Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 25 år gammel kvinne, singel. Leier en leilighet av et familiemedlem, derfor veldig gunstig pris (6000 kr/mnd). Ble ferdig med fysioterapiutdanningen i juni. Har nå ett år i turnustjeneste, for å bli autorisert fysioterapeut i august 2020. Har derfor fast inntekt frem til august 2020 (ca. 20 000 per måned, etter skatt). 

Per nå er jeg veldig fornøyd med tilværelsen. Men problemet er at jeg stresser enormt mye for fremtiden, altså tiden etter turnustjenesten.

Er veldig redd for å ikke få jobb og fast inntekt. Det er vanskelig å få jobb som fysioterapeut. Kan jo klandre meg selv for at jeg valgte den utdanningen, men føler liksom ikke det er mye jeg kan gjøre med det nå. Vet også at familiemedlemmet som leier ut til meg, skal selge leiligheten neste sommer. Det betyr at jeg må finne ny plass å leie, som sannsynligvis da blir dyrere. Har også andre vanlige faste utgifter hver måned, som mobilregning, treningsabonnement, nedbetaling av studielån, mat/hushold, transportutgifter, lege/tannlege osv. 

Ser for meg at jeg står der uten jobb og inntekt i august 2020. Og at jeg ikke får råd til å betale bolig + andre faste utgifter. I tillegg sliter jeg mye psykisk, men er heldigvis på bedringens vei. Men dette gjør det ikke akkurat enklere å tenke positivt om fremtiden. Har heller ingen foreldre eller andre slektninger som kan hjelpe meg i slike krisesituasjoner (de har nok med seg selv). Frister ikke å ta mer utdanning og dermed pådra meg mer studielån heller, har over 400 000 kr fra før. 

Tar gjerne imot råd/tips til hva jeg kan gjøre for å slutte å stresse rundt dette, og forberede meg slik at perioden etter turnustjenesten blir best mulig! Tusen takk på forhånd :)

Anonymkode: b0970...f5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva annet har du studert? (siden du har over 400k) Eller har du master? Bor du i oslo siden leia er så høy?

Det eneste du kan gjøre er vel å gjøre ditt beste i turnustjenesten, samt søke så mange jobber som mulig. Og hvis du ikke får en fysiojobb er det beste du kan gjøre i mellomtiden å få en annen jobb...

Ellers kan du jo sjekke opp alternative måter du kan benytte deg av fysioterapikompetansen din.

199155964_Skjermbilde2019-10-27kl_13_07_10.png.a4cc258172f9e66cd648bd64b4d9686c.png

Eventuelt kan du sjekke ut ulike forskningsgrupper hvor fysioterapi-utdanningen kan være relevant (hvis du er interessert i forskning).

Generelt - ta muligheter! Prøvd, ikke undervurder deg selv, ta mange sjanser og har troa.....

Anonymkode: f26dc...518

• Liker 2
Skrevet

Fremtiden kommer enten du bekymrer deg eller ei (been there, done that). Spar penger nå så du kan klare deg en stund om det kniper. Begynn i god tid å se deg om etter ny jobb, og vær forberedt på at du må flytte på deg. Du kan måtte flytte langt. Men det  skulle da være merkelig om ikke en eller annen utkantkommune trenger en fysioterapeut. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva annet har du studert? (siden du har over 400k) Eller har du master? Bor du i oslo siden leia er så høy?

Det eneste du kan gjøre er vel å gjøre ditt beste i turnustjenesten, samt søke så mange jobber som mulig. Og hvis du ikke får en fysiojobb er det beste du kan gjøre i mellomtiden å få en annen jobb...

Ellers kan du jo sjekke opp alternative måter du kan benytte deg av fysioterapikompetansen din.

199155964_Skjermbilde2019-10-27kl_13_07_10.png.a4cc258172f9e66cd648bd64b4d9686c.png

Eventuelt kan du sjekke ut ulike forskningsgrupper hvor fysioterapi-utdanningen kan være relevant (hvis du er interessert i forskning).

Generelt - ta muligheter! Prøvd, ikke undervurder deg selv, ta mange sjanser og har troa.....

Jeg gjør jo mitt beste i turnustjenesten, men sjansen for å få jobb etter jeg er ferdig er uansett liten. Bor i Trondheim, men er villig til å flytte på meg selvfølgelig. 

