, kino/spise ute med venner, frisør etc. Jeg kjøper mobilabonnement/spotify/netflix osv., og månedskort trenger vi ikke. 

Hvor mye er det i så fall naturlig å sette over pr mnd, og hva kan jeg forvente at hun bidrar med for den andelen som er rene lommepenger? 

Anonymkode: abf96...6fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var mye å forvente.

Anonymkode: 35736...222

Skrevet

1000 kr i mnd. støvsuge huset hver uke og vaske badet

Skrevet

Min 13-åring får 300 i måneden. Vi dekker klær og andre nødvendigheter. Lommepengene går til ekstrating. 

Hun må støvsuge en etasje i huset en gang i uka. Ingen enorm oppgave. 

Anonymkode: 8cabf...53a

Skrevet

13-åringen her hadde faste oppgaver. Hun slet med å huske det/prioriterte feil, det ble bare irritasjon og hun ble frustrert både over seg selv og over oss....

Vi lagde isteden en avtale om at hun skal bidra når hun får beskjed. I tillegg har jeg bedt henne se om det er noe hun ser kan gjøres når hun husker på det. Det har faktisk resultert i at hun svinger innom kjøkkenet og ser om oppvaskmaskinen er ferdig, og tømmer den.... For eksempel....

Ideellt sett skulle jeg nok sett at hun bare kunne hatt oppgaver og gjort dem. Men det ble bare dårlig stemning. Avtaler at hun skal gjøre det hun blir bedt om uten å sukke, og dersom det ikke passer akkurat da skal hun si det på en ok måte og foreslå et alternativt tidspunkt. Hun kan også for eksempel få beskjed om å støvsuge når hun kommer hjem fra skolen, og det gjennomfører hun.

Hun får ingen fast sum i måneden enda. Hun får penger til det hun trenger når hun spør. Noen ganger sier vi selvfølgelig nei. Hun får ikke betalt for å støvsuge og tømme oppvaskmaskinen, hun bor her og bruker bestikk og tallerkner hun også. Hun produserer søppel og kan dermed bære den ut på samme måte som meg. Hun FÅR betalt dersom hun for eksempel rydder garasjen for faren.

Vi trives alle sammen mye bedre med denne løsningen enn med den hvor ting stadig ble glemt. Hun vet godt at vi har lettere for å si ja til noe hun spør om dersom hun har gjort mye hjemme og vist velvilje. Men hun vet også at vi er en familie hvor alle skal bidra med det daglige uten å få betalt for det (hvem betaler meg for å lage middag liksom? 😛 )

For noen funker det med "krysselister" og faste avtaler, for andre funker det bedre å be direkte. Hun vet godt at jeg ikke er interessert i å mase, så vi kommuniserer på en trivelig måte. Ble mye bedre som sagt etter at vi sluttet med disse listene. Hun bidrar mer på frivillig basis også enn hun gjorde før. Føles mer som et fellesskap, og det sier hun også!

• Liker 1
Skrevet

Får ikke penger for husarbeid. Det er en selvfølge at hun skal hjelpe til. Hun får penger ut ifra karakterene på skolen. Alt over 4 gir 200kr, 4 gir 100nr og en 3er gir 50 kr. Bortsett fra matte, der gir en 3er 100kr og alt over 3 gir 300. 

Anonymkode: af320...512

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med å finne ut av følgende: 

Hva skal man forvente at en 13-åring bidrar med hjemme, OG hva skal de få for det? 

(Du kan slutte å lese her, og likevel gi et fullverdig svar hvis du vil.) 

Et annet alternativ jeg har tenkt på, er at jeg overfører en fast sum pr mnd, og at hun kjøper alt selv. For hennes vedkommende blir det da klær (ikke yttertøy og sko), sminke, bursdagsgaver til venninner, skolekantina når hun velger å bruke den, kino/spise ute med venner, frisør etc. Jeg kjøper mobilabonnement/spotify/netflix osv., og månedskort trenger vi ikke. 

Hvor mye er det i så fall naturlig å sette over pr mnd, og hva kan jeg forvente at hun bidrar med for den andelen som er rene lommepenger? 

Anonymkode: abf96...6fb

Denne typen spørsmål, med store barn, og å hjelpe til hjemme dukker stadig opp her inne. 

Forstår ikke mødre og fedre at deraom ett barn, her en tenåring, skal hjelpe til hjemme, så må dette naturlig innvolveres og innarbeides fra barnet er barnehagebarn? Man kan ikke forvente å endre tanke og handlingsmønsteret til en 13. åring plutselig når hun har blitt tenåring og har hatt mange år å venne seg til at alt på "hotellmamma og pappa" ordner seg av seg selv. 

Så til penger. En 13. åring er for ung og umoden til å skulle ta seg av og styre egen økonomi i så stor grad som du legger opp til. Har hun tidligere fått nesten alt hun har bedt om uten tanker for økonomi? Da nytter det i alle fall ikke å gi henne ansvar for innkjøp av alt du ramser opp. Hun må få opplæring i økonomi, samtaler om økonomi med foreldrene og praktiske øvelser der mengden penger og ansvar delvis økes. 

Så til spørsmålet hva du skal få igjen av husoppgaver for å gi henne penger. Hun er din datter, ikke en hushjelp du betaler for å gjøre husarbeid hjemme hos dere. Man kjøper ikke sine barn. 

Anonymkode: 2aaf7...578

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...