Gå til innhold

Når barnet føler at ingen bryr seg om de.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med datteren min på 9 år. Jeg har kun ett par få nære venninner, men møter de stort sett når barnet ikke er hos meg.

Én venninne liker å ringes ett par ganger i uken, men barnet mitt liker ikke at jeg snakker i tlf, for da "bryr jeg meg ikke om henne og er bare opptatt av vennene mine". Én annen venninne kommer på besøk innimellom, men vier lite oppmerksomhet til barnet mitt. Stiller ikke spm, ingen klemming. Jeg har ikke tenkt så mye på det, annet enn at hun kanskje ikke er så barnekjær. Men nå har barnet begynt å mislike at hun kommer på besøk, fordi hun føler at hun ikke bryr seg om henne og bare vil snakke med meg.

Igår var vi ute på ett senter, og jeg møtte en venninne jeg ikke har sett på 2-3 år. Vi er ikke så veldig nære, men hun ga datteren min flere klemmer, fordi det var så lenge siden. Selv om hun bare sto å snakket med meg, maste datteren min etterpå om hun kunne bli med oss hjem, om vi kunne besøke henne osv, og jeg spurte hvorfor? "Fordi hun var snill og brydde seg om meg".

Noen opplevd lignende? Blir barna sjalu på vennene deres? Jeg gir barnet oppmerksomhet selv om jeg har besøk, men besøket gir ikke så mye oppmerksomhet. Ingen av vennene mine har barn selv, og jeg kan jo ikke tvinge de til å bry seg om barnet mitt.

Anonymkode: 549c8...23b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner henne godt, barn har et stort behov for å bli sett og anerkjent av andre voksne enn bare foreldrene. Hvordan er nettverket deres ellers? Har hun besteforeldre, tanter/onkler eller stemor som er engasjert i henne? Du bør kanskje prioritere å være med de som gir henne oppmerksomhet og jobbe for å utvide nettverket deres litt.

Anonymkode: d9755...1b1

Skrevet

Alle barn ønsker jo å bli sett. Det er ikke så mye som skal til. Feks man hilser på og viser interesse. 

Kansje du kan si ti din veninne at "Line har så lyst å snakke litt mer med deg når du er her. Kansje du kan gi henne litt oppmerksomhet når du kommer innom? Da hadde hun blitt veldig glad." Tviler på hun blir sur av det.

Anonymkode: bbf0c...a20

Skrevet

Jeg husker at når vi var borte på besøk hos eldre mennesker da jeg var liten, la de alltid merke til meg og jeg fikk gjerne litt godteri m.m. Husker at jeg satte så pris på det og ville gjerne besøke de flere ganger. Vikitg for barn å bli sett av andre voksne. Nå har jeg ei venninne som junior stadig vil at vi skal besøke/ha på besøk, og det er nettopp fordi hun prater med og legger merke til han. 

Anonymkode: d2ccd...9cd

Skrevet

Viktig å bli sett, men jeg driver ikke å klemmer på venners barn, spesielt ikke de jeg ser sånn 1-2 ganger i året. Det syns jeg blir et overtramp ovenfor barnet. 

Anonymkode: 37544...ba9

• Liker 6
Skrevet

Vennene mine er nesten mer opptatt av barnet mitt enn meg når vi treffes alle sammen, ser her at jeg heldig sånn sett.😅 Så ingen sjalusi her. 

Tror nok jeg ville fått flere voksenpersoner i miljøet rundt dere som familie, lurt å ha det spesielt hvis du har liten familie fra før.

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi har ingen familie i nærheten og jeg har desverre lite nettverk. Alle venninne mine er barnløse og er ikke så intr. i å møtes med mindre jeg har barnefri. Hun ene venninna med barn, er velsig opptatt, så vi ses kanskje 1 gang i mnd'en. Har ikke klart å få noe særlig kontakt med de andre foreldrene på skolen heller, vet ikke helt hvorfor egentlig. Kanskje fordi de er en del eldre enn meg og etablerte, så er ikke noe kontakt på fritiden. På jobbene jeg har hatt, har det også vært en del yngre folk som har jobbet, så lite til felles. Hun går på en fritidsaktivitet også, men der er det bare å hente/levere barna.

Vet ikke hvordan jeg skal møte nye folk. Men vi hadde hatt godt av ett større nettverk begge to.

TS

Anonymkode: 549c8...23b

Skrevet

Barn er sånn. husker når jeg var liten ville jeg alltid besøke de som ga meg oppmerksomhet og godteri igjen 😅 :) 

Anonymkode: 93d63...016

Skrevet

Forklar barnet at ikke alle liker å klemme, men at det ikke betyr at de ikke liker deg eller at de ikke er snille. 

Anonymkode: 55185...252

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...