Har et årsstudium i idrettsfag, samt PT-utdannelse i tillegg til bachelor i fysioterapi. 

Men er det så mye enklere å få en annen jobb, da...? Trenger jo fulltidsjobb for å ha nok inntekt. Hva annet kan jeg evt. søke på enn fysioterapeut-jobber? 

Skrevet

- Vit at fremtiden er helt ubegrenset, så hver gang vi har forestillinger og bekymringer, så er det begrensede slutninger vi har tatt på grunnlag av vår egen fortid, som projiseres ut. Fremtiden er fullstendig åpen.

- jeg ville først rolig tatt meg gjennom worst case. Se for deg hva som skjer om du ikke får jobb, og ikke finner leilighet. Hva gjør du? Er det noen som kan hjelpe? Får du dagpenger? Kanskje må du søke noe sosialhjelp i tillegg? Kanskje kan du bo midlertidig hos venner? Hvor ille kan det bli? Denne øvelsen kan hjelpe å roe bekymringen, ofte er det ikke så skummelt likevel når vi gjør det konkret.

- Deretter ville jeg satt meg ned og fundert over hva drømmejobben er. Du har jo flere bein å stå på. Ønsker du helst ansettelse, eller å jobbe selvstendig? Eller begge deler? Hvilke jobbsituasjoner liker du, teoretisk eller praktisk? Hvilke målgrupper, osv? Begynn å definer litt, og kjenne etter hva som gjør det giret. Om du f eks har et ønske om å jobbe selvstendig kan du jo begynne med å utvikle det allerede nå på siden.

Anonymkode: 9f698...f74

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør jo mitt beste i turnustjenesten, men sjansen for å få jobb etter jeg er ferdig er uansett liten. Bor i Trondheim, men er villig til å flytte på meg selvfølgelig. 

Har et årsstudium i idrettsfag, samt PT-utdannelse i tillegg til bachelor i fysioterapi. 

Men er det så mye enklere å få en annen jobb, da...? Trenger jo fulltidsjobb for å ha nok inntekt. Hva annet kan jeg evt. søke på enn fysioterapeut-jobber? 

Noe du kan vurdere er å flytte mer i utkanten (byåsen) eller ev. kollektiv, da blir leiekostnadene lavere. Bor også i Trondheim. Vært hos en del fysioterapeuter her (mangle flinke!), ved idrettsklinikken og Moholt. Har du noen spesiell gren innen fysioterapien du interesserer deg for?

Hmm. Med de utdannelsene kunne du jo kanskje klart å startet opp noe eget på si? Men ja, er nok mye vanskeligere enn jeg ser for meg. Vet ikke om det er enklere å få annen jobb, mest sannsynlig ikke, i hvert fall ikke fulltidsjobb. Men hjelper sjeldent å tvile, å gjøre er det beste i min erfaring. Forrige uke så sendte jeg ut en mail med to setninger til alle skolene i Trondheim, neste dag hadde jeg fått over fem jobbtilbud (vikariater, men er det jeg ser etter. er student, på andreåret, helt annen linje enn deg dog, siving).

Hvis du ikke får nok inntekt får du eventuelt kutte ned på utgiftene..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe du kan vurdere er å flytte mer i utkanten (byåsen) eller ev. kollektiv, da blir leiekostnadene lavere. Bor også i Trondheim. Vært hos en del fysioterapeuter her (mangle flinke!), ved idrettsklinikken og Moholt. Har du noen spesiell gren innen fysioterapien du interesserer deg for?

Hmm. Med de utdannelsene kunne du jo kanskje klart å startet opp noe eget på si? Men ja, er nok mye vanskeligere enn jeg ser for meg. Vet ikke om det er enklere å få annen jobb, mest sannsynlig ikke, i hvert fall ikke fulltidsjobb. Men hjelper sjeldent å tvile, å gjøre er det beste i min erfaring. Forrige uke så sendte jeg ut en mail med to setninger til alle skolene i Trondheim, neste dag hadde jeg fått over fem jobbtilbud (vikariater, men er det jeg ser etter. er student, på andreåret, helt annen linje enn deg dog, siving).

Hvis du ikke får nok inntekt får du eventuelt kutte ned på utgiftene..

Jeg har ikke noe spesielt jeg interesserer meg for, men vil helst ikke starte noe eget, men ansettes et sted. 

Jeg kan jo ikke bare kutte ned på utgifter? Skal jeg da bo i telt for å unngå boligutgifter? Være uten telefon for å unngå mobilregning? Nedbetaling av gjeld kommer jeg hvertfall ikke unna... Ikke meningen å være negativ, men det er sånn virkeligheten er. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Vit at fremtiden er helt ubegrenset, så hver gang vi har forestillinger og bekymringer, så er det begrensede slutninger vi har tatt på grunnlag av vår egen fortid, som projiseres ut. Fremtiden er fullstendig åpen.

- jeg ville først rolig tatt meg gjennom worst case. Se for deg hva som skjer om du ikke får jobb, og ikke finner leilighet. Hva gjør du? Er det noen som kan hjelpe? Får du dagpenger? Kanskje må du søke noe sosialhjelp i tillegg? Kanskje kan du bo midlertidig hos venner? Hvor ille kan det bli? Denne øvelsen kan hjelpe å roe bekymringen, ofte er det ikke så skummelt likevel når vi gjør det konkret.

- Deretter ville jeg satt meg ned og fundert over hva drømmejobben er. Du har jo flere bein å stå på. Ønsker du helst ansettelse, eller å jobbe selvstendig? Eller begge deler? Hvilke jobbsituasjoner liker du, teoretisk eller praktisk? Hvilke målgrupper, osv? Begynn å definer litt, og kjenne etter hva som gjør det giret. Om du f eks har et ønske om å jobbe selvstendig kan du jo begynne med å utvikle det allerede nå på siden.

Anonymkode: 9f698...f74

Ønsker helst ansettelse, ikke jobbe selvstendig. Liker best praktisk jobb, altså jobbe praktisk som fysioterapeut. Målgrupper er jeg veldig åpen for :)

Har ingen familiemedlemmer som er i en situasjon hvor de kan hjelpe meg økonomisk. Har heller ingen nære venner i byen, som jeg evt. kunne bodd hos. Høres kanskje trist/ensomt ut, men de fleste venninnene mine bor i andre byer. Dagpenger og sosialhjelp kan jeg lite om, men mulig det må bli en løsning? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe spesielt jeg interesserer meg for, men vil helst ikke starte noe eget, men ansettes et sted. 

Jeg kan jo ikke bare kutte ned på utgifter? Skal jeg da bo i telt for å unngå boligutgifter? Være uten telefon for å unngå mobilregning? Nedbetaling av gjeld kommer jeg hvertfall ikke unna... Ikke meningen å være negativ, men det er sånn virkeligheten er. 

Neida, men man kan bo billigere i Trondheim, 6000 er dyrt spør du meg. Jeg betalte 3500/mnd i fjor (dog veldig lav standard, men var et sted å bo), nå betaler jeg 5000 (leilighet delt med en annen). Kan alltids utforske alternative bosteder, kjenner ei som bodde gratis i en hytte i bytte mot at hun brukte 6t i måneden på å putte ved i en maskin (såklart er det jo ikke uendelig av slike muligheter, samt at man må nedjustere levestandarden). Hvis mobilabonnementet er over 200 kan man alltids redusere den, mat er et område mange kan spare mye på osv, og med mindre du jobber veldig langt unna MÅ man ikke ha busskort. Bare noen områder man kan spare på, mener ikke å kritisere deg!

Lege får du frikort hos hvis du overskrider den grensa (selv overskredet både kvote 1 og 2 i år, så har blitt litt ekstra der for en skral student). Gå til tannlegen nå som du har fast inntekt, eventuelt ha noe satt av til slike uventede kostnader. Men det er sjeldent man får noe akutt der som blir en stor uforutsett utgift, så ser ikke helt problemet. 

Her får jeg opp 328 stillinger: https://no.indeed.com/Fysioterapeut-jobb, 12 i Trondheim.

Vet ikke hva mer jeg kan si til deg. 

Angående jobber hjelper det noen ganger også å tenke utenfor boksen, eller søke steder du kanskje ikke tror du får. Eller bare søke på alt! 

Skrevet

Hvis man er voksen og ønsker en viss standard på boligen sin, så er 6000 aldeles ikke dyrt. Jeg hadde heller ikke vært interessert i å bo i kollektiv når jeg ikke lenger var student. Husleie er noe man bare må prioritere. 

Anonymkode: 5f585...e02

Skrevet

Jada, men hvis man blir arbeidsledig eller ikke får fulltidsjobb har man kanskje ikke så mange løsninger. Bare ga noen alternativer for hvordan man kunne løse det, men TS virker jo ikke veldig løsningsorientert.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, men man kan bo billigere i Trondheim, 6000 er dyrt spør du meg. Jeg betalte 3500/mnd i fjor (dog veldig lav standard, men var et sted å bo), nå betaler jeg 5000 (leilighet delt med en annen). Kan alltids utforske alternative bosteder, kjenner ei som bodde gratis i en hytte i bytte mot at hun brukte 6t i måneden på å putte ved i en maskin (såklart er det jo ikke uendelig av slike muligheter, samt at man må nedjustere levestandarden). Hvis mobilabonnementet er over 200 kan man alltids redusere den, mat er et område mange kan spare mye på osv, og med mindre du jobber veldig langt unna MÅ man ikke ha busskort. Bare noen områder man kan spare på, mener ikke å kritisere deg!

Lege får du frikort hos hvis du overskrider den grensa (selv overskredet både kvote 1 og 2 i år, så har blitt litt ekstra der for en skral student). Gå til tannlegen nå som du har fast inntekt, eventuelt ha noe satt av til slike uventede kostnader. Men det er sjeldent man får noe akutt der som blir en stor uforutsett utgift, så ser ikke helt problemet. 

Her får jeg opp 328 stillinger: https://no.indeed.com/Fysioterapeut-jobb, 12 i Trondheim.

Vet ikke hva mer jeg kan si til deg. 

Angående jobber hjelper det noen ganger også å tenke utenfor boksen, eller søke steder du kanskje ikke tror du får. Eller bare søke på alt! 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, men hvis man blir arbeidsledig eller ikke får fulltidsjobb har man kanskje ikke så mange løsninger. Bare ga noen alternativer for hvordan man kunne løse det, men TS virker jo ikke veldig løsningsorientert.

Jeg er jo løsningsorientert, men jeg vil også tenke realistisk. Kollektiv når jeg er 26 år (er det når jeg ikke kan bo i denne leiligheten lengre) og ikke er student, er helt uaktuelt. 6000 kr/mnd for å leie leilighet, inkl. strøm, TV og internett, det er billig! De fleste bekjente som leier leilighet i Trondheim betaler mer enn meg. Krever ikke høy standard på boligen, så lenge det er "levbart" der. Men uansett, har jeg ikke jobb/inntekt, så vil jeg jo ikke kunne betale husleie, uansett hvilket beløp den er på! 

Det er ledige stillinger, men likevel er det vanskelig å få jobb som nyutdannet generelt, og særlig som fysioterapeut. Mulig du ikke forstår det fordi du selv ikke har innblikk i denne yrkesgruppen, men det er velkjent i denne bransjen. 

Frikort får man hvis man overskrider grensa, ja. Men den er jo på over 2000 kr, så må jo betale ganske mange legetimer før dette skjer. Ikke at jeg ønsker å gå til lege/tannlege mer enn nødvendig, men noen ganger er det nødvendig. Har sluttet å gå til frisør, da. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ledige stillinger, men likevel er det vanskelig å få jobb som nyutdannet generelt, og særlig som fysioterapeut. Mulig du ikke forstår det fordi du selv ikke har innblikk i denne yrkesgruppen, men det er velkjent i denne bransjen. 

Frikort får man hvis man overskrider grensa, ja. Men den er jo på over 2000 kr, så må jo betale ganske mange legetimer før dette skjer. Ikke at jeg ønsker å gå til lege/tannlege mer enn nødvendig, men noen ganger er det nødvendig. Har sluttet å gå til frisør, da. 

Joda, klar over det! Som sagt, vært i kontakt med mange fysioterapeuter, og selv også vært nysgjerrig på yrket. Men styrt unna pga usikkerheten. Men nå tenker jeg at det er bedre å være optimistisk, og håper på at du ikke står uten jobb. Best å ikke ta sorgene på forskudd! Derfor jeg også nevnte alternative jobber. Om man virkelig er desperat er det ikke vanskelig å få en hvilken som helst jobb, for å få det økonomiske til å gå rundt, men skjønner såkalt at du ønsker jobb som fysioterapeut.

Bare mente at hvis det ble riktig ille, så får man heldigvis frikort. Én legetime her og der er ikke dyrt. Og nevnte det siden det var på listen din over utgifter.

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo løsningsorientert, men jeg vil også tenke realistisk. Kollektiv når jeg er 26 år (er det når jeg ikke kan bo i denne leiligheten lengre) og ikke er student, er helt uaktuelt. 6000 kr/mnd for å leie leilighet, inkl. strøm, TV og internett, det er billig! De fleste bekjente som leier leilighet i Trondheim betaler mer enn meg. Krever ikke høy standard på boligen, så lenge det er "levbart" der. Men uansett, har jeg ikke jobb/inntekt, så vil jeg jo ikke kunne betale husleie, uansett hvilket beløp den er på! 

Hvorfor ikke kollektiv når du er 26?

Anonymkode: 298c5...98e

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke kollektiv når du er 26?

Når man er 26 år og ikke student (og generelt aldri fester), så frister det lite å bo med andre, ukjente mennesker, hvor majoriteten er yngre studenter som fester torsdag-søndag og ikke har hørt om å ta hensyn til andre, være hygienisk/renslig osv. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er 26 år og ikke student (og generelt aldri fester), så frister det lite å bo med andre, ukjente mennesker, hvor majoriteten er yngre studenter som fester torsdag-søndag og ikke har hørt om å ta hensyn til andre, være hygienisk/renslig osv. 

Men det er billig og du kan lettere spare opp til å kjøpe ditt eget sted. Det er jo ganske kjipt å leie for 15-20 000 når man da kunne betjent lån isteden.

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er billig og du kan lettere spare opp til å kjøpe ditt eget sted. Det er jo ganske kjipt å leie for 15-20 000 når man da kunne betjent lån isteden.

Jeg tenker jo ikke å leie for 15-20 000. Men må nok regne med høyere enn 6000. Får jo ofte relativt greie leiligheter for 8000-10 000, hvertfall i Trondheim. 

Skrevet

Og det er jo mange kollektiv som ikke er slik du beskriver også. I fjor når jeg betalte veldig lite bodde jeg i et "idretts"kollektiv. Ble kjent med likesinnede og fikk mange nye treningspartnere, samt lite festing. Finnes også kollektiv hvor det bor eldre.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er jo mange kollektiv som ikke er slik du beskriver også. I fjor når jeg betalte veldig lite bodde jeg i et "idretts"kollektiv. Ble kjent med likesinnede og fikk mange nye treningspartnere, samt lite festing. Finnes også kollektiv hvor det bor eldre.

Men dette vet man jo sjeldent før man har flyttet inn og bodd der en viss tid. Hvis man spør på forhånd vil jo de fleste si at de er ryddige, hygieniske og tar hensyn til andre. 

Skrevet

Begynn med å gå igjennom forsikring, strøm og mobil samt andre løpende utgifter, man kan fort spare en slant på hver av disse utgiftene, og totalt sett kan det monne litt. Se også hva du bruker på mat. Har du bil forresten? Vurder om du trenger det, bil er en forholdsvis stor utgift. Om du må ha jobb med en gang, ville jeg begynt søkinga så snart som mulig. Hvis du er PT, så kan du kanskje jobbe litt ekstra som det (selvstendig næringsdrivende) for å samle opp litt buffer? Ville også satt av så mye som mulig av lønna du har nå om mulig, slik at du har en buffer for neste år. 

Når det gjelder bolig, så forstår jeg godt at du egentlig ikke ønsker kollektiv, og om du har mulighet så er det selvfølgelig fint å bo i leilighet for seg selv. Men viser det seg at man ikke har råd, så har man ikke råd, og da må man tenke alternativt. Det er jo slett ikke alle kollektivt som er "partybuler", en del av dem har litt mer voksne beboere som ønsker stille og rolig boforhold. Det trenger heller ikke å bety at man trenger å bo sammen med 5-10 andre, man kan komme langt med å bo sammen med 1-2 andre personer for å danne et lite og rolig kollektiv. 

Anonymkode: 101fc...c36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...